Poetsen Poetsen Poetsen!

Ja dan snap ik t.. ik dacht eerst van ja; ga geen X euro uitgeve voor een polijstmachine.. doe normaal… nou.. als je 1 deur gedaan hebt, en daarna lamme poten heb, en je vervolgens nog steeds swirls ziet na al die inspanning dan is een machine echt een verademing ;)
 
Geloof ik direct.. Heb wel een tijdje gekeken naar een DAP 500 of 900, maar op motoren (hoofddoel) is het bijna geen doen met alle hoekies en stickers.. Plus ben veel te bang door de lak te gaan.. (heb de vorige 1000F zo vaak gepolijst, dat de lak eraf kwam.. Met de hand... - Innotec easy polish, wél topspul overigens... )
Maar een 2010 diesel/combi met 400K op de tellert, in de kleur zwart is gegarandeerd swirls... _O- (en nee, is geen slechte bak, ziet er écht netjes uit. Maar het is geen motor...)
 
Op de motor gebruik ik enkel mijn polijstmachine als er schade is ( krassen van een tas of zo ) . Mijn huidige Tiger is matzwart, dus die kan ik niet polijsten. Hier gebruik ik Spargo melamine powersponge van de action. En dat werkt fantastisch op een matte lak.

Overigens, met een DAP 500 of 900 ( beide dual actions of excentrisch) ga je toch niet doorheen een laklaag polijsten.
Ik heb vanuit het verleden ervaring met polijsten en ik gebruik een zware rotary machine op mijn wagens ( vb ook na het herspuiten om een complete wagen te colorsanden ) en daarmee kan je echt wel lak verbranden of op de hoeken doorheen de lak polijsten ( vooral met grovere compounds en pads ) , maar met een dual action machientje zie ik me dat niet snel gebeuren eigenlijk ? Je gaat er ook niet zo snel swirls mee hebben. Zelf gebruik ik uitsluitend 3M perfect-it systeem . Van fast cut naar heel erg fijn.
 
Geloof ik direct.. Heb wel een tijdje gekeken naar een DAP 500 of 900, maar op motoren (hoofddoel) is het bijna geen doen met alle hoekies en stickers.. Plus ben veel te bang door de lak te gaan.. (heb de vorige 1000F zo vaak gepolijst, dat de lak eraf kwam.. Met de hand... - Innotec easy polish, wél topspul overigens... )
Maar een 2010 diesel/combi met 400K op de tellert, in de kleur zwart is gegarandeerd swirls... _O- (en nee, is geen slechte bak, ziet er écht netjes uit. Maar het is geen motor...)
Met een dap kan je praktisch niet door de lak branden ;)
Kleine adapter plaat er op en het is te doen.. al werkt het op grote vlakken gewoonweg wel het mooist.
 
Ik heb de monello LDA machine. Is idd ook excentrisch. Voor de motor idd kleine steunplaat gekocht. Nog niet gebruikt overigens..
 
Hier in misdaad-centrum ik bedoel Nieuwegein komt er redelijk hard water uit de kraan. De motor hiermee schoonmaken (borstel op tuinslang en droogspuiten met compressor) laat wat kalksporen achter in de hoekjes en gaatjes. Is het verstandig hier doodnormale antikal voor te gebruiken of normale natuurazijn?
 
Ik zou allereerst een borstel op tuinslang achterwege laten, in ieder geval voor je lak.
Kalksporen krijg je eventueel nog wel weg met detailing spray, mits ze vrij recent zijn.

Daarbij kan ik je deze aanraden.


Zeg er wel bij, kocht ik 7 jaar geleden voor €90.
 
Ik zou geen antikal op lak gebruiken, maar een product wat specifiek geschikt is voor automotive/motor lak;

LaboCosmetica #Energo is in te zetten voor het verwijderen van kalkresten en residuen op de lak.​


 
Geloof ik direct.. Heb wel een tijdje gekeken naar een DAP 500 of 900, maar op motoren (hoofddoel) is het bijna geen doen met alle hoekies en stickers.. Plus ben veel te bang door de lak te gaan..
Als je vooral motorfietsen doet, zou ik geen 125mm machine adviseren maar een 75mm. Zo'n ding is een stuk handzamer/lichter in gebruik. Heb zelf een Shinemate met 12mm uitslag.

Nog mooier is een Flex PXE80, maar dan zit je in een ander segment te shoppen.

Dat je met een dual action machine niet zomaar door de lak heen gaat is al aangegeven hierboven. Op youtube staan ook diverse filmpjes waarin men dit test. Wat blijkt? Zelfs als je het actief probeert ben je echt heel lang bezig voordat je door de lak gaat.
 
Ik zou geen antikal op lak gebruiken, maar een product wat specifiek geschikt is voor automotive/motor lak;

LaboCosmetica #Energo is in te zetten voor het verwijderen van kalkresten en residuen op de lak.​



Is dat ook geschikt voor de lak op motorblok en onderdelen? De kuipdelen zijn namelijk prima schoon, de kalkrestjes zitten vooral in de hoekjes en gaatjes van het carter, koppelingshuis, oliekoeler, etc.
 
Op de Engelse Labocosmetica site staat een tabel met onderstaande tekst, hier staat bij auto's motorcompartiment en uitlaatdemper bij. Aan de andere kant wordt er gesproken over gelakte delen en glas. Voor de zekerheid zou ik een mailtje naar waxworld.nl sturen, zijn heel behulpzame mensen.

Car parts

Engine Compartment, External, Car Body, Glass, Crystals, Mufflers

Materials

Paint, Glass
 
@Menso
Net als de forumleden hier, kunnen ook de mensen bij Waxworld niet beoordelen hoe/of jouw carter, koppelingshuis en oliekoeler gelakt zijn, met welke kwaliteit lak dat is gedaan en wat de huidige staat van die lak is... Het advies zal dus waarschijnlijk luiden: probeer het eerst op een klein deel, ergens uit het zicht. :)

Wat misschien ook een handige tip is: gebruik geen kraanwater maar regenwater bij het wassen, bijvoorbeeld uit een regenton. Dat is kalkvrij :t
 
Als je vooral motorfietsen doet, zou ik geen 125mm machine adviseren maar een 75mm. Zo'n ding is een stuk handzamer/lichter in gebruik. Heb zelf een Shinemate met 12mm uitslag.

Nog mooier is een Flex PXE80, maar dan zit je in een ander segment te shoppen.

Dat je met een dual action machine niet zomaar door de lak heen gaat is al aangegeven hierboven. Op youtube staan ook diverse filmpjes waarin men dit test. Wat blijkt? Zelfs als je het actief probeert ben je echt heel lang bezig voordat je door de lak gaat.
mooie links , maar krijg je met dit soort machines geen swirls in de lak dan ?
 
mooie links , maar krijg je met dit soort machines geen swirls in de lak dan ?
Net niet.
Een simpele rotary machine/type haakse slijper zorgt voor swirls als je niet goed weet wat je doet.
Dit soort dual action polishers hebben net een extra beweging om swirls te vermijden.
Je moet natuurlijk nog altijd niet gewoon op 1 plaats stilstaan.
Hoe meer de uitslag van de machine is, hoe minder kans op swirls en hoe sneller je resultaat hebt.
 
@rene53 Gebruikte je toevallig een roterende machine? Daarmee is het risico op hologrammen wat groter. Met een excentrische machine is het praktisch onmogelijk om schade aan te brengen, tenzij er zand in je polijstpad zit :P
 
@rene53 Gebruikte je toevallig een roterende machine? Daarmee is het risico op hologrammen wat groter. Met een excentrische machine is het praktisch onmogelijk om schade aan te brengen, tenzij er zand in je polijstpad zit :P
ja , las net al dat een roterende machine moeilijker is , ik weet ook nooit welke pads ik moet gebruiken
 
ja , las net al dat een roterende machine moeilijker is , ik weet ook nooit welke pads ik moet gebruiken
Daarom doe je test stukjes ;)

Maar er zijn gewoon bepaalde combo s die eigenlijk altijd werken, welke dit zijn ligt aan het merk spullen wat je gebruikt.
 
ja , las net al dat een roterende machine moeilijker is , ik weet ook nooit welke pads ik moet gebruiken
Daarom is een professionele polijstbeurt heel duur.
Er zijn geen lijsten/boeken die je kan gebruiken om tot een goede resultaat te bekomen.
Daarom doe je test stukjes ;)

Maar er zijn gewoon bepaalde combo s die eigenlijk altijd werken, welke dit zijn ligt aan het merk spullen wat je gebruikt.
Hangt ook volledig van je lak af.
Vaak kan je online wel ergens lezen of je harde of zachte lak hebt. (En hoe dik die is als je geluk hebt)
Maar als je net een speciale uitvoering hebt kan het serieus tegenzitten.
 
Met een DA machine heb je idd weinig kans op swirlls. wel kun je door een te grove pad en te grof polijstmiddel marring krijgen. Je hebt diverse hardheden pads. Bij carclean staat er wel bij voor welk product type de pad bedoeld is.. bij de pads staat ook een cutting factor. Hoe hoger hoe harder/grover..

Ik zelf heb bijv een woolpad die ik gebruik met Raffini. Dit is een harde pad met grof middel combi. Ideaal voor harde lakken waar swirls van de krasstraat in zitten.. daarna idd na polijsten met andere middelen.. zo heb ik bijv nog van Poorboys SSR2 en SSR1… dit dus afbouwend met verschillende pads.. nu heb ik niet altijd alles nodig.. vaak volstaat SSR1 met een light cutting pad wel..
en als ik er zin aan heb breng ik nog een glaze en een sealant aan.. dit dan weer met pads zonder cutting factor..

het houd je iig wel bezig als je het goed wilt doen :t
 
Met een DA machine heb je idd weinig kans op swirlls. wel kun je door een te grove pad en te grof polijstmiddel marring krijgen. Je hebt diverse hardheden pads. Bij carclean staat er wel bij voor welk product type de pad bedoeld is.. bij de pads staat ook een cutting factor. Hoe hoger hoe harder/grover..

Ik zelf heb bijv een woolpad die ik gebruik met Raffini. Dit is een harde pad met grof middel combi. Ideaal voor harde lakken waar swirls van de krasstraat in zitten.. daarna idd na polijsten met andere middelen.. zo heb ik bijv nog van Poorboys SSR2 en SSR1… dit dus afbouwend met verschillende pads.. nu heb ik niet altijd alles nodig.. vaak volstaat SSR1 met een light cutting pad wel..
en als ik er zin aan heb breng ik nog een glaze en een sealant aan.. dit dan weer met pads zonder cutting factor..

het houd je iig wel bezig als je het goed wilt doen :t
maar die pads polijsten toch niet ? dat doet de pasta toch ?
 
Nou, ja en nee, het is de combinatie. Je kunt bijv op een harde lak wel een lichte pad gebruiken met lage cutting factor en daar vervolgens dan een grof middel op doen.. maar dat werkt niet fijn en je krijgt de swirls/lichte krasjes er niet volledig mee weg..

beetje dom gezegd; je kunt wel een philips schroef (kruis) vast gaan draaien met een pozidrive (ster) bitje.. dat lukt wel.. je krijgt m wel vast.. maar ideaal is t niet :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan