Plots stuiteren voorwiel in een bocht

PogoSticK

MF veteraan
15 dec 2005
4.418
4
Utrecht
Vandaag reed ik zo'n 105 / 110 km/u over een klaverblad, en plots begon mijn voorwiel hevig te stuiteren / trillen. Ik reed niet op of over het randje van de band, dus dat kan het niet zijn.
Een bekende van me zei dat het misschien lag aan mijn gewichtsverdeling.. maar ik denk aan vuil op de weg of iets dergelijks...
De motor voelde voor het voorval niet nerveus aan, het trillen kwam plotseling.

Ben er zodanig van geschrokken dat ik de motor rechtop heb gezet en onderuit ben gegaan op het gras tussen het KB en de snelweg.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
 
Je stuur sloeg niet wild heen en weer????maw je kon je stuur niet recht/strak houden?? 8-) Speedwoble??? O-)
Die mogelijkheid heb ik ook al overwogen, maar ik vond de slingering niet echt wild... het was voornamelijk trillen, niet echt heen en weer slaan.
Vanmiddag gebeurd...en nu pas posten...ben je weer een beetje bijgekomen van de schrik? ;)
Jahoor, maar wist niet of ik er een topic over zou starten... de valpartij opzich is geen wereldnieuws ofzo, maar ik ben wel benieuwd waardoor hij veroorzaakt werd.
Balanceer loodje verloren?
Nope, maar of 'ie dan heftig zou gaan stuiteren?
 
Ik weet niet... Ik vindt het een opmerkelijk verhaal ;) .
Zit er nog vloeistof in de vork? Zijn je banden beschadigd ofzo? Of misschien was het troep op de weg waar je motor een beetje problemen mee had... Geen idee eigenlijk.

En zelf nog wat overgehouden aan je ongeval?
 
Maar jah.. als ik ergens op een klaverblad mijn zelf een paar uurtjes wil vermaken met bochten nemen dat rij ik dat klaverblad eerst een rondje heel rustig om te kijken of er geen zooi op de weg ligt.
Pas daarna kun je doorgaan met knallen.....

:]
 
Maar jah.. als ik ergens op een klaverblad mijn zelf een paar uurtjes wil vermaken met bochten nemen dat rij ik dat klaverblad eerst een rondje heel rustig om te kijken of er geen zooi op de weg ligt.
Pas daarna kun je doorgaan met knallen.....

:]
Dan nog is het niet 100% hoor. Dr hoeft maar een vrachtwagen met puin oid langs te rijden :)
 
Maar jah.. als ik ergens op een klaverblad mijn zelf een paar uurtjes wil vermaken met bochten nemen dat rij ik dat klaverblad eerst een rondje heel rustig om te kijken of er geen zooi op de weg ligt.
Pas daarna kun je doorgaan met knallen.....

:]
Mja, maar terwijl jij je rondje maakt, kan er natuurlijk iets langs rijden in één van de andere bochten en wat verliezen. Blijft toch altijd een beetje een gok.
 
Kan misschien aan de band zelf liggen, of je voorvork. Is je vork niet lek? Je hoort in de racerij ook vaak het woordje 'chatter', dan stuitert de voorkant ook erg in de bocht. Hoe ze dat oplossen weet ik niet, kan aan de band of vork liggen.
 
Kan misschien aan de band zelf liggen, of je voorvork. Is je vork niet lek? Je hoort in de racerij ook vaak het woordje 'chatter', dan stuitert de voorkant ook erg in de bocht. Hoe ze dat oplossen weet ik niet, kan aan de band of vork liggen.
Ja ok... Das bij mensen die op het circuit tegen het maximum van hun fiets aan rijden... Bij de gemiddelde klaverblad ridder denk ik toch eerder aan vuil op de weg of user error dan aan allerlei exotische veringsproblemen... Verder is een lekke voorvork niet van het één op het andere moment leeg, dus het lijkt mij onwaarschijnlijker dat ie dan ineens van het één op het andere moment gaat stuiteren. Het kán natuurlijk wel aan de motor liggen (want daar ligt het altijd aan :z ), maar ik zou het toch in eerste instantie bij het wegdek of de berijder zoeken.
 
En misschien is het gewoon een bepaald hobbelig deel van de bocht, net zoiets als je vaak voor stoplichten hebt, waar het asfalt opstroopt/hobbels vertoont door remmend verkeer. Veel weggebruikers duiken het eerst deel van een bochte remmend in en door de afgelopen hete periode is de boel misschien ook 'opgestroopt'.

Het kán natuurlijk wel aan de motor liggen (want daar ligt het altijd aan :z ), maar ik zou het toch in eerste instantie bij het wegdek of de berijder zoeken.
Grote fout is vaak dat mensen te verkrampt op de motor zitten, wat nog meer verergerd wordt door een schrikreactie. Als de motor dus een hobbel tegenkomt en je zit al verkrampt er op, dan wordt het effect extra versterkt doorgegeven aan de rest van de motor, als je er ontspannen/losjes op zit dan verwerkt de motor dit zelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan