Poederlak langs binnenkant carter

25 nov 2019
94
40
Gent
Beste MF’ers, ik heb zonet mijn frame van mijn CB750 ‘93 laten poederlakken. Samen met nog een aantal andere onderdelen zoals cartercover, alternatorcover, etc.
Ik had gevraagd om enkel de buitenkant te poederlakken, maar ze hebben dus de volledige stukken gedaan.
Weten jullie of de poederlak coating tegen de invloeden kan van binnenaf het blok? Olie, metaalpartikels, ik durf ze nog niet direct monteren eerlijk gezegd..

Hier een foto van de binnenkanten
 

Bijlagen

  • 64FAE4C4-C697-442E-A763-B56E7E4876C8.jpeg
    64FAE4C4-C697-442E-A763-B56E7E4876C8.jpeg
    207,1 KB · Weergaven: 38
Nadelen van poedercoating
Hoe mooi de methhode ook is: poedercoaten kan niet overal voor worden ingezet. Het te lakken object moet bijvoorbeeld hittebestendig zijn. Dit vanwege de hoge temperaturen die nodig zijn om het poeder te smelten.


Het oppervlak moet ook helemaal schoon zijn. Wanneer het te behandelen oppervlak niet schoon is ontstaan er later problemen met de hechting. Daarom worden er verschillende schoonmaaktechnieken toegepast.


poedercoat droogt met 130~200 graden , en je motorblok wordt +-80 tot 100 graden (zomer)
zou het niet aandurven

Als de temperatuur het probleem is dan zou de coating toch ook van de buitenkant moeten loslaten?
Of zou hij binnen zoveel warmer zijn dan buiten?
Wij hebben een ontlakoven ik zal morgen wel eens kijken hoe warm dat die moet om de poeder eraf te kunnen stoken.
 
Hmm. Alleszins al bedankt voor al die snelle iedereen :D. Ik versta er dus uit dat ik het best chemisch verwijder? Iemand idee of ik dat zelf kan, zoja welke producten gebruik ik hier best voor?

Het makkelijkst zou idd gewoon de coating laten zitten zijn. Maar de meningen hierover zijn toch wat verdeeld?
Als je hebt afgesproken dat de binnenkant niet werd gedaan, laat dan t bedrijf t oplossen.
 
Sommige fabrikanten durven het, andere niet. Er komt ook wel wat meer bij kijken dan "het kan wel / het kan niet". Poedercoating is er in een aantal kwaliteiten en ook de ondergrond speelt een rol. Als het gestraalde werkstuk net niet goed is afgeblazen (wat best gebeurt in grotere coatbedrijven) en de coating komt een tijdje later los, dan komt er naast kei harde flinters poly-urethaan ook miscroscopische straalmedia in je olie (glijlagers zijn er dol op... not).

Persoonlijk laat ik nooit coating zitten aan de binnenkant van een motor, maar als het gebeurt doe het dan alleen met een nieuw onderdeel. De kans op een insluitsel of plekje met mindere hechting is gewoon veel groter bij een ontlakt / gestraald / opnieuw gecoat onderdeel dan bij een fabrieksnieuw onderdeel.
 
wat hebben we hiervan geleerd?
ga nooit bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen tuinhekken etc. doet.
Er zijn maar enkele goede bedrijven die gespecialiseerd zijn in motoronderdelen en oldtimers.
Motoronderdelen vragen een hele andere aanpak .
Goedkoop is duurkoop in dat geval.
Wel jammer van je spullen, misschien beter om eens te kijken of je ergens andere deksels kan scoren...?
succes.
 
wat hebben we hiervan geleerd?
ga nooit bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen tuinhekken etc. doet.
Er zijn maar enkele goede bedrijven die gespecialiseerd zijn in motoronderdelen en oldtimers.
Motoronderdelen vragen een hele andere aanpak .
Goedkoop is duurkoop in dat geval.
Wel jammer van je spullen, misschien beter om eens te kijken of je ergens andere deksels kan scoren...?
succes.
De meeste coaters passen de kwaliteit van het werk gewoon aan aan de prijs, zo ook mijn oud werkgever. Dus wilde je het perfect, dan werd er aan het eind van de dag een speciale "rete mooi" partij gecoat in een vers schoongemaakte cabine, tot in detail afgeplakt, eventueel met een ronde warm aangebrachte blanke poeder. Maar ja, de meeste mensen vragen niet om perfect maar om goedkoop, daar ga je ;)
 
wat hebben we hiervan geleerd?
ga nooit bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen tuinhekken etc. doet.
Er zijn maar enkele goede bedrijven die gespecialiseerd zijn in motoronderdelen en oldtimers.
Motoronderdelen vragen een hele andere aanpak .
Goedkoop is duurkoop in dat geval.
Wel jammer van je spullen, misschien beter om eens te kijken of je ergens andere deksels kan scoren...?
succes.

Ga nu langs het bedrijf waar ik het heb laten doen en ga vragen of ze de binnenkanten opnieuw willen zandstralen
 
Ga nu langs het bedrijf waar ik het heb laten doen en ga vragen of ze de binnenkanten opnieuw willen zandstralen
Net de stukken binnen gestoken.
Ze gaven direct hun fout toe en gaan de binnenkanten terug zandstralen. :) Wel weer een weekje wachten ofzo maar dat is dan nog het minste. Ben eens benieuwd naar resultaat
 
Ik werk in een fabriek die grote grasmaaiers maken met tandwielkasten die we zelf produceren/ lassen. Die worden van binnen en buiten gepoederd en dat is bij mijn weten nooit fout gegaan. Ook niet als er een randje al los is oid. (De kwaliteit van de poeder is niet altijd goed aan de randen)
Wij gebruiken op de poedercoating ook afdichtingen zoals vloeibare pakking, oringen, kurk en moesband. Nooit problemen mee.
80 graden is wel zo’n beetje de maximale temperatuur.
Ik zou het dus wel durven en ze monteren zoals ze nu zijn.
Eigen risico uiteraard ;)
Een nieuwbouw industriële tandwielkast of een gebruikt motorblok van een motorfiets = andere toepassing, vervuiling en andere schaalgrootte? :)
 
Een nieuwbouw industriële tandwielkast of een gebruikt motorblok van een motorfiets = andere toepassing, vervuiling en andere schaalgrootte? :)

Zeker een andere toepassing. Maar ik heb de overeenkomsten en verschillen benoemd en ik denk dat de toepassing vergelijkbaar is.
Waarom is dat volgens jou niet en wat doet de schaalgrootte er toe?
 
Weer zandstralen??? Wel leuk dat je dalijk de koppeling kan zien draaien
Als ik dat zo zag, lag er redelijk wat alu materiaal klaar om te spuiten, gezandstraald te worden of al gespoten. Ik mag nu toch wel hopen dat ze weten waar ze mee bezig zijn? Het is nu toch niet dat de alu soort van deze carters zoveel zwakker/dunner is dan andere soorten toepassingen?
En moesten ze erdoor zitten, ja dan is dat op hun, niet op mij, medunkt. :🧐
 
nee, maar ik liet een stalen frame bij zelfzandstralen.nl stralen, en dat grietje is echt goed, Ik moest overal boutjes in gedaan hebben, plaatjes en vooral het framenummer afgeplakt hebben omdat het gewoon verdwijnt. Het zal best nog een keer goed gaan. Poedercoat is moeilijk te verwijderen. dat betekent dat ze lang moeten stralen op een plek waar het nog zit naast die plek die net klaar is, daar treedt echt "collateral damage" bij op. Nogmaals: Het zal best goed gaan.

For the record: bij mij komt nergens poedercoat op, dat is voor wasrekkies en vrachtwagenvelgen. Als het echt zo fraai zou zijn zouden ferrari's en bentleys en lambo's ook wel gepoedercoat zijn... Maar ieder zijn ding
 
For the record: bij mij komt nergens poedercoat op, dat is voor wasrekkies en vrachtwagenvelgen. Als het echt zo fraai zou zijn zouden ferrari's en bentleys en lambo's ook wel gepoedercoat zijn... Maar ieder zijn ding

Heb een set auto velgen die gecoat zouden zijn. Ziet eruit als lak, echt heel strak. Sindsdien kijk ik er heel anders naar. Blijft zwaar spul vanwege de dikte, lijkt me? Dus in dat opzicht geen optie voor high performance gebakkies..
 
Heb een set auto velgen die gecoat zouden zijn. Ziet eruit als lak, echt heel strak. Sindsdien kijk ik er heel anders naar. Blijft zwaar spul vanwege de dikte, lijkt me? Dus in dat opzicht geen optie voor high performance gebakkies..

In helvoirt zit er 1 die werkt super netjes en daar is het resultaat ook naar.
 
Binnenkanten van de grote industriële en maritieme tandwielkasten die wij bouwen worden voorzien van een speciale olie bestendige lak op epoxy basis, alle andere lakken pleuren eraf door de chemische inwerking van met name synthetische olie.
Als die poederkloter dat ook gebruikt heeft kan het blijven zitten :Y
 
nee, maar ik liet een stalen frame bij zelfzandstralen.nl stralen, en dat grietje is echt goed, Ik moest overal boutjes in gedaan hebben, plaatjes en vooral het framenummer afgeplakt hebben omdat het gewoon verdwijnt. Het zal best nog een keer goed gaan. Poedercoat is moeilijk te verwijderen. dat betekent dat ze lang moeten stralen op een plek waar het nog zit naast die plek die net klaar is, daar treedt echt "collateral damage" bij op. Nogmaals: Het zal best goed gaan.

For the record: bij mij komt nergens poedercoat op, dat is voor wasrekkies en vrachtwagenvelgen. Als het echt zo fraai zou zijn zouden ferrari's en bentleys en lambo's ook wel gepoedercoat zijn... Maar ieder zijn ding
Poedercoaten gaat niet op dun materiaal ivm de voorbewerking. En indien toch enkel de coating wordt gelegd, is de precieze kleur moeilijk gelijk te krijgen tss verschillende batches.
 
Terug
Bovenaan Onderaan