Portugal en Spanje in Oktober 2020 No forno editie.

Voor wie ze nog niet gevonden had of misschien de hele 'sticky' nog niet gezien heeft, of niet weet wat dat is :


in deze lijst van namen sta ik halverwege onder de EL van LE penszeur ;) , de helft vd topics is xj en portugal gebaseerd.

Zojuist ook even google earth vanuit de browser opgestart en je kan bezienswaardigheden aanzetten, maar dan is gelijk de hele kaart vol.

Misschien ga ik nog een eigen kaartje van en/of Portugal , Spanje maken , of ik ga gewoon opnieuw zodra m'n oude buscamper klaar is.
Of daar een motor inpast en of ik van die mogelijkheid ook gebruik gaat maken weet ik nog niet.

1 vd mooiste stellingen/antwoorden vind ik, als iemand die wat allergisch is voor quotes :

What is the smallest capacity motorbike you can use for travelling the world ? " The smallest your ego can handle "
Misschien moet ik in het electrische motorfiets topic een balletje opgooien of een speed pedelec ook telt :P :X
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Het zit er weer op.
Hoeveel km's ? geen idee , tellen is voor beginners zou de alcoholist zeggen ;)
Ik heb wel even gekeken en het waren 11 dagen, tenminste, de daadwerkelijke terugreis.
Dat viel mij eerlijk gezegde mee, of tegen , wat dan weer afhangt hoe je er tegenaankijkt.
Vanochtend om half 12, klaar voor vertrek, kon ik niet wachten tot ik thuis onder de douche zou staan en aan de warme hap zou zitten, het regende al de hele ochtend en dat zou ook echt niet ophouden.

Vanaf het gehucht in de buurt van Dun-sur-Meuse , waar ik na 5 km al water in m'n kruis voelde, of iig de kou ervan, wist ik dat het nog wel even kon duren en niet leuk zou zijn.
De Belgische grens was een welkom gezicht.
Hoe ik door alle controles ben heen gekomen, het geprik met lange wattenstaafjes, het invullen van formulieren en het verscheidene keren opnemen van mijn temperatuur , geen idee , behave dan dat het niemand ene reet interesseert en er niemand stond.

Zeker vandaag had ik nogal een gevecht met de navigatie, het eerste half uur ! kreeg hij geen gps signaal, dus maar opnieuw opgestart en een nieuw eindpunt ingesteld en toen was hij er weer.
Net als het handig zou zijn om niet de verkeerde kant op de mist in te rijden, maar gelukkig kon ik het nog op de oude manier waarbij ik de naar signaal zoekende kaart gebruikte om te zien welke plaatsje ik aan moest houden.

In meerdere opzichten was zeker vandaag een bijzondere dag voor mij, ik had mij voorgenomen om niet meer te haasten.
Mocht je dit overigens lezen, ik ga daar hierna een topic over maken ;)

Door het niet werken van de koplamp en eigenlijk achterlicht net zo goed, was het noodzakelijk om alleen met licht te rijden.
Nou ben ik niet zo een vroege vogel dus met donker vertrekken was het risico niet, maar zoals vandaag met dat shit weer is het ook maar zo half 12 eer ik er op zit, ook niet optimaal qua lichturen die je dan nog overhoud.

Een stuk voor Nijmegen was het ook erg donker aan het worden door regen/onweer , erg onkarakteristiek van NL scheen hier verder zowaar de zon. google maps opende net ook op nijmegen, waarschijnlijk had de telefoon daar wifi opgepakt.
Het van der valk hotel ligt vlak langs de snelweg, ook erg bijzonder dat camping de eikelaar op hetzelfde stukje kaart word aangegeven, de eerste camping op mn fietsreis waar ik de afgelopen dagen (vergeefs) langs heb gereden om dingen te herkennen.

Verder was het gewoon ploeteren om die 400 km zo snel mogelijk af te leggen.
Stoppen zou de situatie alleen maar verergeren, in de zin dat ik het waarschijnlijk niet warmer zou krijgen van stilzitten.
1 keer gestopt om droge handschoenen aan te trekken en een paar keer een paar seconden/2 minuten om even te staan/strekken vizier droog te maken etc.

Ik ben zondag jarig en vind het voor mijn oude moeder wel leuk dat ik er dan ben. hoe en wat laat ik aan hun over met het oog op krantaine :P
Nog ergens gaan zitten zou goed zijn voor het niet hoeven rijden in dat schijtweer en het minder koud te hebben, maar ik had ook niet echt zicht op wat voor weer het waar zou zijn en dat is een terugkerend ongemak ......

Als je elke dag niet weet waar je de volgende dag zal zijn, behalve een vermoeden over de globale richting, zijn weerbericht sites best slecht met 'ongeveer daaro' als plaatsnaam. Voor iemand die Frankrijk indeelt als , het stuk boven en het stuk onder Parijs is dat best lastig.

Ook nu merk ik dat ik om de zoveel zinnen het bericht opsla , hoewel zeker is te merken dat alles gewoon een stuk vlotter loopt en deze software toch hoogstwaarschijnlijk is ontworpen met windows in gedachte, iig geen android .....

O, nee wacht, geef daar maar geen reactie op als dat al ook niet een discussie opstart, het zal wel aan mij liggen ;)

Ik ga nu eerst even lekker niks doen en een beetje dom plaatjes kijken.
In een gekke bui zal ik de foto's bijvoegen op de dagen dat wifi zuigde.
In de stapel post zat een brief van de verzekeraar dat mobieltjes etc niet standaard onder de verzekering vielen, huppelde pup etc.
Tja als zoonlief van 13 zijn ei foon van een rooitje aan de goudvissen voert snap ik dat dat wat anders is dan een krasje op je nokia 3310.
Bleek slechts 13 euro per maand te zijn, bijna het dubbelde wat ik betaal voor mn sim only, als ik in de loop van dit topic nog niet genoeg had
aangeduid wat een zuinigerd ik ben, bij deze ;)

Ik denk dat je 3310 eens uit de vijver moet vissen die doet het vast nog wel.. :Y 🤪
 
Tja , Nostalgie is a bastard ;)

Daarmee kon je echter niet op internet, niet kijken wat voor weer het werd, niet navigeren of kijken wat er voor interessante dingen er in je omgeving te doen zijn, ja deels is dat ook internet ;)
Men klaagt dat de huidige telefoons niet meer zolang meegaan qua stroom als een 3310 en dat soort apparaten, maar met dat inmiddels 1 jaar oude en toen voor 220 euro gekochte apparaat kan ik een motorroute van 330 km rijden zonder op stroom aan te sluiten.
Dan heb ik nog niet eens uitgezocht hoe ik het scherm automatisch uit kan laten gaan zodra er niet afgeslagen hoeft te worden.

Zelfde als met de XJ , "ja ik heb er ook 1 gehad en 75000 km zonder klap verkeerd" is wel leuk, maar de meeste motoren zijn rond de ton al afgeschreven of kapot gereden, niet versleten.
Met een modernere motorfiets was het allemaal veel makkelijker en minder vermoeiend geweest.
Kans ik wel dat het korter was geweest als je een nieuwe GS alleen op het stuurslot voor je hostel zet ;)
 
Ik dacht nog dat ik gek werd...
Zowel Spanje als Portugal staan bekend om hun kurkbomen, vooral Portugal maar dat kan ook dat ik voornamelijk interesse heb in dat land, ze staan iig ook in Spanje.
Tot ik een keer stopte en het stikte van de eikels.
Nou zal iedereen dat probleem wel eens hebben ;) , maar ik zag dus dat er eikels aan een kurkboom groeide, dat is toch wel heel apart :? , daar moet ik een foto van maken dacht ik toen, en een tijdje later, ja hoor :

16008.jpg


Later besefte ik mij dat de term 'Kurkeik ' mij best bekend voorkwam .... Tis vaak even de link die je moet leggen hé .
Bedenk me nu ook dat de Iberico ham, varkens gevoed met voornamelijk eikels, overeenkomt met de Porco preto die in Portugal veel geserveerd word.
Maar dan vaak als warm eten, koteletjes etc, terwijl in Spanje er veel broodjeszaken zijn die er broodjes Iberico verkopen, met natuurlijk veel andere varianten.

Ik wou ook nog heel stoer gaan vertellen hoe ik door het oog vd naald gekropen was toen ik net voor thuiskomst de snelweg afging en zag dat de dagteller op 337 stond .......

Normaliter 'mag' ik tanken bij 200 en hoger en eenmaal 258 , toen ging er bijna 16 liter in, de tank is een keer gecoat dus een 600 ml coating gaat al af van wat er in totaal inkan, moeilijke wiskundige berekeningen daargelaten.
Al blij zat dat ik niet zonder kwam te staan op de snelweg, toch de dichtbijzijndste pomp opgezocht, in Renkum slechts 600 meter verderop..
Er ging 18,60 liter is, dus een verbruik van 1 op 18 , maar zojuist op internet een vermelding van 22 liter voor het 41y model, maar of reserve nog werkt weet ik ook niet, vond het krap zat iig ;)
 
Laatst bewerkt:
Komt er een nieuwe motor dan ALTIJD een keer testen wat de benzinemeter precies doet.
Als de meter op reserve gaat.................................hoeveel KM kan je dan nog?
Als rood lampje gaat knipperen .....................................hoeveel KM kan je dan nog? ..................... ect.

Bij een nieuwe aanwinst eerst testen met een fles benzine in de bagage.
Rijd 'm helemaal leeg. Blijkt altijd dat er nog veel KM's mogelijk zijn.
Als de FZ in 't rood gaat heb ik nog 80km. Eind rood en dus 'helemaal leeg' dan toch nog 55km.
Als de Bird begint te knipperen dan heb ik nog 90km.

Heel prettig om dat te weten!
In buitenland met vakantie raak ik ook niet in paniek. En idd enkele keren was ik al diep in 't rood!
Rood of knipper betekent langzaamaan een pompstation gaan zoeken. Maar op dat moment zorgen maken is niet aan de orde.
 
Dus als ik het goed begrijp, mijn excuse, ik was een paar daagjes zelf onderweg, dus niet allemaal kunnen volgen, ben je onderweg op je XJ 900, uit het jaar?
en nog in Spanje, Portugal.?

PS ik rijdt/reis zelf ook nog steeds op oude motoren, (dan reken ik m'n 250 Rally hier in het verre oosten niet mee) resp uit '88 en '94 en kan daar ook geen afscheid van nemen, carburateurs, geebn controle lampjes en een stinkende uitlaatpijp die auto's op veilige afstand houd (ook collega rijders) en sleutelen dat weer tot nieuwe avonturen en vriendschappen leidt.
 
Ik ga door in een andere post , het wordt anders één groot bugreport hiero.
Aangezien mf van GOT afstamt heb ik gisteren ook deze foto genomen :

Bekijk bijlage 1550663

Ik vond het wel grappig, beetje nerd humor. Je bent een erge als je de berekening gaat controleren 😉.

Bekijk bijlage 1550664

Inmiddels el Escorial voorbij en de borden geven aan dat ik op de route met kastelen, meren en nog iets zit , uitgaande dat atalanyas geen broodjes döner kebab zijn 😋 .
Dit was geen meer en geen kebab maar ik moest wel stoppen op de vluchtstrook.
Als je dezelfde vragtwaggel 4 keer inhaalt in 1 kwartier weet je dat je teveel foto's maakt of te vaak de afslag mist. Ik wist deze 2 op bijzondere wijze te combineren 😷 .

Bekijk bijlage 1550665

Nog 1 foto van het fraaie uitzicht en ik heb geen idee, hij is te klein. D'r zit water op de achtergrond, das leuk.
De volgende is van een raam wat uitkijkt op beton. Voor 14 euro een bed en douche voor 14 euro ipv 22 vd vorige camping.
Zelfs over de snelweg reed ik door een landschap wat mij deed beseffen hoe bizar ver weg ik nog zit. De laatste keer dat ik 1000 km op 1 dag reed had ik 2 maanden last van linkerarm wegens het koppelen, denk ik.

Ook zit m'n helm net iets te strak, grootste maat die ze hadden in Portugal en in NL heb ik dezelfde 1 maat groter en da's al krap. De oordopjes gaan irriteren na een halve dag. De helm schuurt op een irritante manier op m'n voorhoofd en de motor trilt tussen de 4 en 5000 toeren.
Daarnaast is de wind zo koud, zeker op 1500 meter, dat ik al 3 dagen met regenpak rijd over m'n doorwaai pak.

Zielig hè 😉
#pray4lepensje 😘

Inderdaad op de XJ, je bent een bevoorrecht mens om dit op deze wijze te kunnen hebben gedaan.
Het kasteel herken ik van zwart/wit foto's uit de begin jaren zestig, ik geloof zelfs dat mijn pa en ma daar getrouwd zijn, en gewoond hebben in Zaragoza, wat een genot om dit hier waar te nemen.

Meesterlijk geschreven, heb het even vlot doorgenomen het doet me denken Robert M. Pirsig, dat is hopelijk een compliment.
Komt er nog een gedrukte versie?
zal denk ik gewaardeerd worden door motorrijdend Nederland, en zeker een goede oplage worden voor de komende corona winter...
Top!

H.Iggy
 
Inderdaad op de XJ, je bent een bevoorrecht mens om dit op deze wijze te kunnen hebben gedaan.
Het kasteel herken ik van zwart/wit foto's uit de begin jaren zestig, ik geloof zelfs dat mijn pa en ma daar getrouwd zijn, en gewoond hebben in Zaragoza, wat een genot om dit hier waar te nemen.

Meesterlijk geschreven, heb het even vlot doorgenomen het doet me denken aan de schrijfwijze van Robert M. Pirsig, dat is hopelijk een compliment.
Komt er nog een gedrukte versie?
zal denk ik gewaardeerd worden door motorrijdend Nederland, en zeker een goede oplage worden voor de komende corona winter...
Top!

H.Iggy
 
Komt er een nieuwe motor dan ALTIJD een keer testen wat de benzinemeter precies doet.
Als de meter op reserve gaat.................................hoeveel KM kan je dan nog?
Als rood lampje gaat knipperen .....................................hoeveel KM kan je dan nog? ..................... ect.

Bij een nieuwe aanwinst eerst testen met een fles benzine in de bagage.
Rijd 'm helemaal leeg. Blijkt altijd dat er nog veel KM's mogelijk zijn.
Als de FZ in 't rood gaat heb ik nog 80km. Eind rood en dus 'helemaal leeg' dan toch nog 55km.
Als de Bird begint te knipperen dan heb ik nog 90km.

Heel prettig om dat te weten!
In buitenland met vakantie raak ik ook niet in paniek. En idd enkele keren was ik al diep in 't rood!
Rood of knipper betekent langzaamaan een pompstation gaan zoeken. Maar op dat moment zorgen maken is niet aan de orde.

Ja dat lijkt leuk maar dat werkt niet altijd als je precies weet met je nieuwe motor hoever dat je kan.
Zo heb ik al eens op de A3 stil gestaan in duitsland .
Komende vanaf de grens ging mijn reserve lampje branden . dat kan nog prima dacht ik geen probleem mooi niet 2 km voor de afslag helemaal leeg
Blijkt achteraf dat door het teveel op het achterwiel rijden de tankmeter toch iets anders ging werken.
Kon ik mooi in de brandende zon duwen in mijn lerenpak.
En vlak daarna had ik mijn eerste 3310 nokia :]
 
De klassieker die nu tevens te koop staat 😜 betreft een XJ 750 van 1986 maar 88 op kenteken. Of hij daarmee onder de overgangsregeling kan vallen weet ik eerlijk gezegd niet, maar dus niet op het moment.
Inmiddels na 11 dagen terug reis weer thuis.

In theorie had het ook 2 keer zo lang mogen duren maar vooral na Coimbra bleef die dreiging van weerbom Alex en de twijfel wat te doen.

Hookeniggy noemde een kasteel, ik ben niet door Zaragoza heen gereden, dus met de hoeveelheid kastelen en burchten vermoed ik dat het om een andere gaat. Maar het gaat om het idee toch 😉 .

Waar ik niet aan toegekomen ben is onderstaand rondje door een natuurpark waar ik met de tent stond. Is een mooie omgeving maar door de regen en mist maar naar Coimbra gegaan 30 km verderop.

Screenshot_20201001-181916.png


Als er sprake was van een haast gevoel kwam dat door de onzekerheid van het waarschijnlijk steeds slechter maar vooral kouder wordende weer in Frankrijk en hoger.

Nogmaals, ik moest het doen met wat in Portugal aanwezig was. Dus doorwaai pak, cross handschoenen en een net te krappe helm. Ik klaag daar verder niet over maar werd mij van het verschil bewust toen ik alleen maar GS' en en aanverwanten tegemoet en langs zag scheuren.

Ook de voorband had wat meer profiel mogen hebben, het stuur ging de laatste paar dagen zonder meer schudden met maar 1 hand aan het stuur.
Zijn veel XJ's gevoelig voor heb ik mij laten vertellen.
 
@ Overgang Als je kan aantonen dat ie echt van 86 is, dan kom je in aanmerking voor deze regeling. Via framenr?
@ Doorwaaipak Met een regenpak er overheen en nog een extra sweater kan je veel kou weerstaan.
Ik ben ooit met net iets boven vriespunt zo over de Gotthardt gereden. Dat was best te doen.
@ GS Daar ben ik inmiddels aan gewend dat je iets verder weg alleen nog GS-en tegenkomt. Net alsof andere motoren dat niet zouden kunnen.
@ Alex Duidelijk was dat E nog redelijk weer had. Als dan weer is echt slecht dan in 1 dag van grens E-F naar huis. Effe doorbijten.
 
Een mooi voorbeeld dat het mooi rijden is in Portugal,
Een 4 daags evenement, de Les-a-Les waarvan elke dag wat hoogtepunten zijn vastgelegd in korte filmpjes zoals deze


aangezien ik het zelf altijd wel prettig vind dat er een stukje tekst staat over wat je te zien gaat krijgen ipv alleen een link met clickbait van 10 uur nyan cat of andere onzin.
 
Een mooi voorbeeld dat het mooi rijden is in Portugal,
Een 4 daags evenement, de Les-a-Les waarvan elke dag wat hoogtepunten zijn vastgelegd in korte filmpjes zoals deze


aangezien ik het zelf altijd wel prettig vind dat er een stukje tekst staat over wat je te zien gaat krijgen ipv alleen een link met clickbait van 10 uur nyan cat of andere onzin.

Wel erg veel beemers zeg.
 
Ook hier even melding maken dat het laatste reisverslag Rondreis Zwitserland 2020 klaar is.

In tegenstelling tot dit topic, waar ik elke dag onderweg een dingetje met foto's plaatste heb ik de reis door Zwitserland (veel later) achteraf geschreven, de reden zal aan het einde ook wel duidelijk worden.

Zelf vind ik reisverslagen ( of hoe je het ook wil noemen) juist leuk voor de dagen zoals het nu is , rond 17:00 word het donker terwijl het al niet zo gek licht was overdag. de mist is net zo dik als de erwtensoep en het enige wat langer duurt dan de duisternis is het aan en uittrekken van alle (2 miljoen lagen) kleding elke dag..
 
Er is hier nogal wat terrein dat van niemand lijkt te zijn, althans het heeft geen functie. Niemand kijkt ernaar om. In deze omgeving af en toe een dorpje of een enkel huis, daartussen gaat de natuur kilometers lang zijn gang.

Op mijn vraag of er hier dus nog wat offroad kan worden gereden, was het antwoord "In principe overal, als je denkt dat je niks kapot maakt aan gewassen van een boer. En niemand heeft daar een probleem mee". Andere instelling en er is gewoon heel veel ruimte.
 
ik geloof dat "ruimte" het code woord is.....
(dat kennen we in het communistisch konikrijk dern ederlanden al jaren niet meer...)
Ruimte, maar vooral ook de niet-op alles-zeiken-cultuur.

De Motorclub Faro heeft normaal gesproken nu hun jaarlijkse feestje (grootste motorbijeenkomst in Europa schijnt het), door COVID gaat het niet door, dit was in betere tijden:

 
Terug
Bovenaan Onderaan