polyester boren?

Vale Tek

MF veteraan
24 feb 2006
1.653
0
hebben jullie een tip wat betreft in t polyester boren? ik moet er een paar gaatjes in een undeetray boren maar wat is beter een nieuwe of juiste een oude boortje? voorverwarmen? elke andere tips zijn welkom



ik monteer het u onder een gsx r 600 ( sradje)
 
nieuw boortje, rustig laten boren (dus laag toerental). tenminste ....zo doe ik het altijd.

het kan wel met een hoog toerental maar dan loop je de kans dat de boor te heet word en dus een mooi rond GROOT gaatje erin jast!!
 
Hout of platenboor gebruiken.
Houtboortje heeft een mooie scherpe punt waardoor je niet wegglijdt en in het dunne materiaal heb je daardoor ook minder kans dat het gat driehoekig wordt.
 
Er zijn vaak wel aparte boortjes voor kunststoffen, maar je kunt ook een oud metaalboortje iets aanpassen zodat deze wat beter werkt.
Hier maken ze de boor wat minder scherp om door acryl te kunnen boren.
Weet niet helemaal zeker of dit ook voor polyester gaat werken, dus probeer op een overbodig stukje, als je dat hebt, te proefboren.

Heb hiero een wat uitgebreidere link gevonden hoe je een metaalboor kunt bijslijpen voor plastic.
 
Laatst bewerkt:
Misschien werkt het oude truukje met een stukje textiel? Ik ken het van gaten boren in dunne metaalplaat: leg een stukje katoen tussen de boor en plaat en de kans op "happen" van de boor is nihil.
 
Hi,

Gaten boren in polyester doen wij in de botenbouw www.makma.nl altijd met Pirana boortjes. ;)
Je kan met een boortje 2 of 3 voorboren en steeds een groter boortje nemen.
Geen houtboren gebruiken want die kan je dan na 10 tot 20 gaten gewoon weggooien en dan ben je dat mooie puntje ook kwijt!! ;(
Pirana staalboortjes doen het het best. Je moet alleen na ongeveer 40 keer boren de punt van het boortje slijpen. Gewoon met een slijpmachine, en op de witte schijf. NIET op de grijze (grove) schijf.
Pas wel op dat je idd met een niet te hoog toerental boort want vlak voor je door het polyester heen bent vreet de boor zich vast.
Boor gewoon met drie of vier veschillende boormaten en je hebt ook geen splinters of stukjes die losbreken. *D

Suc6 8-)
 
Hi,

Gaten boren in polyester doen wij in de botenbouw www.makma.nl altijd met Pirana boortjes. ;)
Je kan met een boortje 2 of 3 voorboren en steeds een groter boortje nemen.
Geen houtboren gebruiken want die kan je dan na 10 tot 20 gaten gewoon weggooien en dan ben je dat mooie puntje ook kwijt!! ;(
Pirana staalboortjes doen het het best. Je moet alleen na ongeveer 40 keer boren de punt van het boortje slijpen. Gewoon met een slijpmachine, en op de witte schijf. NIET op de grijze (grove) schijf.
Pas wel op dat je idd met een niet te hoog toerental boort want vlak voor je door het polyester heen bent vreet de boor zich vast.
Boor gewoon met drie of vier veschillende boormaten en je hebt ook geen splinters of stukjes die losbreken. *D

Suc6 8-)
TS had het ook over een paar gaatjes en niet 10-20 gaten en dan is een houtboor prima te doen, ik heb ook met polyester gewerkt (bakken voor zijspans) en daar slepen we zelf een staalboortje als platenboor.
Als leek is dat misschien wat te lastig en omdat het ging om een paar gaatjes leek me de houtboor een prima oplossing :Y

Nu weet ik ook waarom boten zo duur zijn :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan