Plu, veter of prop ?

Als monteur bij gerenomeerde dealers monteerde ik de lijmerige veter. Spijker/schroef of glas of boorkrullen of wat dan ook er uit, gat groter maken met een 'speciale' priem en de veter er in.(ik lees hier over "als de staaldraadjes beschadigd zijn dan......... maar de gesloopte staaldraadjes worden dus nog meer gesloopt gemaakt, er komt een groter gat anders past de veter niet).
En dit ging altijd goed. Die veter zit zo strak, die floept er echt niet uit. (in mijn gevallen dan).
En laatst heeft een stuk schorem mijn en die van de buurman autoband in de wang lekgestoken, heel laf midden in de nacht. En in de wang is dat Niet te fixen. De ANWB kwam niet want ze vonden het geen pech. Mijn Allrisk verzekering vergoedde het niet want dan zou ik bij de volgende schade flik terugvallen. Waarom heb ik ANWB al 20 jaar en waarom ben ik eigenlijk verzekerd...
 
Ik kan alleen over mezelf spreken, maar ik zou nooit een gerepareerde band op mijn motor willen.

Zoveel mensen zoveel meningen, maar ik wil voor zo'n 200,- echt niet zo'n groot risico nemen.

Ik zou, hoe oud de band ook is gewoon een nwe band kopen.

Ik bezuinig niet op remmen en op banden.
Je weet dat de persoon die boven je reageerd een banden,aan is, iemand die dus zijn geld verdient met de verkoop en montage van banden. Zelf hij rijd op gerepareerde banden, dit terwijl hij toch iets goedkoper aan zijn rubber komt de jij en ik.
Maar blijf lekker vervangen, goed voor de economie

Als monteur bij gerenomeerde dealers monteerde ik de lijmerige veter. Spijker/schroef of glas of boorkrullen of wat dan ook er uit, gat groter maken met een 'speciale' priem en de veter er in.(ik lees hier over "als de staaldraadjes beschadigd zijn dan......... maar de gesloopte staaldraadjes worden dus nog meer gesloopt gemaakt, er komt een groter gat anders past de veter niet).
En dit ging altijd goed. Die veter zit zo strak, die floept er echt niet uit. (in mijn gevallen dan).
En laatst heeft een stuk schorem mijn en die van de buurman autoband in de wang lekgestoken, heel laf midden in de nacht. En in de wang is dat Niet te fixen. De ANWB kwam niet want ze vonden het geen pech. Mijn Allrisk verzekering vergoedde het niet want dan zou ik bij de volgende schade flik terugvallen. Waarom heb ik ANWB al 20 jaar en waarom ben ik eigenlijk verzekerd...
Geen woonplaatsdekking bij de ANWB omdat dit extra kost.
Zo niet dan begrijp ik het ook niet!
Je verzekering valt na een volgend iets terug, no claim beschermer voor 1 geval per jaar? Dan klinkt het mij als jouw keuze
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toen ik nog automechanica studeerde, heel wat banden hersteld door middel van zo een "plakkende veter". Nooit problemen mee gehad. Ook nooit elders iemand geweten die er problemen mee gehad heeft. Maar het is een beetje zoals met alles, er kan altijd eentje tussen zitten die pech heeft. Zelfs een gesteriliseerde man kan een vrouw zwanger maken, ook al is die kans zeeeeeeer klein. Een goed geplaatste "veter" zal mijns inziens niet meer dan 1% kans op falen geven.

Zoals reeds beschreven, voorwerp uit de band, met die speciale priem het gat ronder (en iets groter) maken. Die veter in dat steekding, en erin duwen. Als die daar zonder veel moeite in ging, is dat niet goed. Moet je redelijk veel fors zetten om hem erin te krijgen, dan zit die heel goed, dicht het perfect af, en zal er zeker niet uitkomen. Afsnijden gelijk met het loopvlak.

Parapluutjes of mushrooms hadden we toen nog niet.

Bij mijn motorbanden gebruik ik het ook. Ik zal uiteraard altijd nagaan of de band niet te zwaar bescahdig is. Uitstulping? Sowieso vervangen, dan zijn de (metaal)draden in het karkas kapot. Maar als dat ding er goed in zit, is daar nikske probleem mee en heb je absoluut geen nieuwe band nodig.

Ik kan er wel begrip voor tonen dat een bandenverkoper zich dan wel terug trekt van zijn verantwoordelijkheid, maar anderzijds is het zinloos dat je voor een fit, veroorzaakt door een nagel, schroef, klein stukje glas, al meteen een nieuwe band nodig zou hebben. En ik spreek uit ervaring. Heb zelf ook al 5 á 6 keer een "veter" geplaatst in een van mijn motorbanden verspreid over de 7 motoren die ik tot nu toe gehad heb, en ik weet nog dat 1tje daarvan toen nog ruim 17000 km gereden heeft. En maar goed ook, de band had nog maar net iets boven de 3000km.

Ik heb zo een kitje onder mijn motor zadel, als ik het nodig heb, gebruik ik het. Daarna wel rustig rijdend een pomp opzoeken, druk op de juiste waarde zetten (ik heb zo geen CO2 cartouchkes), en daarna weer gewoon rijden als ervoor.

Ik ben wel van mening dat een herstelling van binnenuit beter is. Als je hier nieuwe auto of motorbanden laat zetten heb je 6 maand of x-km's garantie, en wordt herstelling onder garantie uitgevoerd. Tenzij ze aan de schade kunnen zien dat je het hebt veroorzaakt door stomiteiten, bijvoordeeld tegen een borduur schrapen. Meestal moet de band dan ook wel vervangen worden ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kennen jullie iemand (of ben je iemand) waarbij zo'n reparatie het eens heeft begeven?
Ja, bij mij is zo'n reparatie met een prop weer gaan lekken. Hij zat er pas 10kkm in toen de band weer langzaam leeg begon te lopen, alsof er weer een spijker in zat.
Ik heb het toen gerepareerd door er een nieuwe prop in te zetten en heb vervolgens de band opgereden.
 
Kennen jullie iemand (of ben je iemand) waarbij zo'n reparatie het eens heeft begeven?

Ja hoor, heb het al bij een aantal klanten gezien...... ook met banden die door een specialist met een pluutje van binnenuit gerepareerd waren.

Je kan niet voor 100% zien of het karkas onbeschadigd is.

Daarom vervang ik bij mijn eigen motoren ook altijd een band als hij lek gereden is.
 
Laatst bewerkt:
Ja, bij mij is zo'n reparatie met een prop weer gaan lekken. Hij zat er pas 10kkm in toen de band weer langzaam leeg begon te lopen, alsof er weer een spijker in zat.
Ik heb het toen gerepareerd door er een nieuwe prop in te zetten en heb vervolgens de band opgereden.
Zelfs een "gewone" mens weet dat hij/zij, na herstelling, de bandendruk de komende dagen regelmatig moet controleren. Loopt die weer langzaam leeg, weet je het, en laat je die opnieuw herstellen of vervangen indien nodig.
...
Je kan niet voor 100% zien of het karkas onbeschadigd is.

Daarom vervang ik bij mijn eigen motoren ook altijd een band als hij lek gereden is.
Klopt. Maar onmiddelijk na de herstelling de band even op overdruk zetten. Pakweg een 3,5kilo druk erop, of zelfs tot 4kilo als de voorgeschreven druk al 3kilo is.

Als er dan nog geen uitstulping of dergelijke, of lekkage is, de druk normaal zetten, en het is is in orde.
 
Ik heb deze voor in de auto:

https://www.2cheap.nl/bandenreparatieset-easy-seal-proppenset-tubeless.html

De auto komt met zo'n thuiskomertje, maar dan heb ik liever zo'n setje bij de hand om de echte band even op te lappen. Lijkt me beter dan 80 blijven rijden.

Ik heb met de motor goede ervaringen met deze setjes als noodreparatie. Veter er in, CO2 patroon erop, pomp opzoeken en band op spanning brengen. Dan vooral in de gaten houden op de band op druk blijft. Zolang dat het geval is zit het wel goed.
 
............... iemand die dus zijn geld verdient met de verkoop en montage van banden.
Zelf hij rijdt op gerepareerde banden, dit terwijl hij toch iets goedkoper aan zijn rubber komt de jij en ik. Maar blijf lekker vervangen, goed voor de economie!
Ooit heb ik ook banden gemonteerd. Zoals hierboven beschreven is dus de algemene werkwijze bij bandenboeren. Wij adviseerden aan klanten 'direct' te vervangen want was 'levensgevaarlijk'. (bla-bla)

De baas blij want weer een nieuw setje banden verkocht. Wij als monteurs ook heel blij. Deze banden gingen dan in een rek voor 2e hands verkoop. Het geld gebruikten we bijv. voor een dagje zeevissen met het personeel. Nog mooier werd het als de bandenmaat dezelfde was als die welke je onder je eigen auto had.
Met die 'levensgevaarlijke' banden kon je dan weer een jaartje gratis rijden!
(ja, ook wij konden toen nieuwe banden kopen voor een prikkie)

Bottomline: Laat je niet te veel wijs maken door die bandenboeren............. :W
 
Okay, van een pluutje had ik het niet verwacht. Van veters had ik niet anders verwacht.
1x pluutje niet goed gelijmd, of onvoldoende schoongemaakt.
2e pluutje was al risicoplek, op de vouw van loopvlak naar wang (autoband).

Van de veters/proppen weet ik het eigenlijk niet. Is wat lastiger na te gaan, achteraf.
 
Hier was al eens een pol over opgestart:
Resultaten plug of plu

En zolang je band niet opeens ploft is er weinig aan de hand. Als de band nog een keer leegloopt is het zo gevaarlijk als de eerste keer. En onhandig.
Ik neem dat risico op nog een keer leeglopen wel.

Op dit moment zit er een plu in mijn achterband. En die band blijft prima op druk, mijn ongeplakte voorwiel daarentegen, moet ik echt elke twee weken even opblazen. ;)
 
Je weet dat de persoon die boven je reageerd een banden,aan is, iemand die dus zijn geld verdient met de verkoop en montage van banden. Zelf hij rijd op gerepareerde banden, dit terwijl hij toch iets goedkoper aan zijn rubber komt de jij en ik.
Maar blijf lekker vervangen, goed voor de economie


Dat maakt mij echt helemaal geen moer uit.
Ik weeg mijn eigen risico's af, en de andere de zijne.
Ik heb eerste auto monteur diploma, okay, die meneer waar jij naar refereert heeft er ongetwijfeld meer verstand van als mij, maar ik ben ook niet een totale leek in dit soort onderwerpen.
Zoals ik al in een eerdere post schreef, zoveel mensen zoveel meningen.
Ik sta er alleen wel van te kijken dat zoveel mensen nog repareren.
Misschien is het niet zo'n groot risico als ik het vind,zou kunnen, maar we hebben het over een nieuwe band, niet over een nieuw motorblok.
200,- kost het om het risico af te dekken.
Ik moet er niet aan denken dat mijn band klapt bij 200+ snelheden, dat ga je echt niet neer na kunnen vertellen.

Maar ja. Iedereen zijn eigen keuzes
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf bij een bandenbedrijf gewerkt en ik wil jullie toch adviseren om langs te gaan bij een bandenboer (maakt niet uit welke oplossing jullie gebruikt hebben).
Ik heb het vaak genoeg gezien dat aan de buitenkant niks te zien was en de schroef of wat dan ook de binnenkant van de band beschadigd heeft (door het lek rijden vooral). Ik zou dus altijd de band laten controleren aan de binnenkant. Als deze dan toch eraf is kun je hem direct goed laten plakken door middel van een soort paddenstoel. Dat is een pleister met een staaf eraan.
Je kunt de band dan gerust kaal rijden.
Mijn tip is gewoon zoals eerder aangegeven om de band ten alle tijden van de binnenkant te laten controleren. Je banden zijn immers het enige contact met de weg.

Dit adviseer ik trouwens ook bij scooter/autobanden.
Heb op het werk een prachtig voorbeeld staan van een autoband waar je aan de buitenkant niks ziet. echter is de hele wang van de binnenkant aan gort gereden. --> levensgevaarlijk
 
Laatst bewerkt:
Kennen jullie iemand (of ben je iemand) waarbij zo'n reparatie het eens heeft begeven?


Ja die ken ik zeker, zelfs een paraplu kan het begeven, blijft een zwakke plek. Vooral proppen heb ik veel schade inwendig gezien waaronder een gordelbreuk. Maar gewoon doorrijden onder het mom dat een nieuwe band afzetterij is.
Echt een klapband komt niet vaak meer voor met tubeless banden.
Jullie zijn zelf verantwoordelijk voor je keuzes.
 
Ik heb zelf bij een bandenbedrijf gewerkt en ik wil jullie toch adviseren om langs te gaan bij een bandenboer (maakt niet uit welke oplossing jullie gebruikt hebben).
Ik heb het vaak genoeg gezien dat aan de buitenkant niks te zien was en de schroef of wat dan ook de binnenkant van de band beschadigd heeft (door het lek rijden vooral). Ik zou dus altijd de band laten controleren aan de binnenkant. Als deze dan toch eraf is kun je hem direct goed laten plakken door middel van een soort paddenstoel. Dat is een pleister met een staaf eraan.
Je kunt de band dan gerust kaal rijden.
Mijn tip is gewoon zoals eerder aangegeven om de band ten alle tijden van de binnenkant te laten controleren. Je banden zijn immers het enige contact met de weg.

Dit adviseer ik trouwens ook bij scooter/autobanden.
Heb op het werk een prachtig voorbeeld staan van een autoband waar je aan de buitenkant niks ziet. echter is de hele wang van de binnenkant aan gort gereden. --> levensgevaarlijk
Dat laatste komt door doorrijden met een slappe band..
Binnenzijde wang wordt een soort los schraapsel rubber restjes.
 
Dat laatste komt door doorrijden met een slappe band..
Binnenzijde wang wordt een soort los schraapsel rubber restjes.
En dan ook nog veel stoepjes in de lengterichting meepakken met parkeren?
 
Dat maakt mij echt helemaal geen moer uit.
Ik weeg mijn eigen risico's af, en de andere de zijne.
Ik heb eerste auto monteur diploma, okay, die meneer waar jij naar refereert heeft er ongetwijfeld meer verstand van als mij, maar ik ben ook niet een totale leek in dit soort onderwerpen.
Zoals ik al in een eerdere post schreef, zoveel mensen zoveel meningen.
Ik sta er alleen wel van te kijken dat zoveel mensen nog repareren.
Misschien is het niet zo'n groot risico als ik het vind,zou kunnen, maar we hebben het over een nieuwe band, niet over een nieuw motorblok.
200,- kost het om het risico af te dekken.
Ik moet er niet aan denken dat mijn band klapt bij 200+ snelheden, dat ga je echt niet neer na kunnen vertellen.

Maar ja. Iedereen zijn eigen keuzes
wat jij doet moet je helemaal zelf weten, onderbuik gevoel is ook belangrijk.
Maar risico, je hebt nu van een aantal mensen met hun eigen bedrijf in motor gerelateerde zakenleven mening gehad.
Dat je een diploma hebt is mooi maar als je vermeld dat je een diploma hebt in plaats van een baan/functietoetsen het me over komen alsof je 3 jaar school en stage hebt gehad en verder niet. Mijn broer is ook automonteur, bezig met mbo 4 nu en als ik zie wat hij heeft geleerd op het stageadres van zijn mbo 2 tijd, banden vervangen, trekhaak monteren was zijn voornaamste taak bij de merkdealer. Voor mbo3 is hij bij een universeel gaan werken en daar heeft hij in een jaar tijd vele malen meer geleerd doordat hij daar echt moest sleutelen ipv vervangen.
Dus iemand met papieren is voor mij redelijk nietszeggend, ik zie de meningen van bijvoorbeeld martel en superblackbird als vele malen waardevoller.

Overigens, ik heb ongeveer 2 maanden gereden met 1 lekke band op de auto. En toch is hij nog goed. Hoe dat kan? Ik hield hem op druk, elke dag pompen en op 3.2 bar zetten. En elke keer voor het pompen stond deze weer op 1.5 bar.
Dus band stuk door lekke band betekend onzorgvuldig mee om gegaan.
 
Dat je een diploma hebt is mooi maar als je vermeld dat je een diploma hebt in plaats van een baan/functietoetsen het me over komen alsof je 3 jaar school en stage hebt gehad en verder niet.

Diploma, en enkele jaren gewerkt als monteur,en dat is alweer aardig wat jaartjes terug. daarom zei ik ook dat persoon waar jij naar refereerde ongetwijfeld meer verstand ervan heeft als mij, echterrrrr (zoals olaf mol zegt) als iemand ergens een diploma in heeft wil dat wel zeggen dat hij of zij niet helemaal een leek is in het desbetreffende onderwerp.

Jij blijft maar zeggen dat als de mannen met echt verstand ervan zeggen dat het geen kwaad kan dat het dan ook echt geen kwaad kan, maar je ziet in dit topic ook een aantal mensen die weldegelijk slechte ervaringen hebben met het plakken van een band.

Ik twijfel zeer zeker niet aan de deskundigheid van de bandenboeren die hier zitten die jij bedoeld, maar het wel of niet plakken van een band is doodgewoon een onderwerp waar meerdere meningen over zijn, en of dit topic vandaag gesloten word ofdat het doorgaat tot pagina 50, er gaat geen uiteindelijke unanieme uitslag/mening komen.

Wat ik persoonlijk vind (ik persoonlijk, dus ik leg het niet aan een ander op) is dat ik voor een 200,- zo'n risico loop dat de band klapt.
Ik vind dit bedrag het veiligheids risico niet waard.

Maar er zijn ook mensen die in T-shirt rijden,dat doe ik ook niet.(is wel een overdreven voorbeeld. Maar je begrijpt wat ik bedoel)
 
Zelfs een "gewone" mens weet dat hij/zij, na herstelling, de bandendruk de komende dagen regelmatig moet controleren. Loopt die weer langzaam leeg, weet je het, en laat je die opnieuw herstellen of vervangen indien nodig.
Was misschien niet helemaal duidelijk: de reparatie begon pas nadat er alweer 10.000 km mee gereden was te lekken. De mate van lekken was trouwens alsof er een kleine spijker in de band zat; heel langzaam dus.
 
Twee weken geleden lekke band, gerepareerd met een veter. Regelmatig de spanning gecontroleerd, ben nu 3000k verder, niks aan de hand. Ik hou de spanning in de gaten en rij die band gewoon op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan