Politie gaat rijden op BMW R1200 RT en Yamaha MT-07 Tracer

DiNozzo

Die hard MF'er
31 mrt 2016
389
105
Flevoland
Nederland - BMW en Yamaha worden de nieuwe leveranciers van de motorfietsen van de politie. BMW levert de motorfietsen voor de verkeerssurveillance, Yamaha die voor de wijksurveillance. Op termijn neemt de politie circa 1100 nieuwe motorfietsen in gebruik.

De contracten voor de levering van de nieuwe motorfietsen worden nog deze zomer getekend. Voor de verkeerssurveillance gaat het om de BMW R 1200 RT, voor de wijksurveillance de Yamaha MT-07 Tracer. Naar verwachting worden de eerste motoren eind 2017 geleverd.

Geen grootscheepse vervanging
De aanbesteding is gehouden om de reguliere vervanging van motorfietsen uit te kunnen voeren. Er vindt dan ook geen grootscheepse vervanging plaats. Met de bekendmaking van deze gunning is een aanbestedingsproces afgesloten waarbij zorgvuldigheid, betrokkenheid van gebruikers (en hun wensen), integriteit en transparantie leidend waren.

Testrijders
Eerst zijn alle inschrijvingen beoordeeld op volledigheid, kwaliteit en prijs. De ingeschreven typen motorfietsen van de diverse merken zijn vervolgens beoordeeld op ARBO, technische en ergonomische kenmerken en zijn getest door politiemedewerkers. Voorwaarde hierbij was te komen tot een goede afspiegeling van alle motorrijders van de politie. Daarom zijn voor de testdagen niet alleen ervaren motoragenten uitgenodigd, maar ook beginnende motorrijders, en verder is bij de tests rekening gehouden met lengte, gewicht en sekse.
Politie gaat rijden op motoren van BMW en Yamaha
 
IJzervreter kom er maar in! ;)

Maar de MT-07 is een prima fiets, meer dan genoeg vermogen voor in de stad en heel wendbaar. Wij gebruiken hem bij de rijschool en dat ding steekt met kop en schouders boven de concurrentie uit qua hanteerbaarheid bij de bijzondere verrichtingen.
 
Ik vond het inderdaad geen verrassende fietsen voor de politie, denk dat het logische keuze is.....
 
Respect voor die gasten van de politie die zo met hun 2 wieler kunnen sturen.
Heb al genoeg You Tube filmpjes voorbij zien komen.
Rij zelf sinds kort met een R1200RT en heb toch al heel wat tonnen aan kilometers onder de reet zitten de afgelopen 28 jaar door motorrijden.
Maar wat die kerels doen en kunnen met een dikke zware motorfiets kan bij lange na niet iedereen.
Mijn petje af voor die gasten.
 
Laatst bewerkt:
Respect voor die gasten van de politie die zo met hun 2 wieler kunnen sturen.
Heb al genoeg You Tube filmpjes voorbij zien komen.
Rij zelf sinds kort met een R1200RT en heb toch al heel wat tonnen aan kilometers onder de reet zitten de afgelopen 28 jaar door motorrijden.
Maar wat die kerels doen en kunnen met een dikke zware motorfiets kan bij lange na niet iedereen.
Mijn petje af voor die gasten.

Ze krijgen ook heel veel trainingen daarvoor hé.

Mijn buurman heeft bij de motorpolitie gezeten, en als ik die zo hoor wat voor cursussen die gehad heeft in die tijd.......

Maar neemt niet weg dat het knap is inderdaad hoor.
 
Weinig verrassende keuze. De RT is een oudgediende en ook Yamaha heeft genoeg motoren aan wetshandhavets verkocht. FJR's voor de Marechaussee enzo.

Zou grappig zijn om eens andere merken te zien. "Politie kiest na openbare aanbesteding voor Triumph en Ducati" ;)
 
Weinig verrassende keuze. De RT is een oudgediende en ook Yamaha heeft genoeg motoren aan wetshandhavets verkocht. FJR's voor de Marechaussee enzo.

Zou grappig zijn om eens andere merken te zien. "Politie kiest na openbare aanbesteding voor Triumph en Ducati" ;)
Het kan wel... :P
full
 
Laatst bewerkt:
Respect voor die gasten van de politie die zo met hun 2 wieler kunnen sturen.
Heb al genoeg You Tube filmpjes voorbij zien komen.
Rij zelf sinds kort met een R1200RT en heb toch al heel wat tonnen aan kilometers onder de reet zitten de afgelopen 28 jaar door motorrijden.
Maar wat die kerels doen en kunnen met een dikke zware motorfiets kan bij lange na niet iedereen.
Mijn petje af voor die gasten.
Als je zelf niet voor de kosten van de schade opdraait en je je ook niet schuldig hoeft te voelen als het ens mis gaat dan rijdt het ineens een heel stuk makkelijker.
 
Als je zelf niet voor de kosten van de schade opdraait en je je ook niet schuldig hoeft te voelen als het ens mis gaat dan rijdt het ineens een heel stuk makkelijker.
Gelukkig loop je zelf nooit wat op als je een motor plat rijdt.
Dacht je nu echt dat ze beter konden rijden omdat het motor van de baas is? Ga jij zo met spullen van je baas om?
 
Aan de dienders: geen 6 cilinders meer voor de (snelweg)surveillance?
Of waren/zijn die enkel voorbehouden aan de KLPD/verkeersdienst?
 
het is persoonlijk he. Mijn grote angst met vallen is schade aan de motor.
Dus als het toch vergoed wordt door de belastingbetaler durf ik nog wel wat platter te gaan.
Wacht ff, als je het zelf moet betalen durf je niet maar als je zelf moet betalen durf je wel? :?
 
Gelukkig loop je zelf nooit wat op als je een motor plat rijdt.
Dacht je nu echt dat ze beter konden rijden omdat het motor van de baas is? Ga jij zo met spullen van je baas om?
Aan dat vak hangt nou eenmaal een bepaald risico, door de trainingen verklein je het risico maar vallen en dus schade rijden zit in een klein hoekje.
Het meeste leer je bij de langzame oefeningen met een relatief kleine kans op letsel (hoewel, ik brak mijn sleutelbeen bij een stilstaande val en had niets bij de snelle crash).
Om het uiterste uit een motor te halen moet je de grens kennen en om erachter te komen waar de grens ligt moet je er naartoe met het risico dat je net iets te ver gaat. In het gunstige geval zit je precies op de grens en dan heb je een flink "oeps" moment en met wat pech zit je er net overheen.
Hetzelfde geldt ook voor alle vormen van motorsport, ook daar hoort schade rijden er gewoon bij.
Op je eigen motor is het maar heel zeldzaam dat je een bepaald risico MOET nemen en niemand heeft graag schade aan zijn/haar motor en daar zit een al dan niet bewuste beperking.
 
Weinig verrassende keuze. De RT is een oudgediende en ook Yamaha heeft genoeg motoren aan wetshandhavets verkocht. FJR's voor de Marechaussee enzo.

Zou grappig zijn om eens andere merken te zien. "Politie kiest na openbare aanbesteding voor Triumph en Ducati" ;)
Zie je hier ook.
De BMW R1100/1150/1200RT slaat al jaaaaaren de plak, en de laatste 10 jaar is het veel FJR 1300. Al willen de meeste agenten hier in B wél liever weer op een BMW

En dat van "ik trek em er wel effe uit me mijne zo-en-zo motor ..." jaja, tot het zo ver is ...
 
het is persoonlijk he. Mijn grote angst met vallen is schade aan de motor.
Dus als het toch vergoed wordt door de belastingbetaler durf ik nog wel wat platter te gaan.

Ik weet niet of het in het geval van de politie (achtervolgingen op straat enz.) zo werkt, maar verder snap ik wel wat je bedoelt.

Als ik op het circuit van mijn motor een wokkel maak kost me dat erg veel geld en daarom probeer ik daar altijd wel wat marge te houden en daardoor lukt het me niet altijd om mijn rondetijden te verbeteren, als je de échte coureurs bezig ziet met bijvoorbeeld een kwalificatie en ze gaan een keer net wat te ver kunnen ze een andere motor uit de pitbox trekken en weer verder.
 
_O-


Maar is BMW zo ruk dan om mee te werken.
Te lomp of zo?

Nee,dat niet. Ding rijdt best goed, maar voor het werk in de binnenstad was de Transalp gewoon een fijnere motor. Zitpositie was beter, korte draaien gingen makkelijker, en ook met een trappetje op en af rijden voelde ik mij op de Honda gewoon een stuk zekerder. Daarnaast was de motorloop van de v-twin gewoon fijner dan de BMW. Op gebied van acceleratie en sturen is de BMW wel de betere machine. Voor een stevig ritje in de Eiffel zou ik die verkiezen boven de Honda, maar in het korte werk pak ik de Honda. Met de MT07 heb ik geen ervaring, maar als hij lijkt op de MT09 wat betreft comfort en wendbaarheid komt dat wel goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan