poedercoaten over (speciale) plamuur: Test

FT500R

MF veteraan
29 mrt 2006
1.693
449
Den Haag
Ik ben van nature een beetje eigenwijs en wil sommige dingen dan ook liefst zelf ondervinden/doen.

Zo ook ongeveer alles aan mijn project motortje -> LINK

Doordat ik het zelf heb gedaan is het wel iets minder mooi/professioneel, sterker nog mijn laswerk is van dusdanige (wan)kwaliteit dat ik dit het liefst bedek met een laag plamuur.
Onderzoek op de wereldwijde interwebs leverde geen sluitend antwoord op op de vraag of het mogelijk is om over plamuur te poedercoaten.

Het is sowieso niet mogelijk met polyester plamuur (verbrand in de oven en/of wordt weg gestraald) maar er zijn een paar aanbieders die beweren een zeer temperatuur bestendige en harde metaalvervangende plamuur te verkopen.
Navraag bij een aantal coaters leverde tegenstrijdige antwoorden op, de 1 zei dat het mogelijk was de ander zei van niet (oa door verschil in uitzettingscoëfficiënt).
Zoals ik al zei ben ik een beetje eigenwijs en nieuwsgierig dus heb ik besloten het toch te gaan proberen.

Hier het verslag ter leering ende vermaek.

Laat ik voorop stellen dat alle bedrijven ontzettend netjes hebben meegewerkt. Als er al wat mis ging is dat dan ook volledig te wijten aan mij of aan het toch ongeschikt zijn van het product waarvoor ik meerdere malen ben gewaarschuwd.

Ik heb voordat ik hieraan begon navraag gedaan bij de producent van het product dat ik op het oog had.
Eerst heb ik gezocht op het meest veelbelovende product. Dit is uiteindelijk Debrasel Alsi 12 geworden -> LINK. Volgens de eigen product omschrijving is het een roestwerende aluminiumplamuur met uitzonderlijke eigenschappen, wordt na uitharding zeer hard en is bestand tegen zeer hoge temperaturen. Ook staat er in de product omschrijving dat er een poedercoat laag op kan worden aangebracht.

Een mailtje naar de producent gaf mij het volgende antwoord:
De DEB 12 wordt inderdaad door klanten gebruikt in combinatie met het poeder coaten maar met volgende kanttekening.
Het verbrandpunt van de DEB 12 ligt rond 180°C-200°C dit wil zeggen dat het in sommige gevallen wel lukt met poeder coaten maar soms ook niet.
Ik raad uw klant dan ook aan dit even eerst te testen.
Wat betreft het wegblazen bij het zandstralen voorzie ik geen problemen, goed voorschuren en ontvetten zal zorgen voor een goede hechting van de DEB 12.


Vervolgens de poedercoater die ik op het oog had (metaalreiniging Badhoevedorp) een mailtje gestuurd en ook nog langs geweest om te vragen wat hun ervaring er mee is:
Jawel eerst goed laten uitdampen
dan primer dan kunnen we al kijken wat het doet.
We poedercoaten vaker over vormen van vloeibaar metaal of speciale plamuur (bijvoorbeeld bij gerepareerde velgen) en dit gaat eigenlijk altijd goed.


Met al deze informatie in het achterhoofd ben ik begonnen.
Eerst het metaal voorbereid (mooi ruw en ontvet).
Vervolgens de metaalplamuur gemaakt volgens instructie op de verpakking. Je moet het mengen met 2% verharder en dan droogt het zeer snel. Mengen is wel redelijk lastig maar in eerste instantie is de plamuur mooi vloeibaar en laat zich makkelijk plamuren.
Lekker plamuren, zoals ik al zei droogt het best snel, hierdoor kun je echt beter kleine hoeveelheden maken omdat de plamuur anders al een beetje begint te harden voordat je het lekker kan rondsmeren.

Ik heb het in een paar lagen opgebouwd bij de stukken die wat dikker waren (lasnaad tussen buis en plaat van batterijbak) en in 1 keer geplamuurd op de stukken waar ik slechts wat overgangen soepeler wilde maken (overgang van buis en onderplaat).

Daarna schuren, na het plamuren ben ik even gaan eten en bij terugkomst was het al hard genoeg geworden om te schuren. Ik heb het nu met mijn dremel met een lammellenschijf (korreldikte 80) geschuurd. Het is hard spul maar met deze schuurschijf ging het eigenlijk best goed. Naschuren met schuurpapier ging wel best lastig (taai spul) maar niet zoals beschreven in sommige reviews alleen dmv slijpen. Ik ben nog een beetje benieuwd of het wel bestand is tegen het stralen maar dat gaan we nog wel zien.

Het resultaat voor het poedercoaten:
IMG_20170829_200857.jpg

IMG_20170829_175815.jpg


Mijn ‘angst’ zit hem vooral in de overgang van het plaat materiaal naar de buis aan de achterkant. Hier is het plaat materiaal erg dun en weet ik niet precies hoe goed het vast zit. Mijn vrees is dat door de temperatuur verschillen en het verschil in uitzetten de plaat hier los gaat komen van de buis. Ook is de plamuur hier erg dun dus is de kans aanwezig dat deze het stralen niet overleeft.

Dit vervolgens bij de coater afgeleverd waarbij ik de niet te coaten delen had afgedopt, bout ingedraaid en/of aangegeven wat ze moesten afplakken. Ook duidelijk proberen aan te geven dat ze niet moeten ‘door stralen’ op de plamuur omdat ze denken dat het geen metaal is. Benieuwd of deze instructie een beetje is aangekomen of niet.

Het resultaat na het stralen en coaten:
Eigenlijk behoorlijk goed gegaan. De plamuur is er grotendeels op blijven zitten, zeker op de wat dikkere delen en de poedercoat zit er mooi dik op. Helaas is wel aan de achterkant gebeurd waar ik bang voor was maar dit is meer een eigen constructie fout dan een fout door de coater of van het product.
Ik denk wel dat als je de plamuur dun aanbrengt, de kans erg groot is dat deze het stralen niet overleeft.

Ik ga zelf nog een oplossing bedenken voor de achterkant, moet vooral zorgen dat er geen vocht in kan komen (misschien zwarte badkamer kit ofzo).

De foto's doen het resultaat geen eer aan (vooral bij de geplamuurde delen) dit komt doordat de camera van mijn telefoon kapot is en ik nu alles met de (slechte) selfie camera moet doen.

IMG_20171102_192833.jpg

IMG_20171102_192815.jpg

IMG_20171102_202632.jpg


Conclusie:
Ja het is mogelijk om een speciale plamuur aan te brengen en deze vervolgens te laten stralen en coaten. Op de dikkere delen is de plamuur mooi blijven zitten en is er ook bij het afbakken niet vanaf geklapt. (gebakken op 180 graden) Op de dunnere delen is het iets minder duidelijk vanuit mijn test maar hier lijkt de plamuur toch niet bestand tegen het stralen.

Dank gaat uit naar Metaalreiniging Badhoevedorp. Zij hebben prettig mee gedacht en goed werk geleverd voor een schappelijke prijs!
 
Laatst bewerkt:
Toch ben ik benieuwd hoe lang de plamuur netjes blijf. Verwacht er niet veel van!

Dat zie/ zag je ook nog wel eens bij louche auto-verkopers. Die hadden dan zgn de auto netjes gemaakt. Vaak met dikke plakkaten plamuur. Maar dat zie je dus niet van buiten. Kan je op wachten dat dat die dikke stukken snel weer los komen. Een auto kopen die net is overgespoten is voor mij altijd een 'NO-GO'. Liever zie ik de auto eerst vóór het spuiten.
 
@Guust
Altijd fijn die opbouwende kritiek ;)

@Mean-Machine
Ook dat is onderdeel van de test. Dit is wel echt ander spul dan goedkope polyester plamuur en ik heb niet dikke plakkaten erop gesmeerd dus we gaan het zien

@K@W@
Dit spul beloofd iig hetzelfde te kunnen, het wordt aangeprezen als Lood-tin vervanger en volgens de omschrijvingen (en recencies online) kun je het ook gebruiken als vloeibaar metaal.
Geen idee of 'echt' vloeibaar metaal beter zou zijn geweest, nogmaals dit is voor mij ook een test en voor een ieder ander hier op MF ter lering ende vermaek.

Voor mij was het geen optie omdat ik niet zelf kan stralen maar ik denk dat het ook beter is als de volgorde iets anders wordt toegepast.
Ik heb eerst geplamuurd, daarna laten stralen en coaten.
Ik zou de volgende keer eerst stralen dan plamuren en dan coaten. Dan krijg je vermoedelijk een strakker resultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan