[POLL] Aantal near misses?

Hoeveel 'near misses' heb je tot nu toe gehad?

  • Nog geen, gelukkig

    Stemmen: 10 12,0%
  • 1-5

    Stemmen: 33 39,8%
  • 5-10

    Stemmen: 3 3,6%
  • 10-15

    Stemmen: 6 7,2%
  • 15-20

    Stemmen: 1 1,2%
  • 21 of meer

    Stemmen: 1 1,2%
  • Veel te veel!

    Stemmen: 29 34,9%

  • Totaal aantal stemmers
    83

Richardg

Die hard MF'er
17 sep 2003
762
0
Het valt me de laatste paar weken (zeg, na het aflopen van de bouwvak) op dat er steeds meer koekblikkers zijn die menen dat de andere rij bijna stilstaande auto's van dezelfde file toch nét een beetje sneller rijdt dan de rij waar zij zelf in staan en hun koekblik vervolgens zonder in de spiegels te kijken of richting aan te geven gewoon naar de andere rij toe sturen (waar godzijdank dan net een plekje is om met de motor naartoe te kunnen uitwijken...). Het is mij de laatste 3 weken ondertussen 5 keer overkomen dat ik ófwel een (bijna-)noodstop moest maken, ófwel het gas vol moest opentrekken (leuk, zo tussen de file...), ófwel een vreemde slinger moest maken (oh, dáárvoor was die slalomoefening... }) ) om een aanrijding met een dergelijke onoplettende koekblikchauffeur te voorkomen. En dan heb ik het over koekblikgedrag waarop je als motorrijder níet kunt anticiperen, omdat je al (geheel of gedeeltelijk) náást het betreffende koekblik rijdt wanneer dit gebeurt.

Nu kan ik me niet voorstellen dat ik de enige motorrijder ben die dit overkomt, dus vandaar: hoeveel 'near misses' hebben jullie in je motorcarrière gehad?
 
rij nog niet zo lang, vanaf december.

kan me er 3 herinneren... en 1 echte misser (bocht uit en geflikkerd in het gras :X )

- 1 keer te lang op mn oliemetertje kijken en dan vol in de ankers moeten (mijn schuld)
- 1 keer bijna van mn motor gereden op een rotonde (niet mijn schuld)
- 1 keer te enthausiast op het gas met een koud achterbandje... deed dus een stap opzij... hart zat in mn keel :+
 
kwartier geleden gebeld door goeie maat van me. Is in Sittard tegen een stuk blik aangereden die op de weg moest keren. (waarom zou je in je spiegels kijken als je naar voren rijdt :( )
motor waarschijnlijk total los, wordt morgen getaxeerd.
Zit nu in het ziekenhuis om foto's te laten nemen.
hoor morgen wel hoe het is afgelopen.

dit verhaal is niet helemaal on topic, nl geen near miss, maar blijkt wel weer vertrouw geen andere mensen op de weg, spiegels zijn voor de sier niet om te gebruiken :?
 
Ooit één keertje omdat een bestuurder besloot dat hij opeens linksaf wilde toen ik naast hem reed.

Op de snelweg kun je in een hoop gevallen al van tevoren zien of een auto van baan wil wisselen.
Zelfs als ze geen knippers gebruiken.
Gewoon een kwestie van goed vooruit kijken en anticiperen op het verkeer.
Ben het er wel mee eens dat dit in een file een stuk lastiger is...zeker als je al naast die persoon zit.
 
1x ....tijdens lessen.
Ik in de buitenbocht en "opa" in de binnenbocht die zonder te kijken een baan opschoof.
Claxon en gas was de remedie..no harm done

ps. een "near miss" is toch bijna mis (en dus raak)
En een "near hit" is bijna raak (en dus mis :X )
 
Ik heb een keer met mijn 1ste motor met mijn voorband een busje aan geraakt terwijl mijn achterwiel lichtjes slipte....

Heel veel geluk gehad dat ie recht bleef,...
 
[me]_P_ gelooft maar in een remedie..
[/me]



bos.gif
 
[me]_P_ gelooft maar in een remedie..
[/me]



http://home.swipnet.se/mikael_s/trx/bos.gif ((Afbeelding))
:^
Dus die DB-killer moet je naar Daimler-Benzen gooien, dus da's zinvol geweld? O-)

En ik maar denken dat die oranje veiligheidshamer er was om blikkers uit hun benarde zuurstofarme positie te bevrijden. O-)

Hard pijpen, moet je begrijpen
 
Laatst bewerkt:
ps. een "near miss" is toch bijna mis (en dus raak)
En een "near hit" is bijna raak (en dus mis :X )
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar even nakijken in het Engelse woordenboek gaf het volgende:
Noun: near miss
1. An accidental collision that is narrowly avoided

En volgens Van Dale:
it was a near miss
het was bijna raak (ook figuurlijk)

De Engelsen zien het kennelijk nét even een beetje anders dan je op grond van de logica zou zeggen. Een 'near miss' is dus een bijna-aanrijding (en géén 'echte' aanrijding onder het motto "bijna mis=toch net raak" :P )
 
Hoeveel... weet ik veel, 10-tallen zal het zeker zijn (en dan ook op kruisingen, met fietsers etc...). En dan reken ik die 100-en keren dat ik goed anticipeerde en dus ondanks het achterlijke gedrag van de ander "relaxed" een botsing kon vermijden niet eens mee.

[me]Fastcruiser rijdt al een tijdje... en vertrouwt niemand (meer) in het verkeer[/me]
 
Doe dagelijks met woon-werk de ring Amsterdam... met tellen ben ik gestopt, ben gewoon blij dat ik in één stuk aankom ;)
:^
en dan nog niet eens elke dag met de motor B|
Lijkt wel dat het elke keer dat ik met de motor ben het wel een keer gebeurd B|

Hoeveel... weet ik veel, 10-tallen zal het zeker zijn (en dan ook op kruisingen, met fietsers etc...). En dan reken ik die 100-en keren dat ik goed anticipeerde en dus ondanks het achterlijke gedrag van de ander "relaxed" een botsing kon vermijden niet eens mee.

[me]Fastcruiser rijdt al een tijdje... en vertrouwt niemand (meer) in het verkeer[/me]
:^
8-)
 
Zal tegen de 1000 aan zitten B|

Misses lag in mijn kinderlose jaren ook nogal hoog
 
een aantal keer eigen fouten zoals slecht de bocht insturen, teveel gas bocht uit, wheelies, speedwobbles, etc.

en een flink aantal problemen met automobilisten die je niet zien en de auto ervoor zetten. op kruisingen, rotondes, snelweg, uitritten, etc.
 
Een keer staat me nog vers in het geheugen:

Ik rijd tussen de file door (uit de rest van het verhaal zal blijken dat ik zeker niet te hard reed). Ik rijd naast een auto die al wat naar links reed (op de rechterstrook dus). Ik zit ter hoogte van zijn spiegel, komt die kwast ineens nog een stuk verder naar links. Kon net zijn spiegel ontwijken en vervolgens met mijn vuist een enorme klap op zijn voorruit geven. Blijkbaar schrok hij wakker want daarna reed ie bijna op de vluchtstrook en gelijk 100 meter tussen hem en zijn voorganger.
 
Honderden. Of beter: honderden die ik opgemerkt heb. Wie weet hoeveel near misses ik gehad heb die ik niet eens opgemerkt heb...

deze morgen nog... tussen de file door, staat er een Opel Astra met knipperlicht aan, dus ik flikker met mijn groot licht, Opel Astra blijft staan, ik denk "die heeft me wel gezien", ben er bijna aan, gaat 'ie toch van rijvak veranderen! Een kleine slalom (en 5 jaar file-ervaring) en ik was er heelhuids voorbij... Was dit gebeurd in het eerste jaar dat ik reed dan had ik er tegen gezeten...
 
Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik heb dit echt nog nooit gehad, wel eens dat er vlak voor me iemand oversteekt maar is altijd makkelijk bij te remmen. Nog nooit een verhoogde hartslag van gekregen..... Als ik het geheim wist zou ik het met je delen :)
 
waarom zou je nou near misses gaan tellen? ik zou daar persoonlijk zeer gefrustreerd van worden, gedwongen stoppies oefenenen in de file |(

maar reed gister ook door de file op de A27, (die daar overigens stond vanwege een botsing tussen een gele suzuki (geloof ik) en een blikker)en viel me weer op dat er meer mensen zonder op te letten van baan verwisselen dan dat er mensen zijn die even aan de kant gaan als ze je zien aankomen.
 
Ik rijd rustig, heb me bewijs nu 2 maandjes, op een chopper (al 4000km gereden :+ ). Heb echter wel 2 near misses gehad. 1tje was op een rotonde, kon het verkeer van rechts al zien komen op 300 meter afstand, 1 auto te zien. Ik wil rechtdoor, rijd de rotonde op, blijf uiterst links, en die kerel zet de neus op de weg, en remt van schrik omdat ik voor em verschijn. Stak ze handje wel netjes verontschuldigend op. Kan gebeuren.

2e was wel erger, lelijke kut schilderbusjes. Ik reed op een voorrangsweg, net buiten de bebouwde kom (80 weggetje, 100 meter voordat je er in rijd), gaat er een schildersbusje komend van rechts (ik heb voorrang, of eigenlijk, zou het moeten krijgen) gewoon de weg op (zelfde richting als mij). Blokkerend achterbandje, en 1 meter van de achterbumper verwijderd werd mijn snelheid kleiner dan die van hem. Lang leven de noodstop proef. De Uitwijkingsproef was er ook wel geschikt voor, was het niet dat er een grote vrachtwagen op die weghelft reed. Erg lomp van die kerel dus...

Verder geen oeps momenten gehad, en ook niet veroorzaakt. Haal weinig in, vooral niet als iemand voor me afremt of langzaam rijd. Files en vooraan stoplichtje staan doe ik zelden tot nooit, tenzij er extreem veel ruimte voor is.
 
Eh 3 near missers die ik me zeker ken heugen en die me bij blijven:

1.Een bocht inrijden tijdens nat wegdek en dat er vuil of weet ik wat ligt en dat me zijkant naast me kan driften. ( snelheid van 60 )
2.Met dat zelfde natte wegdek maar een paar maandjes later op de binnenbaan kwam weer me achterband naast me zeten en oen zag ik heel even me knipperlicht in ene oogwenk en kreeg een behoorlijke klap, zodat ik nog net bleef zitten op de machine ( snelheid van 60 )
3.De laatste die was vande week op zondag lekker een stukkie bochies genomen opweg naar huis en ik rijd vrijpittig, in de remmen en hopa de bocht in en toen wou me voorwiel weg want erzat een stukkie van die keitjes ofzo in.
Maar ook gewoon netjes me motor gehouden. :9
 
Rij net 3 dagen en heb een klein uurtje geleden m'n eerste near miss gehad...
In de regen achterband die begon te zwieren nadat ik over een bult in het asfalt reed... toch effe bekomen hoor :X
 
Eh 3 near missers die ik me zeker ken heugen en die me bij blijven:

1.Een bocht inrijden tijdens nat wegdek en dat er vuil of weet ik wat ligt en dat me zijkant naast me kan driften. ( snelheid van 60 )
2.Met dat zelfde natte wegdek maar een paar maandjes later op de binnenbaan kwam weer me achterband naast me zeten en oen zag ik heel even me knipperlicht in ene oogwenk en kreeg een behoorlijke klap, zodat ik nog net bleef zitten op de machine ( snelheid van 60 )
3.De laatste die was vande week op zondag lekker een stukkie bochies genomen opweg naar huis en ik rijd vrijpittig, in de remmen en hopa de bocht in en toen wou me voorwiel weg want erzat een stukkie van die keitjes ofzo in.
Maar ook gewoon netjes me motor gehouden. :9

Volgens mij moet je leren wat rustiger aan te doen in de regen.
 
Daarnet nog, bijna omver geknald door een vrachtwagen die mij niet had gezien of aan het slapen was of mij dood wou voor een reden?

Was even gaan rijden in havengebied (nooit flitscamera's :P ) reed rustig 90 ofzo, langs links een afrit van de snelweg waar een aantal vrachtwagens mijn baan moeten oversteken. (ik heb voorrang daar én ik kom ook nog eens van rechts) maar die vrachtwagen blijft gaan en ik was bijna plat :s heb die vrachtwagen wel erg groot zien worden links :( Ben even langs de kant gegaan om te bekomen '(

Ik reed trouwens achter 2 auto's aan ik denk dat die chaffeur gewoon na die 2e auto terug gas gegeven heeft omdat die mij niet opgemerkt heeft.. (en dat voor een witte moto en redelijk licht motopak |( )
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan