Plotsing stotteren ZX9-R tijdens rijden

Boot

MF'er
22 jan 2005
63
0
Etten-Leur
Tijdens deze maanden rij ik niet zo vaak op mijn motor (Kawa ZX9-R '98). Ik rij een keer in de de twee weken een stukje als het even wat mooier weer is. Omdat 'ie dan een tijdje stil heeft gestaan rij ik eerst rustig een stukje van 30 kilometer (niet boven de 7.000 toeren). Daarna rij ik meestal naar de snelweg om daar even lekker wat gas te geven.

Nu heb ik de laatste twee keer een probleem gehad na het rijden op de snelweg. Wanneer ik de snelweg verlaat en weer rustig rij begint de motor te stotteren. Hij valt niet stil en stationair is er geen probleem. Alleen bij gasgeven is het stotteren. Ik dacht lege tank, dus meteen naar het tankstation gereden. Daar getankt: kon maar 5 liter bij dus tank was niet leeg ! Maar wonder boven wonder, daarna is het stotteren over ! Ik heb het nu al 2 x meegemaakt.

Even wat extra info: tijdens de ritjes was het buiten rond het vriespunt. Daarnaast staat mijn motor is een schuurtje, droog maar wel een beetje vochtig.

Nu heb ik zelf al zitten denken aan de oorzaak van het probleem: condens in de tank ? Of omdat het zo koud is buiten, dat de motor misschien te hard afkoelt tijdens snelwegritten ?

Ik heb echter niet zoveel verstand van de techniek, heeft er iemand een idee wat dit probleem kan zijn of hoe het op te lossen ??!?!

Alvast bedankt !! :}
 
ze bevriezen juist bij enkele tienden tot één graad boven nul. Het kan haast niet schadelijk zijn omdat de venturi's dicht gaan zitten met bevroren condens, de luchtdoorlaat wordt dus verkleind. De benzinetoevoer blijft echter ongewijzigd. Onder nul is de condens uit de lucht en zal je er geen last van hebben.

één of twee 21 watt lampjes in je luchtfilterhuis doen wonderen. Ik ben winterrijder en daar erg bij gebaat.
 
Laatst bewerkt:
full
 
ze bevriezen juist bij enkele tienden tot één graad boven nul. Het kan haast niet schadelijk zijn omdat de venturi's dicht gaan zitten met bevroren condens, de luchtdoorlaat wordt dus verkleind. De benzinetoevoer blijft echter ongewijzigd. Onder nul is de condens uit de lucht en zal je er geen last van hebben.

één of twee 21 watt lampjes in je luchtfilterhuis doen wonderen. Ik ben winterrijder en daar erg bij gebaat.

Dank voor je reactie, zal er over nadenken !!
 
Dank voor je reactie, zal er over nadenken !!
Die lampjes zijn niet nodig !!!

Tussen de koelvloeistofleidingen die naar de carbs gaat zit een filtertje.
Een wit buisje met een filter erin.
Deze zit waarschijnlijk verstopt.

Dat was bij mij en mijn broer het geval.
Je kunt hem zien zitten aan de rechterkant aan de binnenkant van het frame.
Tussen de tank en frame.
Om er goed bij te kunnen moet je de tank eraf halen.
Ik heb het bij mijn dealer laten doen en het kostte me niks.

Dat filtertje zat dus helemaal dicht met rotzooi.
Dat waarschijnlijk van de slangen afkomt.
Meerdere zx-9r rijders hebben hier last van, een bekend kwaaltje.

Succes ermee
 
kheb ook een zx9, en iedentiek hetzelfde probleem. en ik weet 100% zeker dat mijn carbs niet bevroren zijn.( heb net een koprevisie gehad, na de bekende koelproblemen ) filtertje heb ik vorig jaar vervangen. vervangen is net zo handig als schoonmaken. kost maar een paar euro.

tis niet ernstig het stotteren, maar meer irritant. als je daarmee door een file moet rijden is dat niet lekker rijden zeg maar.

ik heb afgelopen weekend mijn bougies vervangen, scheelde wel iets, maar was niet het probleem

persoonlijk denk ik dat het iets met de carbs te maken heeft. misschien iets verstopt, of de gaspennen of gasschuiven niet helemaal lekker ofzo
 
Ik heb het ongeveer om het jaar.
Ik heb de motor bijna 2 jaar en net voor de winter zit het filtertje verstopt.
Heb het 2 keer gehad en mijn broer ook met zijn zx9r.

Waarom zou je het filtertje vervangen als je hem schoon kunt blazen en dan weer als nieuw is :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan