polieren

eddy0497

MF veteraan
28 jul 2009
3.360
3
werkplaats achter in de tuin
zou iemand mij verder kunnen helpen met een antwoord op de vraag... Hoe krijg ik de polierglans overaal even egaal. Heb mijn kader afgeschuurd met korel 400,600,800,1000,1200,1500,2000 en nadien met bruine polierpasta voor alluminium en 't poliermachine afgewerkt. Hij blinkt nu wem mooi maar in verschillende tinten. Wat kan ik daar aan doen?????????
full
 
Dit komt omdat de delen links, zeg maar de minder glimmende delen op de foto, waarschijnlijk gegoten materiaal is. En het deen rechts naar het balhoofd toe is dat niet. Enigste wat je zou kunnen proberen is het gegoten deel nog verder de polijsten of met een ander polijst pasta. Hiervoor zou je even moeten informeren bij een brezan oid.
 
ja daar dacht ik ook al aan maar 't probleem zit hem ook in de balk zelf ('t lange stuk naar 't balhoofd toe) dat is uit één en 't zelfde materiaal en toch zitten daar verschillende tinten in wel moeilijk te zien op foto,maat 't is net alsof op sommige plekken maar even gepolierd is en op ander langer en beter.
 
Je moet wel bedenken dat materiaal komt uit 1 grote homp, wordt gewalst tot plaat en vervolgens gebogen en gelast. Het is nooit perfecte kwaliteit en dat zie je beter terug als je het hebt gepolijst. Je kan proberen met een potje belgom aluminium en met de hand poetsen en het verschil er proberen uit te poetsen.
 
heb me zo een potje belgom allu gehaald en geprobeerd en niks verbetering. Als het laat anodiseren is het perfect natuurlijk,maar 't is nu ook weer niet zo erg dat ik er die moeite en kosten voor over heb. Ik vroeg het me enkel maar af omdat je soms van die gepolierde onderdelen op foto ziet en dan merk je daar geen bal verschil in en dan vind ik het ergens wel jammer dat ik die van mij niet zo perfect krijg. Opgepoetst is dit 't beste resultaat...
full
 
nee geen beschermlaag over. Het enige wat ik wel doe is na het wassen direkt afdrogen en als ik dan aangenaam verrast word door een regenbui :( en ik kan of wil hem niet meteen afdrogen dan ga ik wanneer ik er tijd (lees zin) voor heb,met een nat sponsje met wondersteen op over,afspoelen en afdrogen en alle ingedroogde druppels zijn zo weg. enorm goed kuisprodukt,zou niet meer zonder kunnen :Y
 
Kijk met jou kan ik praten, kom vaker topics over polijsten tegen maar de helft van de mensen bereikt niet het resultaat wat er haalbaar is.

Ik polijst op dezelfde manier als jij, afbijt + koperborstel, vervolgens nat schuren (water en een paar druppels dreft) 400/600/800/1000/1200/1500/2000, uiteraard met afwas-handschoenen aan want je houdt geen vingerafdrukken over.

Ik vind het persoonlijk echt hoeren werk, dat schuren als ik toe ben aan de borstel ben ik zo blij als een kind op 5 december.
Man wat een ellende zit je te schuren denk je opeens 'he wat word dat water rood', liggen al je vingertoppen open (vandaar ook de handschoenen :+ )

Vervolgens met een lappenschijf op de boormachine en zo'n blok "kaarsvet" (geen idee wat voor merk maar hier bij de plaatselijke ijzerboer gekocht).

Dan glimt het echt als een malle, en dan als finishing touch behandel ik het geheel met 'Mothers' (geen idee of het in Nederland te verkrijgen is, een vriend van me had het voor me meegenomen van Aruba)

Edit: Klik hier voor de website van mothers, mischien dat je daar wat aan hebt. (Een witte pot, Alluminium Polish)
 
@eddy0497,

Ik verwacht dat jij een alu frame hebt. Aluminium oxideert relatief snel en daarom zou je eigenlijk het hele frame fijn moeten schuren en polijsten in minder dan zeg maar een paar uur tijd.

Dat lijkt mij slecht haalbaar.


Misschien kan je iets bereiken met in delen polijsten, misschien moet je het fijngeschuurde metaal tijdelijk afdekken met was, kaarsvet oid.

Ik denk wel dat een maandje wachten het probleem vanzelf oplost. De oxidehuid van het aluminium is dan zo dik geworden dat het dikteverschil in oxidehuid niet meer zichtbaar is.




P.s. Als je goed polijst (tot en met rode paste en wolborstel), zal aluminium glimmen als chroom. Dat duurt niet lang, met een paar uur is het weer de bekende aluminiumkleur
 
@eddy0497,
P.s. Als je goed polijst (tot en met rode paste en wolborstel), zal aluminium glimmen als chroom. Dat duurt niet lang, met een paar uur is het weer de bekende aluminiumkleur

nou dat is nogal overdreven hoor. heb mn honda project grotendeels gepolijst en die glimt je nog steeds als chrome tegemoed :Y

stuur aantal weken geleden gedaan en nog steeds zelfde kwaliteit "poor mans chrome" ;)

aan de topic starter: ik vrees dat je met je framebalken gewoon pech hebt qua gebruikt alu in dat deel en dat je dit niet gaat krijgen zoals je het graag wil helaas '(
full
 
wel dat had ik ook al zo zitten denken,zo van...'t zal wel 't aluminium zijn schuld zijn.
Beter voor mij,omdat ik dan niet aan 't klungelen geweest ben maar langs de andere kant ook niet op te lossen. Maar ja zoals ik al zei en zoals de foto's laten blijken,is het niet overdreven erg,van verder zie je 't niet enkel als je der met je neus bovenop zit merk je 't.We willen het ook altijd perfect hé :P
 
wat is de reden van de afgeplakte delen? Vreet dat produkt zo in mss

nee is gewoon polijst pasta, ik had de restanten blanke lak met afbijt eraf gehaald en dat is niet ideaal met vers gespoten deksels ;)

heb carter niet gepolijst enkel opgepoetst. is een blok van meer dan 30 jaar oud, grof gegoten met wellicht kwalitatief belabberde alu-legering en dat wordt niet zoals ik het graag zou willen zodoende niet aan schuren begonnen met alle pitjes, plekjes e.d.

van je frame is goed balen natuurlijk maar als je m in zn geheel op dezelfde manier behandeld hebt, terwijl op sommige plekken doffe delen blijven, dan vrees ik dat dit in het alu zit anders is het lastig te verklaren toch?

heb anderzijds wel blades gezien (meen dat het een fireblade is?) waar het wel in zn geheel glansde, das dan dubbele pech dat het bij jou niet wil

vorkpootjes ook geschuurd t/m korrel 2000 en opgepoetst met autosol. heb geen ervaring met belgom of ander spul maar hiermee gewoon tevreden
full
 
wellicht een optie om dieper te schuren?

opnieuw beginnen eerst met grove korrel een laag eraf en dan opnieuw polijsten :?

schoot me net in de gedachten al betwijfel ik of het daarna wel naar wens is '(

inderdaad op afstand valt het minder op, zal een ander het niet zien maar zelf weet je dat het niet is als gewensd -O-
 
voorkpoot perfect gelukt bij jou zo te zien,heb de mijne ook zo gedaan en heb trouwens alles al is opnieuw opgeschuurd en de bewerkingen hehaald met inderdaad hetzelfde resultaat.
't is geen blade maar een X-11 honda,de naked bike versie van XX blackbird
Maar 't foutje is je vergeven ;) ;) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan