[poll] Voorlopig rijbewijs

Wat te doen

  • 6 uur en dan eerst enkele maanden met voorlopig

    Stemmen: 6 54,5%
  • 8 uur en gewoon examen doen maar alleen als je 100% klaar be

    Stemmen: 2 18,2%
  • Take a chance...ook als je niet 100% klaar bent rijbewijs pr

    Stemmen: 3 27,3%

  • Totaal aantal stemmers
    11

~Vincent~

MF veteraan
31 mrt 2003
3.204
0
Geef aub ook in een reactie jullie motivatie.

Mijn vraag: Ik woon dus in België en ben nu aan het lessen. Dat houd dus in 6 uur rijden en dan of
1. 2 uur extra plus examen
2. 9 maand voorlopig rijbewijs waarna 2 uur plus rijbewijs

Nu vraag ik mij af wat jullie van een voorlopig rijbewijs vinden. Een andere mogelijkheid is 8 uur plus rijbewijs en als ik niet slaag voorlopig. Dat lijkt de beste keuze maar dat kost heel wat extra euroos als het mislukt.

Beetje vage vraagstelling maar vooruit. Wat denken jullie van voorlopig rijbewijs?
 
Tja, is een beetje slecht te beoordelen. Hoe vind je zelf dat je rijd. Zou je het in een keer kunnen halen.

Dan zou ik zeker voor de mogelijkheid gaan van 8 uur plus RBW ben je gewoon klaar (toch :? ).

Wel een beetje vaag systeem trouwens :?
 
beetje raar systeem idd, als je zelf de keus zou hebben zou ik inderdaad afgaan op je ervaring en hoe dat je rijdt.

mij lijkt het heerlijk om een voorlopig RBW te hebben, gewoon al lekker rondrijden, niet op het allerzwaarste, maar wel ervaring opdoen!

is best een chill systeem hoor..
 
ik vind dat belgen systeem ook een beetje vaag. het gaat ook om je eigen veiligheid, dus waarom niet gewoon eerst een uurtje of 15 les nemen en dan verder kijken? (zou toch wel mogelijk moeten zijn in B?)
 
Enige downside @ voorlopig is dat je in weekends en feestdagen niet tussen 22 en 6 uur mag rijden, geen passagier (hoeft ook niet) en niet in het buitenland.

Alleen het eerste zou misschien voor problemen kunnen zorgen

dus waarom niet gewoon eerst een uurtje of 15 les nemen en dan verder kijken?

Omdat de lessen hier hoereduur zijn mijn beste.

15x60 € = 900€ en dat kan ik er niet aan geven. Punt.
 
Enige downside @ voorlopig is dat je in weekends en feestdagen niet tussen 22 en 6 uur mag rijden, geen passagier (hoeft ook niet) en niet in het buitenland.

Alleen het eerste zou misschien voor problemen kunnen zorgenOmdat de lessen hier hoereduur zijn mijn beste.

15x60 € = 900€ en dat kan ik er niet aan geven. Punt.
60 per uur? Da's volgens mij zo'n 50% duurder dan in NL :X
Volgens mij kan je het beste proberen direct je examen te halen. Het lijkt me dat je jezelf met een voorlopig rijbewijs verkeerde dingen gaat aanleren...
 
tegenwoordig gemiddeld met het nieuwe examensysteem tussen de 20 en 30x €37 (ongeveer).
Is ook niet goedkoop.
Dat voorlopige rijbewijs met beperkingen lijkt me toch wel relaxt, die beperkingen vallen best mee toch? (snachts motor rijden doe je toch niet vaak)
 
15x60 € = 900€ en dat kan ik er niet aan geven. Punt.

Oh. Omdat je dat geld nodig hebt om je ziektekosten mee te betalen als je met al je ervaring toch onderuit gaat? ;)

Ik vind het überhaupt een vreemd systeem dat je nagenoeg zonder lessen een voorlopig rbw krijgt(al hebben ze in België wel heel weinig verkeersdoden natuurlijk). Mijn mening is dus wel duidelijk denk ik.
 
ik zou een verlopig rybewys pakken kun je 2 maal examen doen zolang je met een l ryd .welke brommer heb je gekocht ?
 
Ik doe 6 uur les, dan ...maand voorlopig rijden (ben ik nu bezig) en dan 2 uur extra (mag ik ook de motor van de rijschool gebruiken en zij zorgen ook voor de volgwagen en apparatuur voor tijdens het examen) en dan het examen afleggen (tegen 13 augustus ofzo, weet het niet meer precies).
 
Oh. Omdat je dat geld nodig hebt om je ziektekosten mee te betalen als je met al je ervaring toch onderuit gaat?

Ik vind het überhaupt een vreemd systeem dat je nagenoeg zonder lessen een voorlopig rbw krijgt(al hebben ze in België wel heel weinig verkeersdoden natuurlijk)

Dat mag dan al zo zijn...maar verandert nix aan mijn situatie.
Persoonlijk vind ik 30 uren rijles en meer dan weer teveel van het goede...je leert toch pas echt rijden als je daadwerkelijk zelf gaat rijden.

Mijn mening is dus wel duidelijk denk ik.

Je bent tegen het 8 uur systeem en je vind het bovendien gek dat je na 6 uur al een voorlopig rijbewijs krijgt. Maw een mening waar ik momenteel weinig aan heb want er is geen andere optie :?
Maar toch bedankt
 
Mensen worden soms te enthousiast over dingen en geven dan onder het mom van "het is voor me eigen veiligheid" onheilig veel geld uit. Terwijl dat niet nodig is...60 € voor een uurtje rijschool is waanzin. Dan 15 uur rijles nemen bovenop de 750 € die je al kwijt bent is alleen voor rijke mensen weggelegd.

Maar nog steeds heb je niet gezegd of je nu voor of tegen voorlopig rijbewijzen bent ( in dit systeem wel te verstaan)
Maar het hoeft niet hoor als je echt ni wil...

Ik ben er ondertussen uit. Thx
 
Ik...

[me]~Vincent~ denkt
[/me]


570 € voor 8 uur rijles plus examenbegeleiding en drie uur theorieles (maar die was "gratis" )

Komen daar nog bij 15 € voor boek theorie, 15 € voor theoretisch examen en weetikveel voor praktisch examen. Dus ik schat dat ik rond de 700 € ga uitkomen.
 
oja das waar ook ik heb geen theorieexamen moeten doen das pas paar maanden nadat ik mijn rijbewijs had ingevoerd!!!

(was toen nog geldig da van de auto)

Maaruh is theorie geen 125 euro's (bij de auto toch wel)

Jah en da boek enzo moet je niet bijtellen da zijn de kosten ook niet ;)
 
Ik moet studeren '(

( Klinkt belachelijk aangezien het donderdag avond is maar ik studeer 's avond en 's nachts en ik ben het aan mezelf en me moeder verschuldigd om te slagen )

Dus! Thx for the offer. Ik hou je der aan. Maar de eerste weken kan het niet :(

Als je msn hebt add me vanloovincent"at"hotmail.com dan kunnen we is gaan sjezen asge goesting hebt.
 
Als je niet al te ver van de grens af woont, zou je
natuurlijk ook in NL kunnen gaan lessen....
Scheelt een hoop geld.

Na 6 uur rijles heb je echt nog niet genoeg controle over de motor
om deze goed te besturen. Maar goed, in België rijdt iedereen heel
voorzichtig, rustig, maakt nooit brokken, dus het komt wel goed hoor.
 
Ze zijn nu echt gek geworden bij ons (van www.gva.be - de gazet van Antwerpen):

"Vanaf 1 augustus worden de voorwaarden om aan een rijbewijs te geraken, gevoelig versoepeld.
Wie twee keer zakt voor een theoretisch rijexamen, is niet langer verplicht om cursus te volgen bij een rijschool. Wie mensen met een voorlopig rijbewijs begeleidt, moet ook niet langer vrijgesteld zijn van veroordelingen voor bepaalde verkeersovertredingen.

Tot nu toe moesten kandidaten voor het theoretisch examen in één of twee keer slagen voor de test. Lukte dat niet, dan was de kandidaat-bestuurder verplicht theoretische rijlessen te volgen. Vanaf 1 augustus is dat niet langer het geval.
Vanaf die datum kunnen ook mensen die ooit een voorlopig rijbewijs hadden maar door omstandigheden nooit een echt behaalden, een voorlopig rijbewijs voor dezelfde categorie behalen, zonder daarvoor verplicht de rijschool te moeten inschakelen.
Wie zijn zoon of dochter wil leren autorijden, moet ook niet langer vrijgesteld zijn van alle verkeersovertredingen. De begeleider moet alleen nog over een geldig rijbewijs beschikken. De laatste drie jaar voorafgaand aan de begeleiding mag zijn rijbewijs ook niet tijdelijk zijn ingetrokken.
Nieuw is ook dat Europese rijbewijzen die in een EU-land werden afgeleverd, ook in Belgische rijbewijzen kunnen worden omgezet als het Europese rijbewijs ná de registratie als Belg of vreemdeling werd uitgereikt. Tot nu toe moest het Europese rijbewijs behaald zijn vóór de inschrijving van de houder in het bevolkingsregister. Voor niet-EU-landen blijft deze voorwaarde gelden.
De houders van een Europees of buitenlands rijbewijs moeten voor het behalen van een Belgisch rijbewijs wel slagen in het theoretisch en praktisch rijexamen, maar ze hoeven geen lessen te volgen. "

Het was al makkelijk...maar nu krijg ik al helemaal het idee dat ze straks die dingen gratis bij een pak cornflakes gaan weggeven |( |( |(

edit: dit is voor het autorijbewijs, niet voor de motor!
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik 6 uur les gevolg; dan 1,5 maand met het voorlopig rijbewijs om dan nog 2 uurtjes + examen af te legen. Van de eerste maal gelukt.

Wel in die 1,5 maand veel meegereden met een club om te toeren en nog verschillende hints en tips gekregen om nog wat kleine foutjes weg te werken. Dit was vorig jaar half april, ondertussen ben ik onderweg naar mijn 20000 km.
 
Terug
Bovenaan Onderaan