POLL: Welk motorrijbewijs heb jij in 2021?

Welk rijbewijs heb je?


  • Totaal aantal stemmers
    117
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik heb vorige maand een nieuwe gehaald, en er staat op: AM, A1, A2, A, B, T. Waar dat allemaal voor nodig is mag Joost weten.
 
"Gewoon" A, was 39 toen ik het haalde met 21 jaar rijbewijs B, inmiddels alweer bijna 5 jaar geleden. Moet alleen D en DE nog voor ik het compleet heb, maar weet niet of ik dat wil/ga halen.
 
Ik heb vorige maand een nieuwe gehaald, en er staat op: AM, A1, A2, A, B, T. Waar dat allemaal voor nodig is mag Joost weten.

Ja de meesten hebben dat er ongetwijfeld op staan. :) Gaat om het 'hoogste' A-rijbewijs. :)
Je mag zo op de tractor rijden, zonder enige kennis of ervaring.

"Gewoon" A, was 39 toen ik het haalde met 21 jaar rijbewijs B, inmiddels alweer bijna 5 jaar geleden. Moet alleen D en DE nog voor ik het compleet heb, maar weet niet of ik dat wil/ga halen.

Misschien als je ooit nog eens van baan wil wisselen. :P
 
Het staat er bij mij op, rijbewijs is vernieuwd in 2021.
Klopt wat je zegt,staat er bij mij ook op helemaal onderaan
Maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je op een tractor niet zo maar mag rijden,dat mocht vroeger wel
Toen zag je jongens van een jaar of 15 gewoon op zo,n ding rijden
Dat mag volgens mij niet meer
 
Klopt wat je zegt,staat er bij mij ook op helemaal onderaan
Maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je op een tractor niet zo maar mag rijden,dat mocht vroeger wel
Toen zag je jongens van een jaar of 15 gewoon op zo,n ding rijden
Dat mag volgens mij niet meer

Waarom denk je dat het tractorrijbewijs geïntroduceerd is?
 
Volledige A afgelegd. Jaren erna B-rijbewijs wegens zoontje on the way. De rest haal ik ooit wel eens als de nood er is. :P
 
Vroeger moest je vanaf je 16 een trekker certificaat hebben, vanaf je 18 mocht je er altijd op rijden.
Nu kun je vanaf 16 een T-rijbewijs halen.
Je krijgt een T op je rijbewijs bijgeschreven als je voor 1 juli 2015 al een b rijbewijs had.
 
Probeer maar eens op zo'n grote moderne trekker weg te komen, daar ben jij dan geen rijbewijs voor nodig, maar wel een studie zo langzamerhand.
Je moet vast eerst een menu op een beeldscherm doorlopen.
Ik heb wel een keer 2 zware locomotieven met een scheepskraan van het schip op de rails op de kade gezet, en ze daarna met een XL shovel weggesleept.
 
Toen ik naar Zambia ging voor mijn werk (manager van wildpark) moest ik een autorijbewijs hebben. Was in NL gezakt, de auto van mijn instructeur ging kapot. In Lusaka meteen naar een rijschool, kreeg eerst een test. Daarbij moest ik achteruit rijden en een bocht maken tussen twee grote plastic vaten. Ik raakte er eentje, maar kreeg een compliment van de instructeur. Volgens hem was ik de eerste die er maar een had geraakt. Toen vervolgde hij, dat hij had vastgesteld dat ik goed kon autorijden en dat ik gezegd had haast te hebben (moest de week daarop al naar het park bijna 1000km verderop). Wat hem betreft mocht ik alle lessen en ook het examen overslaan. Hij kende iemand bij het Ministerie die rijbewijzen uitgaf, wilde ik nog een categorie erbij op het pasje (wij hadden in NL toen nog zo'n papieren vodje). Ja, doe ook maar eentje voor de motor, ik had mijn XR600R bij me, wel handig een rijbewijs na 5 jaar zonder in Malawi te hebben rondgereden. Volgende dag was hij een beetje schaapachtig, de persoon die over de motorrijbewijzen ging was ziek, daarom had hij voor dezelfde prijs ook maar een vrachtwagenrijbewijs laten regelen.
 
ik stam nog uit de tijd dat je het tractorrijbewijs T en bromfietscertificaat AM samen met B kreeg. E achter B kreeg ik niet, dat is in 1984 al gescheiden. inmiddels is naast rijbewijs B, het rijbewijs D/D1 (bus/bus met sleep-as. weliswaar beperkt tot automaat, code 78) en rijbewijs A/A1/A2 bijgeschreven. E achter B heb ik niet, maar doordat de overheid de regels voor aanhangers achter auto's heeft versoepeld, heb ik E achter B niet zo nodig. rijbewijs C/C1-voertuigen gebruik ik niet, dus C/C1 heb ik dan ook niet nodig.
 
Toen ik naar Zambia ging voor mijn werk (manager van wildpark) moest ik een autorijbewijs hebben. Was in NL gezakt, de auto van mijn instructeur ging kapot. In Lusaka meteen naar een rijschool, kreeg eerst een test. Daarbij moest ik achteruit rijden en een bocht maken tussen twee grote plastic vaten. Ik raakte er eentje, maar kreeg een compliment van de instructeur. Volgens hem was ik de eerste die er maar een had geraakt........
Beetje hetzelfde in USA. Dochter emigreert naar USA, ze heeft rijbewijs BE en veel rijervaring. Het overzetten van haar rijbewijs naar US rijbewijs is voor haar te ingewikkeld(of voor de locale beambte) en ze vraagt gewoon het rijexamen aan. Dat ging dus ongeveer ook zo; rondje op een parkeerterrein en met complimenten geslaagd. De meeste Amerikanen kunnen dan ook helemaal niet autorijden.
On-topic: sind 1968 A en daar kwam in 1971 BE bij (de E kreeg ik er gratis bij) en sinds een paar jaar AM, A1,A2,A,B, BE en T en okt dit jaar verloop m'n rijbewijs dus moet ik nu eerst gekeurd worden ivm m'n leeftijd (75 :'):])
 
Laatst bewerkt:
ik mag buiten bus overal mee rijden. en voor alle categorieen de eerste keer geslaagd.
maar das al effe geleden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan