'Poppen' en knalletjes uit uitlaat bij gas dicht in versnelling..

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
...betekent toch te laten ontsteking en/of te arm mengsel?
(ik twijfel aan dingen, zet 'm rijker, gedraagt zich armer)
 
Valse lucht heb ik erg veel voorzorgmaatregelen voor genomen en erg vaak op getest, maar/dus is het niet.
Geen lek in uitlaatsysteem.
Gaat om enfield bullet 500 met BSA M20 demper (is absorptiedemper)

Poppen kan dus ook te rijk zijn??
 
Ook je uitlaat kan valse lucht trekken, bijvoorbeeld als een demper op de header wordt geklemd (dus uitlaat uit meerdere delen)..onverbrandde resten in de uitlaat verbranden alsnog.
Hebben bijna al mijn motoren..hoort erbij.
Hou je bougie in de gaten; daaruit valt vaak te lezen of de afstelling goed is..of niet
 
die is zwart-donker, maar dat kan bij een enfield met vaag verleden ook een andere oorzaak hebben.
Ik wil de carburatie-setting goed hebben, dan eens blok uit elkaar trekken..
 
Mijn R1100RS doet het ook. Het zijn gewoon onverbrande resten die bij gas dicht nog meegezogen worden. Als ik echt nauwkeurig mijn gas afsluit syopt de injectie en ploft hij niet. Met en carburateur gaat dat natuurlijk niet, die blijft altijd stationair mengsel geven. Dan kan je alleen reflectiedempers met veel kamers maken om de knallen op te vangen.
Zolang de carburateur er niet afknalt of steekvlammen uit de uitlaat zou ik me geen zorgen maken.
 
Hier wat inspiratie..http://motorcyclemd.com/deceleration-backfire-tuning-your-carb/

In mijn ervaring is het met een CV carburateur en andere luchfilter en of uitlaat nauweljks te voorkomen. Truc die je kunt gebruiken is om een streepje gas te houden. Het poppen is dan weg
 
Knallen is vaak een slechte verbranding door een te arm mengsel gewoon rijker zetten en nog een rondje rijden nog steeds knallen dan een nog grotere sproeier in
Maar wat zit er voor een carb op die nep Amals uit India zijn niet echt de beste

Knallen KAN...etc....

Een verbrandingsmotor zoals wij die gebruiken is een ZUIGERmotor. wat doet die...juist ZUIGEN...
En zolang je de inlaat niet 100% dichtmaakt ( kan ook niet natuurlijk) bij gas dicht, blijft hij ZUIGEN, en een dichte gasklep/schuif zorgt voor afremmen op "de motor"
Maar hij zuigt dan altijd aan de inlaat...
Meestal zuigen ze dan aan de brandstof want dat komt er ook door bij stationair en en dus gas dicht...
Krijg je nu te veel brandstof, en te weinig lucht binnen dan verbrandt het niet, en gaat het de uitlaat in...
EN juist open dempers kunnen dan een punt bereiken waar temperatuur en zuurstof vanuit de uitlaat nog een naverbranding kunnen geven in de vorm van knallen
 
Krijg je nu te veel brandstof, en te weinig lucht binnen dan verbrandt het niet, en gaat het de uitlaat in...
EN juist open dempers kunnen dan een punt bereiken waar temperatuur en zuurstof vanuit de uitlaat nog een naverbranding kunnen geven in de vorm van knallen

eerder te weinig brandstof/arm mengsel dat niet/onvolledig verbrand in de verbrandingsruimte waardoor er benzine in de uitlaat terecht komt.
 
Het gekke is dat hij dat knallen met de amal (waar hij stationair zo beroerd op liep) dat niet deed..
iets andere plaatsing van de stationair-bypass of - sproeier, net iets brandstoftoevoer via de gasnaald bij stationair en niet te vergeten de hoek van de onderrand van de gasklep (en daarmee de hoeveelheid zuiging die je creeert kunnen hier van invloed zijn. De twee carburateurs zijn nu eenmaal niet identiek en dus op dit punt ook niet 100% vergelijkbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan