Politie eruit rijden

McGuinness

MF veteraan
15 dec 2004
3.261
0
Isle of Man, Douglas, Bray Hill
Er is hier nog nooit een topic over geweest, maar waar ik dus benieuwd naar was heeft iemand dit weleens meegemaakt?

Ikzelf heb er absoluut geen lef voor en zal het dan ook niet gaan proberen. Ik voorkom liever, dan te genezen. De straffen zijn zwaar om nog maar niet te spreken over de gevaren die je kan veroorzaken of veroorzaakt en de daarbij horende gevolgen. Mij niet gezien dus, maar... vertel als je er ervaring mee hebt! Ik ken wel een kennis die het ooit heeft gehad, dat zijn vrouw zijn auto mee had en hij wegmoest en alleen zijn race motor in de schuur had staan. Die heeft het toen geflikt bij een politie auto. Heeft die zoekgereden en motor op zijn werk geparkeerd en met busje motor weer thuis gebracht. Wel stoer op zich ALS het goed afloopt.

Nog een ding. Stel voor ik rijd op een snelweg en ik zie in de verte een politiewagen met sirenes en zwaailichten & ik heb het redelijke vermoeden dat het voor mij is omwille van de snelheid, dan zou ik er wel vandoor gaan. Een auto heb je zo weggereden. Een fietspad, een voetpad en je bent weg. Motoragenten echter schijnen zeer rijvaardig te zijn. Lijkt me wel een leuk onderwerp om hier over te praten.
 
en dat plaatje wat je achterop hebt met 4 letters en 2 cijfers?

Ja tuurlijk, maar stel voor dat ze in de verte rijden en je nog bij moeten halen. Dat bedoel ik eigenlijk. Niet goed omschreven van mij. Of stel voor dat je bewust zonder kentekenplaat rijdt of een omklapsysteem hebt? Vorig jaar was er een, dat had volgens mij ook op nu.nl gestaan die was gevallen volgens een automobilist met 200 km/h. :Z Dit terwijl achterna werd gezet door een motoragent, die afhaakte toen hij het te gevaarlijk vondt.

Aldus een woordvoerder kon hij of zij nog wel bezoek verwachten.
 
Toen ik pas mn rijbewijs had, heb ik in Den Haag een stoplichtsprintje gedaan met 2 motoragenten. Ze lieten me winnen en toen ze me later passeerde deden ze dat met n big smile........



Maar dat bedoel je zeker niet.. :+
 
Heb het wel eens gehad, alleen met optrekken dan, was een uitgaande weg in dorp hier in de buurt, rechts een kerkhof aan de linkerkant een hotel.
Het is ongeveer een rechtstuk van ongeveer 800 mtr. daarna komt een rotonde.


Ik rij in het begin dus netjes 50 door het dorp heen dan krijg je een kleine cicane, reed ik achter een blik met 2 mooie vrouwen erin dussss ff gassen, simpele die ik ben kijk ik niet in spiegels en gaaaaaan. Netjes de rotonde genomen en rustig verder tuffen 145 (bleek later) waar je 80 mocht. Dan krijg je weer een rotonde en dan ga je naar de snelweg toe. Ik voor de rotonde in de spiegels kijken en shit een onopvallende politie motor, komt naast me rijden en zet me aan de kant.
Papieren en de hele standaardprocedure je kent het wel. Nou ik had dus niets bij me, vraagt die knakker: Heeft u enig idee hoe hard u door het dorp ging??

Ik zeg het zal ongeveer 170 geweest zijn, zegt hij weer nou meneer ik had 195 op de teller staan en kon u niet bijhouden. Het grote geluk voor u is dat ik geen meting heb kunnen maken omdat u (we) weer flink in de ankers moest voor de rotonde.
Maar wilt u het zien het is namelijk allemaal opgenomen op camera? Tuurlijk wil je dat zien , dus ff gekeken en bleek dat meneer agent 198 op had staan.
Hij zei ik ook nog ik hou je hier maar aan want ik heb het vermoeden dat je de snelweg op wilt gaan (was dat ook van plan) en dat ik je dan helemaal kwijt bent.
Al met al een bekeuring van 450,- gulden gekregen voor te snel rijden op een 80 km weg.
 
Wat ik eigenlijk ook wil weten zijn onze motoragenten echt zo vaardig met de motor? Krijgen ze circuittraining e.d.?
Volgens mij bestaat er voor motoragenten wel een aparte rijopleiding, maar dat wil nog niet zeggen dat alle motoragenten goed kunnen rijden.

Met de motor zou ik nooit proberen om een agent eruit te rijden - dat kenteken is toch te makkelijk te vinden...

Toen ik 17/18 jaar was, werkte ik als brommerkoerier in Amsterdam - ik reed eerst 80cc, daarna op een 125cc motor die vermomd was als MT-5. En geen verzekeringsplaatje achterop. Op een gegeven moment zat een motoragent achter me in het centrum van Amsterdam die zat te signalen dat ik aan de kant moest gaan - hij reed op een dikke wegmotor [toen reden ze nog niet op Transalpjes rond], dus ik ben er vandoor gegaan.
Die motoragent kon echt goed rijden, maar zijn zwaardere wegmotor kon toch minder goed uit de voeten met die hobbelige grachtjes dan die 125cc waar ik op zat. Met het zweet in me naad heb ik haken lopen slaan - met 80 door eenrichtingsverkeersstraatjes, tegen het verkeer in over de gracht, over de stoep... levensgevaarlijk. Af-en-toe wist -ie toch dicht achter me te komen, maar ik reed op een gegeven moment een steegje in dat toch wel erg smal voor hem was, met aan de andere kant ook nog twee paaltjes waar ik net doorheen paste.

Nou reden we toendertijd allemaal met jassen van het koeriersbedrijf, dus mijn baas werd gebeld, maar die zei dat die jassen soms werden gestolen of niet ingeleverd bij einde dienstverband, dus als de agent geen naam had van een koerier kon hij niets doen.
Daarna vroeg hij wie die agent had zoekgereden en moest ik taart halen voor de hele club.... O-)

Het is nog steeds een goede herinnering, maar ook een reden waarom ik geen tegenstander ben van kentekens op bromscooters. Er heeft zich voor mijn ogen een scootergastje doodgereden om dat hij tegen mij aan het racen was [ik niet met hem, ik reed op een motorscooter met kenteken] en hij reed bij het verkeerde kruispunt door rood op een kruisende auto.
 
Je kan beter stoppen, meestal hebben ze wel je kentekenplaat en anders als ze weten op wat voor motor je rijd, pakken ze je de volgende keer wel voor iets kleins. Net als flitspalen die van voren flitsen, rijd vaak genoeg te hard langs een zelfde paal en ze staan je een keer op te wachten. Tenzij je een opel kadett rijd zoals een R1,R6 of CBR600F.

Scheelt je nog een extra boete ook. En alle motoragenten krijgen uiteraard trainingen, zowel on-road als off-road trainingen. Wil natuurlijk niet zeggen dat ze goed kunnen rijden, maar in elk geval beter dan de standaard boerenlul op een motor met teveel pk's.
 
Nog een ding. Stel voor ik rijd op een snelweg en ik zie in de verte een politiewagen met sirenes en zwaailichten & ik heb het redelijke vermoeden dat het voor mij is omwille van de snelheid, dan zou ik er wel vandoor gaan. Een auto heb je zo weggereden. Een fietspad, een voetpad en je bent weg. Motoragenten echter schijnen zeer rijvaardig te zijn. Lijkt me wel een leuk onderwerp om hier over te praten.

Een fietspad op de snelweg? Oh ja, en een zebrapad is ook altijd oppassen met 120! Wat een lulverhaal eigenlijk, wat schiet je er nou mee op dit te weten?
 
Een fietspad op de snelweg? Oh ja, en een zebrapad is ook altijd oppassen met 120! Wat een lulverhaal eigenlijk, wat schiet je er nou mee op dit te weten?
:^ :^ enne portefoons hebben ze ook heh die koekebakkers (coppers)......dus ze kunnen ook met elkaar brabbelen ....om de kans nog kleiner te maken ...dat je er vandoor gaat B| B| B|
 
met de motor pas meegemaakt dat een baksteen met me ging dollen. ik reed rustig tussen de rijen auto's door naar voren bij een verkeerslicht zie ik die zuurstok motor via de strook voor rechtsaf de rij passeren. we stonden naast elkaar vooraan bij het licht hij grijnst nog even naar me en bij groen reed hij wel heeeeeeeel hard weg.



met de auto ooit een paar jaaar geleden een politie wagen rechts ingehaald.
Die agent reed uiterst links met toeters en bellen, maar met een snelheid van ca 140. normaal reed ik daar ca 160 dus ik zat me een tijdje te ergeren aan dat slakkegangetje. rechts van hem waren twee stroken leeg, dus waarom ook niet. aangezien dat blauwe lampje aan het knipperen was zou hij wel iets anders aan zijn hoofd hebben dan mijn rijgedrag. beetje afzakken, naar rechts, gas en vlot er voorbij. nooit iets van gehoord.
 
Regelmatig een politie eruit gereden, Ciruit Veere, Oude Ciruit en binnendoor wegen.



Oke waren niet in functie :+


En sommigen lezen mee :)
 
met de motor pas meegemaakt dat een baksteen met me ging dollen. ik reed rustig tussen de rijen auto's door naar voren bij een verkeerslicht zie ik die zuurstok motor via de strook voor rechtsaf de rij passeren. we stonden naast elkaar vooraan bij het licht hij grijnst nog even naar me en bij groen reed hij wel heeeeeeeel hard weg.

Mja, soms wel schrikken. Vorige week reed ik ook bij een rood licht naar voren toe. Licht op groen en ik trek even goed op. Daar ging het wel het centrum in, dus 50km zone stukje verder. Kijk ik in m'n spiegel. Hoppa, een zwaantje wat volle vaart komt aangereden. Dan begint je hart toch even te kloppen. Gaat ie z'n rechterarm uitsteken of niet. Ik reed toen rond de 70 schat ik (dat is 275€ boete met 20 te hard :+ ). Steekt ie me gewoon los voorbij en rijdt tegen 80-90 het centrum in 8)7

De lichten 500m verder gaat ie gewoon naar voren (smal 2baans weggetje, bij de lichten gaat het weer over naar 2, maar je moet rechtsaf). Daar gaat ie maar gewoon op de middellijn staan en steekt de voorste auto maar links voorbij bij het rechts afslaan.

Maarja, soms zijn het net mensen hè :)

Voor de .be limburgers, het gaat over het stukje kanaalbrug -> kempische poort

Maar hoe goed je ook kan rijden, ik zou toch niet riskeren te gaan vluchten (met mijn rijkunsten al helemaal niet en op mijn fiets). Hun fietsen mogen dan niet zo hard gaan (196 dacht ik, stond een politiefiets op het motorsalon met specs erbij). Maar die kerels doen zoveel kilometers, krijgen misschien nog extra training, ze pakken je wel terug eens er wat bochtjes komen denk ik. Hoeveel kilometers zouden ze niet maken op een dag ? (Baksteen weet dit misschien beter). En dat dan jaar in jaar uit.

En moest je ze eruit rijden, dan hebben ze al lang je nummerplaat doorgegeven aan de andere agenten in de regio :) Staan ze je een afrit verder niet op te wachten, danwel bij je thuis reeds achter een tas koffie :+
 
Laatst bewerkt:
het grote voordeel dat de flikken hebben, in deze situatie, is het feit dat ze jou niet MOETEN pakken (het is wel leuk voor hun quotum), zij hebben (of zouden toch moeten hebben) véél minder stress, integendeel het is weer eens iets anders dan een foutparkeerder op de bon zetten.

Jij, als vluchtende (motorijder, autorijder, fietser, voetganger) aan de andere kant, staat in zo een situatie, bol van de adrenaline omdat jij véél méér te verliezen hebt. (massa's euro's, hoogstwaarschijnlijk je rijbewijs, mogelijks je voertuig (niet als voetganger uiteraard))

De flikken komen ?wekelijks? in zulke situaties, jij één keer in heel je leven?

tenzij je echt niets te verliezen heb, zou ik het toch niet doen
rechtdoor over de autosnelweg met een performant voertuig is één ding, op secundaire wegen ga ik er niet aan beginnen)

al is de moto nog zo snel, de radiogolven achterhalen hem wel (of zoiets...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan