Poetsen Poetsen Poetsen!

Ik heb onderstaande starterkit... maar vraag me dus af of het zin heeft om altijd de cutting pad met compound+ te gebruiken, ben een beetje bang dat het meer kwaad dan goed doet, dus hoe weet je waarmee je moet beginnen (en of je stappen moet/kunt overslaan?


Gyeon Q2M Cut Eccentric - 80mm
Gyeon Q2M Polish Eccentric - 80mm
Gyeon Q2M Finish Eccentric - 80mm
Polijstmachine DAP500EL
Gyeon Q2M Compound
Gyeon Q2M Polish
Gyeon Q2M Compound+ (PLUS)
In principe kan je niet heel veel kwaad doen zolang je daarna de vervolg stappen maar doet, echter kan het wel giga veel extra werk zijn wat totaal niet nodig is/was.

Der meeste grove combi ben je vaak alleen nodig op heel verweerde of bekraste plekken of na wet sanding, mocht je twijfelen pak dan eerst een gemiddelde combi en kijk wat die doet.

Het blijft sowieso persoonlijk, de een werkt liever kort met een grove combi en daarna met medium en finish, een ander doet 2x de medium combi en vind het daarna wel best.

Werk netjes en rustig, kijk wat je doet en hoe het was.. Je hebt iig hele mooie en goede spullen dus daar gaat het niet aan liggen
 
Zijn er mensen met (veel) ervaring met het poetsen van matte lak? Ik heb speciale ultra matte lak en hoor graag wat meer meningen over poets spul
Ik gebruik Muc-off cleaner, en s100 matte lak wax.
Bij 'ernstige' vervuiling begin ik met Monello artico magico snow foam.
 
Ik gebruik Muc-off cleaner, en s100 matte lak wax.
Bij 'ernstige' vervuiling begin ik met Monello artico magico snow foam.
Hier dezelfde combi en werkt goed! Het matte glimt wel maar niet te erg voor een matte lak zeg maar...
Angelwax schijnt ook een goed product te zijn. Als die S100 op is maar eens proberen.

https://angelwax.eu/nl/shop/luminosity-qed
 

Bijlagen

  • IMG_4453.jpeg
    IMG_4453.jpeg
    313 KB · Weergaven: 37
Hier dezelfde combi en werkt goed! Het matte glimt wel maar niet te erg voor een matte lak zeg maar...
Angelwax schijnt ook een goed product te zijn. Als die S100 op is maar eens proberen.

https://angelwax.eu/nl/shop/luminosity-qed
Ik heb een speciale ultra matte lak, vandaar dat ik extra voorzichtig ben.

Jouw opmerking over "glimt wel" is voor mij direct een grote no-go 😁
 
Ik heb een speciale ultra matte lak, vandaar dat ik extra voorzichtig ben.

Jouw opmerking over "glimt wel" is voor mij direct een grote no-go 😁
Haha ja ik snap je voorzichtigheid. Ik hoop dat je op de bijgevoegde foto van m'n Duc in de vorige post kan zien wat ik bedoel met dat glimmen. Valt in het echt erg mee hoor.

En anders even diverse bedrijven mailen zoals bijv. carclean.com voor de beste oplossing.
 
Ik heb een speciale ultra matte lak, vandaar dat ik extra voorzichtig ben.

Jouw opmerking over "glimt wel" is voor mij direct een grote no-go 😁
Haha, dat kan ik me voorstellen.
Hoe het kan dat het bij @peekaa anders is weet ik niet maar bij mij glimt het absoluut niet hoor..;) Heb juist voor deze producten gekozen omdat het dus NIET glimt.:P
 
Haha, dat kan ik me voorstellen.
Hoe het kan dat het bij @peekaa anders is weet ik niet maar bij mij glimt het absoluut niet hoor..;) Heb juist voor deze producten gekozen omdat het dus NIET glimt.:P
Misschien is glimmen niet het juiste woord, laten we het houden op "weerkaatst licht" _O-
 
Laatste poging... Hopelijk laat dit zien dat het echt niet overdreven glimt/weerkaatst of wat dan ook ;) Het matte blijft nog steeds mat.
 

Bijlagen

  • IMG_5052.jpeg
    IMG_5052.jpeg
    137,5 KB · Weergaven: 48
Laatste poging... Hopelijk laat dit zien dat het echt niet overdreven glimt/weerkaatst of wat dan ook ;) Het matte blijft nog steeds mat.
Bij mij weerkaatst er eigenlijk niks. Ultra mat weerkaatst 0.5%, terwijl gewone matte paint iets van 10 a 15% licht weerkaatst.

Is echt een flink verschil😁
 
Het ultramat moet inderdaad wel bizar zijn.
Mijn matzwarte Tiger Sport heeft toch ietwat een zijdeglans (alhoewel glans niet het juiste woord is)
Op de foto hier onder, staat hij op het werk onder een open afdak en je ziet waar de rechtstreekse lichtinval van de hemel is, dat dit wittig weerkaatst.
20230203_133424.png
20230203_133441.jpg
 
Zeker eens doen, ben benieuwd hoe dat fotografeert.
Hoedanook , om hem schoon te houden en te ontdoen van eventuele vlekken,strepen,insectenvlekken,kalk in water..... Op het ultramat ga je zeker goede resultaten hebben met de melaminesponjes. Hij gaat er zeker niet van glanzen en het reinigt diep.
Ik deed gisteren nog de neus en tank , waarvan ik zonet de foto nam hierboven. En hij rijdt dagelijks hoge snelheid autosnelwegtrajecten. Geen vuiltje, geen insectje, mooi egaal matte lak, en propere koplampglazen zelfs in de winteromstandigheden
 
Laatst bewerkt:
Bij mij weerkaatst er eigenlijk niks. Ultra mat weerkaatst 0.5%, terwijl gewone matte paint iets van 10 a 15% licht weerkaatst.

Is echt een flink verschil😁
O joh weer wat geleerd, nooit geweten maar wel mooi.
Maar dan inderdaad goed uitkijken!
 
Ik spuit wel eens dingen en in het gamma Crop 2K professional autolak kan je inderdaad kiezen voor hoogglans,zijdeglans,mat en ultra mat. Ik heb eigenlijk nog nooit iets gedaan met ultra mat
 
dus hoe weet je waarmee je moet beginnen (en of je stappen moet/kunt overslaan?


Gyeon Q2M Cut Eccentric - 80mm
Gyeon Q2M Polish Eccentric - 80mm
Gyeon Q2M Finish Eccentric - 80mm
Polijstmachine DAP500EL
Gyeon Q2M Compound
Gyeon Q2M Polish
Gyeon Q2M Compound+ (PLUS)
Bij twijfel altijd beginnen met een licht polijstmiddel en een milde pad.
Daarna afnemen, kijken of het resultaat naar wens is en indien nodig opschalen naar een grover middel (en/of een grovere pad)
Zo'n proefstukje is even dubbel werk, maar als je daardoor tijdig ontdekt dat de polish al volstaat, bespaar je jezelf een boel werk op de totale motor.

In de praktijk zijn het vaak maar lokale plekjes waar je even moet opschalen, zoals de contactpunten op je tank (krassen van je jas en/of broek) en waskrassen op de "kop" van de motor, veroorzaakt door hardnekkige vliegjes...

Als je van elk type 1 pad hebt, vergeet dan niet om ze regelmatig tussentijds te wassen! Zo'n pad loopt tijdens het werken vol met polish en lakresten. Doordat hij zijn hitte niet meer goed kwijt kan gaat hij warmte opbouwen.
 
Even een vraag over moc off cleaner, die roze.
Kan ik die aanlengen met water en in zo’n pomp vernevelaar doen?
Nu heb ik na 1 keer wassen een halve bus gebruikt, en het schuim is niet erg dik.
A6669813-EE1D-43C8-8BAB-D40205A1AB74.jpeg
 
@zantzakkie
Ik weet niet wat de handleiding van de Muc Off cleaner zegt, maar zo'n foamsprayer werkt opzich prima. Ik gebruik zo'n Altafoam sprayer met een dopje autoshampoo erin en heb er een autoventiel op gezet zodat ik hem met de compressor op druk kan zetten :t
 
Over Muc Off , op de originele spuitfles staat in klein van boven naar beneden inderdaad vermeld dat je het materiaal kunt verdunnen,maar op navul fles en can staat niets. Is voor mij ook onduidelijk, ik gebruik het niet vaak en dan onverdund.
 
even de naderende oma weer wegjagen..
Laatste aanvullingen onlangs binnengekregen, en inmiddels zit het ook al weer gedeeltelijk op de fietsen gesmeerd..
2023-02-23 poetsspul 1.JPEG
Heerlijke ontspannende bezigheid en het spul staat (grotendeels) weer te glimmen in de schuur...
Hier 2 v.d. 5 oudjes die al klaar zijn, rest moet nog gedaan worden:
(lees: kuipwerk is nog niet gemonteerd, werkzaamheden a.d. motoren wordt nog uitgevoerd)
2023-02-18 Ready voor het seizoen 1.JPEG2023-02-25 CBR (bijna) ready voor het seizoen 1.JPEG
 
topzaak @Disaster-Master !... Goede service, goed advies en gelukkig zitten ze op grote afstand van D.. (Anders was ik er wss té vaak te vinden).. ;)
Zit overigens klei in het monello doosje..
Ahhh.. ja.. genoeg lube gebruiken.. ik heb het van poorboys.. klei en lube.. schijn je ook te mogen verdunnen maar dat heb ik nog niet geprobeerd..
 
Moet eerlijk zeggen dat kleien meestal bij mij niet (echt) nodig is @Disaster-Master . Maar goed luben die ik idd wel..
Spul wordt hier in het seizoen ongeveer 2 wekelijks (bijna alles en allemaal) gewassen (prewash met foamlans, wassen met de hand en drogen met de hand). Jaarlijks polijsten, voeden en wax in de winterperiode. Waar ik dan wél weer een t*ringhekel aan heb, is om dit bij het koekblik te doen (5 serie, combi). Dat besteed ik normaliter 1x per 3jr uit of zo.. (wordt ook wel gefoamd, gewassen, en gedroogd. Maar ben er redelijk snel klaar mee, met die betrekkelijk grote vlakken, en het is geen motor..)
 
Ow ik doe beide. Hebbie wel een machine? Want met de hand is een auto geen doen.. daar was ik heel snel van terug gekomen haha..
 
Terug
Bovenaan Onderaan