Politie, ANWB enz, de winter door

Rookie

Die hard MF'er
7 sep 2003
382
117
Brabant
Er zijn al tig topics over geopend en nog steeds twijffel ik. |(
Ik heb net een nieuwe motor en wil graag de winter doorrijden. Nu weet ik dat ik de motor kan behandelen voor de winter. Mijn dealer zegt dat de motor er zeker onder zal lijden en dat ik hem beter kan stallen. Ook als ze hem tectileren. Vrienden / bekenden (op niet nieuwe motoren) van mij rijden gewoon door zonder ook maar iets aan hun motor te doen. En die zien er naar een aantal winters niet al te fris meer uit.
Nu vroeg ik mij af hoe beroeps rijders dit aanpakken. En wat hun ervaringen zijn met motoren waar in de winter mee is gereden. Ook verhuurders van motoren zullen een mening hebben over rijden tijdens de winter.
Dus als het kan graag wat feedback van deze mensen.
Alvast bedankt!
 
Ik ben geen beroepsrijder maar ik laat mijn motor 's winters niet staan!
Afgelopen winter dik in de vaseline gezet (gespoten) en dit er ver ná de laatste pekel weer afgepoetst. Resultaat: nog steeds een mooie motor :)

Tuurlijk zal je motor er onder lijden maar aan de andere kant: had het maar geen motor moeten worden. Glimmend hou je hem alleen als 'ie binnen staat...
 
Heb ook een paar topic´s hier en daar over dit onderwerp geopend. De een zei vaseline, de ander WD40, of nog weer wat anders. Heb ´s op fora in het canada gezocht (daar kan het nog wat minder weer zijn dan in Nederland) en kwam steeds weer op tectyl terecht.

Iemand gaf mij de tip voor kleurloze tectyl. Die heb ik nu gehaald bij Halfords in Amsterdam. 5,-- per spuitbus van het merk Valvoline.

Je spuit er een transparante plastic / tectyl laag mee over wat je maar wilt en zo blijft de motor gaaf. Het valt niet eens op, en zolang je maar niet de motor wast blijft ie beschermd.

Volgend voorjaar ben ik beniewd hoe mijn GS er uit ziet. (ik rij ook de hele winter woon-werk door)
 
Geen probleem. Het zit er bij mij nu op (wellicht wat vroeg, maar ik wil de eerste strooiers met nachtvorst voor zijn). Eerste half uurtje ruik je het wel, maar dat is zo weg.

Het grappige is dat m´n uitlaatje zelfs nog steeds glimt! (iets andere glans dan zonder tectyl, maar toch mooi!)
 
Na alle wisselende berichten weet ik het niet meer :? Ik heb ook wel iets van had het maar geen motor moeten worden. Maar als ie als een roestbak uit de winter komt dan ;(
Vandaar mijn vraag hoe andere de winter doorkomen.

En hier heb ik al wat aan... Kleurloze vaseline. Ik ga ff zoeken. Maar ik ben ook heel benieuwd hoe b.v. de politie dit doet. Die zullen toch ook zuinig op hun motor zijn? Of b.v. de anwb enz.
 
Gewoon laten vuil worden (dus een paar maanden niet wassen), de laag vuil beschermt je motor wel.
Het enige wat ik heb zijn een paar bloemkolen op mijn vorkpoten -maar hij was vorige winter nog niet vuil genoeg, ik had hem nog gewassen begin oktober terwijl het nu al van juni geleden is-.


Tips die je nog zal krijgen: na elke rit de motor afspoelen met koud water, maar dat ligt wat moeilijk op mijn werk, dus vind ik het beter om hem gewoon vuil te laten.
 
Je kunt zeggen wat je wil...maar die BMW's zijn toch echt iets beter bestand tegen winters dan japanse supersports...wat natuurlijk uit te leggen is als je kijkt naar het verschil in kilo's en dus in verschil in gebruikte materialen.

Voor mijn eigen BMW K100RT, die is in ongeveer september 2002 voor t laatst gewassen en gepoetst....en geen tectyl of wat dan ook erop......Staat er een beetje straatvuilerig bij maar technisch werkt alles zoals het hoort en zo vind ik het prima.

Motor op het werk, BMW K110LT, word wel even afgespoten op kuipdelen en wielen, moet er toch een beetje representatief uitzien ;) , maar verder ook niet. En deze houdt t ook prima vol, word door de dealer bij iedere grote beurt even opgepoetst :} en verder geen uitgebreide poetsbeurten.
 
... Maar ik ben ook heel benieuwd hoe b.v. de politie dit doet. Die zullen toch ook zuinig op hun motor zijn? Of b.v. de anwb enz.

Volgens mij is het voor de Politie niets meer of minder als een werktuig. Kapot=reparatie of een nieuwe. Ik vermoed dat de motor gewoon elke dag schoongemaakt wordt, hij moet er netjes uitzien en een laag tectyl is dat niet.

Ik heb eens foto's gezien van een Polizist die een wheelie maakt met die zware BMW (in alle bladen, bij KicX groot op de cover zelfs en diezelfde nog ergens in het klein... :+ ). Nu ben ik geen technicus, maar het lijkt mij sterk dat dit bevorderlijk is voor het cardan en voorvorkkeerringen...

Dit zal echter een eenmalige actie zijn als die Polizist zijn motorhart op de juiste plaats heeft. :}

Dammit, net te laat!
 
Nu heb ik geen BMW, maar ook geen Japanse supersport. (Triumph TT600)
Maar ik ga het maar proberen. Op mijn werk kan ik de motor niet afspoelen. Thuis wel. Maar als tectileren voldoende is, en ik haar niet meer hoef schoon te maken dan probeer ik dat wel. Mijn auto maakte ik trouwens nooit schoon. Nu zit daar niet zoveel chroom of zo'n mooie uitlaat op, maar die zou er dan toch ook "last" van moeten hebben.
Ik ga er verder niet meer over nadenken en gewoon "met verstand" de winter in. Verder bij extreem winter weer laat ik de motor wel staan (en neem ik een dagje vrij :) )
Zover al vast bedankt voor jullie informatie! :} Dit is tenminste zinnige info!
 
Op vrijdag 26 september 2003 15:46 schreef Baksteen het volgende:
...word door de dealer bij iedere grote beurt even opgepoetst...

dat doen ze bij de mijne nooit bij Simako :P

Ik spuit em lekker vol met siliconenspray, en niet wassen, na een vette regebui lekker bijspuiten en klaar.
 
Klopt :? ik geef het op :)

Ik rij maar gewoon door en zie het wel in maart ofzo. En ziet ie er niet meer uit dan geef ik gewoon jullie de schuld :P

Lees de kleine lettertjes:

Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst



:+ :+ :+
 
Heb ook een paar topic´s hier en daar over dit onderwerp geopend. De een zei vaseline, de ander WD40, of nog weer wat anders. Heb ´s op fora in het canada gezocht (daar kan het nog wat minder weer zijn dan in Nederland) en kwam steeds weer op tectyl terecht.

Iemand gaf mij de tip voor kleurloze tectyl. Die heb ik nu gehaald bij Halfords in Amsterdam. 5,-- per spuitbus van het merk Valvoline.

Je spuit er een transparante plastic / tectyl laag mee over wat je maar wilt en zo blijft de motor gaaf. Het valt niet eens op, en zolang je maar niet de motor wast blijft ie beschermd.
Verwijder je je eerst je kuipdelen voordat je het blok inspuit?
Moet je je uitlaatdemper ook inspuiten of alleen je pijpen er naartoe?
 
Verwijder je je eerst je kuipdelen voordat je het blok inspuit?
Moet je je uitlaatdemper ook inspuiten of alleen je pijpen er naartoe?

Heb niet zo veel kuipdelen, en dat wat er op zit laat ik gewoon zitten. Ik spuit met name in waar pekel kan komen. Dus met name ook dempers én de uitlaten er naar toe. Zelf heb ik alles wat ik kon zien van metaal ingespoten.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat wanneer je veel kuidelen hebt dat het verstandig is om die te verwijderen en wat er onder zit ook in te spuiten. Wel veel werk, maar heb je denk ik ook na de winter wat aan.
 
hmmm, overweeg voor de winter nog een nieuwe te kopen (met ABS) ipv met mijn oude weer de winter in te gaan. Tja, bevorderlijk zal het niet zijn maar inderdaad had het maar geen motor moeten worden. In iedergeval al wel veel goede tips gelezen die ik zelf nog niet wist, thanx :}
 
Volgens mij is het voor de Politie niets meer of minder als een werktuig. Kapot=reparatie of een nieuwe. Ik vermoed dat de motor gewoon elke dag schoongemaakt wordt, hij moet er netjes uitzien en een laag tectyl is dat niet.

Ik heb eens foto's gezien van een Polizist die een wheelie maakt met die zware BMW (in alle bladen, bij KicX groot op de cover zelfs en diezelfde nog ergens in het klein... :+ ). Nu ben ik geen technicus, maar het lijkt mij sterk dat dit bevorderlijk is voor het cardan en voorvorkkeerringen...

Dammit, net te laat!
Nee hoor, ik praat ook met m'n werkfiets, aai 'm als hij z'n best heeft gedaan en klop t af als er iets "net goed" ging en geeft 'm de lekkerste benzine en kus z'n flesje olie en rij m rustig warm.....Maar als iets moet, dan moet t....
En ik wacht al bijna een jaar op een nieuwe (erbij... }) ) |( |( |(

WAAR waar waar....????? :+ :+

Als je net zo rijd als reageerd... }) }) ;) *grin


Door Ralfie op 26-09-2003 16:09
dat doen ze bij de mijne nooit bij Simako

Word jou groot onderhoud daar gedaan dan...ik las ooit eens ergens dat jij zelf nogal veel deed.... :? ?? Kompleet met verslagje wat wanneer vervangen was e.d.... :? ?? (Rijd jou vriendinnetje trouwens een donkerblauw klein auto-tje...??)
 
Laatst bewerkt:
Bij ons op het werk worden de motoren, een Pan en een Honda Transalp, ook alleen maar afgespoten eens in de zoveel tijd. Verder zou ik gewoon al het vuil tussen de kuipdelen laten zitten is toch weer een laagje.

Mijn eigen motor spuit is zoveel en zo vaak mogelijk af indien mogelijk en natuurlijk als het boven het vriespunt is.

Als je het nu nog allemaal nog maar wel weet.....
 
Nu lijkt me dat ook wel ideaal z´on afspuitplek bij de stalling zoals jullie bij de politie hebben. Daarna lekker in een verwarmde schuur zodat ie lekker kan drogen. Volgens mij voorkom je zo de pekelschade het best.

Maar aangezien het in mijn schuurtje vriest en ik niet elke dag met tuinslangen in de weer kan / wil (door het halve huis heen), en omdat ik de volgende dag geen ijspegels wil hebben hou ik het toch maar op tectyl. (transparant wel te verstaan)
 
Dit inspuiten met vaseline (?!) of wd40 op je uitlaatpijpen, wordt dat niet vanzelf weggebrand door de hitte van die pijpen? Of erger nog, er helemaal ingebrand wordt met allerlei andere wazige vlekken tot gevolg?
 
S100 total pfleger :}
Blanke tectyl wordt te hard en komen scheurtjes in. Amber tectyl is het beste op onzichtbare plaatsen.
 
Spuitbusje ketingspray,lekkerplakkerig,kruipt goed in de gaatjes,
was in het verleden voldoende.

tegenwoordig mogen m'n bikejes lekker overwinteren op een paar bokken,in de schuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan