Polijsten kuipruit

bassj

Ron Jeremy's stuntman
Donateur
2 mrt 2012
3.205
6.684
Uden
Ik heb een kuipruit van een motor van 1992.
Op deze ruit is secondelijm geknoeid en dit is uitgeveegd.
Nu heb ik van Mesa een lijmverwijderaar gebruikt die voor deze toepassing geschikt zou zijn.
De lijm verdwijnt in ieder geval maar er zijn meerdere "behandelingen" nodig. Echter, de lijm lijkt nu als waas over de ruit te zitten.
Ik heb geprobeerd dit machinaal te polijsten en dit is al een hele verbetering maar het is nog niet zoals ik het wil hebben en ik heb een grovere polijst nodig, denk ik. Er zitten nog ruwe stukken op en dit duidt op nog aanwezige lijm.
Aangezien ik niet precies weet van welk materiaal zo'n ruit is gemaakt durf ik er niet alles op te smeren.

Heeft iemand tips?
16733456879861544784969577782093.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oké even mijn uitleg dan ;) schuren met water proef 400 dan haal je de gelige waas weg dus ook op de kop lampen
daarna schuren met 600 water proef dan 1200 water proef dan ik heb dus commandant die gebruik als eerste

de grofte 3 met water en polijst machine uit poetsen en dan met commandant 5 ook met water verdunning om verbranden ter voorkomen daarna gebruik ik Meguiars set eerst de reiniger daar haal je de meeste residu mee weg daarna nog even de Meguiars
polish en daarna de was ik denk dat elke set goed zal gaan of ander merk naar keus .
je merkt met de reiniger al een wereld van verschil succes met de poging :t
 

Bijlagen

  • deep_crystal_set_5.jpg
    deep_crystal_set_5.jpg
    204,5 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Oké even mijn uitleg dan ;) schuren met water proef 400 dan haal je de gelige waas weg dus ook op de kop lampen
daarna schuren met 600 water proef dan 1200 water proef dan ik heb dus commandant die gebruik als eerste

de grofte 3 met water en polijst machine uit poetsen en dan met commandant 5 ook met water verdunning om verbranden ter voorkomen daarna gebruik ik Meguiars set eerst de reiniger daar haal je de meeste residu mee weg daarna nog even de Meguiars
polish en daarna de was ik denk dat elke set goed zal gaan of ander merk naar keus .
je merkt met de reiniger al een wereld van verschil succes met de poging :t

Ik ben met een setje van 10 euro van de HBM klaar.
En, ook al gaat het bij TS om een kuipruitje, als je geen sealer gebruikt is de kans groot dat er snel weer een waas op komt vanwege UV licht.
Daarom de sealant, je kan ook was gebruiken maar dat is veel minder duurzaam.
 
Laatst bewerkt:
Het kost een paar centen, maar ik denk dat onderstaande kitje ook wel kan helpen nu.

bij mastermilo, dat is een werkplaats vlogger op you tube, werd een keer zijn volvo xc 60 (dacht ik) door een profesional gepoetst (moet nog te vinden zijn op you tube).
die schuurde ook eerst de koplampen met een steeds fijnere korrel, koplamp zag er na de laatste stap schuren dof uit.
vervolgens deed hij aceton in een soort waterkoker met een smalle "schenktuit" met de damp die uit die tuit kwam ging hij langs de koplamp, je zag hem gewoon kraakhelder worden...........o mike its amazing :).
in dit setje lijkt ook zo'n waterkoker te zitten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dgr
bij mastermilo, dat is een werkplaats vlogger op you tube, werd een keer zijn volvo xc 60 (dacht ik) door een profesional gepoetst (moet nog te vinden zijn op you tube).
die schuurde ook eerst de koplampen met een steeds fijnere korrel, koplamp zag er na de laatste stap schuren dof uit.
vervolgens deed hij aceton in een soort waterkoker met een smalle "schenktuit" met de damp die uit die tuit kwam ging hij langs de koplamp, je zag hen gewoon kraakhelder worden...........o mike its amazing :).
in dit setje lijkt ook zo'n waterkoker te zitten.

Ziet er indrukwekkend uit idd.
Maar vooraf moet je ook schuren etc.
En het is kankerverwekkend spul wat ze gebruiken.
 
Ik denk dat het meer om de damp gaat.
En volgens mij werkt dat ( ali ) systeem met verdamping.
Het zal niet lekker zijn om geconcentreerde aceton damp in te ademen. Maar het is niet giftig. Je merkt zelf wel of je er tegen kunt of niet. Dames hebben geen probleem om hun nagellak te verwijderen.

Vaak ben je te bang.
 
Ik heb een kuipruit van een motor van 1992.
Op deze ruit is secondelijm geknoeid en dit is uitgeveegd.
Nu heb ik van Mesa een lijmverwijderaar gebruikt die voor deze toepassing geschikt zou zijn.
De lijm verdwijnt in ieder geval maar er zijn meerdere "behandelingen" nodig. Echter, de lijm lijkt nu als waas over de ruit te zitten.
Ik heb geprobeerd dit machinaal te polijsten en dit is al een hele verbetering maar het is nog niet zoals ik het wil hebben en ik heb een grovere polijst nodig, denk ik. Er zitten nog ruwe stukken op en dit duidt op nog aanwezige lijm.
Aangezien ik niet precies weet van welk materiaal zo'n ruit is gemaakt durf ik er niet alles op te smeren.

Heeft iemand tips?Bekijk bijlage 1837874
Zo te zien is de rest nog door zichtbaar , kijk eens waar het merk enz staat dan ben je al een stuk verder , Ik heb mijn windscherm van mijn motor uit 1999 deze week gedaan , kon er doorheen kijken maar dat was alles dus eerst gezocht en er stond polycarbonaat op , IK ben gaan schuren met waterproof schuurpapier 1000 daarna 1500 , 2000 , 2500 ,3000 wel de waterfles met verstuiver regelmatig gebruiken en steeds kijken naar het resultaat als het scherm afspoelt zie je al hoever je bent,( bij jou in hoever de lijmresten weg gaan anders doorgaan met de korrel die erop zit ) , op een gegeven ogenblik zag ik dat de buitenkant van het windscherm egaal dof was en de beschadigingen weg waren ook de andere kant gelijk gedaan ben toch bezig en toen ben ik gaan poetsen met commadand 4 , daar gaat behoorlijk veel tijd in zitten heb het drie keer gedaan voordat ik echt tevreden was en ook een sealer erover gedaan , het is niet zoals nieuw (kan ook niet) maar ben er echt trots op , wel zoveel als mogelijk de machine gebruiken maar sommige stukken waar hij niet kan komen met de hand , ik heb daarvoor een badspons gebruikt met het schuurpapier eronder en af en toe in de spons knijpen, ja in tijden van nood worden de meeste oplossingen uitgevonden
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan