'Poppen' en knalletjes uit uitlaat bij gas dicht in versnelling..

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.076
8.226
Assen
...betekent toch te laten ontsteking en/of te arm mengsel?
(ik twijfel aan dingen, zet 'm rijker, gedraagt zich armer)
 
Een tweetakt carburateur heeft ook een andere afschuining van de gasschuif. Heeft te maken met het andere soortelijk gewicht van de brandstof. Tenzij je natuurlijk een separate olietoevoer hebt.
Gasschuif zou goed kunnen, maar is die andere afschuining niet als compensatie voor de lagere stroomsnelheid bij een tweetakt rond kwart gas??
 
Die kan ik niet volgen, Een tweetakt zuigt twee keer vaker aan dan een viertakt. Hoe kan de stroomsnelheid dan lager liggen? Dan zou ik zeggen dat de carburateur (venturi) te groot is. Natuurlijk verklein je met de gasschuif de venturi maar ik zie de lagere stroomsnelheid niet.
 
Omdat een tweetakt bij lagere gasstanden nog niet optimaal spoelt blaast hij tijdens de arbeidsslag (zuiger komt omlaag, carter comprimeert) een deel terug. Bij lage toerentallen is de cylindervulling zo beroerd dat er ondanks het dubbele aantal aanzuigmomenten minder mengsel door de carburatie komt. Pas als het toerental omhoog gaat klopt de spoeling weer en vliegt de hoeveelheid mengsel die er doorheen stroomt omhoog.
 
Laatst bewerkt:
Omdat een tweetakt bij lagere gasstanden nog niet optimaal spoelt blaast hij tijdens de arbeidsslag (zuiger komt omlaag, carter comprimeert) een deel terug. Bij lage toerentallen is de cylindervulling zo beroerd dat er ondanks het dubbele aantal aanzuigmomenten minder mengsel door de carburatie komt. Pas als het toerental omhoog gaat klopt de spoeling weer en vliegt de hoeveelheid mengsel die er doorheen stroomt omhoog.

Dè reden waarom men met membranen ging werken; geen terugblazen naar de carb.

Ik heb op mijn oude AWO ook een 2-takt carb (Jikov van Jawa), en heb slechts de sproeierbezetting aangepast op de cilinderinhoud.
Loopt perfect, maar knalt ook af-en-toe..

Mooi man..
 
Terug
Bovenaan Onderaan