ik zat net te denken wat nou eigenlijk de voor- en nadelen zijn van ABS op een bike... En ik snap eigenlijk niet waarom er een markt voor die dingen is.
Voordeel: Je wiel zal nooit meer blokeren.
Da's het enige voordeel dat ik kon vinden en daar is het ding ook voor gemaakt..dus okay goed.
nadelen:
-kostprijs bike gaat omhoog.
-Je remtechniek zal er niet beter op worden....Je hebt ABS dus wordt je wat luier in remmen (hardheid) want de ABS vangt het toch wel op....van ABS terug naar normale bike gaan zal dan wel weer erg wennen worden
-als je ervoor kiest ABS te rijden zal je dat ook wel willen blijven doen in de toekomst dus je motor-keuze wordt beperkt, niet elk model is in ABS uitvoering verkrijgbaar.
-en nog een paar sentimentele/nostalgische nadelen:
echte bikers hebben natuurlijk geen hightech foefjes nodig...die kunnen goed rijden zonder al die spullen....alleen die 40 plussers die zo nodig nog moeten gaan motor-rijden zullen zich wel fijn voelen met ABS.
Kijk naar captain america (peter fonda) in easyrider...die moest het met alleen een achterrem doen!...en dat was dan nog geen schijfrem!...dat zijn echte bikers.
-Een beetje biker heeft natuurlijk wel gezond verstand en gaat niet rijden in een sneeuwstorm of de gitsende regen...alleen maar als het echt niet anders kan. Daar komt bij, met ABS voel je je onterecht veiliger en denken sommige onervaren rijders dat ze niet zo snel zullen vallen maar in een bocht met zand/sneeuw/slijk dan lig je er toch hoor, ABS of geen ABS.
-en bikers die het hele jaar doorrijden hebben ervaring zat met slecht weer dus voor hun is ABS zowieso overbodig.
-En wat moeten de mooiweerrijders (het gros van de motoren wordt toch alleen bij mooi weer gebruikt) met ABS als de zon schijnt met 20+ graden??
kortom.
ABS = for pussies
Voordeel: Je wiel zal nooit meer blokeren.
Da's het enige voordeel dat ik kon vinden en daar is het ding ook voor gemaakt..dus okay goed.
nadelen:
-kostprijs bike gaat omhoog.
-Je remtechniek zal er niet beter op worden....Je hebt ABS dus wordt je wat luier in remmen (hardheid) want de ABS vangt het toch wel op....van ABS terug naar normale bike gaan zal dan wel weer erg wennen worden
-als je ervoor kiest ABS te rijden zal je dat ook wel willen blijven doen in de toekomst dus je motor-keuze wordt beperkt, niet elk model is in ABS uitvoering verkrijgbaar.
-en nog een paar sentimentele/nostalgische nadelen:
echte bikers hebben natuurlijk geen hightech foefjes nodig...die kunnen goed rijden zonder al die spullen....alleen die 40 plussers die zo nodig nog moeten gaan motor-rijden zullen zich wel fijn voelen met ABS.
Kijk naar captain america (peter fonda) in easyrider...die moest het met alleen een achterrem doen!...en dat was dan nog geen schijfrem!...dat zijn echte bikers.
-Een beetje biker heeft natuurlijk wel gezond verstand en gaat niet rijden in een sneeuwstorm of de gitsende regen...alleen maar als het echt niet anders kan. Daar komt bij, met ABS voel je je onterecht veiliger en denken sommige onervaren rijders dat ze niet zo snel zullen vallen maar in een bocht met zand/sneeuw/slijk dan lig je er toch hoor, ABS of geen ABS.
-en bikers die het hele jaar doorrijden hebben ervaring zat met slecht weer dus voor hun is ABS zowieso overbodig.
-En wat moeten de mooiweerrijders (het gros van de motoren wordt toch alleen bij mooi weer gebruikt) met ABS als de zon schijnt met 20+ graden??
kortom.
ABS = for pussies