Plotseling lekkende voorvorkpoten

zantzakkie

Blue boy
6 mei 2019
1.659
1.589
Sinds gisteren heb ik last van lekkende poten.
tijdens een stop viel het me op dat de voorvork zeiknat was.
vorige week tijdens de schoonmaak was het nog keurig droog, en nu loopt de olie langs de poot na een half uur rijden.
Ook viel het op dat de versteldoppen bovenop vochtig waren.
toen ik de doppen van de voorspanning uit en weer in draaide kwam er daar ook een paar druppels olie langs.

Ik wilde al betere vering laten monteren, dus dat moet dan maar binnenkort.

maar kan iemand uitleggen hoe het zo snel zo hard kan gaan lekken?
Daar snap ik dus helemaal niks van.
Vooral omdat het aan beide kanten is.
De binnenpoten zijn onbeschadigd, wheelies doe ik niet aan.
Zou het door het weer komen? Van -10 naar +20 waardoor de olie lekker dun wordt en makkelijker lekt?
Of zit er overdruk in de poten?
Of is het normaal dat het zich opeens openbaart?
Wat denken jullie?
 
Voorvorkkeerringen zijn slijtagedelen. Die kunnen gaan lekken, zeker als ze wat ouder zijn..... dat is helemaal niet schokkend.

Keerringen laten vervangen en kijken waarom de veervoorspanningsverstellers lekken. Waarschijnlijk zitten daar o-ringen omheen die uitgedroogd zijn.
 
Bedank voor jullie reacties.
Motor staat haast geen dag stil.
Is nu 7 jaar oud, dus ik verwacht nog geen uitgedroogde o-ringen.
het is inderdaad een stelschroef die afgedicht wordt met een o-ring waarmee de voorspanning geregeld wordt.

Dat de keringen ooit gaan lekken lijkt me vrij normaal, ik verwacht alleen dat het met een beetje zweten begint.

over een paar weken worden ze compleet nagekeken.
gelijk met een paar betere veren erin, de huidige vind ik een beetje te slapjes.
 
Sinds gisteren heb ik last van lekkende poten.
tijdens een stop viel het me op dat de voorvork zeiknat was.
vorige week tijdens de schoonmaak was het nog keurig droog, en nu loopt de olie langs de poot na een half uur rijden.
Ook viel het op dat de versteldoppen bovenop vochtig waren.
toen ik de doppen van de voorspanning uit en weer in draaide kwam er daar ook een paar druppels olie langs.

Ik wilde al betere vering laten monteren, dus dat moet dan maar binnenkort.

maar kan iemand uitleggen hoe het zo snel zo hard kan gaan lekken?
Daar snap ik dus helemaal niks van.
Vooral omdat het aan beide kanten is.
De binnenpoten zijn onbeschadigd, wheelies doe ik niet aan.
Zou het door het weer komen? Van -10 naar +20 waardoor de olie lekker dun wordt en makkelijker lekt?
Of zit er overdruk in de poten?
Of is het normaal dat het zich opeens openbaart?
Wat denken jullie?
Ineens 2 lekkende poten?
Wat heb je voor schoonmaakmiddel gebruikt?
 
  • Haha
Waarderingen: RR.
Bedank voor jullie reacties.
Motor staat haast geen dag stil.
Is nu 7 jaar oud, dus ik verwacht nog geen uitgedroogde o-ringen.
het is inderdaad een stelschroef die afgedicht wordt met een o-ring waarmee de voorspanning geregeld wordt.

Dat de keringen ooit gaan lekken lijkt me vrij normaal, ik verwacht alleen dat het met een beetje zweten begint.

over een paar weken worden ze compleet nagekeken.
gelijk met een paar betere veren erin, de huidige vind ik een beetje te slapjes.
zijn het nog de originele keerringen?
 
werd ik geroepen?

ik zou dat soort middeltjes niet op binnenpoten gebruiken. meeste troep eraf vegen met droge doek, en 'poetsen' met silicone spray.
Toch niet op kuipdelen en andere dingen die geverfd zijn? 8)7
Siliconen spray zo weinig mogelijk gebruiken, alleen waar het nuttig is.

Mrproper enzo weghouden van je motor.
Het is zeer goed mogelijk dat het rubber daardoor aangetast is.
 
keerringen kunnen spontaan kapot gaan door opgehoopt vuil, als je geen ervaring hebt met de moderne voorpoten, breng ze naar een specialist en laat ze nakijken en een service , geven , daarna krijg je een nieuwe goede sturende motorfiets . heb hier zeer goede ervaring meer, recent nog mijn ktm 1290 superduke r , laten doen, voorvork en achtershock , wereld van verschil, ervaring met MVR racing en Rotech.
 
als de olie langs de poten loopt heb je niet nog een paar weken als je hem bijna dagelijks berijdt, dan is de dempende werking heel hard achteruit aan het gaan.
en schoonmaakmiddelen als mr. spierbal zijn heel goed in staat om keerringen over de rand te helpen. en als de binnenpoten onder de S100 zaten (waar goed vuil en zout in blijft kleven) dan krijg je tijdens het rijden behoorlijke slijtage van de keerringen.
 
Ik heb inmiddels een afspraak staan.
dan wordt de boel nagekeken en alle versleten delen vervangen.
Wat stijvere veren is ook geen overbodige luxe, bij stevig remmen zit ik nu helemaal onderin de veerweg.
Ik weet uit ervaring met een vorige motor dat het daarna weer fantastisch rijd.
dus nu nog een paar weken olie deppen en dan kan ik er weer een poosje tegenaan.
zit nu op zo’n 36000km, dus het werd sowieso tijd voor een servicebeurt.
 
Ik heb inmiddels een afspraak staan.
dan wordt de boel nagekeken en alle versleten delen vervangen.
Wat stijvere veren is ook geen overbodige luxe, bij stevig remmen zit ik nu helemaal onderin de veerweg.
Ik weet uit ervaring met een vorige motor dat het daarna weer fantastisch rijd.
dus nu nog een paar weken olie deppen en dan kan ik er weer een poosje tegenaan.
zit nu op zo’n 36000km, dus het werd sowieso tijd voor een servicebeurt.
progressieve voorveren is altijd aan te raden, maar je kan ook kijken of je preload niet te slap staat.
google maar eens op 'static sag' en het afstellen daarvan.
 
Ik lees regelmatig dat mensen denken dat stijvere veren hun 'problemen' oplossen. Maar er zit ook een keerzijde aan:
- je levert in op comfort, terwijl dat niet nodig is
- balans tussen voor en achter raakt zoekt, terwijl dat misschien ook niet nodig is (achtershock wordt te zacht, kan niet mee komen met de voorkant, vreet achterbanden en minder grip)

Er zit een kans is dat als je gaat spelen met de veervoorspanning en ingaande demping (die helpt minder goed bij jouw issue) dat je er ook komt. Nou weet ik alleen niet of je dat in kunt stellen aan je motor. Heb je een idee van de static SAG en de SAG als je op de motor zit?

Ter info: Met de vorkolie loopt de viscositeit terug met de loop der jaren/gebruik, waardoor je demping afneemt met de setting waar hij op staat. Als je daar de stelschroeven voor gebruikt, kun je de afnemende oliekwaliteit compenseren.

Hardere veren klinkt cool, ik weet het, maar ik zou je willen adsiveren om er naar te laten kijken door een verenspecialist (als je dat nog niet gedaan hebt) om te zien of je die hardere veren echt nodig hebt.
Rij je wel eens circuit?

Conclusie kan alsnog zijn dat het beter is om er hardere veren in te zetten. Ik weet niet wat je weegt en hoeveel kennis je hebt van de vering van je motor. Maar de kans is aanwezig dat je met de huidige veer er ook uit komt.
 
progressieve voorveren is altijd aan te raden, maar je kan ook kijken of je preload niet te slap staat.
google maar eens op 'static sag' en het afstellen daarvan.
Je was me net voor :D
Iets met de afstelling dus.

Zelf ben een minder groot fan van progressieve veren. Eerste stukje is me vaak te zacht, wat er voor zorgt dat bij het aanremmen de motor eerst nodig duikt om daarna te stabiliseren. Bij veren met 2 verschillende windingen voelt dat nog erger.
Heb nu lineair in mn Tuono zitten en dat bevalt me het beste na 3 motoren met progressieve of dual rate veren.
 
Ik heb de SAG niet gemeten, maar als ik hard rem is die gewoon nul, met maximaal ingedraaide voorveerspanning.
Ingaande demping is niet te stellen, uitgaande wel.

ben met rond de 83 niet echt een zwaargewicht.
maar hoor meer ervaringen dat de vering het snel opgeeft.
Ook lijken de poten te kleven, waardoor de statische hoogte varieert.
Circuit ben ik nog niet op geweest, en verwacht het ook voorlopig niet.
 
Dit probleem van op het eind slaan van de voorvork ga je niet oplossen met veervoorspanning verhogen. Daarmee verleg je alleen het aanspreekpunt van de vering, de veerconstante blijft immers gelijk.

Je kan het oplossen met andere veren of verkleinen van de luchtkamer in de voorvork. Dikkere olie kan de snelle beweging remmen waardoor hij minder snel op het einde van de veerweg komt, maar daar kom je uiteindelijk even goed.
 
Dit probleem van op het eind slaan van de voorvork ga je niet oplossen met veervoorspanning verhogen. Daarmee verleg je alleen het aanspreekpunt van de vering, de veerconstante blijft immers gelijk.

Je kan het oplossen met andere veren of verkleinen van de luchtkamer in de voorvork. Dikkere olie kan de snelle beweging remmen waardoor hij minder snel op het einde van de veerweg komt, maar daar kom je uiteindelijk even goed.
Edit: ik begon aan mezelf te twijfelen, want je verhaal is logisch, maar als je aan eind van je actieve veerweg zit, kun je die toch echt verlengen door de veervoorspanning te verhogen. Je maakt de bruikbare veerweg langer.

Als het gaat om korte harde remacties, dan helpt het verhogen van je ingaande demping ook. Want de vertraging is groter, dus je hebt meer tijd nodig om bij het einde van de veerweg te komen.

Als je klaar bent met stelmogelijkheden van de veervoorspanning en ingaande demping, dan kun je gaan nadenken over hardere vering, dikkere olie en een kleinere luchtkamer.
 
Laatst bewerkt:
Dit probleem van op het eind slaan van de voorvork ga je niet oplossen met veervoorspanning verhogen. Daarmee verleg je alleen het aanspreekpunt van de vering, de veerconstante blijft immers gelijk.

Je kan het oplossen met andere veren of verkleinen van de luchtkamer in de voorvork. Dikkere olie kan de snelle beweging remmen waardoor hij minder snel op het einde van de veerweg komt, maar daar kom je uiteindelijk even goed.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar als je nu 1cm te kort komt en je verhoogt de veervoorspanning zodat de motor 1cm hoger komt staan los je het daarmee wel op. Mits er nog voldoende negatieve veerweg overblijft. iets meer olie er in zodat de luchtkamer kleiner wordt helpt ook.
 
Voorvork seals gaan meestal even "zweten" als ze oud beginnen te worden. Dat de olie er overal uit pist na een chemische behandeling zegt m.i een hoop. Muscle ovenreiniger is basisch, net als loog en bleek. Het tast diverse soorten (maar niet alle) rubber aan. Advies bij dit soort troep is dat je het 1 op 20 verdunt als het op rubber-achtige materialen komt.
 
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar als je nu 1cm te kort komt en je verhoogt de veervoorspanning zodat de motor 1cm hoger komt staan los je het daarmee wel op. Mits er nog voldoende negatieve veerweg overblijft. iets meer olie er in zodat de luchtkamer kleiner wordt helpt ook.
We zijn het wel eens met elkaar eens :D

Geinig dingetje:
FRONT FORK SPRINGS
Recommended Front Spring Rate:0.93 kg/mm (Use closest available)
Stock Front Spring Rate:0.67 kg/mm (stock)

Ik weet niet hoe accuraat die tool is van Racetech, maar dit geeft wel een idee van de standaard veer tov het advies (gebaseerd op de 83kg).
Ben uit gegaan van een VFR800 van 2014.

Ik hoop dat de TS-er het nog interessant vindt, want het ging over lekkende seals en nu zijn we het aan het discussieren de instelling van de vering.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan