Poederlak langs binnenkant carter

25 nov 2019
94
40
Gent
Beste MF’ers, ik heb zonet mijn frame van mijn CB750 ‘93 laten poederlakken. Samen met nog een aantal andere onderdelen zoals cartercover, alternatorcover, etc.
Ik had gevraagd om enkel de buitenkant te poederlakken, maar ze hebben dus de volledige stukken gedaan.
Weten jullie of de poederlak coating tegen de invloeden kan van binnenaf het blok? Olie, metaalpartikels, ik durf ze nog niet direct monteren eerlijk gezegd..

Hier een foto van de binnenkanten
 

Bijlagen

  • 64FAE4C4-C697-442E-A763-B56E7E4876C8.jpeg
    64FAE4C4-C697-442E-A763-B56E7E4876C8.jpeg
    207,1 KB · Weergaven: 38
Vandaar deel 2 van mijn post ;). Conclusie blijft wel gelden: wagens zal je er niet snel mee doen, reparatie van schade is niet evident.

Daar gaat het toch ook niet om?
Ik reageer puur op jouw bericht dat coaten van dun materiaal niet gaat, terwijl plaatmateriaal perfect gecoat kan worden icm een chemische voorbehandeling.
 
Daar gaat het toch ook niet om?
Ik reageer puur op jouw bericht dat coaten van dun materiaal niet gaat, terwijl plaatmateriaal perfect gecoat kan worden icm een chemische voorbehandeling.
Bedoelde ik impliciet met het 2e deel. Dat is inderdaad niet duidelijk geformuleerd, ik tik niet graag op een telefoon. Dacht dat dat wel duidelijk was uit het vervolg (waarom zou ik anders over kleurverschillen beginnen?).
 
Voor zover ik weet kan er verschil zitten tussen batches, net zoals je bv. behangpapier ook best in 1 keer besteld. En heeft de automobielsector (naast metaalglans) andere eisen. Uiteraard is alles technisch mogelijk maar er is een reden waarom het niet gebruikt wordt: kwaliteit, kost, tijd,...
 
Voor zover ik weet kan er verschil zitten tussen batches, net zoals je bv. behangpapier ook best in 1 keer besteld. En heeft de automobielsector (naast metaalglans) andere eisen. Uiteraard is alles technisch mogelijk maar er is een reden waarom het niet gebruikt wordt: kwaliteit, kost, tijd,...

Wat wordt er niet gebruikt? En wat wil je nu eigenlijk zeggen? :?
 
nee, maar ik liet een stalen frame bij zelfzandstralen.nl stralen, en dat grietje is echt goed, Ik moest overal boutjes in gedaan hebben, plaatjes en vooral het framenummer afgeplakt hebben omdat het gewoon verdwijnt. Het zal best nog een keer goed gaan. Poedercoat is moeilijk te verwijderen. dat betekent dat ze lang moeten stralen op een plek waar het nog zit naast die plek die net klaar is, daar treedt echt "collateral damage" bij op. Nogmaals: Het zal best goed gaan.

For the record: bij mij komt nergens poedercoat op, dat is voor wasrekkies en vrachtwagenvelgen. Als het echt zo fraai zou zijn zouden ferrari's en bentleys en lambo's ook wel gepoedercoat zijn... Maar ieder zijn ding
Dat zie jou wel vaker zeggen maar hier https://www.thpoedercoaten.nl/.wat wielen laten doen en spuiten komt er bij mij niet meer in voor wielen.
Heb ook veel ervaring met gespoten velgen en dat is voor even mooi maar is zeer krasgevoelig en zeker achtervelg met vet en zand en veel te zwak met stoten op de velgrand.
Zijn de mijne.Setje glans en setje mat.

0963DEF5-6B7D-493A-B4EE-37B2BD4B9BCB.jpeg
D5EBB4AD-00FD-407B-88D6-CC8F83ED8E67.jpeg
B1BF8CE7-D1BD-4EA2-8A7B-EDC18869FBBD.jpeg
7B995E3F-AA06-4C19-AFC0-1F4E121A922A.jpeg
1BFAD1C0-7842-4C75-8A33-3E485DB7D659.jpeg
 
Het is gewoon mooi! Maar ook omdat je een kleur en struktuur hebt gekozen die je uitmuntend met poedercoat kunt bewerkstelligen. Misschien wel beter dan met lak
 
Fraaie velgen, En eigenlijk zoals altijd met 2 systemen van op kleur maken.... Ze hebben beide voordelen en nadelen, dus per onderdeel bekijken en kiezen wat je wil. Ik zou voor wielen ook ten alle tijden poedercoating kiezen. voor een tank dan weer niet zo snel....
 
Na 2 weken de stukken (eindelijk!) terug gehad van de lakkerij. Deze zijn opnieuw gezandstraald langs de binnenkant, al lijkt het eruitzien als een nieuwe ruwe coating, aangezien ik mijn oliepijlstok er ook maar 1/3 ingedraaid krijg, heb al wat met staalwol wat proberen schuren maar gaat niet zo vlot.. tips om hem er toch in te krijgen? Vet gebruik al alleszins ;)

Hier een foto
 

Bijlagen

  • 729F8C2F-17AA-454D-8CFD-75E0ED9AE274.jpeg
    729F8C2F-17AA-454D-8CFD-75E0ED9AE274.jpeg
    151,2 KB · Weergaven: 15
  • 76AB42F4-E630-4D79-A75E-79D0B4BCC159.jpeg
    76AB42F4-E630-4D79-A75E-79D0B4BCC159.jpeg
    143,5 KB · Weergaven: 14
  • F201018E-B60E-4E07-9EA7-E2751C02C88E.jpeg
    F201018E-B60E-4E07-9EA7-E2751C02C88E.jpeg
    108,9 KB · Weergaven: 18
Na 2 weken de stukken (eindelijk!) terug gehad van de lakkerij. Deze zijn opnieuw gezandstraald langs de binnenkant, al lijkt het eruitzien als een nieuwe ruwe coating, aangezien ik mijn oliepijlstok er ook maar 1/3 ingedraaid krijg, heb al wat met staalwol wat proberen schuren maar gaat niet zo vlot.. tips om hem er toch in te krijgen? Vet gebruik al alleszins ;)

Hier een foto
Bij mij was de schroefdraad van de olievuldop M20x1.5.
Daar hebben we een messing vuldop voor gemaakt.
Je kan er dus een tap doorhalen. Even langs een draaierij?
De kleinere jongens willen je vast helpen.

(Of gewoon eentje kopen)

Knipsel.JPG


En eerst wel even goed opmeten. ;)
 
Na 2 weken de stukken (eindelijk!) terug gehad van de lakkerij. Deze zijn opnieuw gezandstraald langs de binnenkant, al lijkt het eruitzien als een nieuwe ruwe coating, aangezien ik mijn oliepijlstok er ook maar 1/3 ingedraaid krijg, heb al wat met staalwol wat proberen schuren maar gaat niet zo vlot.. tips om hem er toch in te krijgen? Vet gebruik al alleszins ;)

Hier een foto
Sensilube O-)

En ik vermoed dat je een potje vloeibare pakking nodig gaat hebben om de carterdelen lekdicht te krijgen.
 
Bij mij was de schroefdraad van de olievuldop M20x1.5.
Daar hebben we een messing vuldop voor gemaakt.
Je kan er dus een tap doorhalen. Even langs een draaierij?
De kleinere jongens willen je vast helpen.

(Of gewoon eentje kopen)

Bekijk bijlage 1462526

En eerst wel even goed opmeten. ;)

als je nog nooit met de hand getapt heb zou ik het laten
ik zit (letterlijk) :+ ik de metaal
alles wat nu binnen komt kunnen niet tappen
scheef of komen een nieuwe halen _O-
we laten ze oefenen met M16 :+
 
als je nog nooit met de hand getapt heb zou ik het laten
ik zit (letterlijk) :+ ik de metaal
alles wat nu binnen komt kunnen niet tappen
scheef of komen een nieuwe halen _O-
we laten ze oefenen met M16 :+
Deksel tussen twee houtjes voorzichtig in de bankschroef.
De tap rustig en op gevoel indraaien. De draad is tot 1/3 goed, dus dat scheelt.
Maar de kans op mislukken is idd best wel groot als je geen ervaring hebt met het tappen van draad. :Y
 
mij lijkt chemisch ontcoaten het beste (minst slechte) voor het materiaal. Tsja, dan moet het overnieuw gedaan...
Weer zandstralen??? Wel leuk dat je dalijk de koppeling kan zien draaien
Het zal best nog een keer goed gaan. Poedercoat is moeilijk te verwijderen. dat betekent dat ze lang moeten stralen op een plek waar het nog zit naast die plek die net klaar is, daar treedt echt "collateral damage" bij op. Nogmaals: Het zal best goed gaan.


Een vierde keer zeg ik het niet meer... pleur ze maar in de aluminiumbak en haal er een paar bij Motorparts-online.com | Nieuwe en gebruikte onderdelen voor uw motor vandaan en een spuitbus van de Action want volgende week kom je met "lekkage langs pasvlakken". Leergeld voor hoe het niet moet...

Wat een bende
 
Terug
Bovenaan Onderaan