Poetsen Poetsen Poetsen!

Ik ga er even naar kijken... Ben nu dus al €60 verder alleen aan materialen, waarvan ik dan voor €10 gebruik en de rest volgend jaar, als het ingedroogd is, wegflikker.

Wellicht kan ik beter een paar tientjes meer neerleggen voor iemand die het voor me doet. :t

Als ze nou eens mini potjes van die meuk zouden verkopen voor €5 ofzo voor eenmalig gebruik. _O-
Ik denk dat je onderschat hoeveel het kost om professioneel te laten doen.
Voor minder dan 600 euro lijkt het me moeilijk om iemand te vinden.
 
@Sjefman
Je komt al een heel eind door gewoon goed te wassen / kleien / goedkope polijstpadjes en lekker met de hand / beetje polijstmiddel en daarna goed in de wax zetten. Hoeft allemaal helemaal niet duur te zijn. Momenteel ben ik gestopt met waxen wat de auto betreft en gebruik ik Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic Spray coating. Fles kost 15 euro, doe je best een tijdje mee. Een andere favoriet van mij is Muc Off Miracle Shine. Ik had er geen hoge verwachtingen van maar dat spul geeft echt een dikke glans.

Wat je ook kan doen is zeggen waar je ongeveer woont. Wie weet kan een forumlid je wel helpen.
 
De auto in kwestie was een wat oudere Italiaanse.
Kleien moet je ook bijna nooit doen maar op een gsxf die al enkele jaren oud is kan het geen kwaad.
En als de motor/auto regelmatig buiten staat ten opzichte van binnen zal een gigantisch verschil maken.
Stukje klei kost 20 euro.

@Sjefman
Monello mezzo met orange light cutting pad van Monello. Daarna de Autoglym Super Resin Polish (licht chemische polish met glaze) Daarna een waxje eroverheen (bijv. collinite 845).
True. Normaal onderhoudt ik mijn motoren zo netjes dat kleien onzin is. De auto daarentegen wordt weinig vertroetelt. Die krijgt eens in de zoveel tijd een wasbeurt en eens in de 2/3 jaar heb ik zin wat te poetsen. Ik was pas lekker bezig totdat dat Saharazand deze kant op kwam. Ik helaas nog maar een paar kuipdelen gedaan dus binnenkort kan ik weer opnieuw beginnen vrees ik.
 
Muc Off Miracle Shine

Deze gebruik ik nu. Geeft een mooie glans en maskeert op zich een hoop en ik merk dat het m'n lak echt beschermt, maar ik wil dus één keer een stapje extra doen. De motor is 23 jaar oud, is nu drie jaar van mij en meer een rijder dan een poetser. Ik was deze motor regelmatig maar echt poetsen is een ander verhaal. Hoewel hij nog best netjes is voor een motor uit 99, met een halve ton op de teller kan de lak wel eens opgefrist worden.

Voor het idee, ik heb hem dus vandaag gewassen, en vervolgens gewaxt er die Miracle shine. Van een afstand blinkt hij en ik ben prima tevreden over de wasbeurt en het resultaat.

Wat ik bedoel is dat ik dus eenmalig de lak wil opfrissen.
Hier wat close ups van de tank, waar echt wel wat gebruikssporen, doffe plekken, lichte krasjes te zien zijn. Als dit voor 75 weg kan ben ik al tevreden. :Y

DSC_2947.JPG

DSC_2948.JPG

DSC_2949.JPG


.ik woon trouwens in Bergen op Zoom.
 
Voor die Miracle Shine zou ik niks anders kopen. Een andere wax is onzin, dat is prima spul namelijk. Tuurlijk zijn er waxen die langer blijven zitten en sealen is ook leuk maar dat is allemaal gelul in de marge voor jouw doel. Jij wilt gewoon een wat frissere motor.
Je zult winst kunnen behalen in kleien en polijsten als ik zo kijk. Ikzelf gebruik voor het polijsten Meguiars Ultimate Compound. Het polijst wat makkelijker met de hand dan een licht poetsmiddel en de glans doet niet onder voor andere polijstmiddeltjes.
 
Deze meguairs is ok.
Screenshot_2022-03-18-21-33-16-32_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg



Maar persoonlijk zou ik deze combinatie nemen voor jouw doel.
De collinite wax heb ik erbij gezet omdat ik die ken en weet dat die een goede glans geeft en een lange standtijd van 3-5 maand.

Die klei kan je gebruiken zonder detailing spray, gewoon met voldoende water.

Screenshot_2022-03-18-21-40-55-49_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 

Bijlagen

  • Screenshot_2022-03-18-21-33-16-32_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2022-03-18-21-33-16-32_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 6
Nieuwe n00b in de poetswereld meld zich ook even hier..

Vorig jaar mijn x-adv gekocht.. hoogglans zwart. zie je alles op. Kwam al met lichte poetskrasjes van de dealer af.. kan dat nou niet anders.. ja.. dat kan dus anders.. nu in de tussentijd het ding deels rood metallic laten spuiten door een mede MF-er en dat wat zwart was dat moest zwart blijven maar dan met een parelmoer.. dus alles is gespoten.

Maar; nu na het spuiten zitten er meteen swirls in de nieuwe lak... en toen ben ik me gaan verdiepen hoe en wat te moeten doen/hebben om dat juist eruit te poetsen.

Ik ben eigenlijk benieuwd of de productvolgorde juist is.. wellicht dat iemand me daar wat over kan vertellen.
Eerder had ik een lijstje van Meguiar's;
- Wassen met Ultimate Wash & Wax
- Swirls verwijderen met Ultimate Polish & Pre-Waxing Glaze (Indien diepe swirls eerst met Ultimate Compound)
- Sealen met Ultimate Liquid Wax

Maar ik kon daar op carclean weinig reviews over vinden.. wel veel over Poorboys.
Dus is deze volgorde van Poorboys dan juist;
- Wassen met Super Slick & Suds
- Swirls verwijderen met SSR1
- Glaze aanbrengen met Black Hole
- Sealen met EX of EX-P

En dan tussendoor drogen etc met juiste doeken
 
Kies aub voor de poorboys spullen, Black hole en EXP kan je eventueel achterwege laten en gewoon 1 goede wax kopen, zoals de Natty blue paste wax ook van poorboys toevallig.

Al moet ik zeggen dat Black hole geweldig mooi werkt als je niet goed gepolijst hebt ;)
 
Ik kreeg van carclean een bericht dat ssr1 te licht zou zijn, en dat ik beter monello mezzo zou moeten proberen. En op de vraag of de ssr2 dan beter is was het antwoord dat dit pllijstmiddel in elk opzicht beter is.. 🤷🏻‍♂️

En voor de applicators adviseren ze die rechthoekige pads maar daarvan lees ik dag die erg veel middel opzuigen.. ik nijg ook eerder naar die dunne rondjes.. al dan schuim of microvezel..

Ik ben me iig nog aan t verdiepen.. heb alleen moeite met tich merken door elkaar.. heb liever alles van 1 fabrikant.. tja.. dat is wat autistisch.. maar kan t niet helpen..

Dit zit in het nieuwe spuitwerk; het zouden geen swirls zijn maar marring?
 

Bijlagen

  • 199C7211-D84E-410F-B375-9D1E1B8E251B.jpeg
    199C7211-D84E-410F-B375-9D1E1B8E251B.jpeg
    266,4 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:
Je 4 stappenplan met Poorboys is niks mis mee. Gaat erom dat jij tevreden bent met het eindresultaat. Misschien is de lak heel zacht en doet SSR1 genoeg, dat is een kwestie van proberen.
Na het gebruik van SSR1 zou ik het lakwerk ontvetten met Nanolex Ex of Gyeon Prep, om te zien of je resultaat hebt geboekt. Anders lijkt het resultaat perfect, maar dat komt door de oliën in SSR1.

Om je leven makkelijk te houden zou ik SSR1 weg laten uit je stappenplan. Black hole zal genoeg verbloemen en het er mooi uit laten zien.
 
Nieuwe n00b in de poetswereld meld zich ook even hier..

Vorig jaar mijn x-adv gekocht.. hoogglans zwart. zie je alles op. Kwam al met lichte poetskrasjes van de dealer af.. kan dat nou niet anders.. ja.. dat kan dus anders.. nu in de tussentijd het ding deels rood metallic laten spuiten door een mede MF-er en dat wat zwart was dat moest zwart blijven maar dan met een parelmoer.. dus alles is gespoten.

Maar; nu na het spuiten zitten er meteen swirls in de nieuwe lak... en toen ben ik me gaan verdiepen hoe en wat te moeten doen/hebben om dat juist eruit te poetsen.

Ik ben eigenlijk benieuwd of de productvolgorde juist is.. wellicht dat iemand me daar wat over kan vertellen.
Eerder had ik een lijstje van Meguiar's;
- Wassen met Ultimate Wash & Wax
- Swirls verwijderen met Ultimate Polish & Pre-Waxing Glaze (Indien diepe swirls eerst met Ultimate Compound)
- Sealen met Ultimate Liquid Wax

Maar ik kon daar op carclean weinig reviews over vinden.. wel veel over Poorboys.
Dus is deze volgorde van Poorboys dan juist;
- Wassen met Super Slick & Suds
- Swirls verwijderen met SSR1
- Glaze aanbrengen met Black Hole
- Sealen met EX of EX-P

En dan tussendoor drogen etc met juiste doeken
Zowel de wax als ultimate compound van meguiars zijn echt prima producten. Je gaat echt met een ander merk geen wereld winnen. Wat wel zin heeft is om machinaal te gaan polijsten ipv met de hand maar daar moet je wel zin in hebben.
 
Zowel de wax als ultimate compound van meguiars zijn echt prima producten. Je gaat echt met een ander merk geen wereld winnen. Wat wel zin heeft is om machinaal te gaan polijsten ipv met de hand maar daar moet je wel zin in hebben.
Maar, je hebt wel voor hetzelfde geld ( of minder) een product wat gewoon simpel weg beter werkt ( als in verwerking, standtijd etc)

Meguiars valt bij mij in de cateorie Turtle wax, leuk voor iedereen die iets meer wil doen dan zn lak vernaggelen in de wasstraat...
 
Op mijn nieuwe moto zijn al veel doffe plekken op de plaats waar mijne knieën tegen de tank komen.
Misschien van het schuren van de broek, of misschien zand wat er op lag en voor extra schuren gezorgd heeft.
Met wat kan ik de tank best behandelen om dit te voorkomen? (Ik wil geen tankpads)
 
Maar, je hebt wel voor hetzelfde geld ( of minder) een product wat gewoon simpel weg beter werkt ( als in verwerking, standtijd etc)

Meguiars valt bij mij in de cateorie Turtle wax, leuk voor iedereen die iets meer wil doen dan zn lak vernaggelen in de wasstraat...
Ja, dat ben ik dus niet persé met je eens. De Turtle Wax Hybrid Solutions lijn bijvoorbeeld is weinig mis mee. Hoogstens dat mensen allergisch worden van de naam Turtle Wax. Normale potjes turtle wax zijn vreselijk. De Hybrid Solutions lijn is dat echter totaal niet. Al snap ik dat Turtle Wax afzeiken erg hip is maar in mijn ogen een beetje misplaatst.
Als iemand nog geen producten heeft dan zijn er andere merken die prijstechnisch interessanter dan bijvoorbeeld Meguiars kunnen zijn. Maar om iemand te vertellen dat hij andere producten moet kopen daar ga ik niet in mee. Er valt veel meer te halen bij een juiste toepassing van producten dan puur het wisselen zelf. Dingen als kleien doet bijvoorbeeld echt wonderen bij een auto. Je kan de mooiste polish/wax weet ik het gebruiken, als je auto niet echt 100% schoon is dan zal het resultaat altijd tegenvallen.
Meguiars is above average, geen troep.

(overigens: Ik vind de Meguiars Ultimate wash & Wax wel matig. De goedkopere Gold Class versie werkt een stuk beter zeker met hardnekkige oliesporen op motoren)
 
Op mijn nieuwe moto zijn al veel doffe plekken op de plaats waar mijne knieën tegen de tank komen.
Misschien van het schuren van de broek, of misschien zand wat er op lag en voor extra schuren gezorgd heeft.
Met wat kan ik de tank best behandelen om dit te voorkomen? (Ik wil geen tankpads)
Ik heb op die plek mijn tank laten wrappen (doorzichtig) daar zie je prakties niks van (€30)
 
Kan inderdaad ook.
En op deze wrap zelf komen dan geen krassen meer op, of beschermt het enkel de lak en staan de krassen nu op de wrap?
Wrap is een stuk zachter dan lak uiteraard, maar meestal ontstaan grote krassen in je lak ook niet gelijk. Het zijn meestal een berg kleine krassen. Tegen de tijd dat het zover is vervang je de wrap.
 
Wat is er precies mis met turtle wax?
Vroegah gebruikte iedereen het.
 
Terug
Bovenaan Onderaan