Pompstation in Dronten verwisseld benzine en diesel in ondergrondse opslagtank waardoor je dus verkeerde brandstof tankt.

Ik heb 2 keer benzine in mijn bus gegooid, echt een hele volle tank van bijna 200 euro. Öamtc (Oostenrijk) ter plaatse, tappen hem helemaal af en gooien er 20 liter benzine in ⛽ en rijen, naar de pomp, weer volgooien
 
Korte stukjes...benzine langs de zuigerwand in je carter. ;)
Veel klanten die ik heb en korte stukjes rijden...merk je aan de olie. Schraler en soms zelfs stinkend.
Schoonvader ook: "Ha, als ik olie peil er hoeft nooit olie bij".
Reed ook altijd korte stukjes.
Maar het loopt zeker wel zo van je peilstok af ? "Ja. dat wel".

Daarom is 's winters af en toe warmdraaien ook zo slecht voor een motor(fiets)
 
Die rijdt op een tankwagen? Ik vind dit serieus een interessante kwestie namelijk…

Ja.

20230406_023015.jpg


Direct even afkloppen, maar een contaminaat, zoals het in jargon heet, komt gelukkig niet zo vaak voor.

Een tankwagen heeft over het algemeen meerdere compartimenten.
In mijn geval 5.

20230328_161926.jpg


Op de foto, die man ben ik niet maar is een leerling, zie je een groen en zwarte loskoppeling.

Zwart is diesel en groen is Euro, )Geel is V power en Oranje V power diesel.)
Je ziet dat de ene een mannetje is en de ander een vrouwtje.

Dit is al een manier om een contaminatie te voorkomen.
Echter moet je wel de juiste koppeling op het juiste compartiment aansluiten.
En daar gaat het dan mis.
Een dieselkoppeling op een compartiment met benzine en/of andersom en de gevolgen zijn groot.

Het gaat wat ver om er uitgebreid op in te gaan, maar wij werken constant met procedures om fouten uit te sluiten.
Het zelf laden van de tankwagen, het administratief ( computer ) bijhouden van in welk compartiment wat geladen is, en een dubbele zelfcontrole voor lossen neemt al veel risico weg.

De financiële gevolgen zijn groot, imagoschade en motorschade aan voertuigen en het leegzuigen van gecontamineerde tanks loopt in de 10 duizenden euro's.

En het komt overal voor, bij elke oliemaatschappij, oliehandelaar etc.

En om een fabeltje uit de wereld te helpen, als ze nog bestaan, ook witte pompen halen hun brandstof bij de grote laaddepots.
Het enige verschil kan zijn of er wel of niet speciale additieven aan de brandstof zijn toegevoegd.
Maar de basiskwaliteit is overal hetzelfde.

Mocht iemand een carrierewissel voor ogen hebben, we zoeken nog mensen.
Een goede tankwagenchauffeur motorbrandstoffen is zijn gewicht in goud waard.😁
 
Ik zal es vragen aan die gasten die bij mij lossen op de zaak.
Tot ju tor zijn het de klanten zelf die de fout maken.
En heb wel es HD pompen en injectoren al kapot zien gaan na een maandje of wat.
Want in het begin merk je niks....

Het is allebei niet fijn, maar benzine in een dieselmotor is echt schadelijk.
Een paar jaar geleden was 2% benzine in diesel nog te doen voor een dieselmotor.
Nu is 1% al zo schadelijk dat moderne diesels er niet tegen kunnen.

Wie lost er bij jou?
Schenk?
 
Het is allebei niet fijn, maar benzine in een dieselmotor is echt schadelijk.
Een paar jaar geleden was 2% benzine in diesel nog te doen voor een dieselmotor.
Nu is 1% al zo schadelijk dat moderne diesels er niet tegen kunnen.

Wie lost er bij jou?
Schenk?
Ik heb begrepen dat benzine niet smeert en dat is slecht voor het brandstofsysteem van een dieselmotor.
Vroeger voegde ik 's winters weleens wat benzine toe aan de diesel tegen het vlokken, maar dat is niet meer nodig.
 
Ik heb begrepen dat benzine niet smeert en dat is slecht voor het brandstofsysteem van een dieselmotor.
Vroeger voegde ik 's winters weleens wat benzine toe aan de diesel tegen het vlokken, maar dat is niet meer nodig.

Klopt, tegenwoordig bestaat er zomer en winterkwaliteit.
 
Heb dat eind vorige eeuw meegemaakt bij de Mobil. Benzine ipv diesel.
De onverwoestbare ongeblazen Franse 2500 4cylinder diesel vond t lastig maar overleefde met gemak.
 
Ik heb 2 keer benzine in mijn bus gegooid, echt een hele volle tank van bijna 200 euro. Öamtc (Oostenrijk) ter plaatse, tappen hem helemaal af en gooien er 20 liter benzine in ⛽ en rijen, naar de pomp, weer volgooien
Ehmmm.
Ik neem aan dat ze er 20 liter diesel in gooien na het aftappen.
 
@demifort Die additieven, waar worden die er nu bijgegooid? Is dat vóór het in jouw tankwagen gaat, dus dan wordt er steeds gekeken waar het naartoe gebracht wordt en kun je niet meerdere brandstofmerken met 1 rit doen?
Kan me niet voorstellen dat jij steeds een jerrycannetje bij de pomp er achteraan kiepert :+
 
@demifort Die additieven, waar worden die er nu bijgegooid? Is dat vóór het in jouw tankwagen gaat, dus dan wordt er steeds gekeken waar het naartoe gebracht wordt en kun je niet meerdere brandstofmerken met 1 rit doen?
Kan me niet voorstellen dat jij steeds een jerrycannetje bij de pomp er achteraan kiepert :+

Additieven worden bij het laden van de tankwagen geïnjecteerd.
Wij werken met ritnummers welke wij invoeren op het depot.
Aan die ritnummers hangen de juiste hoeveelheden en soort product, al ingedeeld per compartiment.

Op externe depots doen wij dat handmatig, maar ook dan krijgen we de voor ons bedoelde additieven en dus de Shell kwaliteit.

Bij ons komen ook andere oliemaatschappijen laden, Total, af en toe Q8, Gulf, kleine handelaren etc.
Die hebben dan hun eigen smaakje of basis brandstof.

Wat betreft die additieven, het kan zijn dat er bij kleine bedrijfjes nog een jerrycan bij wordt gemengd.
Maar eigenlijk is dat ouderwets en slecht voor mens en milieu.
 
Schoonvader ook: "Ha, als ik olie peil er hoeft nooit olie bij".
Reed ook altijd korte stukjes.
Maar het loopt zeker wel zo van je peilstok af ? "Ja. dat wel".

Daarom is 's winters af en toe warmdraaien ook zo slecht voor een motor(fiets)
"Warm houden" noemen de kenners dat.
 
Ja, maar ook verkeerd storten bij een pompstation. Het zijn vaak de wat kleinere witte pompen. De grote merken gaan wel goed.
Waarom zou het vaker gebeuren bij een kleine witte pomp,het ligt toch gewoon aan de chauffeur die de tanks komt vullen.
Ik heb heb het al meerdere malen gelezen dat dit gebeurd was,ook bij grote merken.
En een tijd geleden stond ik aan een BP pomp in Luxemburg terwijl ze aan het vullen waren.
Toen de tank vol was koppelde de chauffeur de slang los en sloot die aan op een andere aansluiting van de vrachtwagen,om een andere tank te vullen.
Dus even missen kan snel gebeurd zijn.
 
Eens, het zou overal kunnen gebeuren. Wij zien heel snel het resultaat van verkeerd gestorte brandstof, mijn ervaring is (niet met cijfers onderbouwd) dat de grote merken beter hier mee omgaan. Toeval? zeker mogelijk.
Er zijn periodes dat het maanden niet voorkomt, laatst 3 pompen verkeerd gestort op 1 dag, allemaal kleine pompen in particuliere handen. Dit verdeeld over het land.
 
Eens, het zou overal kunnen gebeuren. Wij zien heel snel het resultaat van verkeerd gestorte brandstof, mijn ervaring is (niet met cijfers onderbouwd) dat de grote merken beter hier mee omgaan. Toeval? zeker mogelijk.

Toeval.

Ik heb jaren op kantoor gezeten bij de grootste vervoerder van Motorbrandstoffen in de Benelux.

Contaminaten kwamen overal voor, of het nu BP was, of Total , of de kleine stationnetjes.

Kleine pompen in particuliere handen kunnen eigenlijk nooit voldoen aan de eisen die gesteld worden aan het vervoer van gevaarlijke stoffen, laat staan dat ze een eigen vrachtauto kunnen betalen.
Ook die laten hun brandstof leveren door gespecialiseerde bedrijven.

Daarbij, als je kijkt hoe vaak het fout gaat per aantal lossingen, dat is echt peanuts.
Wij hadden gemiddeld 100 vrachtwagens op de weg, 24 uur per dag, gemiddeld 4 lossingen per dag..

En dan zo 5 foutstortingen per jaar..
 
Daarbij, als je kijkt hoe vaak het fout gaat per aantal lossingen, dat is echt peanuts.
Wij hadden gemiddeld 100 vrachtwagens op de weg, 24 uur per dag, gemiddeld 4 lossingen per dag..

En dan zo 5 foutstortingen per jaar..

Ha, dat is bruikbare informatie om je een beeld te vormen inderdaad. Een ruw sommetje leert dan dat er zo'n 146.000 lossingen per jaar zijn. 5 foutstortingen is dan dus ongeveer 1 op de 30.000, oftewel 0,003% van de stortingen.

Dat is inderdaad best wel betrouwbaar :)
 
Ik was dus 1 van de ongelukkigen die deze brandstof heeft getankt.
Het blijkt dat er nog wel veel diesel in de opslagtank zat en dit vermengd is met euro95.
Heb nu 150 kilometer gereden en nog geen last van inhouden of stoeken van de motor.
Betreft Transporter t5 uit 2014.
 
Ik was dus 1 van de ongelukkigen die deze brandstof heeft getankt.
Het blijkt dat er nog wel veel diesel in de opslagtank zat en dit vermengd is met euro95.
Heb nu 150 kilometer gereden en nog geen last van inhouden of stoeken van de motor.
Betreft Transporter t5 uit 2014.
Het gaat niet gelijk mis, maar ga er maar van uit, dat pomp of injectoren problemen gaan geven. Zelfs een klein beetje benzine in de diesel kan al funest zijn. Heb je je bij het tankstation gemeld ?
 
Ik was dus 1 van de ongelukkigen die deze brandstof heeft getankt.
Het blijkt dat er nog wel veel diesel in de opslagtank zat en dit vermengd is met euro95.
Heb nu 150 kilometer gereden en nog geen last van inhouden of stoeken van de motor.
Betreft Transporter t5 uit 2014.
Ben je nou niet bang dat de brandstof pomp naar de klote gaat door het mogelijk schralere mengsel?
Of heb je er gelijk echte diesel er bovenop gegooid?
 
Het gaat niet gelijk mis, maar ga er maar van uit, dat pomp of injectoren problemen gaan geven. Zelfs een klein beetje benzine in de diesel kan al funest zijn. Heb je je bij het tankstation gemeld ?
Er zijn 15 gedupeerden en we hebben allemaal een mail gehad van het betreffende tankstation dat als er schade ontstaat dit vergoed word.
 
Terug
Bovenaan Onderaan