Portofoon nog toegestaan na 1 juli?

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
6.415
1.051
Borger-Odoorn
Sinds jaar en dag gebruiken mijn partner en ik een portofoon op de motor. Bluetooth heeft over het algemeen maar een heel beperkt bereik en een portofoon komt een stuk verder; reuze handig als één van ons een keer verkeerd rijdt.
We gebruiken de portofoon icm met headset met een spreekknop op het stuur. Gaat prima. De portofoon zelf heb ik in mijn tanktas.
Nu is per 1 juli de wet aangepast waarbij het vasthouden van een mobiele telefoon is uitgebreid tot het vasthouden van een 'mobiel electronisch apparaat'.
Heeft dit consequenties? Kan ik hiervoor een bekeuring krijgen als ik de spreekknop bedien?
 
Je hoeft de spreekknop toch niet vast te houden in je hand?

Of is het punt dat je de knop ingedrukt moet houden zolang je spreekt?
 
als die spreek knop op je stuur zit gaan ze je daar echt niet voor bekeuren. als je de porto rijdend vast houd wel.
Overigens gebruiken les instructeurs ook een porto over het algemeen met een knop op een stuur. dus lijkt me geen probleem :)
 
Laatst bewerkt:
In hoeverre is het een mobiel elektrisch apparaat?
De mike van een 27m bakkie bijvoorbeeld, het apparaat zelf zit ingebouwd maar je hebt alleen de microfoon in je hand.
shopping.jpeg

Is dit nu ook verboden?
 
Sinds jaar en dag gebruiken mijn partner en ik een portofoon op de motor. Bluetooth heeft over het algemeen maar een heel beperkt bereik en een portofoon komt een stuk verder; reuze handig als één van ons een keer verkeerd rijdt.
We gebruiken de portofoon icm met headset met een spreekknop op het stuur. Gaat prima. De portofoon zelf heb ik in mijn tanktas.
Nu is per 1 juli de wet aangepast waarbij het vasthouden van een mobiele telefoon is uitgebreid tot het vasthouden van een 'mobiel electronisch apparaat'.
Heeft dit consequenties? Kan ik hiervoor een bekeuring krijgen als ik de spreekknop bedien?

Nee, want je mag ook je smartphone gewoon bedienen onder het rijden als deze in een houder zit van de rechter.

 
Ik denk van wel dat het vasthouden van de 27mc mic verboden is.
 
Laatst bewerkt:
Microfoon van een 27mc bakkie mag je vasthouden...
Het verbod geldt alleen voor mobiele apparaten, zoals telefoons, tablets en dus ook portofoons. Een 27 mc bakkie is geen mobiel apparaat, itt een portofoon. Zo blijft het vasthouden van de spreeksleutel van een mobilofoon ook toegestaan. Dat is dus geen goed vergelijk.
 
Laatst bewerkt:
Na enig zoekwerk denk ik wel dat het mag; de spreekknop zit immers vast op het stuur. Maar ik hoop dat een van onze politie-forumleden hier iets op kan zeggen.
 
Een 27 mc bakkie is geen mobiel apparaat, itt een portofoon. Zo blijft het vasthouden van de spreeksleutel van een mobilofoon ook toegestaan. Dat is dus geen goed vergelijk.
Wat is het verschil dan met een headset?
Jij hebt een spreekknop op je stuur dus die zit vast.
(in sommige landen zal je wel problemen hebben want daar mag je niet bellen met een headset.)

Best krom eigenlijk want je mag je achter het stuur niet scheren met een elec scheerapparaat maar wel met mesjes.
Wel roken zolang het niet met zo`n electrisch geval is.

Zit weer een behoorlijk grijs gebied in.
 
het knopje om te spreken houd je niet vast die bedien je. anders mag je het licht en de richtingaanwijzer ook niet meer bedienen.
en de wet zegt duidelijk vast houden dus zolang dat apparaat veilig in de tanktas zit houd je het niet vast en is het dus ook niet strafbaar.
de aanpassing in de regelgeving heeft wel als voordeel dat de politie eindelijk kan gaan optreden tegen al die zotten die hun camera ter hand nemen om de gevolgen van een ongeval te filmen van achter het stuur. want dat is ook een elektronisch apparaat en die mag je dus niet vast houden. wat ik mij dan wel weer afvraag hoe zit dat met elektrisch verwarmde handschoenen. is dat elektronisch en houd je dat vast of trek je het aan.
 
Wat is het verschil dan met een headset?
Jij hebt een spreekknop op je stuur dus die zit vast.
(in sommige landen zal je wel problemen hebben want daar mag je niet bellen met een headset.)

Best krom eigenlijk want je mag je achter het stuur niet scheren met een elec scheerapparaat maar wel met mesjes.
Wel roken zolang het niet met zo`n electrisch geval is.

Zit weer een behoorlijk grijs gebied in.

Nou, dat is dus niet helemaal waar.

Ik heb de wettekst er even bijgezocht:
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden.

Een scheerapparaat of electrische sigaret kan niet worden gebruikt voor communicatie of informatieverwerking. Lijkt me hier dus niet bedoeld.
 
Je hebt de letter van de wet en de geest van de wet.

Deze wet is/was bedoeld om het turen op een mobiel apparaat (telefoon etc) tegen te gaan omdat kijken op het scherm en kijken naar het verkeer niet tegelijk mogelijk is. Dat de wet een nogal vage omschrijving gebruikt is hoofdzakelijk bedoeld om ook in de toekomst geldig te zijn als er nieuwe ontwikkelingen plaats vinden die de aandacht van het verkeer af kunnen leiden.

Dat er voorlopig een grijs gebied bestaat van wat wel en wat niet toegestaan is zal de grens door ervaring en het gerecht bepaald worden. Zolang je tijdens het gebruik van je (mobiele) apparaat de aandacht bij het verkeer kan houden zal geen enkele handhaver corrigerend optreden.
 
Wat is het verschil dan met een headset?
Jij hebt een spreekknop op je stuur dus die zit vast.
(in sommige landen zal je wel problemen hebben want daar mag je niet bellen met een headset.)

Best krom eigenlijk want je mag je achter het stuur niet scheren met een elec scheerapparaat maar wel met mesjes.
Wel roken zolang het niet met zo`n electrisch geval is.

Zit weer een behoorlijk grijs gebied in.

E-smoker mag je gewoon vasthouden onder het rijden, net als een gewone sigaret.

En je mag je niet scheren onder het rijden, of dat nu met een mes of een apparaat is.

In beide gevallen zal het strafbaar zijn, maar dan niet voor R545 ( : tijdens het rijden vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking ) maar wel voor art 5 WVW.
 
Het verbod geldt alleen voor mobiele apparaten, zoals telefoons, tablets en dus ook portofoons. Een 27 mc bakkie is geen mobiel apparaat, itt een portofoon. Zo blijft het vasthouden van de spreeksleutel van een mobilofoon ook toegestaan. Dat is dus geen goed vergelijk.

De spreeksleutel is geen mobiel elektronisch apparaat, het bakkie wel.

"Het incidenteel bedienen van een knopje aan een snoer" is overigens toegestaan. Zolang er geen jurisprudentie is, is het koffiedik kijken. Ook voor agenten onder ons.
 
Had het niet te maken met simplex en duplex communicatie? Apparaten met simplex mogen gebruikt worden, duplex iig niet onder het rijden...
 
De politie weet het zelf niet. Maakt niet uit. Wanneer zie je nog politie op straat in NL? Pakkans is zowat nul.
 
Spreekknop is gewoon een spreekknop, portofoon, daar kom je niet aan, enkel aan een knopje met een kabel naar de portofoon :)
Heb ook eentje als ik op stap ga met mijn vader, want er bestaan geen bike to car communicatiesetjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan