Poll: innovatie komt uit Europa, perfectie uit Japan

Innovatie komt uit Europa, Perfectie uit Japan

  • Mee eens

    Stemmen: 26 25,7%
  • Deels mee eens

    Stemmen: 15 14,9%
  • Niet mee eens

    Stemmen: 60 59,4%

  • Totaal aantal stemmers
    101

hjr1100s

MF veteraan
21 aug 2005
4.281
22
Holten
Ik gooi er eens een prikkelende stelling tegenaan.

De grote Japanse motormerken maken top-kwaliteit maar vernieuwen ze ook? Of komen alle echt nieuwe ideeen uit Europa?

HJ
 
Laatst bewerkt:
Ja denk inderdaad dat de playstation, gamecupe en Pokemon hier in Europa is geïnnoveerd....

Om maar even serieus te zijn, uit Japan kwam de eerste sportfiets met sport ABS. Zo zijn er vast logio voorbeelden te bedenken.
 
Laatst bewerkt:
Gezwets komt uit M-F, dat weten weten we in ieder geval zeker! :]

Edit: al valt het wel op dat je bij bijvoorbeeld allroads een stuk meer ontwikkeling ziet in Europa. Uit het Oosten komt al jaren hetzelfde....terwijl BMW, KTM en Triumph relatief veel nieuwe modellen hebben ontwikkeld. Kwestie van marktwerking?
 
Laatst bewerkt:
Ja denk inderdaad dat de playstation, gamecupe en Pokemon hier in Europa is geïnnoveerd....

Om maar even serieus te zijn, uit Japan kwam de eerste sportfiets met sport ABS. Zo zijn er vast logio voorbeelden te bedenken.

idd een perfectionering van het motorfiets ABS .... voor het eerst toegepast door BMW 1988 ABS I (http://nl.wikipedia.org/wiki/Antiblokkeersysteem)

BMW van oa.

- de eerste met injectie op een serieproductie motorfiets
- de eerste met geregelde katalysator op een motorfiets
- de enige met alternatieve voorwiel ophanging op een serieproductie motorfiets
- ...

Maar het lakwerk van de nieuwe Honda VFR1200 schijnt iets bijzonders te zijn...

HJ
 
Innovatie uit Europa, perfectie uit japan en goedkope slechte replica's uit China :+

Maareh, gaat het alleen over motoren of over producten in het algemeen?
 
Laatst bewerkt:
Perfectie komt ook uit Europa hoor.

Volgensmij zijn de Aziëaten goed in kopieren.
Alles wordt hier uitgevonden en de massa productie komt van daar.
 
idd een perfectionering van het motorfiets ABS .... voor het eerst toegepast door BMW 1988 ABS I (http://nl.wikipedia.org/wiki/Antiblokkeersysteem)

BMW van oa.

- de eerste met injectie op een serieproductie motorfiets
- de eerste met geregelde katalysator op een motorfiets
- de enige met alternatieve voorwiel ophanging op een serieproductie motorfiets
- ...

Maar het lakwerk van de nieuwe Honda VFR1200 schijnt iets bijzonders te zijn...

HJ

Je vergeet:

- de eerste met electronisch verstelbare vering op een in serie geproduceerde motorfiets
- de eerste met tractiecontrole op een in serie geproduceerde motorfiets volgensmij
- handvatverwarming
- etc.
 
ik wou 't niet meteen overdrijven ;)

Veel is trouwens al eens bedacht. In de afgelopen 100 jaren zijn er al van allerlei constructies bedacht en geprobeerd. Vooroorlogs (en dan bedoel ik 1940-1945 en niet de supermarktoorlog van 2006) zijn bv. enkelzijdige achterwielophanging, waterkoeling, compressormotor, telescoopvoorvork (ook met dank aan BMW ), bovenliggende nokkenassen, radiale klep opstelling, desmodromische klepbediening (patent uit 1896!) etc.
 
Laatst bewerkt:
Prijs/kwaliteit -> Japan
Maar voor innovatie én perfectie gewoon Europa, om maar eens wat te noemen hoeveel Japanse fabrikanten hebben desmodromische klepbediening of een chroommolybdeen buizenframe?
 
met de huidig Yen koers...

...en de afnemende kwaliteit van BMW, de toenemende kwaliteit van Ducati en Moto Guzzi, de vanaf het begin prima kwaliteit van Triumph...

... komen prijs/kwaliteit verhouding van Japanse en Europese motorfietsen steeds dichter bij elkaar.
 
Maar de Jappen zijn het betrouwbaarst! :P

Dat denk ik ook.

De stelling heeft denk ik ook te maken met cultuur: Japanners lijken gedreven door een hang naar perfectie. Een fout maken is een schande. Het is een benadering die o.a. terug te vinden is in 'Lean manufacturing' dat zo'n beetje is uitgevonden door Toyota en gebaseerd op 'Kaizen': de leer van de continue verbetering (ik ben werkzaam in de industrie en kom die termen regelmatig tegen). Het is/was een volk van discipline, gehoorzaamheid en onderdanigheid. Ben trouwens nog nooit in Japan geweest, dus dit zijn idd allemaal vooroordelen.

En Europeanen? .... tja... de Britten staan bekend om hun improvisatietalent (zitten al eeuwen op een eiland en moeten zich maar zien te redden met wat er voor handen is...), de Duitsers staan bekend om hun zucht naar hoogstaande techniek ('Forsprung durch techniek'), de Italianen om hun bloedstollende mooie designs, de Fransen.... om hun stokbrood :?

En de Amerikanen? Dat zijn geëmigreerde Europeanen die zich niet door welke beperking dan ook wilden laten inperken.

HJ
 
cbr1000 2008 ofzoiets

als je nu over bmw begint, we hadden het over sportfietsen _O-

ik zeg... BMW S1000RR...


... winnaar van zo'n beetje alle supersport vergelijkingstesten het afgelopen jaar.

Lees je je vakliteratuur wel?

... is trouwens wel een perfecte Jap-kloon... dat dan wel weer |(
 
Laatst bewerkt:
Dat denk ik ook.

De stelling heeft denk ik ook te maken met cultuur: Japanners lijken gedreven door een hang naar perfectie. Een fout maken is een schande. Het is een benadering die o.a. terug te vinden is in 'Lean manufacturing' dat zo'n beetje is uitgevonden door Toyota en gebaseerd op 'Kaizen': de leer van de continue verbetering (ik ben werkzaam in de industrie en kom die termen regelmatig tegen).

Ik ben ook bekend met de termen, maar ik zou het (hedendaagse) Toyota hier niet direct mee in verband willen brengen...

Het streven naar foutloze productie vind ik overigens héél iets anders dan streven naar perfectie. Streven naar perfectie is wat bijv. Zwitsers doen, niet kijken ze een concurrerend product neer kunnen zetten. Nee kijken hoe ze iets perfect kunnen fabriceren, daarna de prijs bepalen en op de markt gooien. Gewoon eigenwijs/arrogant genoeg zijn om een product te maken waar je als fabrikant voor staat zonder te kijken of er een markt voor is. Denk aan een Ferrari F40/Bimota V-Due. Liever failliet gaan dan compromissen sluiten om een grotere consumentenkring aan te spreken.

Daar zijn Japanners imho te voorzichtig en berekenend voor. Met de NR750 als enige (tenminste die me zo te binnen schiet) positieve uitzondering.
 
Laatst bewerkt:
Deltabox => yamaha

en dit durf ik ook wel een eigenzinnige oplossing te noemen : dubbel wiegframe uit aluminium ;)

full
 
EXUP
VTEC
Race ABS
Traction control (hoe heettte dat ook al weer op een Honda UPC? :? )
Jappenkampen (waar je NL-ers interneert)
Seppuku

enz.

Genoeg zaken die door de Jappen uitgevonden/geperfectioneerd zijn, maar evengoed kan je andersom inovatie uit de USA (Buell/Victory) bedenken enz./usw./etc.
 
Deltabox => yamaha

en dit durf ik ook wel een eigenzinnige oplossing te noemen : dubbel wiegframe uit aluminium ;)

[afbeelding]

Klopt maar aluminium frame is technisch gezien gewoon ondergeschikt aan een chroommolybdeen vakwerkframe. Wat volgens mij geen Japanse fabrikant maakt omdat het nogal kostbaar materiaal is en erg lastig goed te bewerken en afwerken.
 
de tijd dat de jappanners alleen maar hele goede klonen maakte is nu alweer een beetje verleden tijd

de hele markt doet leentjesbuur op dit moment
kawa noemt het KABS (kawasaki-abs)
suzuki noemt het SABS
honda HABS
etc. etc.

(oke oke, niet precies zo... maar you get the point, allemaal abs, aldan niet in een andere opstelling of configuratie)

dus ja, wat is innovatie? uiterlijk? dan vind ik ducati toch wel 1 van de marktleiders
zijn de de multistrada, recentelijk de diavel alweer vergeten?
al is bmw ook lekker bezig, de HP2sports, of natuurlijk de s1000rr

maarja, techniek dan? honda met het dual-clutch systeem
kawasaki met het recentelijk alom gesprezen onboard computer systeem op de zx-10

of moet je het toch verder zoeken?
innovatie is naar mijn mening iets radicaal's, iets nieuws
''iets'' wat de motorwereld compleet op zijn kop zet, en voorgoed verandert

vroegah, had je 'ineens' abs
dat was innovatie :Y (danku bmw)
maarja, de eerste stuurdemper... dat was destijds imho ook een behoorlijke innovatie
(wie bedenkt nou zoiets :9 )

innovatie, er wordt iets geweldigs bedacht, daar waar het vervolgens toch wel wordt gekopiëerd door 1 of meerdere concurenten




ach ja, bijna vrijdag :Z
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan