Portofoon op je motor bouwen

Mephix

Die hard MF'er
25 dec 2001
344
0
Harderwijk
Sinds een paar dagen hebben CBR-Mark en ik een Alan 456R portofoon setje. We rijden regelmatig samen en zijn van plan aankomende zomer samen met de motor naar zuid Frankrijk te rijden. Vandaag voor het eerste de set uitgetest met headset en een schakelaar op het stuur.

De voordelen:
[*] Een enorme bak humor tijdens het rijden.
[*] Erg goede ontvangst, ook op snelwegen *
[*] Uitermate handig bij het bepalen van je route onderling.
[*] Veiliger doordat 4 ogen nu eenmaal meer zien dan 2.

De nadelen:
[*] Kabelbende in je jas is erg lastig bij het aankleden.
[*] Het kabeltje door je linker mouw naar het stuur belemmert de vrijheid (groeten, of je vizier dichtdoen bijvoorbeeld).
[*] De druktoets is erg groot en zit voortdurend in de weg als je hem niet gebruikt.
[*] De bevestiging van de druktoets laat te wensen over, deze verschuift nogal.
[*] Kanaal of volume aanpassen tijdens het rijden is niet mogelijk.

Het \'nadelen\' stukje ben ik nu al zat. Ik heb 2 jaar electro gedaan en 4 jaar technische informatica en denk bij mezelf: dat moet anders *D

Het kabeltje naar je headset is gelijk aan PS/2, bekend van toetsenborden en muizen. Voor een euro-tje of 5 te verlengen naar 2 meter.
Het kabeltje naar de druktoets is S-video, bekend van de TV, VCR en videokaarten met TV-out. Voor een euro-tje of 10 te verlengen naar 5 meter.

Ik ben dus van plan met 1 kabeltje (van headset naar motor) de hele set aan te kunnen sluiten en met gebruik van de PASSING switch op je motor (groot licht) het ding te bedienen! Daarom bij deze de vraag om jullie reacties. Wat denken jullie van het idee? Wat voor problemen kan ik verwachten als ik dit ga maken? Waar laat ik de portofoon? Kan de portofoon op de accu aangesloten worden? Enzovoorts.

* Een tip voor het bevestigen van je mic in je integraal helm: doe hem een centimeter of 2 links of rechts van je mond, tegen de sluitrand van je vizier. Bij lage snelheden is de wind niet van invloeg en bij hoge snelheden (vizier dicht) zit de mic ver genoeg naar boven om ruis te ondrukken. De 2cm naar links of rechts zorgen ervoor dat je tijdens het praten niet in de mic blaast en zo een herrie produceerd waar de ander weinig van zal kunnen verstaan.
 
Laatst bewerkt:
de knop onder het zadel :? ja das handig hihi
nee ik snap \'m wel.. ;) .. de porto uiteraard.... Ik zag ook wel wat in dat idee en heb ook wel ruimte ( er zit zo\'n bakje bij de accu ) MAAAaaaaaaaaaar.... tijdens het testen zat ik toch regelmatig het volume bij te regelen..... vandaar dat \"ergens in de kuip\" MMMMmmmmmmmmmaaaaar dan zit je weer met draden te %%$#$ ( is geen vloeken hoor :? Het is inderdaad even wennen misschien... je moet ff met één hand rijden ( wil het tasje zo omdoen dat de porto. linksachter zit, de knop links ) Maar m.i zit je ook niet \"de hele tijd\" met elkaar te kletsen ??

Ps de \"tas\" is hier te zien ( even naar beneden scrollen... )
http://www.mega-com.nl/index.html?target=PMRzn446_portofoonsAlan_PMR_PortofoonsAlan_456R.html
 
vandaag voor het eerst even echt kunnen testen en het viel mij Bar tegen...... verstaanbaarheid boven de 120 is nul komma nul... bij langzamer alleen als je redelijk dicht bij elkaar rijdt.... is er iets aan te verbeteren ????????

heb je al de zelfbouw intercom voor porto's van Hennie geprobeert te bouwen? Dit is een hele aardige ruisonderdrukker
http://home.hccnet.nl/h.f.w.m.van.eldijk/
 
Terug
Bovenaan Onderaan