Poll: Voor of tegen Kilometerheffing en ander alternatief?

Voor of tegen Kilometerheffing en ander alternatief?

  • Ik ben voor invoering van kilometerheffing.

    Stemmen: 11 14,3%
  • Ik ben voor ons huidige systeem.

    Stemmen: 40 51,9%
  • Ik ben voor alleen hoge accijns op brandstof.

    Stemmen: 8 10,4%
  • Ik ben voor een geheel ander alternatief.

    Stemmen: 18 23,4%

  • Totaal aantal stemmers
    77
Status
Niet open voor verdere reacties.

DeArmeStudent

MF veteraan
1 mei 2008
1.332
1
Amsterdam
Beste mede-motorforum gebruikers,

De overheid wil zonder ons te vragen kilometerheffing gaan invoeren.

Argumenten hiervoor en tegen zijn genoemd, en kunnen gepost worden in motormeuk en het forumtopic:
Kilometerheffing: Geef je reactie

Maar nu vroeg ik mij af hoeveel steun de overheid van Mf-ers krijgt voor hun plannen.

Daarom de poll hiernaast ======>
"alleen hoge accijns" houdt in: afschaffing bpm, motorrijtuigenbelasting enz. en in plaats daarvan alleen verhogen brandstofprijs.


Edit:Minister Eurlings is in een interview ook al teruggekomen van zijn statement dat motorrijders in de toekomst gevrijwaard blijven voor kilometerheffing.
Zo glad als een aal, die hij als politicus is, verklaarde hij (in dezelfde strekking, red.): "Zolang ik minister ben (dus tot 2011, red.) zullen motoren gevrijwaard blijven van kilometerheffing."

Conclusie na 56 stemmen: De overheid voert een beleid uit wat maar door maximaal 15 procent van de mf-ers wordt gesteund.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo? zonder ons te vragen? Denk dat het wel vermeld stond in de partijprogramma's hoor, toen die ene keer toen je naar de stembus kon gaan.

Ik ben tevens voor, zolang motoren ontzien worden.
 
Een ander belastingsvorm mag wel, maakt me niet uit, maar zolang het maar niet die pure ridicuul is van die gps-trackers in auto's. Welke zwakzinnige heeft dat verzonnen? Heeft de overheid opeens 1984 gelezen en zijn ze daar wel licht opgewonden van geworden?

"zolang motoren maar ontzien worden" is ook je reinste onzin, want voor ons wordt wel wat anders verzonnen.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo? zonder ons te vragen? Denk dat het wel vermeld stond in de partijprogramma's hoor, toen die ene keer toen je naar de stembus kon gaan.

Ik ben tevens voor, zolang motoren ontzien worden.

Onzin, er wordt niet per onderwerp gevraagd wat het volk wil. Dat je 1x in de 4 jaar kan stemmen op een pakket van voornemens, wil niet zeggen dat die door jou gekozen partij zich ook daaraan houdt. Dat weet iedereen inmiddels wel als je de politiek een beetje volgt.

En als je als motor in de toekomst ook moet gaan betalen?
 
Laatst bewerkt:
Absoluut tegen, genoeg reden ook.
Hoe zit het met mijn privacy, moet ik ook de kilometers betalen die ik in het buitenland rij, wie garandeerd mij dat het echt niet duurder gaat worden dan het huidige systeem, betaal ik net zo veel als in de overvolle randstad en krijg ik dan dezelfde mogelijkheden mbt openbaar vervoer, waarom moet een kut landje als Nederland voorop lopen mbt tot milieu terwijl grotere landen helemaal niets doen. Ach, kan zo nog wel even doorgaan.
Alternatief: tolpoortjes, vignet voor buitenlandse automobilisten die ook zo'n systeem in hun eigen land hanteren.
 
Absoluut tegen, genoeg reden ook.
...waarom moet een kut landje als Nederland voorop lopen mbt tot milieu terwijl grotere landen helemaal niets doen.

Alternatief: tolpoortjes, vignet voor buitenlandse automobilisten die ook zo'n systeem in hun eigen land hanteren.

Goed alternatief, vooral rond de drukke randsteden, maar milieu is niet de hoofdreden voor de overheid, want electrische auto's die je in de toekomst met zonnepanelen zelf oplaat zullen ook kilometerheffing moeten gaan betalen. |(
 
Een ander belastingsvorm mag wel, maakt me niet uit, maar zolang het maar niet die pure ridicuul is van die gps-trackers in auto's. Welke zwakzinnige heeft dat verzonnen? Heeft de overheid opeens 1984 gelezen en zijn ze daar wel licht opgewonden van geworden?

"zolang motoren maar ontzien worden" is ook je reinste onzin, want voor ons wordt wel wat anders verzonnen.

Wij betalen straks al dubbel:dat wat we nu betalen (wegenbelasting en brandstofaccijnzen) maar daar komen ook de provinciale opcenten nog bij straks, omdat de provincie geld mis gaat lopen vanwege de weggevallen wegenbelasting voor auto's. Of worden motorrijders vrijgesteld van de prov.opcenten? Ben bang van niet!...
 
Goed alternatief, vooral rond de drukke randsteden, maar milieu is niet de hoofdreden voor de overheid, want electrische auto's die je in de toekomst met zonnepanelen zelf oplaat zullen ook kilometerheffing moeten gaan betalen. |(

U snapt 'em!

(En raad eens wat er dan met het tarief per kilometer gaat gebeuren?)
 
Ik zie vooral op tegen de ingewikkeldheid van het systeem.

Als dat faalt of je krijgt een kompleet achterlijke en niet kloppende rekening in je brievenbus, kun jij gaan aantonen dat er niets van klopt. Bij die instanties... ik zie de bui al hangen. :r :r :r
 
Ik stem tegen kilometerheffing omdat dit gewoon a. een verkapte belastingmaatregel is en b. de privacy van een ieder zwaar in het geding komt. Alle argumentatie voor (milieu en minder verkeer) is m.i. ook onzin.

Ik ben overigens vóór het feit dat er per km'ers moet worden afgerekend. Ik zie dan meer in verhogen van de accijns en afschaffen van alle andere heffingen. Het stimuleren van thuiswerken m.b.v. technische middelen is een betere oplossing. Ook decentralisatie van bedrijven: weg uit de randstad, werk waar je woont (andersom kan niet, ander zou iedereen in de randstad moeten wonen).

Wel even in europees verband invoeren ;) .


Ik ben dus voor een ander alternatief.
 
Laatst bewerkt:
Hoewel ik de daadkracht van Eurlings wel kon waarderen, is dit een regelrechte ramp!

Hij spiegelt ons een rekensom voor die niet klopt!

quote VVD:

"Volgens de departementale auditdienst gaat het in ieder geval om meer dan 400 miljoen euro per jaar. Inclusief andere kosten komt het waarschijnlijk op een stijging van tussen de 600 en 800 miljoen euro per jaar zijn..... In de toekomst krijgt de automobilist enorme lastenverzwaringen voor zijn kiezen."


afgezien daarvan zal het wegvervoer alleen nog maar toenemen de komende jaren. Wij hebben de grootste logistieke en distributiefunctie van heel Europa, dit geeft ons een unieke positie. Tot 2020 zal de verkeersdrukte in Nederland gemiddeld nog met 40 procent toenemen.

De enige oplossing is meer wegen
 
Laatst bewerkt:
Ik stem tegen kilometerheffing omdat dit gewoon a. een verkapte belastingmaatregel is en b. de privacy van een ieder zwaar in het geding komt. Alle argumentatie voor (milieu en minder verkeer) is m.i. ook onzin.



Ik ben dus voor een ander alternatief.

Je betaald nu toch ook wegenbelasting? die verdwijnt dan.

Ik vind het stiekem ook wel goed dat de km heffing wordt ingevoerd. Als het een beetje meezit wordt het een stuk rustiger op de weg, en betalen de mensen tenminste naar verhouding van hoeveel ze rijden. Auto's/motoren zijn en blijven luxe artikelen.

Edit: ik ben wel tegen een blackbox trouwens, ik heb geen zin dat ze kunnen zien waar/wanneer ik ergens ben en hoe hard ik rijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben voor het huidige systeem, simpelweg omdat ik er geen problemen mee heb.

Moet er toch iets veranderen vind ik dit niet de juiste manier. Ze gaan het heel duur maken om zo mensen uit de auto te houden maar bieden geen alternatieven. Het OV kan de huidige druk al niet aan, hoe moet dat als per dag duizenden mensen de auto laten staan en met het ov willen?

Had al dat geld in het ov gepompt of in andere alternatieven en niet in een waardeloos systeem als dit..
 
De BPM en houderschapsbelasting voor nieuwe koekblikken word dan wel afgeschaft,maar alle eigenaren van oudere koekblikken betalen ook die kilometer(hoofd)prijs.Terwijl de overheid daar allang de BPM voor heeft geincasseerd.Dubel betalen dus als je je geen nieuwe kunt veroorloven :r .
 
1258451529180.jpg
 
Ik vind het stiekem ook wel goed dat de km heffing wordt ingevoerd. Als het een beetje meezit wordt het een stuk rustiger op de weg, en betalen de mensen tenminste naar verhouding van hoeveel ze rijden. Auto's/motoren zijn en blijven luxe artikelen.

Hoezo luxe? Voor mij is er geen andere mogelijkheid om op het werk te komen dan met de auto of motor. Het OV is geen optie omdat ik daarmee niet mijn bestemming kan bereiken. (los van de extra tijd) Je lens betalen om op je werk te komen is mijns inziens geen luxe.



grz Thijs
 
Ik weet alleen niet in welk land het is, maar daar hebben ze een goed systeem (volgens mij Duitsland). Daar hebben ze geen wegenbelasting, maar duurdere benzine (waar de wegenbelasting bij gerekend zit). Dus heel kort samengevat, hoe meer je rijd, hoe meer je tankt, hoe meer je betaald, zo betalen toeristen e.d. OOK wegenbelasting, net als iedereen die de wegen van NL gebruikt, vind het persoonlijk een eerlijker alternatief.
 
Ik weet alleen niet in welk land het is, maar daar hebben ze een goed systeem (volgens mij Duitsland). Daar hebben ze geen wegenbelasting, maar duurdere benzine (waar de wegenbelasting bij gerekend zit).
Alleen wel grappig dat zelfs dan de benzine in Duitsland goedkoper is.... Nederlandse benzine is dacht ik al het duurste van heel Europa (wereld?)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet alleen niet in welk land het is, maar daar hebben ze een goed systeem (volgens mij Duitsland). Daar hebben ze geen wegenbelasting, maar duurdere benzine (waar de wegenbelasting bij gerekend zit). Dus heel kort samengevat, hoe meer je rijd, hoe meer je tankt, hoe meer je betaald, zo betalen toeristen e.d. OOK wegenbelasting, net als iedereen die de wegen van NL gebruikt, vind het persoonlijk een eerlijker alternatief.

helaas, het grootste deel van de files wordt veroorzaakt door leaserijders. deze mensen hebben een pasje van de baas. het zal ze dus worst zijn wat de brandstof kost.
in Duitsland hebben ze ook al kilometerheffing voor vrachtverkeer, en dat helpt.

ik vind het dus een goed systeem, helemaal omdat motoren vrijgesteld zijn. laat degene die te de auto recreatief gebruikt lekker in de goedkope daluren rijden. laat mensen maar eens nadenken voor ze in dat blik stappen.
 
Het blijft natuurlijk een moeilijk punt, helaas is het zo dat onze overheid van alles blijft verdraaien waardoor straks iedereen gewoon de dupe is.

Met het nieuwe systeem gaat uiteindelijk iedereen gewoon meer betalen. Is het niet door de kilometerheffing zelf dan is het wel door de provinciaalse belasting die we door de strot geduwd krijgen.
Waar heel veel mensen zich ook duidelijk op vastpinnen is de 3 cent die de overheid ons voorspiegelt. Waar niet over word gesproken is dat deze 3 cent alleen voor de hele kleine auto's is zoals een renault twingo.
Rij je een grotere auto ga je veel meer betalen.
Mooi voorbeeld: ik rij een BMW 530d, en ik ga per kilometer minstens 16.4 cent betalen.
Dit betekent dat ik straks ipv de 1600 euro op jaarbasis betaal aan wegenbelasting circa 8000 euro per jaar pure kilometerheffing betaal(ik rij circa 50.000km per jaar prive).
Het grappige van dit alles is dat in 2018 de prijzen van de kilometerheffing al verdubbelt moeten zijn, wat dus betekent dat ik tegen die tijd incl. verzekering parkeergeld en brandstof tussen de 1500 en 2000 euro per maand zou betalen om deze auto te kunnen rijden. :z :z

Huidige systeem is denk ik ook redelijk achterhaald, ik begrijp namelijk nog steeds niet waarom ik met mijn diesel zo'n 3 keer zo veel aan wegenbelasting moet betalen dan dezelfde auto in benzine uitvoering.
Vroeger was het natuurlijk zo dat een diesel meer vervuilde dan een benzine auto, maar met de moderne common rail diesel motoren met roetfilter is dit denk ik behoorlijk achterhaald. Daarnaast gebruik ik exact dezelfde weg als de eerder genoemde benzine auto, vandaar dat ze deze belasting toch hetzelfde mogen maken van mij.

Acijns verhogen.......................................................................
Hoeveel % van de totale benzineprijs is al accijns??
Hiermee halen ze miljoenen zoniet miljarden per jaar binnen voor het rijk, mischien moet er eerst eens beter naar het uitgave patroon gekeken worden voordat er zulke beslissingen worden gemaakt.
Er worden miljoenen euro's uitgegeven aan projecten als de joint strike fighter, een noord zuid lijn in amsterdam, en niet te vergeten derde wereld landen waarbij het grootste gedeelte niet bij de bevolking terecht komt.
Als we nu de beslissingen als deze eerst een beter bekijken en daarmee proberen te besparen, wie weet was deze hele kilometerheffing dan niet eens nodig geweest.

Oh ja, en ik denk dat er helemaal geen geld tekort is in nederland.
Schijnbaar kunnen we voor 25.000 euro 12 criminelen naar new york sturen als beloning dat ze zich al een tijdje niet misdragen hebben |(
Ik heb me eigen in heel mijn leven nog niet zo misdragen zoals deze juweeltjes uit amsterdam, en toch ben ik nog nooit op kosten van het rijk(stadsdeel) naar new york geweest om daar te leren hoe ik een kwast vast moet houden en knopen moet maken.
 
Jaarlijks vertanken we in Nederland ongeveer 5.280.000.000 liters benzine. Ruim 5 miljard liters benzine. Alleen al op benzine leidt dat dus tot 0,019 x 5 miljard = 95.000.000 euro. Afgerond bijna 100 miljoen aan extra inkomsten!

NB: Dit jaar dragen Nederlanders via accijnzen en btw op diesel, benzine en lpg naar verwachting ongeveer 9 miljard euro af aan het rijk.

Het grootste deel wat aan de pomp betaald wordt, bestaat uit belastingen. Per verkochte liter benzine krijgt de overheid een vast bedrag aan accijnzen (in 2008: 69 cent + 3cent per 1 juli dit jaar =72 cent) wat dan weer jaarlijks door de overheid wordt aangepast aan de hand van inflatie en soms om politieke redenen wordt verhoogd. En dan nu de uitschieter! over de totale pompprijs wordt nog eens 19% BTW gerekend. De gemiddelde pompprijs bestond begin 2008 ongeveer uit tweederde belasting.

Zei het al eerder en herhaal het nog maar eens, 1 cent per liter benzine erbij ipv rekening rijden levert op 52.800.000,00 euro, lijkt me meer dan genoeg...

Hier komt de btw nog wel overheen is ook 19% ruw weg 1/5 deel reken uit je winst...
 
Laatst bewerkt:
Ik stem tegen kilometerheffing omdat dit gewoon a. een verkapte belastingmaatregel is en b. de privacy van een ieder zwaar in het geding komt. Alle argumentatie voor (milieu en minder verkeer) is m.i. ook onzin.

Ik ben overigens vóór het feit dat er per km'ers moet worden afgerekend. Ik zie dan meer in verhogen van de accijns en afschaffen van alle andere heffingen. Het stimuleren van thuiswerken m.b.v. technische middelen is een betere oplossing. Ook decentralisatie van bedrijven: weg uit de randstad, werk waar je woont (andersom kan niet, ander zou iedereen in de randstad moeten wonen).

Wel even in europees verband invoeren ;) .


Ik ben dus voor een ander alternatief.

:^ Helemaal mee eens.
 
Jaarlijks vertanken we in Nederland ongeveer 5.280.000.000 liters benzine. Ruim 5 miljard liters benzine. Alleen al op benzine leidt dat dus tot 0,019 x 5 miljard = 95.000.000 euro. Afgerond bijna 100 miljoen aan extra inkomsten!

NB: Dit jaar dragen Nederlanders via accijnzen en btw op diesel, benzine en lpg naar verwachting ongeveer 9 miljard euro af aan het rijk.

Het grootste deel wat aan de pomp betaald wordt, bestaat uit belastingen. Per verkochte liter benzine krijgt de overheid een vast bedrag aan accijnzen (in 2008: 69 cent + 3cent per 1 juli dit jaar =72 cent) wat dan weer jaarlijks door de overheid wordt aangepast aan de hand van inflatie en soms om politieke redenen wordt verhoogd. En dan nu de uitschieter! over de totale pompprijs wordt nog eens 19% BTW gerekend. De gemiddelde pompprijs bestond begin 2008 ongeveer uit tweederde belasting.

Zei het al eerder en herhaal het nog maar eens, 1 cent per liter benzine erbij ipv rekening rijden levert op 5.280.000.0,00 euro, lijkt me meer dan genoeg...

Hier komt de btw nog wel overheen is ook 19% ruw weg 1/5 deel reken uit je winst...
hele mooie aanvulling op mijn verhaal boven de jouwe. Doet het altijd goed als je er cijfers bij kan tonen, helaas wist ik deze cijfers niet(nu dus wel) ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan