Poetsen Poetsen Poetsen!

Ik zat eens te kijken of er een poets topic was en jahoor die is er gewoon, vandaag een tank en koffers opgepoets en gister 2 koplampen, op de vraag van disker, dat moet dus kunnen, voor mij ook als eerste keer deze koplampen (plastic) opgepoets en komen er goed uit. blijft mooi werk🧐
 

Bijlagen

  • EFA8B505-3EEE-42C4-9B43-407FC6D3B156.jpeg
    EFA8B505-3EEE-42C4-9B43-407FC6D3B156.jpeg
    194,3 KB · Weergaven: 43
  • 8849C736-3D72-48C7-BC00-447CB5462E12.jpeg
    8849C736-3D72-48C7-BC00-447CB5462E12.jpeg
    500,8 KB · Weergaven: 43
  • 25D46335-B115-46C5-8CF4-6C5907F546D1.jpeg
    25D46335-B115-46C5-8CF4-6C5907F546D1.jpeg
    228,5 KB · Weergaven: 44
  • 8E5B2F5A-D1A1-46DF-9372-B640825256FD.jpeg
    8E5B2F5A-D1A1-46DF-9372-B640825256FD.jpeg
    227,2 KB · Weergaven: 44
  • F9F1CB00-3616-44B4-8E2C-B15588076255.jpeg
    F9F1CB00-3616-44B4-8E2C-B15588076255.jpeg
    432,8 KB · Weergaven: 43
Je moet die koplampen wel behandelen met een soort coating, ze zijn aangetast door UV.. met polijsten krijg je ze inderdaad weer mooi maar dat is voor relatief korte duur als je ze niet verder nabehandeld.
 
Google ff op UV coating koplampen en dan ga je wel t een en ander vinden. Ik heb er geen hands-on ervaring mee maar ik weet wel dat je die stap vooral niet moet overslaan.
 
Zie hier een how to;
 
Zie hier een how to;
Dank , ik lees op dat forum dat er goed en slecht spul is of dat je het met 5 maanden weer opnieuw moet smeren.
ik gaan voor deze oplossing, daar zijn ze wel te spreken over.
Bedankt
 
Na een weekend met flink wat regen en bagage die aan het schuiven is gegaan, heb ik behoorlijk wat krassen op de kappen.

Is dit nog weg te poetsen en wat heb ik er dan voor nodig?
 

Bijlagen

  • 264D01D6-B0B7-48F0-A653-D4FFD7862131.jpeg
    264D01D6-B0B7-48F0-A653-D4FFD7862131.jpeg
    246,3 KB · Weergaven: 84
Aiii.. dit is te erg beschadigd denk ik.. die krassen bovenin op de foto willen er denk ik nog wel uit maar die doffe plekken… ik weet t niet..

hier heb je iig een goede pad voor nodig, woolpad om mee te beginnen, en iets van een grof polijst middel.. en dan zowel in pads als middelen steeds fijner gaan.. maar: dat ga je hier allemaal niet voor kopen.. want de kosten van de spullen wegen natuurlijk niet op als je geen fanatiekeling bent, dus dan kun je er beter even mee naar een detailer/poetsbedrijf.. die hebben alles.. ik gok dat ze voor een paar tientjes dit iig netter kunnen maken dan dat t nu is,..
 
Na een weekend met flink wat regen en bagage die aan het schuiven is gegaan, heb ik behoorlijk wat krassen op de kappen.

Is dit nog weg te poetsen en wat heb ik er dan voor nodig?
Of even een 2k spuitbus op kleur. ziet er wel diep uit die krassen
 
Ik kom ook net dit topic tegen. Zonder het hele topic gelijk door te lezen, een beetje dezelfde vraag als Roel. Maar dan voor lichte krasjes in de blanke lak en dof plekje op de tank. Is dat netjes te krijgen zonder dat je meteen een apparaat en dergelijke moet aanschaffen. Iemand zei met Commandant en een doekje, maar vraag het graag even aan de experts voordat ik het erger maak dan wat het nu is.
 
Ik kom ook net dit topic tegen. Zonder het hele topic gelijk door te lezen, een beetje dezelfde vraag als Roel. Maar dan voor lichte krasjes in de blanke lak en dof plekje op de tank. Is dat netjes te krijgen zonder dat je meteen een apparaat en dergelijke moet aanschaffen. Iemand zei met Commandant en een doekje, maar vraag het graag even aan de experts voordat ik het erger maak dan wat het nu is.
Met commadant rood of groen krijg je een hoop weg , met de hand poets je je eigen wel suf met krassen , Je kunt ook een combi proberen van commodand met 2000 nat schuur papier en een boormachine pad. Deze zijn niet excentrich dus wel heen en weer blijven gaan , anders kan het te heet worden, ik zie geen foto dus het is best efford wat ik schrijf.
 
Er zijn veel betere middelen dan een commandant, vanaf wet sanden ben je minimaal 2 polijst stappen nodig om weer echt glans te krijgen.

Ook heeft zo 'n kopje voor op de boormachine niet mijn voorkeur.

Polijst middelen en polijst machine dat ben je nodig.
 
Heeft iemand hier ervaring met een PPF op een motorfiets? Ik overweeg het te laten doen maar ben bang voor:
-(te) zichtbare randen,
-loslaten van folie,
-vergelen van de folie icm witte lak,
-schade aan de lak en stickers bij verwijderen van de folie mocht het nodig zijn
-snijranden in de lak van de motor

Misschien wat overdreven maar het nieuw houden van die motor is me wel wat waard en het zou het schoonhouden moeten vereenvoudigen.
Ik zou het technische deel dan laten glascoaten, het gaat om een sportmotor.

Het liefst zou ik een motor live zien waar de folie op zit zodat ik kan zien of het me naar de zin zou zijn
 
Lijkt me een lastige opgave met alle scherpe hoeken en bochten die een motor heeft tov een auto.
Maar als je een bedrijf zoekt die hier erg ervaren in is kan ik deze zaak aanraden; LINK
 
Lijkt me een lastige opgave met alle scherpe hoeken en bochten die een motor heeft tov een auto.
Maar als je een bedrijf zoekt die hier erg ervaren in is kan ik deze zaak aanraden; LINK

Een offerte heb ik al, ik ben puur opzoek naar ervaringen, het bedrijf zelf vind het natuurlijk fantastisch.
 
Er zijn veel betere middelen dan een commandant, vanaf wet sanden ben je minimaal 2 polijst stappen nodig om weer echt glans te krijgen.

Ook heeft zo 'n kopje voor op de boormachine niet mijn voorkeur.

Polijst middelen en polijst machine dat ben je nodig.
Zeker is dat beter, de vraag was of het ook zonder kon ( duur apparaat ) en met comodand, jaren mee gepoets van die verkleurde plastic motorkappen. Ik heb nu zelf een krauss , excentrich met alle soorten pats en schuurpapier en polijst. maar ja met een emmer en wat doeken en klein gerij was niet goedkoop.
 
Zeker is dat beter, de vraag was of het ook zonder kon ( duur apparaat ) en met comodand, jaren mee gepoets van die verkleurde plastic motorkappen. Ik heb nu zelf een krauss , excentrich met alle soorten pats en schuurpapier en polijst. maar ja met een emmer en wat doeken en klein gerij was niet goedkoop.
Zeker is het mogelijk met commandant en zon boormachine kopje, heb ook niet gezegd dat het niet zo is maar beide is gewoon verschrikkelijk achterhaald.

Jij zult inmiddels ook te weten zijn gekomen dat er dus betere producten op de markt zijn dan Commandant.

@Smet ik zou vragen of iemand in je omgeving de juiste kennis en spullen heeft, misschien anders iemand vanuit dit topic oid.
 
Zeker is het mogelijk met commandant en zon boormachine kopje, heb ook niet gezegd dat het niet zo is maar beide is gewoon verschrikkelijk achterhaald.

Jij zult inmiddels ook te weten zijn gekomen dat er dus betere producten op de markt zijn dan Commandant.

@Smet ik zou vragen of iemand in je omgeving de juiste kennis en spullen heeft, misschien anders iemand vanuit dit topic oid.
Denk dat dit het handigst is ja. Een paar jongens van de circuitdagen werk(t)en bij een spuiterij, wellicht hebben zij thuis ook wat spulletjes liggen.
 
Heeft iemand een stappenplan voor het detailen van je motor?
Ik heb al eens zitten kijken maar snap er niks van, welke pads gebruik je wanneer (er zijn zoveel verschillende)? Maar ook welk middel compound compound+ polish? Ik zie door de bomen het bos niet meer? :S
 
Er is geen vast plan, je kijkt welke combi ( pad + middel ) werkt.

Maar de basis is altijd hetzelfde ; verschrikkelijk goed reinigen, daarna liefst kleien, wederom wassen, polijsten , wassen/ontvetten en daarna verzorgen dmv wax, sealant of coating.

Welke machine, pads en middelen gebruik je ?
 
Er is geen vast plan, je kijkt welke combi ( pad + middel ) werkt.

Maar de basis is altijd hetzelfde ; verschrikkelijk goed reinigen, daarna liefst kleien, wederom wassen, polijsten , wassen/ontvetten en daarna verzorgen dmv wax, sealant of coating.

Welke machine, pads en middelen gebruik je ?
Ik heb onderstaande starterkit... maar vraag me dus af of het zin heeft om altijd de cutting pad met compound+ te gebruiken, ben een beetje bang dat het meer kwaad dan goed doet, dus hoe weet je waarmee je moet beginnen (en of je stappen moet/kunt overslaan?


Gyeon Q2M Cut Eccentric - 80mm
Gyeon Q2M Polish Eccentric - 80mm
Gyeon Q2M Finish Eccentric - 80mm
Polijstmachine DAP500EL
Gyeon Q2M Compound
Gyeon Q2M Polish
Gyeon Q2M Compound+ (PLUS)
 
Dat is een beetje praktijk ervaring denk ik.
Verbleekte doffe lak kan je met grof/cut beginnen , is die een beetje verwelkt dan zou dat zomaar prima kunnen gaan met de middelste polich, zitten er krassen in dan zou je die iets kunnen bijwerken met 2000 eerst. verwelke aangeslagen koplampen begin je zelfs met 800.
ieder merk noemt het ook net even anders , van grof naar fijn , wel de stappen naar boven aanhouden en niet er 1 tussenin skippen. hoger beginnen kan altijd afhankelijk van de schade. ik hoop dat dit help voor je.
 
Zijn er mensen met (veel) ervaring met het poetsen van matte lak? Ik heb speciale ultra matte lak en hoor graag wat meer meningen over poets spul
 
Hallo,
MATTE LAK
Zelf heb ik een 2016 Triumph Tiger Sport 1050 met de originele matzwarte lak met neongele striping.
Als je na het wassen vervelende strepen hebt ( kalk) of iets meer glanzende plekken (een of ander poets/polijstmiddel), of gewoon hardnekkige resten van insecten,eigenlijk om het even welke vervelende vlekken, ..... dan raad ik aan om over de matte lak te gaan met een lichtjes vochtige Spargo melamine powersponge van de action. Die witte ponsjes kosten 20 cent/st en zijn gewoon fantastisch op matte lakken. Ik snap dat mensen schrik hebben....schuurt dat niet....trekt dat geen groeven....gaat mijn matte lak niet slijten..... Ik kan je geruststellen. De "schurende" eigenschappen zijn dermate fijn, dat je een prachtige , zachtmatte ,propere lak krijgt, die overal even gelijkmatig mat is. Wil ik de lak na die behandeling een beschermlaag geven, dan gebruik ik Poorboy's Matte Detailer & Protectant. Dat is een goed product, het werkt, maar ik ben er nu ook niet wild van en er bestaan ongetwijfeld even goede alternatieven.
Maar de behandeling met de melamine sponsjes zo af en toe....yep dat is een voltreffer en aanrader.

je kan probleemloos ook RVS, aluminium , chroomonderdelen,wraps,kunststofonderdelen meenemen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan