Plunjer van rempomp komt niet goed uit

Heavyr

MF veteraan
17 dec 2004
1.766
3
Limmen
Vandaag heb ik een revisie set gemonteerd in een rempomp van een Gsxr uit '97 die op mijn Cb500 gemonteerd wordt. Nu heb ik de rempomp voorzien van een revisie setje van Roukema. Heb de oude spullen eruit gehaald en de schacht voorzichtig met een doek schoongemaakt. Daarna heb ik de nieuwe veer met rubber geplaatst en als laatst de nieuwe plunjer erop. Voordat ik het rubber op de veer en het rubber van de plunjer voorzien van wat nieuwe remvloeistof zoals hier ook beschreven stond. Nu heb ik de boel gemonteerd en het systeem op druk gezet maar de plunjer komt niet helemaal terug tegen de remhendel aan. Hij komt ook heel langzaam terug en stopt voordat hij tegen de hendel aan zit. Iemand een idee wat er kan mankeren? De revisie set zit hetzelfde erin als de oude spullen eruit kwamen. Hoop dat jullie kunnen helpen.

Gr Rob
 
Haal maar uitmekaar, was eerst alles goed schoon in spiritus .
Daarna monteer je alles weer in mekaar met Ate montage pasta.
en voelen of alles goed gangbaar is/blijft.

moet lukken.
 
Ok dat zal ik eens proberen. Wst is he voordeel van reinigen met spiritua tov remmenreiniger? Wat smeer ik allemaal in met die montage pasta? En hoe dik of dun? Kan het geen kwaad dat er wat vet bij de remvloeistof kan komen? Heb van dat roze remmenvet staan is dat ook goed?
 
Ok dat zal ik eens proberen. Wst is he voordeel van reinigen met spiritua tov remmenreiniger? Wat smeer ik allemaal in met die montage pasta? En hoe dik of dun? Kan het geen kwaad dat er wat vet bij de remvloeistof kan komen? Heb van dat roze remmenvet staan is dat ook goed?

ik zou voorzichtig zijn met dat vet als je niet zeker weet of het er geschikt voor is,
de ATE remmenvet die ik zelf heb is wat wit/transparant.
daar kun je de plunjers en remcupjes mee invetten.

zit er toevallig aftermarket hendels op? , die willen de zaak ook nog wel eens foppen.
 
Spiritus is niet agressief voor je cups e.d., is ook alcohol waar ook je remvloeistof van is afgeleid.
En probeer evt met waterproof fijn schuurpapier je rempomp wat glad te krijgen zodat de plunjer lekker loopt.
Even wat honen is ideaal, maar dan moet je wel een klein hoonsteentje hebben, daarom met wat waterproof ff nabehandelen en dan weer goed uitwassen met spiritus.
..
 
Aha ok nooit geweten dat je het niet mag gebruiken voor afdichtingen. Kan je daar nu nog wat aan doen of is het meteen nieuwe rubbers? Heb qua montage het rode vet wat bij de revisieset mee geleverd werd gebruikt had alleen het idee dat de plunjer soepel loopt als het vet er nog in zit en daarna onwijs zwaar gaat. Heb de rempomp van een Gsxr750 uit '97 volgens de verkoper. Zou het ook kunnen dat het een rempomp is van een 600 en het rubber van de plunjes dan een paar honderdste dunner is?

Zal morgen eens proberen de remhendel schoon te maken met spiritus en dan weer met een laagje ATE vet in elkaar te bouwen. Hij zou dan goed moeten blijven werken ook na een dag niet gebruikt te worden.
Als dat niet werkt misschien iemand in omgeving Noord Holland waar ik even langs zou kunnen gaan om te zien wat ik niet goed doe? Uiteraard tegen betaling.
 
Ik gebruik altijd remmenreiniger op de rubbers van remklauwen/remcilinders. Spul verdampt toch meteen dus je rubbers krijgen echt geen kans om eens even lekker dik te worden. Ik vet de rubbers altijd in met roze vet dat ooit bij de revisie set zat.
Klauw maak ik 2x per jaar schoon en de rubbers gaan al jaren mee.
 
Nou vandaag is het probleem opgelost. Ben met de plunjer naar Roukema terug geweest en gekeken of ik wel het goeie type had. Daarna een zelfde setje erbij gepakt en de plunjers naast elkaar gezet. Bleek dat het rubber van de plunjer die ik had 0,5 tot 1mm groter te zijn qus diameter. Vandaar dat de plunjer dus niet lekker liep. De andere daar in de rempomp geprobeerd en die paste top. Kreeg de nieuwe set zonder problemen mee van Roukema, prima service. Nu de nieuwe compleet gemonteerd met een beetje Ate vet en en doet het top. Alles weer ontlucht en rem is snoeihard. Ben benieuwd hoe de rempomp het gaat doen op mijn Cb500.
 
Laatst bewerkt:
Waarom dat niet? Als je normaal 2 remklauwen hebt verplaats je toch meer vloeistof dan bij 1 remschijf. Dus zou je toch meer druk/vloeistof verplaatsing moeten hebben met 1 klauw.
 
Dat gaat niet fijn remmen hoor,je zult veel harder moeten knijpen en het gevoel is of je in een stuk eikenhout knijpt.
Daarmee is je doseerbaarheid ook veel minder.
 
Het heeft te maken met de verhouding tussen de diameter van de rempomp en de diamater en het aantal zuigers. Omdat de diameter van je rempomp nu veel groter is verplaats je met een veel kleinere slag dezelfde hoeveelheid vloeistof. Weg doseerbaarheid. Omdat die slag ook kleiner is is het hefboom effect weg, vandaar dat je harder moet gaan douwen.
 
Laatst bewerkt:
F*A=C

Gaat niet om slag maar om oppervlak van de remzuiger, maar dat zal Daan ook wel bedoelen. Je remkracht (handje) blijft even groot.

door een grotere MC (master cylinder) te gebruiken wordt de door jou uitgeoefende kracht uitgeoefend op een grotere zuiger, dus lever je minder druk per mm2 dan bij een kleinere zuiger. Omdat het oppervlak van de remzuigers niet groter is geworden ben je verhouding aan het verkleinen en zal je dus harder moeten knijpen voor eenzelfde druk op je remcylinders.

Hopelijk is dit te begrijpen?
 
F*A=C

Gaat niet om slag maar om oppervlak van de remzuiger, maar dat zal Daan ook wel bedoelen. Je remkracht (handje) blijft even groot.

door een grotere MC (master cylinder) te gebruiken wordt de door jou uitgeoefende kracht uitgeoefend op een grotere zuiger, dus lever je minder druk per mm2 dan bij een kleinere zuiger. Omdat het oppervlak van de remzuigers niet groter is geworden ben je verhouding aan het verkleinen en zal je dus harder moeten knijpen voor eenzelfde druk op je remcylinders.

Hopelijk is dit te begrijpen?

Ja, verhaal zuigeroppervlak en de invloed op druk, doseerbaarheid en benodigde slag is duidelijk, maar de hefboomwerking verandert niet als je minder ver inknijpt.
 
Ja, verhaal zuigeroppervlak en de invloed op druk, doseerbaarheid en benodigde slag is duidelijk, maar de hefboomwerking verandert niet als je minder ver inknijpt.

Dat deel heb ik dan zelf verkeerd begrepen :-) Ik dacht dat het hem in de beweging (slag) van de hendel zat maar blijkbaar dus in het oppervlak van de zuiger. Ik riep zelf al diamater dus ik had hem kunnen bedenken :+ Thanks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan