Poetsen Poetsen Poetsen!

?
Dat vuil gaat vooral in je vet zitten. Neem aan dat je kettingspray hebt, dus snap ff niet waarom het zo erg is als je ‘m schoonmaakt/ontvet.
Ben je niet bang dat de kettingreiniger de dichtingsringen aantast?

Ter verduidelijking: op 5:07 min
 
?
Dat vuil gaat vooral in je vet zitten. Neem aan dat je kettingspray hebt, dus snap ff niet waarom het zo erg is als je ‘m schoonmaakt/ontvet.
Nou, het is namelijk zo dat als je te gortig bent met chain cleaner dit spul ook het vet uit je bussen van je ketting haalt en deze dan droog gaan lopen en je een ketting hebt waarvan de schakels vast zitten. De x of o ringen houden het vet binnen maar na een poosje kan het ontvetter hier wel langs naar binnen en dat doet de ketting geen goed. Een borsteltje voor het zand en vuil is niet erg en eens in een langere periode een middeltje gebruiken ook niet. Maar met regelmaat je ketting schoonmaken met chaincleaner gaat de ketting geen goed doen.
 
Ik denk dat het bij mij ook helpt dat ik mijn ketting aan de andere kant te veel smeer. Dus het heft mekaar een beetje op denk ik :) maar goed, vind m’n motor wassen ook niet iets wat ik graag doe. Dus meestal stel ik het uit.. maw, ik doe het niet om de 2 weken :P
 
Ik denk dat het bij mij ook helpt dat ik mijn ketting aan de andere kant te veel smeer. Dus het heft mekaar een beetje op denk ik :) maar goed, vind m’n motor wassen ook niet iets wat ik graag doe. Dus meestal stel ik het uit.. maw, ik doe het niet om de 2 weken :P
Met smeren komt het vet alleen niet in de bussen...
Ik doe het elke week 2 keer 8)7
 
Ik heb er een gewoonte van gemaakt motor de schuur in ,op de bok met het achterwiel en het geheel met de lift omhoog
Dan met de plantenspuit met water er op ,waar hij vuil is,dan muc-off er op en schoonvegen met een nano doek
Achterwiel is altijd vet van de ketting,maar omdat ik het altijd meteen schoonmaak is het misschien 10 minuten werk
Af en toe een beetje kettingspray er op en klaar is kees
Dan ga ik naar binnen en maak mijn vizier van mijn helm schoon
 
Ik dacht al, die zal wel veel rijden met 2x per week inspuiten :P maar 2x per week wassen ook niet een beetje veel? Ik doe het denk ik 1x in de 3 maanden.. en ik rijd niet door. Dus eigenlijk 2x per jaar _O-
In de zomer met al die beesten wil ik dat spul er zoveel mogelijk af hebben anders vreet het aan de lak met de zon er op. Als er nog niet zo veel beesten zijn, doe ik het ook maar 1 keer in de maand.
 
Volgens mij zit het grote verschil in het volgende ;
Laley wast misschien 2 a 3 x per jaar haar fiets en een ander misschien wel 20 a 30x.
2 a 3 x per jaar kan je prima ketting cleaner gebruiken al vraag ik mij af of het echt nodig is.
Neem zelf mijn ketting af met een oude was handschoen en doe 2x per seizoen chain cleaner van muc of.. borstelen op een ketting heb ik mijn bedenkingen bij en doe ik dus niet.

Persoonlijk denk ik dat een vieze vette ketting nog steeds langer meegaat dan een droge schone.
Goed vet gebruiken, warm vetten en de ketting niet afspuiten is mijn recept
 
Dat een vieze vette ketting langer mee gaat dan een droge ketting lijkt mij duidelijk
Maar als je een ketting hebt gereinigd,laat je hem toch ook niet droog,dan vet je hem gelijk weer in.
Ik begrijp dus niet waar die droge ketting vandaan komt
 
Dat een vieze vette ketting langer mee gaat dan een droge ketting lijkt mij duidelijk
Maar als je een ketting hebt gereinigd,laat je hem toch ook niet droog,dan vet je hem gelijk weer in.
Ik begrijp dus niet waar die droge ketting vandaan komt
Dan moet je nog een keer goed teruglezen. Aan de buitenkant kan de ketting moddervet zijn. Maar de lagering van de ketting is niet aan de buitenkant zichtbaar.
 
Volgens mij zit het grote verschil in het volgende ;
Laley wast misschien 2 a 3 x per jaar haar fiets en een ander misschien wel 20 a 30x.
2 a 3 x per jaar kan je prima ketting cleaner gebruiken al vraag ik mij af of het echt nodig is.
Neem zelf mijn ketting af met een oude was handschoen en doe 2x per seizoen chain cleaner van muc of.. borstelen op een ketting heb ik mijn bedenkingen bij en doe ik dus niet.

Persoonlijk denk ik dat een vieze vette ketting nog steeds langer meegaat dan een droge schone.
Goed vet gebruiken, warm vetten en de ketting niet afspuiten is mijn recept
Ik denk ook dat het wel meevalt of geen schade geeft bij 2 of 3 keer per jaar wassen. Op één of andere manier ben ik er vanuit gegaan dat Laley haar fiets vaker wastte. Dus vandaar de verwarring ;)
 
Maar hoe kunnen jullie je ketting niet schoonmaken? Mijne wordt zo vies dat al het troep m’n velg op vliegt, m’n rimstriping is dan zelfs niet meer te zien. Dus moet ik ‘m wel schoonmaken. Heb ik het vooral over de buitenkant van m’n ketting, maar goed
 
Ik hoef het niet terug te lezen ik weet waar het over gaat
Weet je wat je is moet doen een ouwe ketting doorslijpen over de rollen dan zie je wat er is gebeurd
 
Ik hoef het niet terug te lezen ik weet waar het over gaat
Weet je wat je is moet doen een ouwe ketting doorslijpen over de rollen dan zie je wat er is gebeurd
Ga ik doen! Ik heb een nieuwe ketting liggen want mn oude is compleet versleten.
Geen ruzie hoor, gewoon een menings verschilletje. Als dat al niet meer kan ;)
 
Dat een vieze vette ketting langer mee gaat dan een droge ketting lijkt mij duidelijk
Maar als je een ketting hebt gereinigd,laat je hem toch ook niet droog,dan vet je hem gelijk weer in.
Ik begrijp dus niet waar die droge ketting vandaan komt

Was bedoeld om het onderscheid aan te geven ;) beter vies en vet dan droog en schoon..

Denk dat 75% van de rijders met een vieze vette ketting rond rijd, die andere 25% word verdeeld door de rijders met droge en/of schone kettingen :)
 
Ik heb een Husqvarna Nuda met een zwart motorblok erbij gekocht. Deze is door de vorige eigenaar niet zo netjes gewassen zoals ik dat gewend ben en heeft dus een matte, ingebakken, vettige aanslag.

Middeltjes zoals Dasty of brakecleaner wil ik niet gebruiken vanwegen de aggresieve werking maar zouden jullie een idee hebben hoe ik deze aanslag er af krijg?
 
Terug
Bovenaan Onderaan