Polyester how-to

Daylights

MF veteraan
18 apr 2003
1.367
0
Beusichem
Over een weekje of 2 hoop ik mijn licht polyester kuipje binnen te hebben, alleen moeten dan nog wel de koplampgaten gemaakt worden. Dat is opzich niet zo'n punt, maar ik zal dan ook soort 'buisjes' moeten maken aan de binnenkant van de kuip en dat zal ik waarschijnlijk met een mal van een PVC pijp maken waarna ik die bedek met glasmatjes en polyester hars voor zover ik het begrepen heb.

Kan iemand mij een klein beetje uitleggen hoe dat in z'n werking gaat of weet iemand daar een how-to voor? Hoe lang ben ik er ongeveer mee bezig en hoe lang moet het harden voor het naar de spuiter kan?
 
Porno dus :P

Zeker weten geen limegreen ? O-)


Ja dat is wel gaaf maar al niet echt bijzonder meer. De ondertitel van Da Ninja vond ik wel toepasselijk: Frogs are green, Ninja's are black :+

Alhoewel ik nog steeds Lime Green de enige echte Kawasaki kleur vind, wil ik niet op de zoveelste groene Kawa rijden maar toch net ff iets aparts creëren :)

(Even voor duidelijkheid, zo denk ik er nu over. Ik ben het nog steeds aan het overdenken dus suggesties zijn NOG STEEDS welkom ;) )
 
Over een weekje of 2 hoop ik mijn licht polyester kuipje binnen te hebben, alleen moeten dan nog wel de koplampgaten gemaakt worden. Dat is opzich niet zo'n punt, maar ik zal dan ook soort 'buisjes' moeten maken aan de binnenkant van de kuip en dat zal ik waarschijnlijk met een mal van een PVC pijp maken waarna ik die bedek met glasmatjes en polyester hars voor zover ik het begrepen heb.

Kan iemand mij een klein beetje uitleggen hoe dat in z'n werking gaat of weet iemand daar een how-to voor? Hoe lang ben ik er ongeveer mee bezig en hoe lang moet het harden voor het naar de spuiter kan?


Een heel wat jaartjes terug (zo'n 10 jaartjes zeg maar) heb ik zelf polyestervezelpleisters met kunsthars gebruikt voor het repareren van m'n zeilbootje. Niet geheel dezelfde vorm, maar het principe blijft wel gelijk. Het goedje kan je in elke DHZ-zaak kopen.

Het was wel een deddelwerk: de vezelpleisters moesten eerst in de hars worden gedrenkt en daarna over het gat dat in de boot zat worden geplakt. Het gat was niet denderend groot (een kleine vuist), maar wil je wat stevigheid dan zit je al gauw met vijf pleisters te werken.
De pleisters worden in elkaar verweven erop geplakt en aan het eind smeur je de boel nog in met de hars. Ik moest het toen een paar dagen laten drogen, maar ik denk dat ze tegenwoordig wel snellere droogtijd hebben.

Nadat het gedroogd was heb ik het geschuurd en gepolijst en daarna behandeld met een stevige laag verf. En that's it! Supersterk spul en je zit het bijna niet (natuurlijk afhankelijk hoe je het afwerkt: oude verf verkleurt zodat je die nieuwe verflaag wel kan zien zitten).

Betreft het vastzetten van je kuip, dat wordt meetwerk. Ik denk dat je het zelf ook wel makkelijk af kunt, maar het zal je wel tijd kosten! Succes iig!

Ps. en je wilt een originele bike? Spuit 'm helemaal rose! Ik heb nog nooit een rose bike gezien, dus dan heb je wel wat origineels ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik mag dan wel een leren pak hebben, maar ben nog net geen nicht ;) Nee momenteel zitten er ook al stukjes rose verwerkt in de bestikering maar ik loop er niet echt warm voor.

Maar thanx for the info! Enneh.... 'deddelwerk' :?
 
Ik mag dan wel een leren pak hebben, maar ben nog net geen nicht ;) Nee momenteel zitten er ook al stukjes rose verwerkt in de bestikering maar ik loop er niet echt warm voor.

Maar thanx for the info! Enneh.... 'deddelwerk' :?


Overgenomen uit de Brabantsche Dikke van Dale:


deddel·werk (het ~)
1. ut verrichtuh van arbeid waor enorm veul wordt geknoeid met materialuh zodat ut een vies knoeiboeltjuh wordt!


;)
 
Als je materiaal nodig hebt, ga dan naar een echte polyesterboer, en niet naar een automaterialen zaak...
Bij ons koop je 5 liter polyester en 3m2 geweven glasvezelmat voor ongeveer 50 euro, 0,5 liter en 0,5m2 geperste mat kost bij de doe het zelver al 15 euro.

Let dus even op waar je wat koopt, kunt zo een bak met geld uitsparen voor de eerstvolgende bekeuring.
 
Ja dat is wel gaaf maar al niet echt bijzonder meer. De ondertitel van Da Ninja vond ik wel toepasselijk: Frogs are green, Ninja's are black :+

Alhoewel ik nog steeds Lime Green de enige echte Kawasaki kleur vind, wil ik niet op de zoveelste groene Kawa rijden maar toch net ff iets aparts creëren :)

(Even voor duidelijkheid, zo denk ik er nu over. Ik ben het nog steeds aan het overdenken dus suggesties zijn NOG STEEDS welkom ;) )

Kan ook wel groen zijn én apart hoor 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan