[POLL]: Is ABS alleen maar voor pussies?

ABS is voor pussies

  • Mee eens!

    Stemmen: 19 15,7%
  • Oneens!

    Stemmen: 102 84,3%

  • Totaal aantal stemmers
    121

Staelens

Banned User
6 mei 2004
168
0
ik zat net te denken wat nou eigenlijk de voor- en nadelen zijn van ABS op een bike... En ik snap eigenlijk niet waarom er een markt voor die dingen is.


Voordeel: Je wiel zal nooit meer blokeren.

Da's het enige voordeel dat ik kon vinden en daar is het ding ook voor gemaakt..dus okay goed.

nadelen:

-kostprijs bike gaat omhoog.
-Je remtechniek zal er niet beter op worden....Je hebt ABS dus wordt je wat luier in remmen (hardheid) want de ABS vangt het toch wel op....van ABS terug naar normale bike gaan zal dan wel weer erg wennen worden
-als je ervoor kiest ABS te rijden zal je dat ook wel willen blijven doen in de toekomst dus je motor-keuze wordt beperkt, niet elk model is in ABS uitvoering verkrijgbaar.

-en nog een paar sentimentele/nostalgische nadelen:
echte bikers hebben natuurlijk geen hightech foefjes nodig...die kunnen goed rijden zonder al die spullen....alleen die 40 plussers die zo nodig nog moeten gaan motor-rijden zullen zich wel fijn voelen met ABS.
Kijk naar captain america (peter fonda) in easyrider...die moest het met alleen een achterrem doen!...en dat was dan nog geen schijfrem!...dat zijn echte bikers.


-Een beetje biker heeft natuurlijk wel gezond verstand en gaat niet rijden in een sneeuwstorm of de gitsende regen...alleen maar als het echt niet anders kan. Daar komt bij, met ABS voel je je onterecht veiliger en denken sommige onervaren rijders dat ze niet zo snel zullen vallen maar in een bocht met zand/sneeuw/slijk dan lig je er toch hoor, ABS of geen ABS.

-en bikers die het hele jaar doorrijden hebben ervaring zat met slecht weer dus voor hun is ABS zowieso overbodig.

-En wat moeten de mooiweerrijders (het gros van de motoren wordt toch alleen bij mooi weer gebruikt) met ABS als de zon schijnt met 20+ graden??

kortom.

ABS = for pussies
 
Als ik in jouw denkwijze mee zou gaan zou ik gelijk nog een poll starten:
"Een helm is voor pussies"
"beschermende kleding is voor pussies"

Ik bedoel, een goede motorrijder maakt geen fouten, een bad-ass driver weet wel hoe die moet rijden en komt nooit ten val.... enz blah blah blah

maw: wat een ge***

Je rijdt niet alleen op de weg en als je in paniek remt rem je vaak te hard....
 
Ik heb er nooit mee gereden, maar als het net zo werkt als de abs op mijn auto, dan werkt het niet op een motor. Bij de auto komt er nog aardig wat rokend rubber op de weg te liggen. Een motor ben je dan allang kwijt, want je bent meestal ook aan het uitwijken als je een noodstop maakt.Aan de andere kant: de politie wil alleen maar fietsen met ABS. En die gasten kunnen toch ook aardig rijden...
 
Laatst bewerkt:
Kan je een vraag nou nooit eens een beetje 'normaal' stellen...

Toch maar even antwoord geven ;)
[me]Spider zou zo voor ABS gaan als ze het op een Fazer zouden zetten! Er gaan mij iets te vaak bekenden onderuit door een remactie...[/me]

Ik heb er nooit mee gereden, maar als het net zo werkt als de abs op mijn auto, dan werkt het niet op een motor. Bij de auto komt er nog aardig wat rokend rubber op de weg te liggen. Een motor ben je dan allang kwijt, want je probeert meestal ook aan het uitwijken als je een noodstop maakt.Aan de andere kant: de politie wil alleen maar fietsen met ABS. En die gasten kunnen toch ook aardig rijden...
Uitwijken tijdens een noodstop? |( Remmen + tegelijk uitwijken = crash...
Remmen, remmen los, uitwijken en dan remmen of gas natuurlijk ;)
 
Laatst bewerkt:
Al zou je maar een keer voorkomen dat je bij een noodstop door je eigen blokkerend achterwiel wordt inghaald, dan heb je de extra kosten van de ABS er al uit.

ABS werkt niet bij normaal remmen. Het heeft alleen een functie bij extreme remkracht, dan ga je niet glijden.

In een bocht remmen kan ook. Hoe sterker de hellingshoek, des te minder het remvermogen. Maar het kan wel. ABS zorgt dan ook dat je niet nog schuiner gaat.

Voor mij mag het ook standaard op iedere fiets zitten.
 
Kan je een vraag nou nooit eens een beetje 'normaal' stellen...

Toch maar even antwoord geven ;)
[me]Spider zou zo voor ABS gaan als ze het op een Fazer zouden zetten! Er gaan mij iets te vaak bekenden onderuit door een remactie...[/me]Uitwijken tijdens een noodstop? |( Remmen + tegelijk uitwijken = crash...
Remmen, remmen los, uitwijken en dan remmen of gas natuurlijk ;)
Ja, dat theoretisch regeltje heb ik ook vaak gehoord, maar als ik een bocht moet houden ben ik ook aan het bijremmen, en ben ondertussen aan het vechten met die fiets om hem toch plat te houden.
 
Logisch dat je aan het vechten bent om hem plat te houden......
Als je namelijk de bike platgooit voor een bocht en je gaat remmen in de bocht dan kom je weer overeind.

Als je remt met de voorrem althans.
Zie het nut ook niet in van remmen in de bocht aangezien je vóór de bocht je snelheid al moet hebben aangenomen.
Enige wat je moet doen in de bocht is er doorheen kijken (ook om eventueel vuil te kunnen spotten) en zorgen dat je niet te dicht op je voorgangers zit.

Simpel gezegd pas je gewoon de verkeerde bochtentechniek toe waardoor het voor jou een theoretisch regeltje is.
Maar als je de goed techniek toepast is het een heel erg praktisch regeltje.

Ja, dat theoretisch regeltje heb ik ook vaak gehoord, maar als ik een bocht moet houden ben ik ook aan het bijremmen, en ben ondertussen aan het vechten met die fiets om hem toch plat te houden.
 
Ja, dat theoretisch regeltje heb ik ook vaak gehoord, maar als ik een bocht moet houden ben ik ook aan het bijremmen, en ben ondertussen aan het vechten met die fiets om hem toch plat te houden.
Er zit toch wel een verschil tussen in de bocht remmen omdat je hem bijvoorbeeld niet helemaal goed ingeschat hebt of rechtdoorrijdend vol in de ankers en dan proberen te sturen...
In het eerste geval duw je hem gewoon plat en hou je gewoon je lijn.
In het tweede geval trek je volgens mij met je motor een lelijk schuiflijntje op het afvalt...
 
Ik kan maar 1 reden bedenken waarom ik geen ABS zou willen: stoppies lukken dan (bijna) niet meer.

Maar voor pussies? Ik zou niet weten waarom, gewoon altijd vol in de remmen kunnen is toch goed?
 
Logisch dat je aan het vechten bent om hem plat te houden......
Als je namelijk de bike platgooit voor een bocht en je gaat remmen in de bocht dan kom je weer overeind.

Als je remt met de voorrem althans.
Zie het nut ook niet in van remmen in de bocht aangezien je vóór de bocht je snelheid al moet hebben aangenomen.
Enige wat je moet doen in de bocht is er doorheen kijken (ook om eventueel vuil te kunnen spotten) en zorgen dat je niet te dicht op je voorgangers zit.

Simpel gezegd pas je gewoon de verkeerde bochtentechniek toe waardoor het voor jou een theoretisch regeltje is.
Maar als je de goed techniek toepast is het een heel erg praktisch regeltje.
Remmen met voor- of achterwiel maakt niets uit, de centripetale kracht van je wielen is even groot, en dus ook de kracht die je motor overeind drukt. Ik heb het ook niet over een bocht waar je alles nog onder controle hebt, maar een waar je nog moet gaan knijpen op het laatste moment, en er dus ook inderdaad te hard ingegaan bent.
 
wahahahaha 'echte bikers hebben geen foefjes nodig', wát een onzin. 'echte' bikers rijden hebben nog steeds met andere weggebruikers te maken hoor.

en dat zijn mensen en daarvan weten we? juist: die zijn zeer veranderlijk en maken bovendien regelmatig fouten. ow wacht, 'echte' bikers zijn zelf ook nog eens mensen, dus die kunnen ook zélf een fout maken. jaaa... nee, ABS is totale onzin hoor. :X
 
Euh... ik open binnenkort nog wel een topic... maar mijn volgende fiets heeft ABS *D

Voor pussies :? Staelens: probeer nou eens een echt topic van iets te maken |(

Facts:
- de gemiddelde motorrijder durft/kan niet harder remmen dan 6 m/s2
- Auto's remmen harder dan motoren, alleen motoren met ABS komen in de buurt of kunnen net zo hard remmen.
- ABS is in opkomst: BMW levert het al op alle fietsen (soms zelfs standaard), Honda gaat ook die richting op (kijk maar naar de nieuwe CBF 500 & 600). Ook de andere merken zijn al hard bezig om ABS te gaan leveren op meer dan alleen hun topmodellen.
- Als ABS één maal je 'ass' redt, dan heb je de investering er al uit.

ABS :} en het is slechts een kwestie van tijd dat ABS op bijna elke motorfiets leverbaar is.

Edit: ik wil wel een uitschakelbaar ABS... op een all-road ;)
 
slipper clutch is dan zeker ook voor mietjes ? :) enne, racers remmen door tot ver IN de bocht Ronnie D :}
 
Laatst bewerkt:
Racers komen ook met met snelheden van 200 op een bocht aan zetten.
En op de openbare snelweg houdt iedereen zich netjes aan de regels toch :9 , dus is remmen in de bocht helemaal niet nodig. :+

slipper clutch is dan zeker ook voor mietjes ? :) enne, racers remmen door tot ver IN de bocht Ronnie D.
 
zondag 22 augustus 2004 20:56 schreef Ronnie D. het volgende:[/b][/url]
Racers komen met snelheden van 200 op een bocht aan zetten.
En op de openbare snelweg houdt iedereen zich netjes aan de regels toch :9 , dus is remmen in de bocht helemaal niet nodig. :+
Zeg Ronnie, vanwiez'nmotorisdaplaatje? :+
 
ABS is heel erg nuttig! Bovendien hoef je je niet te schamen voor bejaardheid.
Homofilie daarentegen is vies en tegen God's wil. Als je homo bent...kan je eigenlijk best je polsen oversnijden. Want God houdt niet van viespeuken!!!

full
 
God houdt ook niet van mensen die denken te weten waar Hij wel en niet van houdt. ;)
 
-en nog een paar sentimentele/nostalgische nadelen:
echte bikers hebben natuurlijk geen hightech foefjes nodig...die kunnen goed rijden zonder al die spullen....alleen die 40 plussers die zo nodig nog moeten gaan motor-rijden zullen zich wel fijn voelen met ABS.
Kijk naar captain america (peter fonda) in easyrider...die moest het met alleen een achterrem doen!...en dat was dan nog geen schijfrem!...dat zijn echte bikers.
Alleen neppers boven de 40? laat me niet lachen :)

Peter fonda? get a grip, its a freakin' movie man.

Voor de rest zal ABS me een worst wezen. Eer ik een motor met abs heb zijn we minimaal 20 jaar verder 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan