politie op snelweg

DUC-zilla

Die hard MF'er
25 okt 2001
424
0
onbekend
ben ik vanmiddag lekker aan het toeren met een gangetje van 160 km/h in de middle of nowhere niks geen opritten of benzine pompen, zit daar ineens een politie motor achter mij, mij ff te wijzen dat ik iets langzamer moet gaan rijden!!! ik zak af naar 130 km/h en zie die politie heel snel steeds kleiner worden, mag hij soms wel 160 rijden, geen zwaailampen of sirene aan dus was echt niet ergens naar opweg :( wel goed dat hij doorreed :} of zou hij in de gaten hebben gehad dat hij ook fout zat en daarom doorreed?? |(
 
gelukkig voor jou dat hij misschien ergens naar toe was :X
Anders was het een dure geworden.
 
Geschikt van die motoragent! Zou er maar blij mee wezen: had anders kunnen lopen:
nosmilie.gif
 
Ik zou blij zijn dat hij door reed, en niet gaan klagen dat hijzelf te hard reed.

Ze hebben nl een ontheffing en jij niet :)
 
Huh? Ontheffing geldt toch alleen maar met de toeters en bellen (en disco-verlichting natuurlijk) ?
 
Wat het ook mag zijn... Ik vind dat ze net zo veel ontheffing hebben dan ik. Ik wil namelijk ook wel eens snel naar huis... :P
 
Wat het ook mag zijn... Ik vind dat ze net zo veel ontheffing hebben dan ik. Ik wil namelijk ook wel eens snel naar huis... :P

Gelukkig hebben "ze" iets meer ontheffing dan jij, worden ze nog voor betaald ook nog en krijgen er wat opleidingkjes voor. Maar die ontheffing gaat niet op voor naar huis gaan......Zoek eens hier op t forum op bv "politie" en je vind genoeg over de ontheffing, bv dat die ook geld zonder zwaailicht en sirene. :X
 
Politie heeft een doorlopende ontheffing voor alle verkeersregeks en tekjens behoudens het stopbord echter in principe alleen als het voor de uitoefning van hun taak noodzakeleijk is. Iets wat je dus van buitenaf niet kunt beoordelen en alleen in ongevalssituaties van belang is. Een politie voertuig met optische en geluidsignalen ingeschakeld is een zgn voorrangsvoertuig en medeweggebrukkers dienen een dergelijk voertuig altijd voorrang te verlenen.
 
Op zondag 04 mei 2003 21:00 schreef dokkie het volgende:
Geschikt van die motoragent! Zou er maar blij mee wezen: had anders kunnen lopen: (Afbeelding)


gelukkig mocht ik daar 120 en dus maar 40 km te hard, mag ik toch mijn rijbewijs nog houden!! O-)
 
Tis toch zeker een week geleden dat we die vraag voor het laatst gehad hebben. ;)

Anyways, wees blij dat ie doorreed. *D
 
Gelukkig hebben "ze" iets meer ontheffing dan jij, worden ze nog voor betaald ook nog en krijgen er wat opleidingkjes voor. Maar die ontheffing gaat niet op voor naar huis gaan......Zoek eens hier op t forum op bv "politie" en je vind genoeg over de ontheffing, bv dat die ook geld zonder zwaailicht en sirene. :X

Dus als ik de juiste opleidingen volg kan/mag ik op een lege snelweg veilig te hard rijden?
 
Gelukkig hebben "ze" iets meer ontheffing dan jij, worden ze nog voor betaald ook nog en krijgen er wat opleidingkjes voor. Maar die ontheffing gaat niet op voor naar huis gaan......Zoek eens hier op t forum op bv "politie" en je vind genoeg over de ontheffing, bv dat die ook geld zonder zwaailicht en sirene. :X

Weet het van eerdere discussies in het forum, maar ik kan het niet vinden in de wetboeken: waar staat het? politiewet? wegenverkeerswet? reglement verkeersregels en verkeerstekens?? of ergens anders.. :?
 
REGELING van de minister van Verkeer en Waterstaat van 31 maart 1994. nr. RVR 172392. Hoofddirectie van de Waterstaat. Hoofdafdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken, betreffende Beschikking houdende vrijstelling van de bepalingen van het Reglement verkeersregels en de verkeerstekens 1990.

Overwegende,

dat de politie een openbare dienst is als bedoeld in artikel 88 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)


dat de politie tot taak heeft in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen, die deze behoeven;


dat, voor zover zij op grond van artikel 91 van het RVV 1990 niet reeds van de bepalingen van het RVV 1990 mogen afwijken, het voor een goede uitvoering van deze taken gewenst is, dat aan de politie vrijstelling wordt verleend van de bepalingen van het RVV 1990:


dat overleg is gevoerd met de Ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken:
Gelet op artikel G van het RVV 1990:

in te trekken de beschikking van 16 februari 1977, nummer RVT 11382:


aan de regio's (regionale politiekorpsen) ten behoeve van de bij hen in dienst zijnde ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Politiewet 1993 en aan de Minister van Justitie en behoeve van de hij het Korps landelijke politiediensten werkzaam zijnde ambtenaren van de politie als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Politiewet 1993 alsmede ten behoeve van de bijzondere ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de Politiewet 1993 vrijstelling te verlenen van de bepalingen van het RVV 1990.


aan de uitvoering van de bevoegdheden, ontleend aan de vrijstelling, de volgende voorschriften verbinden.


de veiligheid van het verkeer dient zoveel mogelijk te worden gewaarborgd;


van de vrijstelling mag alleen gebruik worden gemaakt voor zover dit voor de uitvoering van de opgedragen taken noodzakelijk is.


dat deze beschikking in werking treedt met ingang van de dag waarop de Politiewet 1993 (Stb. 1993, 724) in werking treedt.
 
REGELING van de minister van Verkeer en Waterstaat van 31 maart 1994. nr. RVR 172392. Hoofddirectie van de Waterstaat. Hoofdafdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken, betreffende Beschikking houdende vrijstelling van de bepalingen van het Reglement verkeersregels en de verkeerstekens 1990.

Ik wist wel dat jij zou reageren: bedankt :} maar staat het ook in de normale wettenverzameling en waar????
 
De beste tip lijkt me hier: kijk wat vaker in je spiegeltjes, heb je op een lege snelweg alle tijd voor en kan je een hoop geld besparen.
 
Weet het van eerdere discussies in het forum, maar ik kan het niet vinden in de wetboeken: waar staat het? politiewet? wegenverkeerswet? reglement verkeersregels en verkeerstekens?? of ergens anders.. :?

(oftopic)Led zeppelin is klote muziek! => :X luister eens goed naar een van de bekendere, stairway to heaven :Z en dan toch zo'n leuke motor :?

Dat bedoel ik nou, het staat nergens en toch is het zo. Ze mogen zelfs liegen. En ga daar maar tegen in. (lukt wel maar kost jaren en jaren en jaren kan je wel aresten van vinden) Niet om te zeiken op de smerissen hier hoor, zijn wel okee geloof ik :?
 
Ik wist wel dat jij zou reageren: bedankt :} maar staat het ook in de normale wettenverzameling en waar????
Dat hangt er in hoge mate van af wat je een normale wettenverzameling noemt. Het is een zg klein KB en die zijn lang niet altijd in algemene verzamelingen opgenomen. Ze staat wel in specifieke verzamelingen mbt een bepaald onderwerp.
 
D'r zitten hier heuse agenten op het forum, heb ik begrepen.

Ik las iets over ontheffing voor politie en dat die ook geldt als geen bijzondere signalen gevoerd worden.
Ze rijden ieg in herkenbare auto's, dus dat is nog te onderscheiden van de rest en als ze harder gaan dan mag, geeft dat hoogstens wat verwondering dat ze dat zonder toeters en bellen (mogen) doen.

Nu zie ik regelmatig (op de A13) donker(blauwe) personenauto's, zonder een enkel bijzonder kenmerk, met donkere ramen en blauwe zwaailichten.
Ze rijden nooit alleen, maar met meer van dezelfde soort en altijd allejezus hard.
Iedereen gaat ervoor opzij.

Wat zijn dit voor auto's, waarom voeren ze geen enkel kenmerk dat aantoont dat ze van een instantie zijn die blauwe lichten mag voeren en die kennelijk zo hard mag rijden? Oh ja, ze hebben geen AA-nummerplaten en het zijn meestal BMW's en dergelijke.

Weten de agenten onder ons hier antwoord op? :?
 
weet dat de aivd (oude BVD) er ook mee rijdt.

Heb ooit eens een klusje gedaan voor nijenrode.(mensen ophalen en wegbrengen) een ere doctoraat voor Bill gates zou er uitgereikt worden. en toen werd ik eerst helemaal gecontroleerd en er stonden een paar bmw 7 series rond het terrein met gasten met van die oorschelpjes in. FF mee geouwehoerd maar dat zijn dus onze 007's. Die auto's zijn gepanserd
 
Ik vind dat de politie veel lawaai moet maken als ze naar de bank rijden waar ik geld aan het "opnemen" ben.
Het liefst dat ik het vanaf 5km afstand ken horen! Dan red ik het wel.


Nog uitleg nodig.....




O'jee nu, wordt mijn mail gescaned gauw een pipo :+
 
D'r zitten hier heuse agenten op het forum, heb ik begrepen.

Ik las iets over ontheffing voor politie en dat die ook geldt als geen bijzondere signalen gevoerd worden.
Ze rijden ieg in herkenbare auto's, dus dat is nog te onderscheiden van de rest en als ze harder gaan dan mag, geeft dat hoogstens wat verwondering dat ze dat zonder toeters en bellen (mogen) doen.

Nu zie ik regelmatig (op de A13) donker(blauwe) personenauto's, zonder een enkel bijzonder kenmerk, met donkere ramen en blauwe zwaailichten.
Ze rijden nooit alleen, maar met meer van dezelfde soort en altijd allejezus hard.
Iedereen gaat ervoor opzij.

Wat zijn dit voor auto's, waarom voeren ze geen enkel kenmerk dat aantoont dat ze van een instantie zijn die blauwe lichten mag voeren en die kennelijk zo hard mag rijden? Oh ja, ze hebben geen AA-nummerplaten en het zijn meestal BMW's en dergelijke.

Weten de agenten onder ons hier antwoord op? :?
Ook de gewone regiopolitie rijd voor een groot deel in onopvallende auto's, en rijden daarmee zoals nodig is voor de werkzaamheden op dat moment, dus mogelijk ook te hard, of wat dan ook, in strijd met het RVV.

De auto's die jij bedoelt zullen van een A.T. (arrestatieteam) kunnen zijn of van Justitie, die hebben een afdeling die transport van "speciale" gevangenen verzorgen. Ook allerlei politieke hoge figuren hebben mooie dure auto's met blauwe lampjes.

Ze hoeven ook geen bijzondere kenmerken te voeren dat ze met een blauwe lamp mogen rijden. Er is geregeld dat verkeersdeelnemers ervan uit MOETEN gaan dat die lampen rechtmatig gevoerd worden en zullen dus auto's met blauwe zwaailampen als voorrangsvoertuig voor moeten laten gaan. Zo af en toe willen ze ook wel eens normaal rijden en dan is het misschien wel makkelijk niet altijd herkenbaar te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan