Poll: boetes voor minder dan 10 km/u te snel op de snelweg

Wel?

  • Terecht

    Stemmen: 72 27,8%
  • Onterecht

    Stemmen: 187 72,2%

  • Totaal aantal stemmers
    259

Gilles

MF veteraan
21 okt 2002
32.427
130
Gotham City
Het is rustig op de weg. Je mag 100. Op de rechterrijstrook rijden vrachtwagens en auto's die caravans voorttrekken. In het midden rijdt mijn vader 95. Je besluit in te halen, vlot, zoals je dat geleerd is tijdens je rijlessen. Je tikt, o drama, de 111 aan. Helaas voor jou staat daar een flits-mannetje. Flits!

Kies:
  • terecht, de wet moet gehandhaafd worden!
  • onterecht, dit soort dingen komt nu eenmaal in de praktijk voor. Ga maar beboeten boven de 15 km/u te snel (op de snelweg); dat geeft een beetje marge voor licht menselijk falen.
 
Het is juist beter voor de veiligheid dat die motorrijder weer uit de dooie hoeken komt en niet met minimaal (legaal) verschil gevaarlijk blijft doen.

Merk het vaak genoeg, het laatste stuk A12, Den Haag in, wie daar 80 blijft rijden en langzaam het verkeer inhaalt of in dooie hoeken blijft hangen word vanzelf een keer over het hoofd gezien. Is me zelfs dit weekend nog gebeurd, gelukkig was de baan naast mij leeg.
 
Nee hoor..Het is de staat echt om de veiligheid te doen:

KIJK MAAR


Klote actie natuurlijk, maarja. Kan altijd gebeuren. Risico loop je altijd
 
Op zich goed om de snelheid enigszins te handhaven, maar de grens is te dun.
De maximum snelheid gewoon laten bestaan, maar pas bekeuren vanaf 10km/h te hard na correctie.
Dan kan ik er nog begrip voor opbrengen en leer je er nog iets van.

Nog niet zolang geleden had ik een boete gekregen van 4km/h te hard op de snelweg.
Tja, die betaal je maar omdat het moet, maar nut heeft zo'n boete totaal niet. :z
 
Op zich is natuurlijk iedereen het ermee eens dat er een bepaalde marge gehanteerd moet worden.
In de huidige wetgeving is die marge ook zelfs al standaard ingebouwd.
Boven de 100km/u is die marge minimaal 4 km/u oplopend tot 7 km/u.

De enige vraag is dus hoeveel marge en het antwoord daarop is een heel persoonlijke.
Bovendien treed er gewenning op.
Er word een grens vastgesteld en die grens maken we wat soepeler door een marge. vervolgens gaan we trekken aan de grens van de marge.... als je jaren 15 km/u als marge aanhoudt ontstaat ook daar gewenning en gaan mensen klagen als ze een bon krijgen voor 16 km/u te snel, ze leggen dat dan uit als een bon voor 1km/u sneller als toegestaan.....ipv 16 te snel.
En dan zullen er stemmen opgaan voor 20km/u marge.

Voor mij persoonlijk.... ik heb zoveel verkeersinzicht en heb zo'n goede rijvaardigheid dat er voor mij een marge van 160 km/u ingesteld zou moeten worden.
Voor de meeste andere mensen is een marge van 15 km/u wellicht al veel te veel B|
 
Tja, waar leggen we de grens? Je mag volgens de wet 100, jij rijdt 111 dus te snel.

De enige manier waarop je ervoor kunt zorgen dat je niet meer geflitst wordt is door de relevante wetten aan te passen. Maak gebruik van je democratische rechten en dien een wetsvoorstel in.
Om het je gemakkelijk te maken om de wet aan te laten passen kan het nodig zijn om de rest van de bevolking te overtuigen van je gelijk (kwestie van een groter volume stemvee achter je te krijgen). Je zou dus kunnen proberen aan te tonen dat controles op snelheid niet wezenlijk bijdragen tot de verkeersveiligheid...

Euh... wacht eens...


B|
 
Als we de limieten nou eens 90 en 110 maken op de snelweg en blijven bekeuren zoals het nu gebeurt, zou dat een oplossing zijn?
 
Op zich goed om de snelheid enigszins te handhaven, maar de grens is te dun.
De maximum snelheid gewoon laten bestaan, maar pas bekeuren vanaf 10km/h te hard na correctie.
Dan kan ik er nog begrip voor opbrengen en leer je er nog iets van.

Nog niet zolang geleden had ik een boete gekregen van 4km/h te hard op de snelweg.
Tja, die betaal je maar omdat het moet, maar nut heeft zo'n boete totaal niet. :z


Dus pas bij 140 op je eigen teller bekeuren :?

Volgens mij is de grens vrij duidelijk, ik heb nog nooit een bekeuring gehad op de snelweg, terwijl mijn tellernaald stug op 130 blijft staan. Neehor, de grens moet ergens gelegd worden, en is wat mij betreft prima zo.
 
niet terecht.

heb eergister zown bekeuring binnen gekregen. na correctie wel 6 KMPH TE HARD!!!!!!!!!
nou sluit me maar op en gooi de sleutel maar weg! wat een misdrijf....

dit soort dingen kan ik me echt kapot aan ergeren. geldklopperij in mijn mening
 
Op zich goed om de snelheid enigszins te handhaven, maar de grens is te dun.
De maximum snelheid gewoon laten bestaan, maar pas bekeuren vanaf 10km/h te hard na correctie.
Dan kan ik er nog begrip voor opbrengen en leer je er nog iets van.

Nog niet zolang geleden had ik een boete gekregen van 4km/h te hard op de snelweg.
Tja, die betaal je maar omdat het moet, maar nut heeft zo'n boete totaal niet. :z

Wat was dan de ingestelde maximumsnelheid op die snelweg waar je die bon kreeg ?Volgens mij is de marge nl 4km/u voor boven 100 km/u rijsnelheid.
Bij een geldende max snelheid van 120km/u zou je dus geen bon krijgen als je 124 zou rijden.

( even afgezien van de vraag of 4 km/u marge genoeg is he ;) )
 
Op zich is natuurlijk iedereen het ermee eens dat er een bepaalde marge gehanteerd moet worden.
In de huidige wetgeving is die marge ook zelfs al standaard ingebouwd.
Boven de 100km/u is die marge minimaal 4 km/u oplopend tot 7 km/u.
Die marge is er, niet voor menselijk falen, maar voor technologisch falen: mijn teller is niet goed genoeg, en die van de flitsbrigade ook niet. Dat deze marge tegenwoordig als "cadeautje" wordt gepresenteerd stuit me lichtelijk tegen de borst, omdat het niet valt uit te sluiten dat iemand die voor 110 wordt geflitst daadwerkelijk 110 heeft gereden.
De enige vraag is dus hoeveel marge en het antwoord daarop is een heel persoonlijke.
Bovendien treed er gewenning op.
Er word een grens vastgesteld en die grens maken we wat soepeler door een marge. vervolgens gaan we trekken aan de grens van de marge.... als je jaren 15 km/u als marge aanhoudt ontstaat ook daar gewenning en gaan mensen klagen als ze een bon krijgen voor 16 km/u te snel, ze leggen dat dan uit als een bon voor 1km/u sneller als toegestaan.....ipv 16 te snel.
En dan zullen er stemmen opgaan voor 20km/u marge.
Daar twijfel ik aan. Tuurlijk zijn er tokkies zonder realiteitszin, maar het grootste deel van de bevolking is best slim en in staat zelf na te denken, al lijkt onze overheid daar sterk aan te twijfelen...
Voor mij persoonlijk.... ik heb zoveel verkeersinzicht en heb zo'n goede rijvaardigheid dat er voor mij een marge van 160 km/u ingesteld zou moeten worden.
:^
 
Laatst bewerkt:
niet terecht.

heb eergister zown bekeuring binnen gekregen. na correctie wel 6 KMPH TE HARD!!!!!!!!!
nou sluit me maar op en gooi de sleutel maar weg! wat een misdrijf....

dit soort dingen kan ik me echt kapot aan ergeren. geldklopperij in mijn mening

en het maakt nu nog een heel verschil of het na correctie 6km/u te snel was binnen een 30km zone of op een snelweg.
 
Dus pas bij 140 op je eigen teller bekeuren :?

Volgens mij is de grens vrij duidelijk, ik heb nog nooit een bekeuring gehad op de snelweg, terwijl mijn tellernaald stug op 130 blijft staan. Neehor, de grens moet ergens gelegd worden, en is wat mij betreft prima zo.

10 km/h is geen 40 km/h. :?
En ja er zit al een afwijking op de teller ook, maar dat is ook maar 5 km/h.
Dus ja, bij 115km/h op de teller mag je van mij wel een bon verwachten. Dan is het duidelijk een keuze om te hard te rijden.

Dan kun je nog wel de discussie krijgen of dat iets met verkeersveiligheid te maken heeft.
100 km/h tijdens de spits is een heel andere snelheid dan om 3u 's nachts.
Maar variabele snelheden gaan mensen weer niet snappen, dus moet je dat ergens in je controlebeleid verwerken. Dus niet om 3u 's nachts boetes uitdelen van 4km/h. :)
 
Wat was dan de ingestelde maximumsnelheid op die snelweg waar je die bon kreeg ?Volgens mij is de marge nl 4km/u voor boven 100 km/u rijsnelheid.
Bij een geldende max snelheid van 120km/u zou je dus geen bon krijgen als je 124 zou rijden.

( even afgezien van de vraag of 4 km/u marge genoeg is he ;) )

Het was idd op een 100km/h weg.
De A29 vanaf Rotterdam richting het zuiden om precies te zijn. :)
 
Daar twijfel ik aan. Tuurlijk zijn er tokkies zonder realiteitszin, maar het grootste deel van de bevolking is best slim en in staat zelf na te denken, al lijkt onze overheid daar sterk aan te twijfelen...

Nahja, voor mij geld dat iig wel :P

net zoiets als de klok 10 minuten voor zetten en dan denken dat je voortaan wel op tijd gaat komen. Binnen 1 dag is dat in m'n systeem opgenomen en herrekenen m'n hersen dat als ik op de klok kijk en kom ik alsnog weer overal te laat -O-
 
Nahja, voor mij geld dat iig wel :P

net zoiets als de klok 10 minuten voor zetten en dan denken dat je voortaan wel op tijd gaat komen. Binnen 1 dag is dat in m'n systeem opgenomen en herrekenen m'n hersen dat als ik op de klok kijk en kom ik alsnog weer overal te laat -O-
Ach. Iedereen klaagt erover dat de brandstof zo duur is geworden. ik tank altijd voor 15 eurotjes, dus mij hebben ze niet hehehe. zou iedereen moeten doen.
 
Ik denk dat het onderhand wel als een algemene waarheid beschouwd mag worden dat snelheid controles weinig met verkeersveiligheid te maken hebben maar veeleer als een extra (legale?) inkomstenbron voor de overheid om-genoemd dienen te worden.Immers op plaatsen waar geregeld zware ongelukken te betreuren vallen zijn die camera's niet aanwezig nl de -80km wegen en in de beb.kom
 
Terug
Bovenaan Onderaan