Poll: harde of zachte gehoorbescherming?

Gehoorbescherming:

  • Op maat: hard

    Stemmen: 24 20,7%
  • Op maat: zacht

    Stemmen: 51 44,0%
  • Standaardplugjes

    Stemmen: 37 31,9%
  • Doe ik niet aan

    Stemmen: 4 3,4%

  • Totaal aantal stemmers
    116
15 jaar met 1 set harde ototplastieken gedaan. Na 10 jaar had ik het idee dat het filter niet meer werkte. Filter eruit en met secondenlijm dichtgegoten. Daarna eveneens geen enkele probleem. Helaas vorig jaar eentje verloren. Daarna een paar maanden met goedkope schuimpjes gereden maar dat was ruk. Om de haverklap schoot er wel eentje los/uit.
Binnenkort ga ik opnieuw voor een set harde otoplastieken.


Precies wat ik ook ervaar.
 
Van alles geprobeerd maar ondertussen een grote fan van gele 3M schuimpjes.

Dempen het best van alles wat ik ken.

En overal voorhanden
 
Ik snap dat ook niet helemaal. Inderdaad, je kunt niemand verstaan met sterke demping en een helm eroverheen, maar als je wil communiceren met mensen zet je toch gewoon je helm af en doe je de doppen uit?
Maar het is soms wel fijn als je anderen rijd dat je bij een stoplicht ofzo nog iets kan zeggen. Of binnenloopt bij een helmvriendelijk tankstation en je de kassamedewerker nog een beetje kan verstaan zonder eerst je helm en oordoppen af/uit moet doen. :)
 
Ik heb mij laten wijsmaken dat voornamelijk bij mannen de neus en oren blijven doorgroeien. Hoe vaak zie je een vrouw met een neus zo groot als een tomaat en oren als een schoteltje?

full
 
Laatst bewerkt:
Wat is de definitie van hard? Ik heb op maat gemaakte van siliconen (vd audicien á 115 euro geloof ik)
Zit een filter in, al hoef ik eigenlijk vrijwel niets te horen onderweg (sirene hoor je toch wel er doorheen)
Ik gebruik ze ook weleens bij gelegenheden waar harde muziek is, (ziet er beter uit dan daar met gele schuimpjes te lopen;) en je hoort diegene naast je gewoon duidelijk praten en de muziek wordt afgevlakt.

Heb overigens ook die schuimpjes een tijd gebruikt, opzich prima, maar worden zo vies en de audicien zegt dat ze geluid kunnen lekken en je dan geen goede bescherming hebt.

Nu een beetje een offtopic verhaal.

Kijk weleens F1, en dan denk ik, krijgen die gasten niet een partij rijwind voor de kiezen? (oké ze hebben oordoppen, maar dan nog? of zou het zo aerodynamisch gemaakt zijn dat de wind over de helm heengaat en / of een enorm goeie helm. (anders ben je volgens mij als F1 rijder zo aan de tinnitus.
 
3M 1100 schuimpjes hier, per 200 paar 30 euro ofzo. Ideaal :)

Heb aangemeten (zachte) oordoppen gehad, maar die begonnen zéér snel te lekken. Maximaal een jaartje 'plezier' van gehad (na half jaar onder garantie een nieuw setje laten aanmeten). Ze dempten ook nog eens te weinig naar mijn mening (met zwaarste filter erin). Anyway, allemaal opgelost met schuimpjes.

@Jessedew, ik kijk wel eens WSBK en MotoGP en daar gebruiken ze allemaal schuimpjes :+
 
Ach nu is het zo dat mijn brommert niet zo hard kan en ik ook hoog een windscherm heb. Dus in principe valt het volgens mij reuze mee met de herrie. Van mij hoeft het ook niet zo extreem hard. Klein beetje tinnitus vind ik meer dan genoeg, dan maar iets minder snel.

Ik heb erg smalle gehoorgangen, dus die schuimpjes moet ik echt helemaal oprollen om ze in mn oren te krijgen, al heb ik idd wel het idee dat die soms iets meer dempen, maar dat komt misschien ook omdat die echt alles afdempen en de aangemeten alleen de extreem harde geluiden.
 
Momenteel gebruik ik Thunderplugs. Die zijn eigenlijk bedoeld voor muziek (discotheken/concerten).
Ze zeggen dat ze 20dB dempen maar geven geen specificaties op over de demping per frequentie.

Op maat laten maken vind ik nu nog even te gek worden.
Maar ik overweeg om de Pinlock earplugs aan te schaffen.
In vergelijking met de Alpine Motosaf hebben deze (op een frequentie na) een betere geluidsdemping met zelfs 34dB bij 8kHz.
 
doppen met filters (geldt ook voor universele) dempen vooral de hoge frequenties (windruis), want die zijn het meest schadelijk. Daardoor kan je spraak nog steeds redelijk goed verstaan. Als mensen duidelijk spreken, kan ik ze dus nog wel verstaan met helm op en doppen in.


Amen..
En je kan het ook ontepas gebruiken.
Als je net binnenkomt lopen, en ze meteen al tegen je beginnen te mekken over spoed orders.
Dan is het 'bla bla bla, versta er geen bal van O-) oordoppen in B| '

Nee, ben wel tevrede met mijn gesponsorde doppen :+

Voordeel is ook dat je al snel merkt als de 'kracht' er uit is.
Ze rollen dan te soepel, en tijd om te vernieuwen,
 
de gewone gele pluggen moeten wel goed zijn

Rossi gebruikt ze ook :+
 
Ik werk zelf in een zeer luide omgeving en heb die dingen dan 50-65 uur/week in gebruik.
Op sommige plaatsen is hard schreeuwen in elkaars oren/pluggen niet verstaanbaar.
Ik heb in het verre verleden zachte gehad maar vond die minder makkelijk in te brengen. (ja tuffen helpt maar dat vind ik goor. Zie ook velen die dingen in de mond doen om ze effe nat te maken. :r )
Deze zachte waren ook wat gevoeliger voor vuil/olie waardoor je sneller irritaties had binnen het oor.
2jaar later nieuwe laten maken, ditmaal harde op aanraden van de audicien.
Ze lijken beter te dempen en zijn door het harde gladde oppervlak makkelijk schoon te houden en in te brengen.
Gebruik ze nu ook op de motor. Windruis bij >100km/h maar acceptabel. (kan ook komen door de bekleding die nu dichter op mijn oor zit. (luidsprekers van Sena zitten eronder) Of dat het geluid door het koordje meekomt. (nog uit te proberen)

Maar wat hier al genoemd is:
- jaarlijks na laten kijken op "lekkage". (Beetje met je kaak bewegen tijdens de meting)
- om de 2-3 jaar zul je nieuwe moeten aanschaffen door vervorming van het gehoor kanaal.
- Filterd geluiden in spraakgebied minder uit dan andere geluiden waardoor communicatie nog mogelijk is.
- kosten zo rond de 115-130 Roepies.
- Sommige filters zijn uitwisselbaar. Dus naar behoefte zwaardere demping. (meer demping is iets minder horen maar wel uitgeruster/alerter blijven)
- Voor ietjes maar geld kun je ze in rood/blauw/groen krijgen. Makkelijker terug te vinden dan de transparante maar vallen ook meer op bij concerten, kroegen, etc.
- Hou een setje zachte kneed pluggen in je pak, mocht je er 1 kwijt raken onderweg.
 
Ik rij sinds een aantal weken met op maat gemaakte zachte pluggen van noizezz. Ze doen het prima. Windgeruis wordt grotendeels gefilterd. Truc is alleen ze wel echt conform se gebruiksaanwijzing in te doen. Anders lekken ze. En ze zijn... vervelend om weer uit te krijgen. De eerste keer stond ik toch in lichte paniek in m'n oor te wroeten om dat kreng eruit te krijgen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan