Polijsten

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
Ik ben aan het polijsten geslagen! Mijn uitlaat zag er niet meer uit van in de pekel rijden. Hij was ooit glimmend, en nu vies bruinig. Hij is volledig roestvrij staal. Dat kwam mooi uit.

Nou zitten er nogal kleine hoekjes hier en daar aan (steunen). Dit is niet op te schuren met een gewone boortol, veel te groot. Zou zoiets kunnen met een Dremel? Heeft iemand hier ervaring mee?

En heeft iemand een idee waar je van die lamellenschijfjes kan krijgen? Heb nu korrel 150 met van dat wol ertussen. Dat geeft ongeveer het resultaat als schuurpapier met korrel 400. Maar als je echt alle krasjes weg wilt werken heb ik fijner nodig. Voor mijn uitlaat maakt dit niet uit, glimt hard zat, maar ik heb wat andere dingetje die mooier moeten. Dus ik zoek zoiets in omgeving Rotterdam. Ik heb alle doe-het-zelf zaken afgezocht, en ook nog lokale metaal-zaken. Bijna niks! :( En al helemaal niet zo fijn. En met de hand is toch een tikkeltje veel werk...
 
Nee... Pekelwater direct op een hete uitlaat, was lekker ingebrand. Eerst heel licht opgeschuurd met een tol, en steeds fijnder. Daarna gepolijst, maar bij de steuntjes kan ik er niet bij met dat ding.

heb je de demper eraf gehad??
misschien moet je gaan zoeken naar een blanco hitte bestendige lak om op de demper tespuiten,
natuurlijk nadat je hem echt schoon hebt gekregen.
heb je er volgend jaar er geen last van.(denk/hoop ik)
een dremel met een staalbosteltje kan goed werken.
 
heb je de demper eraf gehad??
misschien moet je gaan zoeken naar een blanco hitte bestendige lak om op de demper tespuiten,
natuurlijk nadat je hem echt schoon hebt gekregen.
heb je er volgend jaar er geen last van.(denk/hoop ik)
een dremel met een staalbosteltje kan goed werken.

De complete uitlaat is er onderuit. Dus dat is geen probleem En hij glimt al weer voor een groot deel! Ik zou trouwens geen blanke lak of coating weten die tegen hitte kan. Gewoon zo laten. Hij gaat toch niet meer in de pekel rijden, doet de ZZR nou... Regelmatig poetsen moet nu wel voldoende zijn.
 
Wat Mustang gedaan heeft..... Staalwol 0 ( dat is dus het cijfer nul ), en doop dat in de Commandant cleaner 5 ( groene bus ). Het liefste de commandant even in de kou zetten zodat hij wat dikker wordt, dan blijft hij lekker tussen het staalwol zitten. Paar minuten boenen, en blinkt harder dan chroom. Als je wat korter polijst, krijg je een \"gunmetal\" glans op RVS.

Als je geen ruimte hebt om dit met de hand te doen, dan even een koperborsteltjes gebruiken, ook weer in combinatie met commandant cleaner.

Werkt echt perfect, zelfs de voorvorkpoten waar de bloemkolen opzaten waren schoon.....
Ook m\'n dynamo deksel, die was zo ranzig dat er zelfs putjes in het aluminium zaten....

Zoek de verschillen.....

http://www.reutel.nl/mustang/recentchangesnl.html
 
Kan iemand vertellen hoe dta nu eigenlijk moet dat polijsten.....

Ik heb een of ander zeepl blokje, plus een stoffen tol voor op de boor machine ????

En een paar zwaar verweerde alu kappen....

Ben benieuwd
 
Mijn (verchroomde) uitlaat zag er ook niet meer uit en ik ben gisteren dus met een Dremel aan de slag gegaan. Busje Belgom chroom en hoe het opzetstuk officieel heet weet ik niet, maar het lijkt nog het meest op een zetpil, maar dan van samengeperste watten. Dit ging vrij aardig, voor een eerste keer. Ik heb ook een paar bosteltjes geprobeerd, maar die draai je zo kapot.

Toen ik alle kleine roestvlekjes weg had gewerkt heb ik het geheel nog even opgepoetst met z'n katoenen opzetschijf.
 
Kan iemand vertellen hoe dta nu eigenlijk moet dat polijsten.....

Ik heb een of ander zeepl blokje, plus een stoffen tol voor op de boor machine ????

En een paar zwaar verweerde alu kappen....

Ben benieuwd

Voor aluminium moet je dat zeepblokje (liefst wit) pakken en je stoffen tol inzepen zeg maar (terwijl hij draait). Dat zeepblokje is eigenlijk een broodje polijstpasta en die stoffen tol is een lappenschijf.

Nadat je je lappenschijf hebt ingevet ga je op die aluminium kappen poetsen. Het moet vrij snel weer een beetje gaan glimmen, doet dit het niet, dan moet je eerst iets anders gaan doen, namelijk schuren.

Schuren kun je met de hand doen, veel werk. Je gebruikt eerst rond korrel 400 dan 600, 1000 en eventueel 1200 (watervast, want je kunt het beste nat schuren) hebben ze mij gezegd. Voor hele moeilijke plekjes kun je staalwol gebruiken (zie reply van Mustang Sally). Daarna weer poetsen.

In plaats van schuren met de hand kun je ook ook van de lammellenschuurschijfjes gebruiken. Deze heb je met soort staalwol ertussen. Deze zijn vind ik mooier. Eerst wat grover, dan steeds fijner 150 is al best fijn. Je zou ook scotchbrite kunnen nemen om te beginnen, soort staal met rubberachter spul, lijkt op een schijf. Of iets in de richting van staalborsteltjes (roestvrij staal) om te beginnen. Wel op letten, dat je staalborstels alleen voor RVS en aluminium gebruikt en daarna niet meer voor gewoon staal, anders zou je RVS kunnen gaan roesten (hebben ze me verteld). Ook van die messing borsteltjes is af te raden, die geven namelijk geel af op je RVS of aluminium.

Dit heb ik gebruikt om RVS te polijsten (mijn uitlaatbochten). Ze glimmen weer als vroeger. Maar om ze als een spiegel te krijgen zou ik nog fijnder moeten schuren en daarna pas polijsten. Dit geldt waarschijnlijk ook voor alumium omdat het veel zachter is. Gewoon proberen wat het mooiste effect geeft.

En ik denk dat ik voor de kleine hoekjes toch maar eens ga kijken voor een dremel. Heb ook nog wat steuntjes en zo wat ik wil polijsten. Ik vind zo'n glimmende fiets zo mooi in de zon :9~ (en nee ik wil geen chopper). Ik heb mij SV gezien glimmend, wow...

Nog meer:
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=3083
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan