Politie gaat rijden op BMW R1200 RT en Yamaha MT-07 Tracer

Respect voor die gasten van de politie die zo met hun 2 wieler kunnen sturen.
Heb al genoeg You Tube filmpjes voorbij zien komen.
Rij zelf sinds kort met een R1200RT en heb toch al heel wat tonnen aan kilometers onder de reet zitten de afgelopen 28 jaar door motorrijden.
Maar wat die kerels doen en kunnen met een dikke zware motorfiets kan bij lange na niet iedereen.
Mijn petje af voor die gasten.

Dusch.......niet zo'n zwaar schijthok kopuh :)

Lichter hok net zo schnell of sneller dan die kerels :]
 
Als je zelf niet voor de kosten van de schade opdraait en je je ook niet schuldig hoeft te voelen als het ens mis gaat dan rijdt het ineens een heel stuk makkelijker.

Dit is een stukje persoonlijke instelling.
Ik rij inmiddels heel wat jaren op die gekleurde motoren, maar deze gedachtegang is nog nooit in mij opgekomen. :N
 
_O-


Maar is BMW zo ruk dan om mee tewerken.
Te lomp of zo?

BMW op zich of die F700 ?

Voor de F kan ik zeggen dat ik het een prima motor vind voor iemand prive maar niet voor politiewerk.
Net niet wendbaar en licht genoeg in de stad, te slemielig en niet genoeg power voor provinciaal, laat staan snelweg.
Geen vis, geen vlees.



Aan de dienders: geen 6 cilinders meer voor de (snelweg)surveillance?
Of waren/zijn die enkel voorbehouden aan de KLPD/verkeersdienst?

Machtig om te rijden maar veel van de K1600 hebben toch wat problemen met het politiewerk.
En idd, de 1600 is vrijwel alleen bij verkeersdiensten gebruikt.




Aan dat vak hangt nou eenmaal een bepaald risico, door de trainingen verklein je het risico maar vallen en dus schade rijden zit in een klein hoekje.
Het meeste leer je bij de langzame oefeningen met een relatief kleine kans op letsel (hoewel, ik brak mijn sleutelbeen bij een stilstaande val en had niets bij de snelle crash).
Om het uiterste uit een motor te halen moet je de grens kennen en om erachter te komen waar de grens ligt moet je er naartoe met het risico dat je net iets te ver gaat. In het gunstige geval zit je precies op de grens en dan heb je een flink "oeps" moment en met wat pech zit je er net overheen.
Hetzelfde geldt ook voor alle vormen van motorsport, ook daar hoort schade rijden er gewoon bij.
Op je eigen motor is het maar heel zeldzaam dat je een bepaald risico MOET nemen en niemand heeft graag schade aan zijn/haar motor en daar zit een al dan niet bewuste beperking.

Tijdens de rijopleiding(en) als motoragent word er ook heel veel geleerd op hogere snelheid.
Alleen gaat het dan niet om trucjes en motorbeheersing op lagere snelheid maar juist om risico's herkennen en anticiperen.

Al die andere oefeningen liggen niet eens zo veel hoger als de bijzondere verrichtingen tijdens je rijlessen, alleen oefent de gemiddelde motorrijder die nooit meer na zijn examen en in het dagelijks werk gebruikt een motoragent die vaardigheden dagelijks, die blijft dus wel geoefend.
Sterker: voor aanvang van de opleiding mag je eerst s komen laten zien in hoeverre je het motorrijden beheerst, als je de bijzondere verrichtingen dan al niet beheerst dan zul je niet eens aan de opleiding mogen beginnen.
De instructeurs hebben 3 weken om je eea bij te brengen en hebben geen tijd om nog met dat soort dingen aandacht te moeten besteden.

Een ding wat als politiemotorrijder sowieso uit den boze is... is een risico MOETEN nemen.
De hele opleiding draait er juist om zo snel mogelijk ergens aan te komen met zo min mogelijk risico.

Degene die jou ergens nodig heeft, heeft er niets aan als jij onderuit gaat en dus helemaal niet meer ter plaatse zult komen.
En idd, soms lijken dingen heel erg risicovol, maar met uitleg erbij blijkt dat risico onderkent te zijn en zijn er mogelijkheden om die risico's te verkleinen. Zo zit er in de gevorderde opleidingen ook hele stukken over inhalen in bochten, of ze nu wel of niet overzichtelijk zijn.
Voor een toeschouwer ziet het er adsurd uit, de rijder die het trucje kent...die weet wat wel/niet kan. ( ik heb vaker dit soort dingen uitgelegd, deze ga ik niet uitleggen, met alleen theorie zou ik niet willen dat iemand het in de praktijk gaat uitproberen )
 
Laatst bewerkt:
het is persoonlijk he. Mijn grote angst met vallen is schade aan de motor.
Dus als het toch vergoed wordt door de belastingbetaler durf ik nog wel wat platter te gaan.

Oefendagje op circuit, veel platter ging het toch echt niet :+

full


Overigens is dit met een K1200, velen vonden m te lomp en bruut, ik heb nooit geen betere dienstmotor gehad :)
 
Als je zelf niet voor de kosten van de schade opdraait en je je ook niet schuldig hoeft te voelen als het ens mis gaat dan rijdt het ineens een heel stuk makkelijker.


Tuurlijk worden die motoren stevig gebruikt, maar bij bepaalde afdelingen waar men een "eigen" motorfiets heeft, wordt er zeker wel goed voor gezorgd.
En van een beschadiging aan de fiets wordt dan toch echt wel gebaald... :X
Nog afgezien van het feit dat iedereen 's avonds weer graag gezond thuis komt :t
 
Dat moet Mean Green Girl zijn geweest, MBM is echt niet zo handig.
 
Collega heeft gisteren vast een foto uitgeprint van onze toekomstige dienstmotor. Zal nog wel een poosje duren voor onze BMW's vervangen worden, kan ik er vast op kwijlen.

man, dat ding ziet er alleen al zo veel beter uit dan die BMW.
 
Collega heeft gisteren vast een foto uitgeprint van onze toekomstige dienstmotor. Zal nog wel een poosje duren voor onze BMW's vervangen worden, kan ik er vast op kwijlen.

man, dat ding ziet er alleen al zo veel beter uit dan die BMW.

Toch vraag ik mij af of die Yamaha jullie in de stad zo goed gaat bevallen.
Een Suzuki DRZ ofzo lijkt me in jouw wijk veel leuker beter ?
 
Toch vraag ik mij af of die Yamaha jullie in de stad zo goed gaat bevallen.
Een Suzuki DRZ ofzo lijkt me in jouw wijk veel leuker beter ?

Zo een ding is helemaal geweldig om brommertjes het leven zuur te maken en zo, maar om er het grootste deel van de dienst op te zitten geef ik de voorkeur aan een wat comfortabeler apparaat. Bovendien, volledig opgetuigd is zo een Yamaha breed inzetbaar. Maar eerlijk gezegd, die oude XT350's waren ook superdingen voor in de binnenstad.
 
Laatst bewerkt:
Zo een ding is helemaal geweldig om brommertjes het leven zuur te maken en zo, maar om er het grootste deel van de dienst op te zitten geef ik de voorkeur aan een wat comfortabeler apparaat. Bovendien, volledig opgetuigd is zo een Yamaha breed inzetbaar. Maar eerlijk gezegd, die oude XT350's waren ook superdingen voor in de binnenstad.

Dat is nou net mijn probleem met die F, die is TE breed inzetbaar en daardoor nergens expliciet geschikt voor.
 
Nou is de F700 ook wel behoorlijk outdated imho. Een van de redenen dat er een paar jaar terug al met die aanbesteding begonnen is.... En terecht. Nou wordt er bij ons onder de collega's verdeeld op gereageerd, het tegenkamp is vooral tegen omdat het geen BMW is. Denk dat er een wereld voor ze open gaat, de F is het allemaal nét niet. Voor het politiewerk dan.
 
Nou is de F700 ook wel behoorlijk outdated imho. Een van de redenen dat er een paar jaar terug al met die aanbesteding begonnen is.... En terecht. Nou wordt er bij ons onder de collega's verdeeld op gereageerd, het tegenkamp is vooral tegen omdat het geen BMW is. Denk dat er een wereld voor ze open gaat, de F is het allemaal nét niet. Voor het politiewerk dan.

Ik ben bang dat de Yamaha het ook net niet gaat zijn.....

Maar dat is het nadeel als je voor elke plaats in NL eenzelfde type motor gaat neerzetten.
In een uitgestrekt gebied in Friesland heb je een andere motor nodig als in de binnenstad van A'dam, maar op eoa manier snapt nog niet iedereen dat. Maar goed, de juiste man op de juiste plaats krijgen ze ook niet voor elkaar :+
 
Oefendagje op circuit, veel platter ging het toch echt niet :+

[afbeelding]

Overigens is dit met een K1200, velen vonden m te lomp en bruut, ik heb nooit geen betere dienstmotor gehad :)

:}

wat voor banden zitten er eigenlijk onder een politiemotor? Gewoon standaard-banden uit de fabriek?
 
Ja. Buiten de toevoegingen als zwaailicht, sirene en mobilofoon is het gewoon hetzelfde ding wat iedereen uit de winkel haalt. Niet opgevoerd, geen andere vering, geen speciale banden....
 
Ja. Buiten de toevoegingen als zwaailicht, sirene en mobilofoon is het gewoon hetzelfde ding wat iedereen uit de winkel haalt. Niet opgevoerd, geen andere vering, geen speciale banden....

Die vering verbaasd me dan wel, ik las in dat stuk over de rijkswaterstaat motor dat ivm het nieuwe gewicht er toch een andere vering setup toegepast wordt.

Is het gewicht in politie trim met equipment niet behoorlijk hoger?
 
Die vering verbaasd me dan wel, ik las in dat stuk over de rijkswaterstaat motor dat ivm het nieuwe gewicht er toch een andere vering setup toegepast wordt.

Is het gewicht in politie trim met equipment niet behoorlijk hoger?

Zij zullen aan verbindingsmiddelen, zwaailampjes enz hetzelfde materiaal hebben alleen zullen zij nogal wat gereedschap/materiaal bij zich hebben ook, terwijl wij een ehbo kitje en een kladblok bij ons hebben.

De apparatuur, extra bedrading e.d. zal bij elkaar best een kilo of 30/40 zijn maar als zo'n BMW geleverd word terwijl je met de standaard vering er ook met 2 mensen op zou kunnen rijden, dan trekt de vering dat ook nog wel. Ik heb nooit een probleem met de vering gehad iig.
 
Zij zullen aan verbindingsmiddelen, zwaailampjes enz hetzelfde materiaal hebben alleen zullen zij nogal wat gereedschap/materiaal bij zich hebben ook, terwijl wij een ehbo kitje en een kladblok bij ons hebben.

De apparatuur, extra bedrading e.d. zal bij elkaar best een kilo of 30/40 zijn maar als zo'n BMW geleverd word terwijl je met de standaard vering er ook met 2 mensen op zou kunnen rijden, dan trekt de vering dat ook nog wel. Ik heb nooit een probleem met de vering gehad iig.

30/40 kilo moet inderdaad wel te doen zijn. Ik dacht dat het wellicht meer zou zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan