Poetsen Poetsen Poetsen!

Heb wat lichte krassen op mijn motor.
Hoe kan ik deze het beste weg krijgen?

Heb Commandant 4 en Velma (? eens een keer bij Heuts gekocht) wax.

:)

schuurpapier.gif


En voor je het weet kun je die krassen niet meer zien




:+
 
Laatst bewerkt:
Als mijn TDM gaat glimmen word het tijd om een nog geleefder exemplaar te kopen.
Enige wat glimt zijn de slijtplekken welke worden gepolijst door de motorkleding.
Hoe meer tekenen des levens des te beter. Maar zo'n strak gewassen duc als eerder gepost is wel gaaf om te zien :Y
 
Je werkt van grof naar lichte korrel toe. Veel water bij gebruiken, dan krijg je een mooiere glans.

Anyways, om dan toch maar serieus te zijn; M'n broertje is helemaal into die dingen en die raadde me ooit een product van Megiuar's ofzo aan. Ik weet niet meer hoe het heette, maar het was een polijstmiddel. Met zo'n geel sponsje breng je dat aan en je steekt er een bak met energie in en dan krijg je de meeste ondiepe krasjes in de lak er wel uit. Echte krassen krijg je er niet mee weg, maar de meeste andere dingen zijn goed te doen.
Maar nogmaals, je werkt je er kapot aan om het effect te zien.
 
Als mijn TDM gaat glimmen word het tijd om een nog geleefder exemplaar te kopen.
Enige wat glimt zijn de slijtplekken welke worden gepolijst door de motorkleding.
Hoe meer tekenen des levens des te beter. Maar zo'n strak gewassen duc als eerder gepost is wel gaaf om te zien :Y

Mijn NX glimt ook hoor, vooral rond het olievul dopje en de ketting van het vet :+
 
Je werkt van grof naar lichte korrel toe. Veel water bij gebruiken, dan krijg je een mooiere glans.

Anyways, om dan toch maar serieus te zijn; M'n broertje is helemaal into die dingen en die raadde me ooit een product van Megiuar's ofzo aan. Ik weet niet meer hoe het heette, maar het was een polijstmiddel. Met zo'n geel sponsje breng je dat aan en je steekt er een bak met energie in en dan krijg je de meeste ondiepe krasjes in de lak er wel uit. Echte krassen krijg je er niet mee weg, maar de meeste andere dingen zijn goed te doen.
Maar nogmaals, je werkt je er kapot aan om het effect te zien.
Bedankt voor de info :Y
 
Laatst bewerkt:
Nee, je moet lekker lopen aankloten met zooi van 2,- euro. :')

Weet niet wat je rijdt, maar in mijn geval rij ik nog een redelijk up-to-date fiets die ik graag netjes hou. Dus idd een doek voor het blok, een doek voor de velgen en een doek voor het kuipwerk.

Als ik een of ander klote ding zou rijden gewoon voor woon-werk zou het me ook geen reet interesseren. Maarja bij mij is motorrijden puur hobby om het rijden en om de mooie bike.
Hoho ik weet echt wel wat ik doe. Heb ong. 3 jaar autos gepoetst en polijst als bijbaan. ;)

Gaat me erom dat je voor 100 euro aan consumentenspulletjes en "speciale doekjes" werkt, wat imho een hoop gebakken lucht is
 
Hoho ik weet echt wel wat ik doe. Heb ong. 3 jaar autos gepoetst en polijst als bijbaan. ;)

Gaat me erom dat je voor 100 euro aan consumentenspulletjes en "speciale doekjes" werkt, wat imho een hoop gebakken lucht is

Speciale doeken geloof ik ook niet zo in, want heb 1 zo'n doek keer via via gekregen van een A-merk en vergeleken met doeken van de Action en die zijn zelfs beter naar mijn mening.
Voor mijn spul was ik bij elkaar om en nabij 75,- euro kwijt en is beter dan mequairs en de helft goedkoper.

Veel poetscentra's zijn vaak alleen van het polijsten en ff snel waxen, wat resultaat oplevert voor even. Een fatsoenlijk glaze, sealer en wax aanbrengen zit er vaak niet in. Meeste van die zaakjes hier in de buurt (zitten er genoeg) vind ik daarnaast toch altijd beetje duister. Heb namelijk contact met ze gehad, omdat ik spul wilden kopen via hun. Wilde in feite spul wat door de "beroepsgebruiker" wordt gebruikt, maar uiteindelijk toch voor wat anders gekozen.
 
ff een vraagje voor de kenners..

Ik heb een wat oudere motor.. alleen het grijze plastic werk van de cockpit e.d. heeft de tand des tijds niet zo mooi weerstaan als ik zou willen.

Na het schoonmaken ziet het er redelijk goed uit, alleen na een paar uur is het weer vaal..

Iemand tips?

Met een verfbrander op middelste stand voorzichtig eroverheen gaan.(geen geintje)
Dus eigenlijk van afstand verwarmen,je ziet vanzelf wanneer het zijn oude kleur terugkrijgt en dan merk je vanzelf hoe je er handig in wordt.
Daarna invrijwen met dat kleurherstelspul.
 
Met een verfbrander op middelste stand voorzichtig eroverheen gaan.(geen geintje)
Dus eigenlijk van afstand verwarmen,je ziet vanzelf wanneer het zijn oude kleur terugkrijgt en dan merk je vanzelf hoe je er handig in wordt.
Daarna invrijwen met dat kleurherstelspul.

Werkt dat niet vooral als de oude kleur ZWART is? :+
 
Ik heb de hele winter WD40 lopen spuiten, en nu zit er een goeie laag vettigheid/vuil op m'n brommer. Het poets-seizoen komt eraan, en ik krijg jeuk om die zooi eraf te halen.

Nou heeft mijn motor de kleur rood, die gaan sneller zeiden ze :Y Nu wordt het rood op mijn kuipdelen langzaam aan vaal-roze :(
Dat vindt ik niet cool. :N

Tips zijn welkom. Cockpit-spray? nog meer WD40? Of ook hier de vlammenwerper erop...
 
Poetsen, dat hoort voor mij bij het motorrijden. Heb het van mijn vader geerfd denk ik. De motor van mijn pa ziet er ook (bijna) altijd spik en span uit, en de mijne dus ook :)

Ik ga als volgt te werk:

-Motor nat maken met water
-Blok inspuiten met verdunde Dasty, en dan na één minuutje meteen weer afspuiten met water (absoluut niet in laten trekken!)
-Velgen+achterbrug schoonmaken met doekje met verdunde Dasty erop, ook weer meteen afspuiten met water.
-Rest van de motor wassen met water en autoshampoo (Sonax of Action merk)
-Motor afspuiten
-Motor droogzemen met zeem van de Cranenbroek (werken echt goed en kosten maar 90 cent) Pak wel regelmatig een nieuwe zeem. (Na 2/3 wasbeurten) Heb dan ook een voorraadje liggen hier :P
-Kuipwerk poetsen met Turtlewax
-Velgen poetsen met Turtlewax, daarna met een andere wax (kan zo 1,2,3 niet op de naam komen)
-Alle zwarte metalen delen inspuiten met WD 40 en uitpoetsen (blinken als een dolle daarna)
-Uitlaten (carbon) inspuiten met WD 40 en uitpoetsen
-Blok inspuiten met WD 40(is ook zwart), uitpoetsen waar nodig.
-Gepolijste delen zoals uitlaatbochten, einde vd uitlaat en kentekenplaathouder bijpolijsten met Belgom indien nodig. (Meestal een keer of 3/4 per jaar.) Daarna goed uitpoetsen met droge doek.
-Zwarte plastic inspuiten met WD 40 en uitpoetsen. Lijkt dan weer nieuw!
En dan is mijn motor weer zo goed als nieuw :)
Al met al ben ik er ongeveer 2 tot 3 uur mee bezig, afhankelijk van de staat van de motor...
Ik kan dit goed doen op een zondagavond met een flesje bier erbij en een goed muziekje aan in de garage :)
 
Laatst bewerkt:
Jullie besteden nog al wat aandacht aan de motor... enige wat ik poets is m'n vizier zodat ik erdoorheen kan kijken :)
 
Jullie besteden nog al wat aandacht aan de motor... enige wat ik poets is m'n vizier zodat ik erdoorheen kan kijken :)
Heb lang gespaard voor mijn motor, dus wil deze ook zo netjes/mooi mogelijk houden. Heb je zelf ook alleen maar weer 'plezier' van mocht je deze ooit verkopen/inruilen.
 
Pff, had wat turtle wax gehaald:

polypropylene-jar-1b.jpg

(Die groene)

En aangebracht met zo'n rond geel uitwrijfdingie die ernaast hingen haha, maar kreeg op een gegeven moment van die witte strepen op mn zwarte motort! Had ik het niet goed uitgewreven of hoe kan dit komen? Thanks!
 
Hmm, vind zelf Turtle wax niet zo denderend werken.
Werk zelf met de 'normale' auto(motor)shampoo van Meguiars. Vind het fijn werken en je hebt er maar superweinig van nodig. De velgen doe ik met lampenolie, dit werkt echt perfect! Een tipje hier van het forum, maar ben blij dat ik die te weten ben gekomen ;).
De zwarte 'plastic' delen doe ik met een interieurspuliets van Meguiars. Dit werkt perfect en ook langdurig. Als je sommige delen met cockpitspray doet, wordt alles ontzettend glad van! Dit wil je niet meemaken met bijvoorbeeld het stuur van je koekblik! Ook trekt dit spul veel stof en andere zooi aan, vandaar dat ik die van Meguiars gebruik.
Verder zet ik mijn motor en het koekblik van m'n ouders die ik nog regelmatig gebruik een keer per maand/twee maanden lekker in de was.


Je kunt er van vinden wat je wil, maar het is zo gedaan en vind dat k mijn spullen goed moet onderhouden ;)
 
Pff, had wat turtle wax gehaald:

[http://www.packaging-int.com/upload/image_files/articles/images/companies/1056/polypropylene-jar-1b.jpg (afbeelding)]
(Die groene)

En aangebracht met zo'n rond geel uitwrijfdingie die ernaast hingen haha, maar kreeg op een gegeven moment van die witte strepen op mn zwarte motort! Had ik het niet goed uitgewreven of hoe kan dit komen? Thanks!

Heb je het op de mat zwarte delen van je gsx-r gedaan? Daar zit namelijk een soort van structuur in (niet voelbaar) waardoor wax, en zeker een paste wax, moeilijk uit te wrijven is. Je kan het als het goed is gewoon simpel met wat water, en eventueel wat shampoo verwijderen.
 
Heb je het op de mat zwarte delen van je gsx-r gedaan? Daar zit namelijk een soort van structuur in (niet voelbaar) waardoor wax, en zeker een paste wax, moeilijk uit te wrijven is. Je kan het als het goed is gewoon simpel met wat water, en eventueel wat shampoo verwijderen.

Nee op die glimmend zwarte delen zeg maar, is ook super makkelijk te verwijderen, je kan het zo wegvegen, maar toch raar?
 
Nee op die glimmend zwarte delen zeg maar, is ook super makkelijk te verwijderen, je kan het zo wegvegen, maar toch raar?


is niet raar komt door de temperatuur waarschijnlijk.
ik gebruik al jaren turtle wax en vind het master spul.
je moet het wel lang laten intrekken maar daarna wrijf je het makkelijk weg en word een keiharde laag.
als je je motor/auto later een keer wast en je wrijft hem netjes weer droog is het net alsof je je motor/auto weer gepoetst heb.
 
is niet raar komt door de temperatuur waarschijnlijk.
ik gebruik al jaren turtle wax en vind het master spul.
je moet het wel lang laten intrekken maar daarna wrijf je het makkelijk weg en word een keiharde laag.
als je je motor/auto later een keer wast en je wrijft hem netjes weer droog is het net alsof je je motor/auto weer gepoetst heb.


Aah je moet het dus een paar uurtjes laten intrekken en dan wegwrijven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan