Poetsen Poetsen Poetsen!

Hoe doen jullie de velgen (met kettingvet resten erop)? Ik spijt meestal een beetje remmenreiniger op een stuk sterk papier en maak het daar mee schoon. Dit werkt perfect. Zullen hier nog bijwerkingen aan zitten voor de velg?

Waar maken jullie verder de achterbrug mee schoon (tevens met resten kettingvet). Mijn frame en achterbrug zijn gespoten (bordeaux roox). Ik durf dus niet te zeggen hoe fijn de lak van m'n achterbrug remmenreiniger zou gaan vinden. Is het hiervoor veilig te gebruiken?
 
Hoe doen jullie de velgen (met kettingvet resten erop)? Ik spijt meestal een beetje remmenreiniger op een stuk sterk papier en maak het daar mee schoon. Dit werkt perfect. Zullen hier nog bijwerkingen aan zitten voor de velg?

Waar maken jullie verder de achterbrug mee schoon (tevens met resten kettingvet). Mijn frame en achterbrug zijn gespoten (bordeaux roox). Ik durf dus niet te zeggen hoe fijn de lak van m'n achterbrug remmenreiniger zou gaan vinden. Is het hiervoor veilig te gebruiken?

ik maak de velgen en achterbrug meestal schoon met lampolie,
klinkt misschien vreemd, maar werkt perfect :}
 
Heeft iemand al WD-40 geroepen....?


Het enige klusje waar het echt goed in is, kettingvet verwijderen.
 
Heeft iemand al WD-40 geroepen....?


Het enige klusje waar het echt goed in is, kettingvet verwijderen.
:^
Ik snap dat niet mensen allemaal rare trucjes uithalen om kettingvet weg te halen. WD-40 poetst het allemaal weg en kost geen drol als je het bij de action haalt. Alleen in de buurt van de ketting (achterbrug) spuit ik het er niet direct op maar op een doekje en veeg dan het vet weg :)
 
Hoe doen jullie de velgen (met kettingvet resten erop)? Ik spijt meestal een beetje remmenreiniger op een stuk sterk papier en maak het daar mee schoon. Dit werkt perfect. Zullen hier nog bijwerkingen aan zitten voor de velg?

Waar maken jullie verder de achterbrug mee schoon (tevens met resten kettingvet). Mijn frame en achterbrug zijn gespoten (bordeaux roox). Ik durf dus niet te zeggen hoe fijn de lak van m'n achterbrug remmenreiniger zou gaan vinden. Is het hiervoor veilig te gebruiken?



snap dat brake cleaner goed verwijdert...vergeetechter niet dat het reteschraal is/maakt.
Beter is idd die olie of wd40
 
Bedankt voor je reactie en advies, M3Curry.
Dan zal ik maar door moeten sparen voor een DAP.
Als het zover is zal ik je het laten weten, ook qua verdere stappen om mijn fietsje optimaal te laten glimmen en beschermen.


Dan iets anders....
Ik maakte mijn ketting altijd schoon met diesel, daarna altijd met een spuitbus "officiële" kettingreiniger van het merk Procycle van Louis. Daarna afvegen en uitlaten dampen. Nooit geen problemen mee gehad....
Tegenwoordig gebruik ik lampenolie, omdat ik daar nog een zooi van had staan en werkt net zo goed. Ook schijnt het volgens de geleerden veiliger te zijn. Maar ook nu behandel ik het na met die kettingreiniger van Louis.Wel gebruik ik voor het schoonmaken een zgn. "Kettenmax", werkt naar mijn mening perfect. Op YouTube zijn er zat filmpjes over te vinden.

mvg. Boud
 
Laatst bewerkt:
Hoe doen jullie de velgen (met kettingvet resten erop)? Ik spijt meestal een beetje remmenreiniger op een stuk sterk papier en maak het daar mee schoon. Dit werkt perfect. Zullen hier nog bijwerkingen aan zitten voor de velg?

Waar maken jullie verder de achterbrug mee schoon (tevens met resten kettingvet). Mijn frame en achterbrug zijn gespoten (bordeaux roox). Ik durf dus niet te zeggen hoe fijn de lak van m'n achterbrug remmenreiniger zou gaan vinden. Is het hiervoor veilig te gebruiken?
Ik gebruik momenteel Sonax X-treme Velgenreiniger. Werkt best goed al zeg ik het zelf. Het is een beetje gel achtig, dus blijft ook goed zitten als je wiel draait.

Spuit de boel altijd eerst goed af met harde water straal (meest losse vuil er direct af). En dan daarna meestal twee keer met die reiniger, eerste keer om groffe vuil los te krijgen om eraf te spuiten. En dan de tweede keer met microvezel handschoen (een goede) zachtjes wrijven na een paar minuten. En daarna weer goed afspoelen.

Lampenolie en WD40 vind ik altijd zo dun, loopt snel overal overheen (band enzo, met vettigheid). Tenzij je het op een doekje doet, maar dan weer sneller kans op krassen.
Ach.. dit vind ik momenteel wel lekker werken zo :)
 
Laatst bewerkt:
Hoe doen jullie de velgen (met kettingvet resten erop)? Ik spijt meestal een beetje remmenreiniger op een stuk sterk papier en maak het daar mee schoon. Dit werkt perfect. Zullen hier nog bijwerkingen aan zitten voor de velg?

Waar maken jullie verder de achterbrug mee schoon (tevens met resten kettingvet). Mijn frame en achterbrug zijn gespoten (bordeaux roox). Ik durf dus niet te zeggen hoe fijn de lak van m'n achterbrug remmenreiniger zou gaan vinden. Is het hiervoor veilig te gebruiken?

Nou, eerst de hele zaak wassen/afspoelen (hoeft niet persé) Daarna met kerosine, en doekje/kwastje los weken.
Dan afvegen, en klaar! Het is niet zo vet als diesel en verdampt langzaam.
Veel langzamer als wd40 en remmenreiniger.. Ideaal! En snel klaar!

Ook voor de ketting te ontvetten zonder aantasting, en het kost geen drol. ((€1,75 Liter).
 
Ik gebruik momenteel Sonax X-treme Velgenreiniger. Werkt best goed al zeg ik het zelf. Het is een beetje gel achtig, dus blijft ook goed zitten als je wiel draait.

Spuit de boel altijd eerst goed af met harde water straal (meest losse vuil er direct af). En dan daarna meestal twee keer met die reiniger, eerste keer om groffe vuil los te krijgen om eraf te spuiten. En dan de tweede keer met microvezel handschoen (een goede) zachtjes wrijven na een paar minuten. En daarna weer goed afspoelen.

Lampenolie en WD40 vind ik altijd zo dun, loopt snel overal overheen (band enzo, met vettigheid). Tenzij je het op een doekje doet, maar dan weer sneller kans op krassen.
Ach.. dit vind ik momenteel wel lekker werken zo :)
\

Klinkt anders als een flinke klus. Je band kan ook wel tegen een beetje lampenolie hoor. Vet is het spul ook niet, vliegt er zo weer af.
 
Ik gebruik momenteel Sonax X-treme Velgenreiniger. Werkt best goed al zeg ik het zelf. Het is een beetje gel achtig, dus blijft ook goed zitten als je wiel draait.

Spuit de boel altijd eerst goed af met harde water straal (meest losse vuil er direct af). En dan daarna meestal twee keer met die reiniger, eerste keer om groffe vuil los te krijgen om eraf te spuiten. En dan de tweede keer met microvezel handschoen (een goede) zachtjes wrijven na een paar minuten. En daarna weer goed afspoelen.

Lampenolie en WD40 vind ik altijd zo dun, loopt snel overal overheen (band enzo, met vettigheid). Tenzij je het op een doekje doet, maar dan weer sneller kans op krassen.
Ach.. dit vind ik momenteel wel lekker werken zo :)

Zal gerust goed spul zijn hoop ik, maar die luxe betaal je ook flink voor denk ik...
 
\

Klinkt anders als een flinke klus. Je band kan ook wel tegen een beetje lampenolie hoor. Vet is het spul ook niet, vliegt er zo weer af.
Valt wel mee hoor, even op de paddock stand. En dan draaien en spuiten, inwrijven of afspoelen. Het is dat je bij dat spul even 5 min moet wachten, anders ben je in die tijd klaar :)
 
Net de SV weer even vertroeteld na een weekend (1200 km) aan regen en straatvuil. Was weer hard nodig.

Dit keer een middeltje geprobeerd dat ik van een maat kreeg, zij gebruiken het in de garage. AutoSmart Cherry Glaze. Fuck ik hoef nooit meer wat anders zeg. Dat spul poetst zo vreselijk makkelijk en snel, en de glans en gladheid die het achterlaat is echt te gek. Je hoeft ook helemaal niet meer voorzichtig te zijn met je zadel of zwarte kunststof delen want het laat helemaal geen witte vlekken achter *D
 
Net de SV weer even vertroeteld na een weekend (1200 km) aan regen en straatvuil. Was weer hard nodig.

Dit keer een middeltje geprobeerd dat ik van een maat kreeg, zij gebruiken het in de garage. AutoSmart Cherry Glaze. Fuck ik hoef nooit meer wat anders zeg. Dat spul poetst zo vreselijk makkelijk en snel, en de glans en gladheid die het achterlaat is echt te gek. Je hoeft ook helemaal niet meer voorzichtig te zijn met je zadel of zwarte kunststof delen want het laat helemaal geen witte vlekken achter *D

En weet je zeker dat het er op blijft zitten na een buitje?
Anders kan je net zo goed speedwax van de action nemen, werkt geweldig snel, en ook op zwart kunststof, maar is er zo weer af.... -O-
 
En weet je zeker dat het er op blijft zitten na een buitje?
Anders kan je net zo goed speedwax van de action nemen, werkt geweldig snel, en ook op zwart kunststof, maar is er zo weer af.... -O-

Gyeon Wetcoat. Spuit je gewoon op een natte schone lak en daarna spuit je eraf met een hogedruk spuit. Dat blijft wel een paar weekjes zitten ;)
 
Bedankt voor de reacties! Ik ga eens WD-40 proberen (heb ik nog liggen)!

Lampenolie is ook prima en goedkoper. Ik heb inmiddels de ervaring dat WD40 gewassen delen sneller vies worden dan delen met lampenolie gereinigd. Qua werking is het een pot nat met als verschil dat WD40 ruikt en lampenolie niet. Ik vind zelf de geur van WD40 niet zo'n ramp maar sommige mensen wel. Wel heeft WD40 nog wat beschermende werking tegen roest e.d. en lampenolie uiteraard niet.
 
WD40 is geen poetsmiddel... ;)

Gister een GSX-R K5 gewetsand en gepolijst. Stond weer te glimmen als een l*l bij maneschijn.
Eigenaar zal nog even foto's maken bij zonlicht.
 
Het " probleem" van WD 40 is dat als je het laat zitten je rubbers zouden kunnen oplossen. Ook je overige (harde) plastic delen zouden week kunnen worden. Om dat tegen te gaan moet je het spul niet laten inwerken en er meteen vanaf wrijven, met een poetsdoek. De hoeveelheid die dan achterblijft zou (officieel) niet schadelijk mogen zijn. Mocht je toch nadelige gevolgen ondervinden moet je een berichtje sturen naar de uitvinders van dit spul (NASA) die zullen je dan verder helpen (of niet...)
 
Nog even wat foto's die de eigenaar heeft gemaakt...

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Lekker hoor!

Wat is het met het witte kontje gebeurd? Die lijkt op de foto's niet echt te glimmen. Kan ook aan mij liggen natuurlijk ;)

Lampenolie is ook prima en goedkoper. Ik heb inmiddels de ervaring dat WD40 gewassen delen sneller vies worden dan delen met lampenolie gereinigd. Qua werking is het een pot nat met als verschil dat WD40 ruikt en lampenolie niet. Ik vind zelf de geur van WD40 niet zo'n ramp maar sommige mensen wel. Wel heeft WD40 nog wat beschermende werking tegen roest e.d. en lampenolie uiteraard niet.


WD-40 is vet, en vet houdt vuil vast. NIet zo gek dus. Overigens heeft wd-40 niet echt een beschermende werking. Met een paar regenbuitjes is het weer weg..
 
Laatst bewerkt:
Witte kontje kwam niet helemaal lekker uit op de foto's. Ik heb de motor gekleid daarna gepolijst en op sommige plekken gewetsand. Mooi sealent erop en een waxlaagje.

Voor ik begon zag je de parelmoer of metallic deeltjes niet eens in de lak zitten. Daarna wel... Das helaas niet goed te zien op de foto's
 
Witte kontje kwam niet helemaal lekker uit op de foto's. Ik heb de motor gekleid daarna gepolijst en op sommige plekken gewetsand. Mooi sealent erop en een waxlaagje.

Voor ik begon zag je de parelmoer of metallic deeltjes niet eens in de lak zitten. Daarna wel... Das helaas niet goed te zien op de foto's


Foto's in de schaduw is sowieso moeilijk om de glans uit te achterhalen. Meestal zie je het aan de reflectie of hij netjes is of niet.

Van het weekend even velgen coaten met Gyeon Q2 Rim en cancoat. Ik zal eens kijken of ik daar wat foto's van kan maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan