Poederlak langs binnenkant carter

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.537
369
34
Neerkant
Nadelen van poedercoating
Hoe mooi de methhode ook is: poedercoaten kan niet overal voor worden ingezet. Het te lakken object moet bijvoorbeeld hittebestendig zijn. Dit vanwege de hoge temperaturen die nodig zijn om het poeder te smelten.


Het oppervlak moet ook helemaal schoon zijn. Wanneer het te behandelen oppervlak niet schoon is ontstaan er later problemen met de hechting. Daarom worden er verschillende schoonmaaktechnieken toegepast.


poedercoat droogt met 130~200 graden , en je motorblok wordt +-80 tot 100 graden (zomer)
zou het niet aandurven
Als de temperatuur het probleem is dan zou de coating toch ook van de buitenkant moeten loslaten?
Of zou hij binnen zoveel warmer zijn dan buiten?
Wij hebben een ontlakoven ik zal morgen wel eens kijken hoe warm dat die moet om de poeder eraf te kunnen stoken.
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
83.748
3.489
45
Oostmalle
Hmm. Alleszins al bedankt voor al die snelle iedereen :D. Ik versta er dus uit dat ik het best chemisch verwijder? Iemand idee of ik dat zelf kan, zoja welke producten gebruik ik hier best voor?

Het makkelijkst zou idd gewoon de coating laten zitten zijn. Maar de meningen hierover zijn toch wat verdeeld?
Als je hebt afgesproken dat de binnenkant niet werd gedaan, laat dan t bedrijf t oplossen.
 
  • Like
Waarderingen: Roy "R"acing en sanscorp

KwaSuz

MF veteraan
20 aug 2006
6.238
2.112
47
Gaasterlân
is het niet met een frees of draaibank weg te halen?
had dit ook eens met een naaf, werd in een draaibank gezet en weggehaald..

maar dan is een naaf meestal weer rond..
🤔
Op het pasvlak zou het prima kunnen (als je toevallig een freesbank in de schuur hebt staan) maar binnenkant deksel?
 

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
9.087
966
www.autogereedschap.com
Sommige fabrikanten durven het, andere niet. Er komt ook wel wat meer bij kijken dan "het kan wel / het kan niet". Poedercoating is er in een aantal kwaliteiten en ook de ondergrond speelt een rol. Als het gestraalde werkstuk net niet goed is afgeblazen (wat best gebeurt in grotere coatbedrijven) en de coating komt een tijdje later los, dan komt er naast kei harde flinters poly-urethaan ook miscroscopische straalmedia in je olie (glijlagers zijn er dol op... not).

Persoonlijk laat ik nooit coating zitten aan de binnenkant van een motor, maar als het gebeurt doe het dan alleen met een nieuw onderdeel. De kans op een insluitsel of plekje met mindere hechting is gewoon veel groter bij een ontlakt / gestraald / opnieuw gecoat onderdeel dan bij een fabrieksnieuw onderdeel.
 

carlow

Die hard MF'er
16 apr 2004
545
5
Rotterdam
www.vmax.tk
wat hebben we hiervan geleerd?
ga nooit bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen tuinhekken etc. doet.
Er zijn maar enkele goede bedrijven die gespecialiseerd zijn in motoronderdelen en oldtimers.
Motoronderdelen vragen een hele andere aanpak .
Goedkoop is duurkoop in dat geval.
Wel jammer van je spullen, misschien beter om eens te kijken of je ergens andere deksels kan scoren...?
succes.
 
  • Like
Waarderingen: Loki en KwaSuz

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
9.087
966
www.autogereedschap.com
wat hebben we hiervan geleerd?
ga nooit bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen tuinhekken etc. doet.
Er zijn maar enkele goede bedrijven die gespecialiseerd zijn in motoronderdelen en oldtimers.
Motoronderdelen vragen een hele andere aanpak .
Goedkoop is duurkoop in dat geval.
Wel jammer van je spullen, misschien beter om eens te kijken of je ergens andere deksels kan scoren...?
succes.
De meeste coaters passen de kwaliteit van het werk gewoon aan aan de prijs, zo ook mijn oud werkgever. Dus wilde je het perfect, dan werd er aan het eind van de dag een speciale "rete mooi" partij gecoat in een vers schoongemaakte cabine, tot in detail afgeplakt, eventueel met een ronde warm aangebrachte blanke poeder. Maar ja, de meeste mensen vragen niet om perfect maar om goedkoop, daar ga je ;)
 
  • Like
Waarderingen: carlow en Loki

CafeRacer9000

Rookie
25 nov 2019
19
6
Gent
wat hebben we hiervan geleerd?
ga nooit bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen tuinhekken etc. doet.
Er zijn maar enkele goede bedrijven die gespecialiseerd zijn in motoronderdelen en oldtimers.
Motoronderdelen vragen een hele andere aanpak .
Goedkoop is duurkoop in dat geval.
Wel jammer van je spullen, misschien beter om eens te kijken of je ergens andere deksels kan scoren...?
succes.
Ga nu langs het bedrijf waar ik het heb laten doen en ga vragen of ze de binnenkanten opnieuw willen zandstralen
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
48.995
1.573
47
Zuid-Holland
Ik werk in een fabriek die grote grasmaaiers maken met tandwielkasten die we zelf produceren/ lassen. Die worden van binnen en buiten gepoederd en dat is bij mijn weten nooit fout gegaan. Ook niet als er een randje al los is oid. (De kwaliteit van de poeder is niet altijd goed aan de randen)
Wij gebruiken op de poedercoating ook afdichtingen zoals vloeibare pakking, oringen, kurk en moesband. Nooit problemen mee.
80 graden is wel zo’n beetje de maximale temperatuur.
Ik zou het dus wel durven en ze monteren zoals ze nu zijn.
Eigen risico uiteraard ;)
Een nieuwbouw industriële tandwielkast of een gebruikt motorblok van een motorfiets = andere toepassing, vervuiling en andere schaalgrootte? :)
 

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.537
369
34
Neerkant
Een nieuwbouw industriële tandwielkast of een gebruikt motorblok van een motorfiets = andere toepassing, vervuiling en andere schaalgrootte? :)
Zeker een andere toepassing. Maar ik heb de overeenkomsten en verschillen benoemd en ik denk dat de toepassing vergelijkbaar is.
Waarom is dat volgens jou niet en wat doet de schaalgrootte er toe?
 

CafeRacer9000

Rookie
25 nov 2019
19
6
Gent
Weer zandstralen??? Wel leuk dat je dalijk de koppeling kan zien draaien
Als ik dat zo zag, lag er redelijk wat alu materiaal klaar om te spuiten, gezandstraald te worden of al gespoten. Ik mag nu toch wel hopen dat ze weten waar ze mee bezig zijn? Het is nu toch niet dat de alu soort van deze carters zoveel zwakker/dunner is dan andere soorten toepassingen?
En moesten ze erdoor zitten, ja dan is dat op hun, niet op mij, medunkt. :🧐
 
  • Like
Waarderingen: Rob RD

Rob RD

Rookie
Donateur
25 aug 2002
23.879
19.675
61
Rèswèk
www.rd350.nl
nee, maar ik liet een stalen frame bij zelfzandstralen.nl stralen, en dat grietje is echt goed, Ik moest overal boutjes in gedaan hebben, plaatjes en vooral het framenummer afgeplakt hebben omdat het gewoon verdwijnt. Het zal best nog een keer goed gaan. Poedercoat is moeilijk te verwijderen. dat betekent dat ze lang moeten stralen op een plek waar het nog zit naast die plek die net klaar is, daar treedt echt "collateral damage" bij op. Nogmaals: Het zal best goed gaan.

For the record: bij mij komt nergens poedercoat op, dat is voor wasrekkies en vrachtwagenvelgen. Als het echt zo fraai zou zijn zouden ferrari's en bentleys en lambo's ook wel gepoedercoat zijn... Maar ieder zijn ding
 

Loki

MF veteraan
27 jul 2003
2.771
126
Goes
Bezoek site
For the record: bij mij komt nergens poedercoat op, dat is voor wasrekkies en vrachtwagenvelgen. Als het echt zo fraai zou zijn zouden ferrari's en bentleys en lambo's ook wel gepoedercoat zijn... Maar ieder zijn ding
Heb een set auto velgen die gecoat zouden zijn. Ziet eruit als lak, echt heel strak. Sindsdien kijk ik er heel anders naar. Blijft zwaar spul vanwege de dikte, lijkt me? Dus in dat opzicht geen optie voor high performance gebakkies..
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.496
1.116
Heb een set auto velgen die gecoat zouden zijn. Ziet eruit als lak, echt heel strak. Sindsdien kijk ik er heel anders naar. Blijft zwaar spul vanwege de dikte, lijkt me? Dus in dat opzicht geen optie voor high performance gebakkies..
In helvoirt zit er 1 die werkt super netjes en daar is het resultaat ook naar.
 
  • Like
Waarderingen: carlow

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
3.919
233
51
Ridderkerk (ZH)
Binnenkanten van de grote industriële en maritieme tandwielkasten die wij bouwen worden voorzien van een speciale olie bestendige lak op epoxy basis, alle andere lakken pleuren eraf door de chemische inwerking van met name synthetische olie.
 
  • Like
Waarderingen: kirill007 en Mechanism

Rob RD

Rookie
Donateur
25 aug 2002
23.879
19.675
61
Rèswèk
www.rd350.nl
Binnenkanten van de grote industriële en maritieme tandwielkasten die wij bouwen worden voorzien van een speciale olie bestendige lak op epoxy basis, alle andere lakken pleuren eraf door de chemische inwerking van met name synthetische olie.
Als die poederkloter dat ook gebruikt heeft kan het blijven zitten :Y
 

B2

MF veteraan
4 jul 2001
1.852
39
Belgie (Gent)
nee, maar ik liet een stalen frame bij zelfzandstralen.nl stralen, en dat grietje is echt goed, Ik moest overal boutjes in gedaan hebben, plaatjes en vooral het framenummer afgeplakt hebben omdat het gewoon verdwijnt. Het zal best nog een keer goed gaan. Poedercoat is moeilijk te verwijderen. dat betekent dat ze lang moeten stralen op een plek waar het nog zit naast die plek die net klaar is, daar treedt echt "collateral damage" bij op. Nogmaals: Het zal best goed gaan.

For the record: bij mij komt nergens poedercoat op, dat is voor wasrekkies en vrachtwagenvelgen. Als het echt zo fraai zou zijn zouden ferrari's en bentleys en lambo's ook wel gepoedercoat zijn... Maar ieder zijn ding
Poedercoaten gaat niet op dun materiaal ivm de voorbewerking. En indien toch enkel de coating wordt gelegd, is de precieze kleur moeilijk gelijk te krijgen tss verschillende batches.