Poser topic; Show hier je helm #3

Zoals hier boven al eerder beschreven,was ik ook uitermate te spreken over de Neotec I,



maar ben nu overgestapt naar de Neotec II en ik deze bevalt me nog beter.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


360.jpg
 
Ik heb m n Shoei nxr tc-4 op de grond gelegd( met mijn hoofd er nog in) deze was een half jaar oud,dus ik moet een nieuwe, twijfel een beetje tussen exact dezelfde of een gt-air alleen die heeft zo n waardeloze sluiting ,is er iemand die weet of de nieuwe gt-air II, wel dd sluiting heeft?
 
Ik heb altijd al een systeemhelm willen hebben waarvan je het kinstuk tot helemaal achteraan kan doordraaien.

Tijd geleden dacht ik nog aan een LS2 Valiant, had die gezien op het auto/motorsalon in Brussel.
Bij RAD.EU staat die aan 315€ ipv 350€. De kleur is overwegend zwart met gele accenten, echter, zoals ik in het nachttopic beschreef, was die dat ik gezien had, meer geel dan zwart, maar het kinstuk was zwart, lijkt alsof ze er een verkeerd kinstuk op gezet hebben.

Echter kom ik nu op een andere helm van dat type tegen, van Shark, helemaal geel bij deze.
Kost wel wat meer, een kleine 100€ extra, maar ergens lijkt een Shark mij beter dan een LS2.

Iemand ervaring met deze helm?
 
@DKP
Toevallig heb ik er gisteren één gekocht. Een maat van mij heeft de Evoline 3 en de Evo one-2 is duidelijk beter doorontwikkeld. Bij de oude raakte het scherm bekrast wanneer je de kin omhoog deed met het scherm omlaag. Het klapmechanisme is ook steviger. Vanmiddag haal ik m op en kan ik je wat meer vertellen over geluidsisolatie etc.
 
Laatst bewerkt:
@DKP
Toevallig heb ik er gisteren één gekocht. Een maat van mij heeft de Evoline 3 en de Evo one-2 is duidelijk beter doorontwikkeld. Bij de oude raakte het scherm bekrast wanneer je de kin omhoog deed met het scherm omlaag. Het klapmechanisme is ook steviger. Vanmiddag haal ik m op en kan ik je wat meer vertellen over geluidsisolatie etc.
En heb je jou helm intussen al?
Ik ben eens gaan passen. Zit goed, alles is gemakkelijk te bedienen, en het intern zonnevizier tikt niet tegen mijn neus aan zoals bij de meeste helmen wel het geval is als ik die volledig uitklap.

Ik heb de mijne gisteren dus ook besteld, ik verwacht die vrijdag. Heb de effen gele besteld.
De witte is wel goedkoper, maar ik wilde opnieuw geel. De gele met print is ook wel mooi, maar ik had toch liever de effen gele.
De verkoper vertelde mij wel dat ze tot kort geleden wel problemen hadden met de effen gele, die zou sterk afbleken in een tijdspanne van ongeveer een jaar, maar alle bij hun verkochte helmen met dat probleem zijn probleemloos onder garantie vervangen door een nieuwe. 2 exemplaren zelfs ne bijna anderhalf jaar. Dus dat risico neem ik er wel bij, kan zelfs een voordeel zijn, stel dat die verbleekt, krijg ik na een jaartje tijd ongeveer gewoon weer een nieuwe :+
 
@DKP ik heb de evo one 2 nu denk ik 4 a 5 maanden, mij bevalt die wel goed. Over geluid isolatie kan ik niet heel veel vertellen want ik rij altijd met oordoppen.
Ik vind hem wel wat winderiger dan mijn vorige (scorpion exo500) maar volgens mij komt de meeste wind van onder want met zo een motor "sjaal" dan is het goed te doen heb er ook mee met temperaturen van 0 graden mee gereden en in de zomer werkt het wel in je voordeel.
ik vind de ventilatie van de helm ook heel goed bij elke ventilatie die je open zet voel je ook echt frisse lucht binnen komen dat vind ik wel fijn.

Verder ben ik zeer tevreden met de evo one 2
 
@DKP ik heb de evo one 2 nu denk ik 4 a 5 maanden, mij bevalt die wel goed. Over geluid isolatie kan ik niet heel veel vertellen want ik rij altijd met oordoppen.
Ik vind hem wel wat winderiger dan mijn vorige (scorpion exo500) maar volgens mij komt de meeste wind van onder want met zo een motor "sjaal" dan is het goed te doen heb er ook mee met temperaturen van 0 graden mee gereden en in de zomer werkt het wel in je voordeel.
ik vind de ventilatie van de helm ook heel goed bij elke ventilatie die je open zet voel je ook echt frisse lucht binnen komen dat vind ik wel fijn.

Verder ben ik zeer tevreden met de evo one 2
Ik heb ook de gewoonte om met oordoppen te rijden, en deed dat lang geleden zelfs met mijn Shubert C3, ondanks die helm van zichzelf al stiller was dan enige andere helm die ik al gehad heb.
Ik heb ooit eens naar de zee (waar mijn pa woont, 180km enkel) en terug gereden zonder oordopjes.
NOOIT MEER!!! Drie dagen last van gehad! :X

Heb tot vorig jaar 28 april (datum van mijn ongeval), een Shark openline gehad. Kwam veel wind binnen. Maar voor 10 a 12 € extra een flapje bijgekocht voor onder het kin stuk, was dag en nacht verschil! :t

Bij de Evo One II zit dat standaard in het kinstuk maar je moet het wel met je vinger uitklappen. Nice! Zo kan je dat in de zomer juist ingeklapt houden voor meer ventilatie.
Alleen merkte ik dat je bij het openen van je helm dat flapje best weer inklapt, anders blijft het bij het sluiten van het kinstuk aan de shuifknop van het zonnevizier hangen.

En terwijl ik dit typ, bedenk ik me net, door dat die bediening bovenop zit, zit er dus een gleuf bovenop. Geeft dat geen inkruipend water bij regenweer? Of is dat zo voorzien en hebben ze dat berekend dat het via kanaaltjes of zo er elders weer ongehinderd uitloopt?

Btw: mailtje gehad, helm is binnen, jammer dat ik al bijna thuis was, anders had ik de helm nog gauw gaan ophalen. Nu zal het voor morgen zijn.
 
@DKP

Ik heb de helm nu een week en hij bevalt goed. Iets meer windruis dan mijn integraal helm, maar dat is te begrijpen. Ingebouwde pinlock doet z'n werk goed en het zonne vizier zit ook goed en komt ver naar beneden. Dat was een puntje bij mijn Nolan. Dan keek ik telkens tegen de overgang aan. Het naar beneden doen van het zonnevizier vergt iets oefening, want ik heb nog wel een keer dat ik het gewone vizier ook mee naar beneden klap als deze omhoog is. En de klep kun je met 1 hand dicht doen als je het een beetje oefent. Vooral het vergrendelen van beide zijden gaat soms een beetje lastig, met name rechts aangezien ik de helm met links dichtklap. Dit weekend ga ik een paar dagen weg, eens zien of hij dan nog bevalt.
 
@DKP ja klopt, dat flapje moet je handmatig naat beneden halen ik doe dat meestal met me wijsvinger voordat ik hem in de vergrendeling doe en met het openen doe ik met de duim waarmee ik de vergrendeling eraf haal gelijk even het flapje weer naar binnen.

Dat flapje maakt ook wel een merkbaar verschil maar je merkt wel dat het niet 100% afsluitend is, maar ik vind het ook niet zo erg dat ik het als storend of vervelend ervaar, er is alleen iets meer tocht.

Ik heb al een paar x in de regen gereden en ook in serieuse stortbuien haha maar ik heb nog nooit gehad dat er regenwater naar binnen is gekomen via de bediening van het zonnenvizier.

Wat ik zelf ook een voordeel vind wat ik nog niet heb opgenoemd is dat je een heel groot zichtsveld hebt.

Al met al een hele fijne helm! 👍
 
Ik ben mijn helm toch nog gaan ophalen vandaag *O*
Komt omdat in het TRG topic een nieuwe opdracht uitkwam die ik onderweg wel kon doen, daarna door naar RAD Sterrebeek, helm ophalen. Maar omdat ik mij mispakte in het weer, (thuis met zonnetje vertrokken, regio Brussel was het een beetje een wolkbereuk), en mijn nieuwe helm niet nat en vuil wilde maken :$ , de helm in de doos gelaten en in een plastiek zak achterop de motor gebonden met twee fiets elastieken. Er kwam intussen immers weer een nieuwe opdracht uit in het TRG spel, die ik in de buurt daarvan kon doen :]

Dus heb de helm nu thuis liggen, maar nog niet gebruikt :P

Maar vind hem wel mooi zo in het geel :Y
full

full

Ben nu vooral benieuwd hoe het voelt om in "jethelm modus" te rijden. Thuis nog eens opgezet, en wat een verschil in gewichtsverdeling in vergelijking bij een gewone systeemhelm die open staat! :t


Die opschriftjes van Shark, ik dacht dat die zouden reflecteren, want daar zitten zo van die glinstertjes in, maar dat doen ze blijkbaar toch niet (volgende foto is met flash gemaakt):
full

Nu zit er wel een setje "Frankrijk-stickertjes" bij, die zal ik er wel eens op plakken, maar er is geen haast bij. Een toeristisch tripje naar Frankrijk zal toch pas zijn voor als het echt beter weer wordt.
 
Vandaag wegens opdrachten in het TRG topic, twee keer van thuis uit naar Tienen gereden, en de Shark Evo-One II bevalt idd heel goed.

Volledig gesloten, en kinflapje NIET in gebruik, veel wind komt binnen, maar weinig over de ogen, lijkt leuk in de zomer.

Volledig gesloten mét kinlflapje uitgeklapt, al veel minder wind, maar toch nog een beetje, maar niets over de ogen, en dat is goed voor mij, want met koude wind krijg ik snel een ernstige irritatie op mijn rechteroog.
Wel wordt de onderkin best koud, dus een helmuts/sjaal bij koude temperaturen is zeker niet overbodig.

Ondanks de koude heb ik de helm toch enkele km's aan 75 a 80 km/u getest in jethelm modus, en dat ging lekker! Afgezien van de koude dan, maar in de zomer lijkt het me heel fijn rijden op gewone wegen.

De bediening van de kinflap vraagt wel enige oefening. Bij het passen had ik natuurlijk geen handschoenen aan, gaat vanzelf. Bij het rijden wel handschoenen aan (geen al te dikke), en dan vraagt het toch wel wat oefening. Maar eens je het door hebt gaat het wel. Om bij het openenen het kinflapje weer in te klappen heb je weinig oefening nodig, je drukt met je duim die rode knop in en terwijl je het kinstuk omhoog duwt, duw je dieper door met je duim en klapt het flapje in, gaat bijna automatisch.
Of het ook goed gaat gaan met winterhandschoenen, betwijfel ik, maar wanneer je winterhandschoenen draagt, is open rijden wellicht geen wens, dus helm aan, kinflapje uitklappen, handschoenen aan, en rijden maar.

De bediening van het zonnevizier vond ik helemaal geen probleem, ook niet met het buitenvizier helemaal open. Wel is mijn eerste indruk dat het zonnevizier best een tintje donkerder mocht, maar heb nog geen stralend zonnetje gehad, dus kan nog niet echt zeggen of dat voldoet.

Wat betredt geluidsdemping, die vind ik net iets minder. Niet echt lawaaierig, maar het suist wel een beetje, en als ik bij hogere snelheden zijwaarts draai, wordt het zelfs een licht fluitend geluid, maar gelukkig krijg ik meestal rechtdoor :P
(wel enkel getest mét oordoppen in)

Wat het zicht betreft, in één woord, WAAAUUW! Wat een groot en breed zichtsveld! Zo groot dat zelfs volledig gesloten rijden een soort van "open gevoel" geeft. Bij mijn vorige helm moest ik, als ik afsloeg, diep doordraaien om te kijken of er geen fietsers komen, bij deze gaat dat kijken véél vlotter!
De pinlock die er bij is noemt een "max vision Pinlock", en die naam is terecht. Daar waar ik bij eerdere pinlocks had dat je de randen ziet (zijnde dat je mét pinlock een kleiner vizier hebt, wat echter geen heel grote hinder was, maar toch ...), neemt deze pinlock amper iets van het gehele gezichtsveld weg. Hebben ze goed ontworpen!

Kortom, ik ben zeer tevreden! :t
Mijn Shubert C3 lang geleden vond ik wel nog beter, maar die was dan ook van een andere prijsklasse :P
 
Ik zie hier de mooiste helmen voorbij komen. Wil toch de mijne ff delen.
Voor mijn RV90 wilde ik een jet helm met ingebouwd vizier voor niet te veel.
Beetje retro zou leuk zijn. ZONDER drukknoppen voor of achterop. Dat wat fatsoenlijk zat en in mijn prijsklasse paste had dus drukknoppen, en een ingebouwd vizier.
Deze gekocht nadat ik de beschrijving gelezen had.
Screenshot_2019-04-07-21-35-07.png


Daar staat dus dat hij gespoten is met autolak en op dezelfde wijze gepoetst/behandeld kan worden.
Volgende regel staat dat hij niet overgespoten mag worden omdat de verdunningen en lak de schaal aan kunnen tasten...

Na een beetje hobbyen zag hij er zo uit.

20190407_191100.jpg


En nog een laatste plaatje van het geheel.

IMG_2770.jpg
 
Ik zie hier de mooiste helmen voorbij komen. Wil toch de mijne ff delen.
Voor mijn RV90 wilde ik een jet helm met ingebouwd vizier voor niet te veel.
Beetje retro zou leuk zijn. ZONDER drukknoppen voor of achterop. Dat wat fatsoenlijk zat en in mijn prijsklasse paste had dus drukknoppen, en een ingebouwd vizier.
Deze gekocht nadat ik de beschrijving gelezen had.
Bekijk bijlage 1384797

Daar staat dus dat hij gespoten is met autolak en op dezelfde wijze gepoetst/behandeld kan worden.
Volgende regel staat dat hij niet overgespoten mag worden omdat de verdunningen en lak de schaal aan kunnen tasten...

Na een beetje hobbyen zag hij er zo uit.

Bekijk bijlage 1384799

En nog een laatste plaatje van het geheel.

Bekijk bijlage 1384803

Die RV kwam me al bekend voor. Maar jij bent degene die hem zo mooi zelf gerestaureerd hebt. En nu met die helm helemaal af :t
 
Lang verhaal met veel foto's ... ... ...

Mijn Shark EvoOne II vertoonde al snel wat probleempjes.
Dat blauwe "oog" om het kinflapje uit te trekken is gescheurd, wat het uitklappen bemoeilijkt:
full


Aan beide zeiden laten de onderste rubberdichtingen los:
full


En de gelakte "zwarte" onderdeeltjes, zoals de verluchtingsbediening vooraan, schilferen af:
full

Nu is dat laatste slecht esthetisch, maar op een helm van nog maar amper een week oud verwacht je dat niet.

Dit alles tot daar aan toe, ik wilde ergens volgende week weer naar de winkel van RAD gaan, maar vandaag onderweg naar het werk ondervond ik dat het openklap systeem niet vlot meer werkte. Tot heden enkel de rode knop induwen en openduwen, nu moest je het kinsstuk ook lichtjes naar voren trekken alvorens te kunnen openen.

Eenmaal op het werk kwam ik ook nog is tot de conclusie dat het sluitmechanisme aan de linker kant volledig dienst weigerd! Nou dit is niet goed, en ik besluit meteen na het werk maar naar RAD te gaan.

Zo gezegd zo gedaan.

Daar toon ik hun de problemen aan de helm, de verkoper neemt hem aan, en neemt mij even apart.
Hij zegt mij in alle eerlijkheid dat dit type van dit merk geregeld terugkomt met sluitingsproblemen. Al gebeurt het met de meeste pas na 3 tot 6 maand.
Hij doet mij een voorstel, aangezien de helm wel 3 jaar garantie bezit, is er een soort van "direct-garantie" (nog nooit eerder van gehoord), gedurende de eerste maand. Bij problemen, gewoon kosteloze omruil.
Echter zegt hij, de volgende zal je wellicht na verloop van tijd hetzelfde probleem geven. Hij weet immers dat ik bijna dagelijks rijd.

Hij wist ook dat ik liefhebber ben van effen kleuren, en graag heb dat mijn helm geheel geel is, maar toch deed hij het voorstel, tegen de regel van de winkel in, eens de LS2 Valiant te proberen en te vergelijken. Ondanks die grotendeels mat zwart en grijs is, en dus slechts fluogele accenten heeft.

Dat doe ik dus, en warempel, het openen en sluiten gaat een stuk makkelijker! Het voelt zo veel meer solide aan! Hij zit zelfs een beetje comfortabeler ook, had ik niet verwacht.
Het zonnevizier zit echter wel, zoals ik eerder beschreef, indien volledig uitklapt, een tikkeltje tegen het puntje van mijn neus, maar geen probleem, een milimeterje of twee omhoog verhelpt dat. De bediening daarvan zit op de tradionele plaats links onderaan. Al was ik de top-bediening intussen ook al wel gewoon.
Het enorme grote gezichtsvled zoals bij de Shark krijg je hier niet, doch is stukken beter dan de LS2 systeemhelm van mijn vrouwtje*.
Een extra kinflapje heeft de LS2 niet, ook niet optioneel. Maar er zit een soort kraag in het kinsstuk, en bij dichte helm krijg ik mijn vingers niet meer tussen de kraag en mijn kin, dus dat lijkt goed.

Ik twijfel nog even over omruil met een zelfde Shark, of met de LS2 Valiant, vanwege de kleur dus ... maar ik voel aan de verkoper dat hij er geen doekjes om windt, en oprecht is over het sluitingsprobleem bij de Shark, dus, ik ga ervoor en wissel de Shark in voor de LS2. Het levert mij ook 90€ aan waardebonnen op, onbeperkt in tijd, wat zoveel is de LS2 goedkoper dan de Shark.


De verkoper liet wel weten dat de LS2 Valiant niet comfortabel is bij snelheden vanaf 130km/u in jethelm modus (het naar achteren geklapte kinsstuk zou dan een beetje schudderig doen), nou zeg ik, aan zulke snelheden zou ik de helm toch maar geheel sluiten ... als ik al zo snel zou rijden ...

Ik rijd dus dit keer wel meteen met mijn nieuwe helm naar huis. En meteen bemerk ik dat de geluidsdemping bij de LS2 ook merkbaar beter is. Hij is slechts ietsiepietsie stiller, maar eens boven de 60km/u ging de Shark een beetje fluiten. Dat doet de LS2 in het geheel niet. Dat maakt het voor mij veel comfortabeler.
Het zonnevizier was bij de Shark al niet erg donker naar mijn mening, die bij de LS2 is zelfs nog iets minder donker, een tweede twijfelpuntje voor mij, maar daar liet ik het niet voor. Gelukkig was er veel zon, dus meteen testen. En het is idd minder donker, maar het neemt de schitteringen weg, en dát is nu net de bedoeling van zonneviezieren (en zonnebrillen en zo). Het geeft zelfs een soort van blauwige indruk, wat ik als aangenaam beschouw, het voelt meer aan als daglicht dan een donker makend zonnevizier.

Omdat de verkoper dus sprak over minder comfort in jethelm modus bij plus 130km/u, moest ik dat natuurlijk toch is kunnen uittesten. Eerst trek ik door tot zelfs 150 in volledig gesloten instelling, daarna vertraag ik weer, plaats het kinsstuk naar achteren, maar doe mijn vizier wel weer naar beneden. Langzaam weer doortrekken naar 150, en eventjes blijven houden. Verbazend hoe goed die het juist doet! Veel meer lawaai natuurlijk, logisch ook, maar slechts weing wind in de ogen! En helemaal niks schudden! Enkel wat merkbare turbulentie rond de onderkin. Het gaat dus best ook goed bij hogere snelheden! Toch zou ik de helm bij hogere snelheden steeds volledig sluiten.

Kortom, ik vond de Shark zeker niet slecht, maar het defecte sluitingssysteem deed hem de das om ... mijn nieuwe LS2 Valiant voelt beter aan, en dat voor 314€ tegen 404€ voor de Shark.
full

full

full


Als ik foto's neem met flashligt, lijken de grijze en ook de gele delen, en de opschriften wel een beetje te reflecteren ook. Moet ik in het donker eens uittesten met de autolampen erop, indien wel, is die meteen "France-proof" :P
full

full


Wat ik wel merkte onderweg, als ik een zaak met grote spiegelende vensters tegenkwam en naar mezelf keek, ik het weinige geel aan deze helm toch best opvallend vind. Maar die zijn dan ook fluo geel in tegenstelling tot de Shark, die wel geel was, maar geen fluo.

* ik overweeg nu om voor mijn vrouwtje eenzelfde te kopen, maar nog effe afwachten ...

Edit: de uitgebriede uitleg en hulp die mij door de verkoper bij RAD geboden werd, doen mij dat ervaren als service van de bovenste plank!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi!

Voorheen was ik geen liefhebber van matte helmen, maar nu met mijn eigen matte helm begin ik het warempel mooi te vinden ☺
Ook kan ik, hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer waarderen (en knap vinden) dat het geen effen kleur is.
De combinatie van zwart, donkergrijs en fluogeel accenten gaat ook wel goed samen vind ik.

Maar ik heb een vraagje. Hoe poets/onderhoud je dat het beste?
Ik dacht altijd dat matte kleuren makkelijker te poetsen waren, maar ik wilde net mijn helm even schoonmaken, en merkte dat vliegenresten blijkbaar moeilijker weg te nemen zijn op matte lak?
 
Terug
Bovenaan Onderaan