Plots stuiteren voorwiel in een bocht

PogoSticK

MF veteraan
15 dec 2005
4.418
4
Utrecht
Vandaag reed ik zo'n 105 / 110 km/u over een klaverblad, en plots begon mijn voorwiel hevig te stuiteren / trillen. Ik reed niet op of over het randje van de band, dus dat kan het niet zijn.
Een bekende van me zei dat het misschien lag aan mijn gewichtsverdeling.. maar ik denk aan vuil op de weg of iets dergelijks...
De motor voelde voor het voorval niet nerveus aan, het trillen kwam plotseling.

Ben er zodanig van geschrokken dat ik de motor rechtop heb gezet en onderuit ben gegaan op het gras tussen het KB en de snelweg.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
 
Kan je dat eens uitleggegn, ken het nl. niet...


ja dat kan ik..

8-)

exitatie is wanneer een massa-veersysteem trilt met de eigenfrequentie van de veer (ook wel foutief resonantie genoemd) dit effect versterkt zichzelf. chatter is het gevolg hiervan, nml een klapperend stuur. bij hyperpro veren kan dit niet, want deze zijn progressief en hebben dus geen eigenfrequentie.
 
ja dat kan ik..

8-)

exitatie is wanneer een massa-veersysteem trilt met de eigenfrequentie van de veer (ook wel foutief resonantie genoemd) dit effect versterkt zichzelf. chatter is het gevolg hiervan, nml een klapperend stuur. bij hyperpro veren kan dit niet, want deze zijn progressief en hebben dus geen eigenfrequentie.

Is het alleen je veren vervangen? of je hele voorvork, anders lijkt mij dat ook wel het overwegen waard :}
 
Tof! Zie nu pas dat er weer replies zijn :X

Sinner 2stroke allereerst ontzettend bedankt voor je verduidelijking, je kan wel eens gelijk hebben!!
- volgas.. en dan wordt hij niet zenuwachtig oid?
Reed overigens niet volgas over het KB, dus ik neem aan dat je constant gas bedoelt? Onee, want dan blijf je zelfde snelheid rijden, en dus blijftie trillen, toch?
Ik voelde hem ook niet van de weg af trillen ofzo, maar wist niet wat er wél aan de hand was, dus wilde geen risico's nemen.

En nog iets - ben je zelf de eerste keer niet geschrokken van het trillen?

Weet je trouwens nog wat zo'n progressief Hyperprosetje kost (totaalplaatje)?

Trouwens m3rcury, nu is jouw theorie ontkracht!
 
ik had wat motorervaring voordat ik daadwerkelijk mn rijbewijs had, en daarvan wist ik nog dat je in zulke situaties vooral je voorwiel licht moet houden, ofwel volgas geven. in ieder geval niet vertragen. het helpt misschien ook wel om de bocht een vernselling hoger te nemen, zodat je hem vloeiend door je powerband heen kunt nemen, en dus in de bocht je gas verder opendraait.

hyperpro setje kostte iets van € 700 geloof ik, incl inbouwen, zou ik moeten opzoeken. dit was wel excl. reviseren van shock.

ik kan me voostellen dat je ervan schrikt, maar vaak (niet altijd) gaan dit soort dingen beter mij hogere snelheden. als ik rond de 120~130 door de bocht ging op gorinchem, had ik enorm last van chatter, toen het wat beter ging, en ik wat meer durfde, kwam ik met een wat hogere snelheid door de bocht en was het weg. ook dit heeft te maken met de specifieke freq. van de veer.
 
ik had wat motorervaring voordat ik daadwerkelijk mn rijbewijs had, en daarvan wist ik nog dat je in zulke situaties vooral je voorwiel licht moet houden, ofwel volgas geven. in ieder geval niet vertragen. het helpt misschien ook wel om de bocht een vernselling hoger te nemen, zodat je hem vloeiend door je powerband heen kunt nemen, en dus in de bocht je gas verder opendraait.

hyperpro setje kostte iets van € 700 geloof ik, incl inbouwen, zou ik moeten opzoeken. dit was wel excl. reviseren van shock.

ik kan me voostellen dat je ervan schrikt, maar vaak (niet altijd) gaan dit soort dingen beter mij hogere snelheden. als ik rond de 120~130 door de bocht ging op gorinchem, had ik enorm last van chatter, toen het wat beter ging, en ik wat meer durfde, kwam ik met een wat hogere snelheid door de bocht en was het weg. ook dit heeft te maken met de specifieke freq. van de veer.
700 euro??
Een kennis van me had zo'n setje (voor+achter) voor een VFR gekocht en die was 300 euro kwijt :? .
 
ik had wat motorervaring voordat ik daadwerkelijk mn rijbewijs had, en daarvan wist ik nog dat je in zulke situaties vooral je voorwiel licht moet houden, ofwel volgas geven. in ieder geval niet vertragen. het helpt misschien ook wel om de bocht een vernselling hoger te nemen, zodat je hem vloeiend door je powerband heen kunt nemen, en dus in de bocht je gas verder opendraait.

hyperpro setje kostte iets van € 700 geloof ik, incl inbouwen, zou ik moeten opzoeken. dit was wel excl. reviseren van shock.

ik kan me voostellen dat je ervan schrikt, maar vaak (niet altijd) gaan dit soort dingen beter mij hogere snelheden. als ik rond de 120~130 door de bocht ging op gorinchem, had ik enorm last van chatter, toen het wat beter ging, en ik wat meer durfde, kwam ik met een wat hogere snelheid door de bocht en was het weg. ook dit heeft te maken met de specifieke freq. van de veer.
Thx voor de info :)
Ik draai in de bocht al geleidelijk mijn gas iets verder open, en zit volgens mij in de juiste versnelling (kom met 9500 toeren de bocht uit.. heb dus eronder nog wat ruimte, en er boven ook). Wat jij zegt met hogere snelheden geldt natuurlijk ook voor lagere snelheden, en in mijn geval is er voorlopig iig nog geen sprake van hogere snelheden. Het komende (minstens) jaar zal ik níet met 120 over KB hoevelaken rijden. En als ik volgas had gegeven was ik denk ik ook bang geworden, wijd gegaan (durfde niet schuiner) en op de snelweg gekomen :P
Maargoed, ik ga zodra de motor gerepareerd is alles rustig opbouwen... en dan zie ik wel hoe het verder gaat.
Mocht het zich nogmaals voordoen, weet ik nu in ieder geval hoe ik moet handelen.

Klopt het trouwens dat de mito op een gegeven moment (in dit geval als ik ca. 110 rijd) een stuk 'zwaarder' stuurt? Ik heb het idee dat ik dan op de grens van de band zit, maar ik heb nog schaamranden over. Zegmaar euh.. hij wil niet echt schuiner gaan, kost meer energie... of is dat een teken dat ik iets fout doe :P
OF...heb je geen idee waar ik het over heb ;)

Bedankt iig :) en €700 voor andere vering vind ik wel héél veel.. de mito heeft me 950 gekost. Een r1 ga je ook geen nieuwe vering á 10k euro geven, toch?

@ gewoonkevin's signature: Ja
 
Je hebt bij Hyperpro meerdere opties, maar alleen een set veren met olie komt op zo'n 150 euro. Da's redelijk wat duurder dan andere progressieve veren (WP, Technoflex, Wilber, Hagon etc), maar dat komt dus omdat de HP's continu progressief zijn terwijl de overige een minder stug en een stugger deel hebben.

Voor 700 euri kan je flink meer (laten) doen: demping voorvork aanpassen, nieuwe achterschokdemper....

Of een goedkope motor zo'n investering waard is? Imho wel (rij zelf ook een wat ouder ding waarin-toch-wat-geïnvesteerd is). Je kunt wel een motor kopen die half zo oud is, maar dat is stukken duurder dan vering/remmen aanpassen en je hebt nog steeds een motor waar het nieuw allang vanaf is. Dan maar een nieuwe kopen maar ja, centjes hè '( Dus beter oud beesie dat motorisch nog helemaal tip-top is en daar wat geld in steken, kan je weer jaaaaren vooruit :]

Greetz, Dutch
 
Terug
Bovenaan Onderaan