Poetsen Poetsen Poetsen!

Ff een heel ander vraagje maar waar jullie misschien ook wel verstand van hebben.

Ik wil croom van staal verweideren. Het is geen top classe croom want je ziet al een paar roest puntjes zitten terwijl het nieuw is. Ik wil het eigenlijk niet schuren omdat het staal eronder dan beschadigd dus dat is de moeilijkheid maar misschien hebben jullie een idee. Alvast bedankt :Y
 
Ff een heel ander vraagje maar waar jullie misschien ook wel verstand van hebben.

Ik wil croom van staal verweideren. Het is geen top classe croom want je ziet al een paar roest puntjes zitten terwijl het nieuw is. Ik wil het eigenlijk niet schuren omdat het staal eronder dan beschadigd dus dat is de moeilijkheid maar misschien hebben jullie een idee. Alvast bedankt :Y

Dan moet je het gaan ontchromen, het omgekeerde proces van waarmee het is aangebracht, want met elke mechanische belasting (schuren, slijptol, etc.) tast je het onderliggende materiaal toch aan.
Hier een stukje uit MotorKlassiek:
Ontchromen van onderdelen

Het ontchromen van een onderdeel is gemakkelijker en goedkoper dan men denkt! Men heeft een kuip nodig, groot genoeg om het stuk volledig onder te dompelen in water. Het stuk wordt vervolgens aan de negatieve klem van een batterijlader gekoppeld, en aan de positieve klem koppelt men een koperen plaat of staaf aan. Men moet een beetje zuur bij het water voegen om een elektrische stroom toe te laten tussen beide stukken. We raden aan de klemmen van de batterij-lader niet in het mengsel te plaatsen, om te vermijden dat ze worden aangevreten door het zuur. Het volstaat de batterijlader op 6 of 12 volt te schakelen en de stroom te regelen op 3 of 4 A. Minstens om het halfuur de staat van het stuk controleren. De stroom laat het te behandelen stuk los en zal zich op het koper neerzetten. Met hetzelfde principe verwijdert men ook nikkel of zink! Probeer eerst op een misbaar onderdeel! Naar het schijnt is het ook mogelijk de roest langs deze weg te verwijderen door het verzuurde water te vervangen door een oplossing op basis van Natriumhydroxide. De roest verandert in een soort donkere modder die men kan afwassen. Opgelet: dit doet men niet met veren, deze worden hierdoor breekbaar en dus onbruikbaar.

Mijn tip zou zijn om het professioneel te laten ontchromen, Google helpt
 
Ik heb laatst de kettingreiniger van Procycle (huismerk Louis en waarschijnlijk ook Motozoom) gebruikt voor de jaarlijkse kettingschoonmaakbeurt. Ik ben maar matig tevreden want ik heb de halve spuitbus leeggespoten en dan is lampenolie toch en stuk goedkoper. Is iemand met betere ervaring met kettingreinigers?
 
Bij de Gamma heb je Bio-Degreaser voor de MTB, werkt super op de mtb ketting, nog niet
getest op een motor, maar wie weet helpt het ook...

Wat ook helpt, is Dreft oid in een plantenspuit, inspuiten, inlaten trekken, nog een keer inspuiten
daarna met een kwast inborstellen, daarna schoonspuiten met water, en droog blazen met de
compressor, daarna gelijk weer inspuiten met kettingspray
Als alternatief voor Dreft oid, kan je ook Dasty gebruiken *D
 
Bij de Gamma heb je Bio-Degreaser voor de MTB, werkt super op de mtb ketting, nog niet
getest op een motor, maar wie weet helpt het ook...

Wat ook helpt, is Dreft oid in een plantenspuit, inspuiten, inlaten trekken, nog een keer inspuiten
daarna met een kwast inborstellen, daarna schoonspuiten met water, en droog blazen met de
compressor, daarna gelijk weer inspuiten met kettingspray
Als alternatief voor Dreft oid, kan je ook Dasty gebruiken *D

Dasty zo min mogelijk, of liever niet gebruiken. En anders na gebruik heel goed afspoelen met veel water en daarna invetten/oliën.
 
Ik heb laatst de kettingreiniger van Procycle (huismerk Louis en waarschijnlijk ook Motozoom) gebruikt voor de jaarlijkse kettingschoonmaakbeurt. Ik ben maar matig tevreden want ik heb de halve spuitbus leeggespoten en dan is lampenolie toch en stuk goedkoper. Is iemand met betere ervaring met kettingreinigers?

Ik ben wel tevreden over de chain degreaser van Putoline. Daarna gebruik ik ook weer hun keramisch kettingvet om de boel in te vetten. Mooi spul vind ik!
 
Wat een vaktermen vallen hier zeg, zie door de waxen het bos niet meer.
Heb mijn motoren eigenlijk nog nooit in de wax gezet maar wil het nu wel gaan doen.
Werkt een turtle wax trouwens ook of is dit not-done for jullie poetsers?

Eigenlijk zoek ik gewoon een goed overall schoonmaakmiddel en iets om mijn aluminium en lak te beschermen, zonder dat dit de wereld moet kosten. Motor gaat trouwens ook woon-werk gebruikt worden, ga hem dus niet helemaal 100% netjes houden.
Ik zal ondertussen verder dan de laatste drie pagina's lezen :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,ff een vraag. Ik heb hier een Harley staan met gietwielen met een nogal ruw oppervlak. Hoe kan ik dat goed/makkelijk schoon maken?
 
Wat een vaktermen vallen hier zeg, zie door de waxen het bos niet meer.
Heb mijn motoren eigenlijk nog nooit in de wax gezet maar wil het nu wel gaan doen.
Werkt een turtle wax trouwens ook of is dit not-done for jullie poetsers?

Eigenlijk zoek ik gewoon een goed overall schoonmaakmiddel en iets om mijn aluminium en lak te beschermen, zonder dat dit de wereld moet kosten. Motor gaat trouwens ook woon-werk gebruikt worden, ga hem dus niet helemaal 100% netjes houden.
Ik zal ondertussen verder dan de laatste drie pagina's lezen :)

Kijk eens naar een goede shampoo en een APC. Kost je misschien €20 euro en je kan hem redelijk netjes houden!

Hallo allemaal,ff een vraag. Ik heb hier een Harley staan met gietwielen met een nogal ruw oppervlak. Hoe kan ik dat goed/makkelijk schoon maken?

Monello Non Fero! De wielen worden weer prachtig schoon *D
 
Wat een vaktermen vallen hier zeg, zie door de waxen het bos niet meer.
Heb mijn motoren eigenlijk nog nooit in de wax gezet maar wil het nu wel gaan doen.
Werkt een turtle wax trouwens ook of is dit not-done for jullie poetsers?

Eigenlijk zoek ik gewoon een goed overall schoonmaakmiddel en iets om mijn aluminium en lak te beschermen, zonder dat dit de wereld moet kosten. Motor gaat trouwens ook woon-werk gebruikt worden, ga hem dus niet helemaal 100% netjes houden.
Ik zal ondertussen verder dan de laatste drie pagina's lezen :)

De klassieke turtle wax heeft een droogtijd nodig.
En geeft witte vlekken als je een keer per ongeluk rubbers of kunststof delen raakt.

Ik gebruik Butter wet wax van Chemical Guy`s.
Dit geeft geen vlekken op kunststof e.d.
En je kan het direct uitpoetsen zonder drogen.

En het geeft een mooie diepe glans.
 
De klassieke turtle wax heeft een droogtijd nodig.
En geeft witte vlekken als je een keer per ongeluk rubbers of kunststof delen raakt.

Ik gebruik Butter wet wax van Chemical Guy`s.
Dit geeft geen vlekken op kunststof e.d.
En je kan het direct uitpoetsen zonder drogen.

En het geeft een mooie diepe glans.

Ik gebruik ook Butter wet wax, de echte glans krijg je het meest met (goed) polijsten, als je die combineert dan is het helemaal :9~
360.jpg
 
Monello Non Fero! De wielen worden weer prachtig schoon *D

Ja, maar dat werkt niet bij kettingvet, en je hebt alsnog een ander middel (apc of velgenreiniger) nodig om hem schoon te maken.

Wat een vaktermen vallen hier zeg, zie door de waxen het bos niet meer.
Heb mijn motoren eigenlijk nog nooit in de wax gezet maar wil het nu wel gaan doen.
Werkt een turtle wax trouwens ook of is dit not-done for jullie poetsers?

Eigenlijk zoek ik gewoon een goed overall schoonmaakmiddel en iets om mijn aluminium en lak te beschermen, zonder dat dit de wereld moet kosten. Motor gaat trouwens ook woon-werk gebruikt worden, ga hem dus niet helemaal 100% netjes houden.
Ik zal ondertussen verder dan de laatste drie pagina's lezen :)


zoek je een all in one product? Je kan ook naar een shampoo kijken waar een wax in zit. Poorboys Super Slick and Wax bijvoorbeeld. Andere optie is met een coating erin, gyeon Bathe + (wel een stuk prijziger)

Wat veel mensen ook handig vinden is een spray wax (is gewoon een stuk sneller dan een "echte" wax. Eerst schoonmaken met shampoo, spray wax erover en uitwrijven. Mooi voorbeeld is Gyeon Q2 Cure of Carpro Reload.

Nog een andere optie is een spraycoating zoals Gyeon WetCoat of Monello Acquafobia. Even opsprayen op een nat oppervlak en gelijk afspuiten met een HD reiniger :)
 
Laatst bewerkt:
Wat een vaktermen vallen hier zeg, zie door de waxen het bos niet meer.
Heb mijn motoren eigenlijk nog nooit in de wax gezet maar wil het nu wel gaan doen.
Werkt een turtle wax trouwens ook of is dit not-done for jullie poetsers?

Eigenlijk zoek ik gewoon een goed overall schoonmaakmiddel en iets om mijn aluminium en lak te beschermen, zonder dat dit de wereld moet kosten. Motor gaat trouwens ook woon-werk gebruikt worden, ga hem dus niet helemaal 100% netjes houden.
Ik zal ondertussen verder dan de laatste drie pagina's lezen :)
Wil je low budget te werk gaan, en lekker laag drempelig schoonmaken en bijhouden,
dan zou je kunnen kijken naar bv:
good old Commedant Cleaner 4, is een reiniger zoals het al doet vermoeden, en gebruik je
maar zeldzaam, zodra je het elke maand gebruikt, ben je snel van je lak af, dus alleen
gebruiken als de motor al heel lang niet is gereinigd of vol zit met kleine oppervlakkige krasjes.
Daarna moet je er wel een wax op zetten, ik heb wat duurdere liggen voor bv de auto, maar
op de motor zit gewoon een wax van Valma, te halen bij de bekende bouwmarkten met een G
zit carnauba wax in, welke als goed omschreven word.
Voor aluminium en chroom gebruik ik, niet lachen, Una metaalreiniger speciaal voor
rvs/chroom/staal kookplaten, te halen bij de Aldi, ik heb meerdere en duurdere geprobeerd,
maar ik merk totaal geen verschil, behalve dan de citroen geur van Una _O-
Uiteraard hbe je hem dan simpel schoon en beschermd, maar dan komt het bijhouden nog,
en wassen doe ik dan met auto shampoo van de Action, ook daar zit een vleugje carnauba
wax in, en droogt redelijk mooi op zonder al te veel opgedroogde druppels, maar dat voorkom
je al door hem droog te maken met een micro-vezeldoek...wederom van de Action.

Het is 1 keer aanschaffen, waar je dan een lange tijd plezier aan kan hebben.

Uiteraard zijn de semi-pro en pro middelen beter, het is maar net wat jouw norm is voor
poetsen en bijhouden
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om onderstaande motorfiets. Weinig tot geen oppervlakte krasjes en een hoop glim gehalte in de zon. Nu wordt geel en rood altijd snel lelijk en vuil zie je vrij snel erop. Ik zoek dus inderdaad iets wat redelijk geprijsd is en niet teveel werk vereist, alhoewel ik mij nooit schroom om de motor even schoon te maken!

Nu twijfel ik eigenlijk nog om er een all weather motorfiets van te maken, of proberen netjes te houden. Om hem netjes te houden zal je sowieso wel moeten gaan waxen heb ik gelezen, vandaar dat ik iets zoekt wat zonder al teveel poespas erop kan. Ik zag gisteren een filmpje van die spray wax op Youtube en dat leek ook wel interessant.

msdlj5.jpg
 
Het gaat om onderstaande motorfiets. Weinig tot geen oppervlakte krasjes en een hoop glim gehalte in de zon. Nu wordt geel en rood altijd snel lelijk en vuil zie je vrij snel erop. Ik zoek dus inderdaad iets wat redelijk geprijsd is en niet teveel werk vereist, alhoewel ik mij nooit schroom om de motor even schoon te maken!

Nu twijfel ik eigenlijk nog om er een all weather motorfiets van te maken, of proberen netjes te houden. Om hem netjes te houden zal je sowieso wel moeten gaan waxen heb ik gelezen, vandaar dat ik iets zoekt wat zonder al teveel poespas erop kan. Ik zag gisteren een filmpje van die spray wax op Youtube en dat leek ook wel interessant.

[afbeelding]

Heb goede resultaten gehad met innotec spray shine polish

Reinigingsmiddelen :: Cosmetische reiniging :: Poetsen :: Spray Shine Polish - Innotec
 
fpiekrqy7o7.jpg


vee5fuh9tje.jpg


ktdalk8fnr2.jpg


Goed. nu komt mij lijstje, wat doe ik goed en wat doe ik verkeerd ?

-Motor afspoelen met tuinslang
-Emmertje met sopje
-Emmertje met schoonwater om de doek/spons in schoon te maken ( word ook als het water vies is gevuld met schoonwater weer )
-Motor schoonmaken met een poets doek, velgen / blok / plastic / tank
-Motor afspuiten en laten drogen
-Motor in wax zetten ( turtle blackbox wax )
-Velgen reinigen met Klaro car velgen reiniger
-Ketting invetten met een kwastje

en ondertusse 100foto's veder haha,
maar toch heb ik het gevoel dat ik dit niet goed doe / of verkeerd.
lak op de platice kappen blijven "dof" en de lak lak glimt wel, maar heb het gevoel dat het beter kan

Tips welkom :]

mvg
Rick
 
Het lijstje ziet er prima uit.

Misschien kan je een paar dingen aanpassen.

Gebruik een micrvezel doek of was handschoen (whasmitt)
Ipv een spons.
Wassen met de 2 emmer methode.
Dus de vuile doek spoelen in een aparte emmer.
De motor afdrogen, dus niet laten laten opdrogen.

De lak een keer polijsten om kleine krassen te verwijderen.
De lak poetsen met een sealant en daarna waxen.
Voor extra glans /bescherming.
Het polijsten vereist wel kennis/ervaring.
Want je schuurt een dun laagje van je lak af.

In dit topic staan genoeg tips en trics.

Veel succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan