Polijsten

ZX7-aRnold

MF veteraan
13 aug 2003
22.483
955
Hoogezand
Ik heb inmiddels al redelijk wat vd motor gepolijst, maar blijf eigenlijk met de stukken waar het blok en achtervork inhangt zitten. Dit is geen glad alluminium. Kan - moet - ik dit schuren? Zijn er andere oplossingen voor??

Arnold


full
 
Ik vind het juist wel mooi afsteken als het zo overloopt.
Let wel, als je die korrelstructuur wegslijpt of zoiets je het niet meer kunt terugkrijgen.
Het gladde glimmende deel kun je wel weer mat krijgen.
 
Ik heb inmiddels al redelijk wat vd motor gepolijst, maar blijf eigenlijk met de stukken waar het blok en achtervork inhangt zitten. Dit is geen glad alluminium. Kan - moet - ik dit schuren? Zijn er andere oplossingen voor??

Mooi gedaan hoor :} , maar de rest zou ik gewoon zo laten en niet opschuren.
Als je dat gaat gladschuren en polijsten, dan kan je het iedere week wel opnieuw gaan polijsten. Want je zit er met je benen vaak tegen aan en dan maakt lelijke krassen dan, gewoon zo laten dus.
 
ik heb het bij mijn fireblade ooit gedaan. het kan wel maar dan moet je eerst het aluminium geheel glad schuren en daarna polijsten. het glimt wel iets minder dan het stuk dat je al gehad hebt omdat dit gegoten aluminium is.
 
Tja, eerst helemaal strippen! Frame en achterbrug, alles kaal maken. Vervolgens koop je zo'n litertje of 3 afbijt bij de doet het zelferd op de hoek. Goed insmeren, na 5 min zie je wel waarom je alles moet strippen..... Goed afvegen met een sponsje, alles goed afspoelen met water. Mocht de eerste behandeling niet naar wens zijn, die delen waar nog verf op zit nogmaals insmeren. Met name in de hoekjes en de grove oppervlaktes willen wel eens restjes blijven zitten. Als alles verf vrij is, schrik je je een hoedje!! Het ziet er niet uit....... Je kunt het beste zo'n polijst setje kopen met pasta en aantal polijstschijven (touw en katoen) voor op de voormachine. De eerste keer lekker dik insmeren en goed uitpoetsen. Dan begint ie eeecht te glimmen!! Nu ontkom je er niet aan om de motor óók weer in elkaar te zetten, met alle vetvegen van dien. Die vlekken, en ook voor normaal onderhoud trouwens, kun je het makkelijkst wegkrijgen met Belgom Alu glans.

Zal vanavond ff een paar piccies er op zetten met daarop de lijdensweg die mijn bike heeft ondergaan.
 
Zal vanavond ff een paar piccies er op zetten met daarop de lijdensweg die mijn bike heeft ondergaan.

Ik wacht met smart op deze foto's!!!!

Wat voor afbijtmiddel heb je gebruikt? Ik heb voor mijn velgen Superafbijt van Alabastine gebruikt. Maar ik twijfel of dit sterk genoeg is voor de lak van mijn frame....want ook mijn frame gaat er aan geloven deze winter!!
Ben jij meteen na het afbijten met de polijstschijven te werk gegaan? Geen schuurpapier gebruikt?

Groeten,

René
 
Ik heb gewoon afbijt van de Parel gebruikt, en heb bijna geen schuurpapier gebruikt. Kwam er wel achter dat ik een paar piccies mis...... wonder der digitale technieken. Maar goed, hier een overzichtje. Ik heb de voorvork laten zitten. Bij mijn vorige ZXR heb ik die er wel uitgehaald, en zal het, als het nog eens mocht voorkomen, er zeker weer uit halen.

full



Zo was ie
 
ik wist niet dat je het zelf had gedaan.
vind het ook super een gepolijst frame,maar om een fiets helemaal uit elkaar te schroeven heb ik het materiaal niet en de know how niet,en om het te laten doen lijkt me een beetje te duur.
 
OOOOOPS, dacht alleen de kuip, tank, kontje en zadels te demonteren en de rest vd motor met doeken af te dekken.......was (ben) niet van plan mijn brommer helemaal te 2een delen :?

Wat denkje moet toch kunnen volgens mij ?
 
hoi eerst wilde ik even melden dat je motor er top uitziet,
heb je netjes gedaan
zelf heb ik een R1 uit '98 maar ik wil ook laten polijsten maar
vind 45 euro per uur een hoop geld maar jij zei met afbijt is dat ook nodig met mijn frame en wat heb je verder gebruikt en er zijn verschillende soorten alu
heb ik gehoord hard en zach alu , zacht is om te polijsten wat weet jii er van wil het graag weten alvast bedankt
 
Hard en zacht alu..

Af en toe polijst ik ook eens wat en denk dat het gewoon precies is zoals je zegt. Het ene alu is gewoon harder en dan duurt het (vele malen) langer om het mirror-finish te krijgen. Ik neem aan dat het frame van een motor hard-alu is *D
De krank van m'n mountainbike had ik ook gedaan en die is een klein beetje buigzaam om klappen op te vangen. Deze was erg snel mooi gepolijst, zacht alu dus?.

Zelf doen is natuurlijk het goedkoopst. Maar voordat je een heel frame gaat doen zou ik toch eerst wat andere (kleine) dingen polijsten zodat je weet waar je aan begint. (Uiteindelijk doe je het toch en vraag je je alsnog af waar je aan begonnen bent ;) ). Probeer het eerst met de rem/koppelingshandle, schertsplaten etc.

Oja: vermijd schuren zoveel mogelijk! :X

[Edit] pas heb ik nog ergens een schade velg opgedaan om wat verschillende polijst technieken op te botvieren. Deze velg is zoals de meeste velgen glad aan de randen en grof in het midden en op de spaken. Hopelijk kan ik binnenkort vertellen of het te doen is om de spaken (grof) op te schuren en te polijsten.
 
Oeps....ik heb liggen slapen....heb deze tips helemaal gemist. Nou als ik over 2 weken terug ben van vakantie ga ik er toch ook maar eens aan beginnen, maar eerst zonder heel de motor uit elkaar te halen. Ik doe het wel door alles goed af te dekken.

Ziet er mooi uit hoor ZX7-aRnold!!!
 
hoi eerst wilde ik even melden dat je motor er top uitziet,
heb je netjes gedaan
zelf heb ik een R1 uit '98 maar ik wil ook laten polijsten maar
vind 45 euro per uur een hoop geld maar jij zei met afbijt is dat ook nodig met mijn frame en wat heb je verder gebruikt en er zijn verschillende soorten alu
heb ik gehoord hard en zach alu , zacht is om te polijsten wat weet jii er van wil het graag weten alvast bedankt


Je kunt alle hardheden aluminium polijsten, de een is meer werk dan de andere.
Nee, een R1 frame hoef je niet met afbijt te behandelen, kawasaki frames zijn vaak in kleur gespoten, een R1 frame is niet gespoten.
Bij de R1 zit je al tegen het aluminium te kijken zeg maar.
Je kunt dus gelijk en misschien ook met de motor in elkaar polijsten.
Succes.
 
Mooi hoor Rene!! :}


Ik heb het gegoten deel, waar je achtervork in zit, inmiddels ook gepolijst. Deze moet je wel eerst goed schuren. Het resultaat blijft wel minder als bij de frame balken, maar altijd nog stukken beter als wat het was.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan