Portofoon met bluetooth

GSXR_baby!

Rookie
14 sep 2018
21
0
Hallo motormuisjes,

Ik maak met 3 andere jaarlijks een motortocht. We zijn allemaal nog student en kunnen om deze reden niet de hoofdprijs veroorloven voor mooi apparatuur. Een poos terug konden we via onze vereniging met korting Sena's in bulk afnemen. Dus daar hebben we er allemaal een van. Deze kunnen weliswaar alleen 1-op-1 verbinden.

Nu zijn we al een tijdje aan het zoeken naar portofoons met bluetooth zodat we deze kunnen gebruiken en gewoon via een radio-kanaal kunnen babbelen met de hele groep.

Na lang zoeken valt het mij op dat het aanbod niet bijzonder groot is en dat ze natuurlijk ook niet goedkoop zijn. De vraag is dus eigenlijk of iemand nog een b-merk variant kent met bluetooth functionaliteit of wellicht dat iemand er nog twee heeft liggen waar wel afstand van gedaan wil worden?
We hebben pas twee midland g8e portofoons tweede hands kunnen kopen. Helaas worden deze niet meer nieuwe gemaakt want dit waren vroegen en nog altijd de best geprijsde...

Hopelijk heeft iemand antwoord, :}
 
Zelfs met de smh 5 kan je met z'n 3-en babbelen toch? 2/3 groepen maken en iedereen weet bijna alles. Anders bij aliexpress zoeken.
 
Ik heb zelf een smh5 fm, ik heb in de handleiding niks over groepen gelezen. Ga ik die dan even beter bekijken.

Je hebt wel dat je met de 3 laatste waarmee je verbonden bent geweest sneller kan koppelen. Maar dat ben je nog altijd 1-op-1 aan het communiceren. Je zou dan actief moeten wisselen als ik het goed begrijp.

Zelfs bij AliExpress zijn ze niet goedkoper dan 100 eu het stuk et vinden. En dat vind ik toch echt wel wat duur voor een zender/receiver met een bluetooth dongletje ingebouwd
 
Laatst bewerkt:
Hagibis X2 in de in/uitgang en je hebt Bluetooth op je porto.
 
Dat is zeker een mooie optie, heb die nog niet zo goedkoop gevonden

Ik betaalde volgens mij iets van €25-ish. En met je telefoon connect ie op Qualcomm APT-X HD. Dus. Trouwens, is dat geen idee? Gewoon groepsgesprek? Of hebben die studenten wel de nieuwste iPhone XS, maar met een cheap-ass abonnement bij de allergoedkoopste provider?

Het grootste babbelboxgesprek dat ik heb gehad was met 5 collega's met KPN als provider en dat heeft echt wel een paar uur geduurd, voordeel van onbeperkt bellen.
 
Ik betaalde volgens mij iets van €25-ish. En met je telefoon connect ie op Qualcomm APT-X HD. Dus. Trouwens, is dat geen idee? Gewoon groepsgesprek? Of hebben die studenten wel de nieuwste iPhone XS, maar met een cheap-ass abonnement bij de allergoedkoopste provider?

Het grootste babbelboxgesprek dat ik heb gehad was met 5 collega's met KPN als provider en dat heeft echt wel een paar uur geduurd, voordeel van onbeperkt bellen.

Hebben allemaal android, ik heb iig geen onbeperkt bellen. Bel eigenlijk nooit... Maar zo een dongel in een porto zou de oplossing zeker kunnen zijn
 
Ik heb nog een setje InterPhone Tribe liggen nog compleet met doosjes en boekjes.
Werkt goed. Vooral de FOX functie is top maar mijn vrouw vond de simplex verbinding van een porto niet handig in het gebruik.
Stuur een PM als je interesse hebt.
 
Ik heb nog een setje InterPhone Tribe liggen nog compleet met doosjes en boekjes.
Werkt goed. Vooral de FOX functie is top maar mijn vrouw vond de simplex verbinding van een porto niet handig in het gebruik.
Stuur een PM als je interesse hebt

Bedankt voor het aanbod maar ik sla toch af. Ik lees dat we om met een Tribe te kunnen verbinden allemaal een Tribe nodig hebben. Andere bluetooth apparaten zouden niet werken. Aangezien de andere die we hebben midlands, zal dat dus niet werken.
 
Weet niet zeker of ik voor bluetooth zou kiezen: bereik - ondanks beloften van 1.000m en meer - valt zeer tegen. Ik heb zelf een Interphone Sport. Ik heb 'm met de Sena van een maat gekoppeld. Hoor ik tijdens het rijden constant het windgeruis van zijn Sena systeem in mijn oor. Vervolgens hebben we allebei een BTT-button gekocht van Midland (werkt via smartphone data 3G/4G). Is het ook niet helemaal, want onderling veel verschil in volume. Hij hoort mij heel duidelijk, ik hem nauwelijks. Misschien dat ik dat nog kan verbeteren via de app van de Interphone. N.B. in de handleiding, noch op internet werd met 1 letter gerept over de beschikbare app.

Vorig jaar een aanvullende motorcursus gevolgd. De instructeur deelde "gewone" portofoons uit. Bereik veel beter, geluid veel beter. Heb je wel een speakersetje en een microfoon in je helm bij nodig.
 
Volgens mij heeft sena nu net iets op de markt gebracht waarmee je alle Sena setje met elkaar kunt verbinden.
 
Ik heb een Sena SR10 met een Motorola TLKR80. Werkt goed zo, maar net iets te duur voor het af en toe eventjes gebruiken. Is ook een hel om zowel aan je foon als portofoon te koppelen met bluetooth.
Ik hoor mijn pa wel goed en duidelijk, maar door de wind kan hij me niet horen, ook omdat de portofoon niet luider gaat. Vind het nogal dom. Ik wou zo'n Baofeng met bluetooth, maar die is naar mijn weten illegaal in BE.
Nieuwprijs van zo'n SR10 is zo'n 200€, excl. kabel.
Dan moet je nog de portofoon hebben die zelf ook zo'n 100€ kost/set van 2, én dan moet je ook nog per helm een communicatieset hebben van Sena, cardo of eender welk merk die compatibel is met de SR10.

Dan klinkt bellen via Whatsapp en 4G via je telefoon toch wel goedkoper als je binnen de EU gaat reizen :)
 
Ik heb ook al diverse systemen gebruitk. BT-setjes van Bami-express (doen het doorgaans een jaartje voor ze bij mij stuk gaan), porto's en nu op dit moment een Sena SMH5.
Die bami-setjes was ik redelijk snel klaar mee, ze dioen het goed, maar gaan redelijk snel stuk.
De porto's zijn een stuk robuuster en geven een veel beter geluid. Nadeel van die porto's is weer de bkabeling. Die bekabeling is natuurlijk kwetsbaar.
Op dit moment rij ik met een Sena SMH5. Die voldoet goed, redelijk geluid, aardig bereik enz..... Voor 1 op 1 communicatie ga ik voor de Sena, met z'n 3en is het ook nog goed te doen.

Als ik met groetere groepen rijd dan prefereer ik de porto! Groot bereik, maar ja die bekabeling he......... Totdat een maand of twee geleden een bekende van mij m'n werkplaats binnenstapte en weer de nieuwste gadget liet zien. Hij had op zijn Porto een bleutooth dongle zitten en die communiceerde weer met zijn Sena. Hj zweerde bij deze combi (geen draadjes meer, gingen bij hem ook altijd stuk).

De beste man doet motorbegeleiding van evenementen en dergelijke, gebruikt het spul dus op een (semi)professionele basis. Niks duur spul. Hij werkt, net als ik, met een Baofeng UV5-R en een Sena. Die koppelt hij dus met een bluetooth dongletje van Bami-Express. Ik ga binnenkort dat BT-dongletje ook maar aanschaffen!
 
Interessant, ik zou het portofoon + Bluetooth scenario ook wel willen verkennen. Weet iemand hoe (=als wat voor apparaat) je dan verbinding maakt met je Sena of Cardo? Kun je ook je gps of telefoon nog horen?
 
Interessant, ik zou het portofoon + Bluetooth scenario ook wel willen verkennen. Weet iemand hoe (=als wat voor apparaat) je dan verbinding maakt met je Sena of Cardo? Kun je ook je gps of telefoon nog horen?
Volgens de bewuste bekende van me schijnt alles gewoon te werken. Foon, Navi schijnt geen probleem te zijn.
 
Ik heb een Sena SR10 met een Motorola TLKR80. Werkt goed zo, maar net iets te duur voor het af en toe eventjes gebruiken. Is ook een hel om zowel aan je foon als portofoon te koppelen met bluetooth.
Ik hoor mijn pa wel goed en duidelijk, maar door de wind kan hij me niet horen, ook omdat de portofoon niet luider gaat. Vind het nogal dom. Ik wou zo'n Baofeng met bluetooth, maar die is naar mijn weten illegaal in BE.
Nieuwprijs van zo'n SR10 is zo'n 200€, excl. kabel.
Dan moet je nog de portofoon hebben die zelf ook zo'n 100€ kost/set van 2, én dan moet je ook nog per helm een communicatieset hebben van Sena, cardo of eender welk merk die compatibel is met de SR10.

Dan klinkt bellen via Whatsapp en 4G via je telefoon toch wel goedkoper als je binnen de EU gaat reizen :)

Bellen via Whatsapp is echt verschrikkelijk, net als via Facebook, Insta of eigenlijk eender welke internetbelapp. Vertraging is gewoon te groot om een gesprek te voeren en dan klinkt het alsnog blikkerig. Bij een premium provider is onbeperkt bellen gewoon onbeperkt bellen in de EU, geluidskwaliteit is beter en praktisch geen vertraging, waardoor je niet door elkaar heen zit te praten.
 
Interessant, ik zou het portofoon + Bluetooth scenario ook wel willen verkennen. Weet iemand hoe (=als wat voor apparaat) je dan verbinding maakt met je Sena of Cardo? Kun je ook je gps of telefoon nog horen?
Ow ja, die Baofeng UV5-R koop je voor een habbekrats bij onze Chinese vrienden. Hier in NL zijn ze ook gewoon te koop. Wel wat duurder maar wel meteen beschikbaar.

BTW: eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat die Baofeng portofoons niet legaal zijn in NL. Ze hebben teveel vermogen en hebben een aantal functies die de wetgever niet toelaat.
Al met al heb ik er nooit gedoe mee gehad. Op de motor verplaats je je constant waardoor overlast veroorzaken en/of uitpeilen niet echt mogelijk is.
 
Heel interessant die BT dongle, een stuk goedkoper dan de sena sr10 die ik overwoog. En een boafeng aan dezelfde prijs als een speciaal kabeltje voor mijn huidige hytera portofoon...
Een vraag: verbind je de dongle met je bt headset op dezelfde manier als een mp3 oid? Ik veronderstel dat dat oortje dat erbij hoort, gewoon in de vuilnisbak mag?
 
Heel interessant die BT dongle, een stuk goedkoper dan de sena sr10 die ik overwoog. En een boafeng aan dezelfde prijs als een speciaal kabeltje voor mijn huidige hytera portofoon...
Een vraag: verbind je de dongle met je bt headset op dezelfde manier als een mp3 oid? Ik veronderstel dat dat oortje dat erbij hoort, gewoon in de vuilnisbak mag?
Het oortje gebruik je uiteraard niet in je helm. Je verbindt de dongle via BT met je headset en je bent klaar.
 
Hebben allemaal android, ik heb iig geen onbeperkt bellen. Bel eigenlijk nooit... Maar zo een dongel in een porto zou de oplossing zeker kunnen zijn
Even hierop terugkomend. Je kan wanneer je geen onbeperkt bellen maar wel onbeperkt internet hebt altijd gebruik maken van een app als Skype of Discord en op die manier een groepsgesprek houden. Ik zie op aliexpress dat de 'simpele' bluetooth headsets voor in een motorhelm voor ongeveer een tientje gaan.
 
De gelinkte dongle is niet meer verkrijgbaar, ik heb nu deze besteld, hoop op hetzelfde resultaat.
Follow-upje: ik heb inmiddels achter mijn bureau de combi van Baofeng UV-5R, hierboven genoemde bluetooth dongel en de Sena 3S in mijn helm gepaird en geprobeerd -- en zoals Borisz al zei, dat werkt inderdaag "gewoon". Ik was eigenlijk vooral lang bezig om het portofoongebeuren een beetje te doorgronden. Hmm, DCS? CTCSS? SQL? Narrowband of wideband? TRD? 8)7

De iPhone is nog steeds het primaire device, en de dongel breekt daar op in als er signaal binnenkomt, meer kan ik niet vragen. Nu nog op weg proberen samen met de buurman, maar ik heb alle vertrouwen dat dat lekker werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan