positie snelweg: midden

olie, stenen, spijkers, etc.
Stenen en spijkers op de snelweg? Gaat dit over Nederland?

Ik kom ze niet tegen. Op industrieterreinen is het een ander verhaal, maar op de snelweg :? Eigenlijk is die wonderbaarlijk schoon, volgens mij.
 
Hangt van de drukte op de snelweg af.

Als het rustig is rijd ik op een kwart afstand van de linkerkant van mijn rijbaan. Zo blijf je het zichtbaarst en krijgen automobilisten niet de neiging om jou baan "in te pikken"

Als het druk wordt ,tegen het ontstaan van een file aan, rij ik veel meer "tussen" de linkerbaan en de baan rechts daarvan. Omdat je dan bij een noodstop nog ruimte hebt om tussen de rijen auto's in te schieten (meer remweg ruimte), je kunt makkelijk en snel van baan wisselen om gebruik te maken van de gaten links en rechts in de rijen, je rijd jezelf "in de spiegel" van de automobilisten en als alles tot stilstand komt kun je direct het filerijden oppikken en tussen de rijen in gaan rijden.

Dit alles gebaseerd op gezond verstand en ruim 40 jaar rijervaring :)

Exact dat doe ik ook. Valt mij ook op dat als automobilisten weer eens niet zitten op te letten en er echt hard geremd moet worden, die op de linker strook altijd uitwijken naar links, en die op de rechter strook naar rechts. Van elkaar af dus, zodat de vrije ruimte in het midden komt te liggen. Dus bij drukte rij ik altijd wat meer rechts in de strook, dichter bij het midden, en anders wat meer links.
 
Meestal ieeetsje links van het midden.
Zeker niet in de bandenspoor van de auto's, dat is behoorlijk ver links op de strook in praktijk. Dat doen jullie in de praktijk wel?

Vraag me dan ook af of ze allemaal niet gewoon hetzelfde bedoelen: net links van het midden. De een zal het midden noemen, omdat hij niet bedoelt 'in het linkerbandenspoor op de strook', de ander zal het links noemen, want precies in het midden is het ook niet...
iets links van het midden is mij ooit aangeleerd dat dat het punt is waar je nog wel over de pijlen op de weg rijdt, maar niet over het lange rechte stuk van de pijl.
 
..Valt mij ook op dat als automobilisten weer eens niet zitten op te letten en er echt hard geremd moet worden, die op de linker strook altijd uitwijken naar links, en die op de rechter strook naar rechts. Van elkaar af dus, zodat de vrije ruimte in het midden komt te liggen..

PSIES! *O*
 
Het is in feite al gezegd; in mijn ww ritten in druk verkeer op de snelweg verander ik mijn positie voortdurend.
Waar kan ik het beste vooruitkijken? Waar is mijn escape?
Bovendien val ik meer op als ik zijwaarts beweeg.
Als ik de hele rijbaan gebruik "besta" ik meer in de ogen der blikkers.
Natuurlijk zit ik niet als een dwaas te slalommen, maar per km doe ik het wel een keer.
Het is een automatisme geworden, net als spiegels scannen.
Het menselijk oog is erg gevoelig voor veranderingen in het beeld, een soort oer-overlevings-eigenschap. Ik probeer daar gebruik van te maken.
 
Rij altijd links of rechts van het midden, wissel wel redelijk veel van positie om op te vallen.
Ik zie wel vaak dat motorrijders op de linkse baan en dan rechts op de baan rijden, heel dicht langs het verkeer op de rechterbaan.
Ik rij liever dan links van het midden, auto's zien je makkelijker en als er iemand een baan opschuift heb je ruimte om te reageren.
 
Ik zat gisteren achter een motorrijder die structureel rechts / in het rechter spoor reed. Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat dat iig het laatste is dat je moet doen. Zelf rij ik altijd net links van de hartlijn.

:^

Je moet je plek op de weg afdwingen,heb ik geleerd

Zeker op de meest rechter baan.
Anders als andere voertuigen je inhalen, dan hebben die de neiging om deels over jouw rijbaan te gaan rijden.

Je moet je plekje afdwingen. Net als in de bebouwde kom, je moet zorgen dat automobilisten ed je niet de berm in dwingen.
Wie kent het niet, 50 km weg, obstakel op de andere rijbaan, tegemoetkomende auto die denkt dat jij wel effe half de berm in kan zodat hij langs het obstakel op zijn rijbaan kan. Dacht het niet..... ik blijf stug op net links van midden van mijn rijbaan rijden.
 
:^

Je moet je plek op de weg afdwingen, heb ik geleerd

Je moet je plekje afdwingen.

ik blijf stug op net links van midden van mijn rijbaan rijden.
Ik vind dat woord "afdwingen" een beetje ongelukkig gekozen van jouw instructeur. Wat die ermee bedoelde is dat je jezelf zichtbaar moet maken, en - in jouw specifieke voorbeeld - niet moet uitnodigen om jou om dezelfde rijstrook in te halen. Verder valt er als motorrijder niets af te dwingen, want een klein tikje van een miniscuul autootje kan al voldoende zijn om jou zorgvuldig met motor en al naar elders te lanceren.

Het feit dat jij stug in de zichtlijn van de bestuurder achter je blijft rijden wil nog niet zeggen dat-ie jouw ziet. Sterker nog, door steeds op dezelfde positie te blijven is de kans groot dat je vanzelf aan diens waarneming ontsnapt: je bent gewoon "omgeving" geworden, en wordt niet meer als weggebruiker herkent. Bovendien heb je niet alleen te maken met de weggebruiker direct achter je, maar zijn er heel veel meer goede redenen om zo nu en dan (voortdurend eigenlijk) van positie te wisselen: tegemoetkomend verkeer, onoverzichtelijke situaties, je eigen zicht en zichtbaarheid ... (etc.).

Om die reden dus dynamisch rijden en op blijven letten: afwisselend ver en breed kijken, voortdurend spiegelen natuurlijk, en ruim afstand bewaren t.o.v. ander verkeer en obstakels. Ik blijf nergens stug rijden: ik maak me niet afhankelijk van de bui of oplettendheid van anderen, en maak gewoon dat ik wegkom als het me niet bevalt. Veel verstandiger imho.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat woord "afdwingen" een beetje ongelukkig gekozen van jouw instructeur. Wat die ermee bedoelde is dat je jezelf zichtbaar moet maken, en - in jouw specifieke voorbeeld - niet moet uitnodigen om jou om dezelfde rijstrook in te halen. Verder valt er als motorrijder niets af te dwingen, want een klein tikje van een miniscuul autootje kan al voldoende zijn om jou zorgvuldig met motor en al naar elders te lanceren.

Het feit dat jij stug in de zichtlijn van de bestuurder achter je blijft rijden wil nog niet zeggen dat-ie jouw ziet. Sterker nog, door steeds op dezelfde positie te blijven is de kans groot dat je vanzelf aan diens waarneming ontsnapt: je bent gewoon "omgeving" geworden, en wordt niet meer als weggebruiker herkent. Bovendien heb je niet alleen te maken met de weggebruiker direct achter je, maar zijn er heel veel meer goede redenen om zo nu en dan (voortdurend eigenlijk) van positie te wisselen: tegemoetkomend verkeer, onoverzichtelijke situaties, je eigen zicht en zichtbaarheid ... (etc.).

Om die reden dus dynamisch rijden en op blijven letten: afwisselend ver en breed kijken, voortdurend spiegelen natuurlijk, en ruim afstand bewaren t.o.v. ander verkeer en obstakels. Ik blijf nergens stug rijden: ik maak me niet afhankelijk van de bui of oplettendheid van anderen, en maak gewoon dat ik wegkom als het me niet bevalt. Veel verstandiger imho.

afdwingen in de zin van dat andere weggebruikers niet jouw halve rijbaan mee pakken om jou in te halen, als je ergens rechts op jouw rijbaan blijft plakken....
Wat niet wil zeggen dat ik daar stug links op mijn rijbaan blijf rijden als er een vrachtwagen, Fiat 500 of trekker mij volle bak frontaal tegemoet komt op dezelfde rijbaan, maar dat lijkt mij geen uitleg nodig te hebben. Dynamiek
Het gaat er meer om dat als jij bij voorbaat in een hoekje of langs het kantje gaat rijden, dat andere weggebruikers de leegte die je op jouw rijbaan open laat, maar wat graag benutten. En dat moet je nu juist zien te voorkomen, en ja je dwingt dan af dat dat niet gebeurt.

Volgens mij zeggen we (buiten dat jij "afdwingen" een ongelukkige woordkeuze vind) eigenlijk hetzelfde...
 
Mij is juist geleerd om recht in lijn met de bestuurder van de auto's te gaan rijden. Dan rij je het meeste in het zicht.

Maar ziet de bestuurder jouw koplamp, of is het de koplamp van de auto daar achter?

Nog meer voor de achterligger als het wat donker is: zit jouw (motor) achterlicht precies op de plek van het achterlicht van de auto daarvoor?
Je bent zojuist verdwenen.

Broeders en zusters -beweegt U!
 
Volgens mij zeggen we (buiten dat jij "afdwingen" een ongelukkige woordkeuze vind) eigenlijk hetzelfde...
Deels, misschien grotendeels.

Ik zou niet de illusie hebben dat je gezien wordt, ook niet als je in de zichtlijn van de auto achter je rijdt. Ik lichtte toe waarom dat is. Daaruit volgt dat je niet per se iets "afdwingt". Soms lukt dat, maar als je consequent je spiegels gebruikt, dan zul je snel genoeg merken dat het soms ook geen enkel effect heeft (nadrukkelijk lang (ogenschijnlijk) in je linker spiegel kijken, als je een courante BMW RT rijdt, heeft dan meer effect, maar ook lang niet altijd). Dat zijn dus o.a. de momenten dat ik me uit de voeten maak. Je zult anno 2020 niet de eerste motorrijder zijn die keurig links van het midden rijdt, en niettemin van de motor gekegeld wordt door een ongeduldige en/of onoplettende en/of hufterige medeweggebruiker, en er zijn genoeg automatisch-afstand houdende-cruise-controls die helemaal geen motorrijders herkennen, maar waar automobilisten wel op vertrouwen als ze een krantje lezen onderweg...
Maar ziet de bestuurder jouw koplamp, of is het de koplamp van de auto daar achter?

Nog meer voor de achterligger als het wat donker is: zit jouw (motor) achterlicht precies op de plek van het achterlicht van de auto daarvoor?
Je bent zojuist verdwenen.

Broeders en zusters -beweegt U!
Precies dat dus. Ik herinner me enkele jaren geleden, als toevallig passerende hulpverlenende, betrokken te zijn geweest bij een incident waarbij een motorrijder nabij Lelystad van de provinciale weg werd geveegd door een links afslaande tegenligger. Hij heeft het helaas niet overleefd, die motorrijder. Uiteindelijk wees onderzoek uit dat die tegenligger de motorrijder nooit heeft kunnen waarnemen: in het schemer was de motorrijder volledig onzichtbaar. Omdat diens koplamp precies op de hoogte zat van de linkerkoplamp van de bestelbus die er direct achter reed, en omdat de motorrijder door "onbeweeglijk" links van het midden te rijden niet van die bestelbus te onderscheiden was.

Les: je kunt jezelf onbewust compleet onzichtbaar maken door stoïcijns de voor het rijbewijs aangeleerde dingetjes te praktiseren. Feit is dat er een heel erg groot verschil is tussen de CBR-rijprocedure - dat is waar je op getoetst wordt tijdens je rijexamen - en veilig en doordacht motorrijden.
 
Laatst bewerkt:
Maar ziet de bestuurder jouw koplamp, of is het de koplamp van de auto daar achter?

Nog meer voor de achterligger als het wat donker is: zit jouw (motor) achterlicht precies op de plek van het achterlicht van de auto daarvoor?
Je bent zojuist verdwenen.

Broeders en zusters -beweegt U!
Je hebt gelijk, maar ook hier zie je soms overdrijvingen. Je hoeft niet constant van links naar rechts te slingeren. Dat geeft juist een heel onprettig en onrustig wegbeeld.
 
Als ik ooit ergens op de rechter rijstrook (in geval van meerdere rijstroken he...) rijd,
dan inderdaad links van het midden.
Op de linker rijstrook rechts van het midden.
En bij meerdere rijstroken afhankelijk van de positie van het overige verkeer.

Stelregel: zorg dat je zichtbaar bent.
Deze sluit tot nu toe het beste aan bij wat ik doe (en wat ook al door een paar anderen geopperd is).

Links op de rechterbaan (ik rijd nogal eens met een relatief trage oldtimer) ben je zichtbaar en is het voor achteropkomend verkeer duidelijk dat daar geen "gat" zit waar ze in kunnen duiken tbv uitvoegen oid. in het onwaarschijnlijke geval iemand het toch doet dan heb ik ruimte aan mijn rechterkant om dat op te lossen. (mits ik niet met mijn zijspan rijd, maar dat is een ander verhaal)
Ter hoogte van een invoegstrook ga ik op die zelfde rechterbaan meer naar de rechter kant tbv het zelfde doel: Zichtbaar zijn, maar nu voor de invoegers.
Rijd ik op de linkerbaan, dan blijf ik een beetje rechts voor als er opeens "genoodstopt" wordt voor me en ook daar om zichtbaar te zijn voor verkeer dat een baan naar links wil.(en evt uitwijkruimte te hebben)

Eigenlijk is het heel simpel: het gaat niet om je plaats op een weg in absolute zin, het gaat er om dat je zoveel mogelijk "manouvreerruimte" hebt en zo zichtbaar mogelijk bent voor anderen door weg te blijven uit blinde hoeken
 
Laatst bewerkt:
Zoals eerder al eengegeven; liever niet in het midden rijden want daar ligt gewoon meer troep dus meer kans op lekrijden.

Als ik achter een auto rijd, dan rij ik in principe in zijn linker wielspoor, natuurlijk iets op afstand zodat ik goed er voorbij kan kijken en vlot kan inhalen op de momenten dat dat kan.

Rij ik echter op de linkerbaan, en ik passeer auto's, dan rij ik in het rechter wielspoor en de reden daarvoor is dat ik beter in het zich blijf van de zijspiegels van de auto's die ik passeer maar ook om niet de indruk te wekken dar er ruimte is; stel dat ik (overdreven) uiterst links rij, dan kan een auto wel eens denken dat hij wel kan inhalen door met mij de rijbaan te delen. Je moet als motorrijder altijd duidelijk je ruimte claimen. Bijvoorbeeld (maar da's wat anders) als je door een wegversmalling rijdt; doe je dat uiterst rechts dan kan een tegenliggende auto wel eens toch doorijden "omdat dat past". Claim je plek.


edit: zit je heel lang achter een auto dan loont het om af en toe naar rechts te gaan; als je lang op dezelfde plek zit dan kan je koplamp blenden met die van de auto achter je en door een keer te "slingeren" blijf je zichtbaar
 
In de verre steentijd (1973) heb ik ooit geleerd om de rijbaan te gebruiken met verdeling 1/3 en 2/3.
Mij is toen geleerd om je plek op de weg te claimen. (zoiets zegt KingCoder ook)
Maw je rijdt vooral aan de linkse kant om duidelijker jouw aanwezigheid kenbaar te maken en dus meer opvallend te zijn.
Je rijdt dan ook op precies dezelfde plek als waar de automobilist in z'n auto zit. Je rijdt dan recht voor zijn neus.

Met groepen rijdt je ook vaak 1/3 en 2/3 maar dan baksteens-gewijs, dus om-en-om.
Hoe anderen het geleerd hebben vind ik allemaal prima, maar ik ga mijn gewoonte niet meer wijzigen na (bijna) 50 jr ongevalsvrij!
 
In de verre steentijd (1973) heb ik ooit geleerd om de rijbaan te gebruiken met verdeling 1/3 en 2/3.
Mij is toen geleerd om je plek op de weg te claimen. (zoiets zegt KingCoder ook)
Maw je rijdt vooral aan de linkse kant om duidelijker jouw aanwezigheid kenbaar te maken en dus meer opvallend te zijn.
Je rijdt dan ook op precies dezelfde plek als waar de automobilist in z'n auto zit. Je rijdt dan recht voor zijn neus.

Met groepen rijdt je ook vaak 1/3 en 2/3 maar dan baksteens-gewijs, dus om-en-om.
Hoe anderen het geleerd hebben vind ik allemaal prima, maar ik ga mijn gewoonte niet meer wijzigen na (bijna) 50 jr ongevalsvrij!

Om je mening kracht bij te zetten, kan je kan beter je geschatte aantal kilometers noemen dan de tijd dat je al motor rijdt.
 
Tja, ik ben nog aan het lessen. Maar mij is geleerd links midden van de weg wanneer je rechtdoor gaan. Tenzij er dingen op de weg liggen etc. Of een putdeksel ligt. Maar wanneer je een bocht naar links neemt ofzo, pak je wel het rechtermidden zodat je bocht overziet en goed in gaat. Tja alles is ook wel omstandigheden gebonden natuurlijk.
 
Wat ik geleerd heb weet ik niet meer dat is te lang geleden ;)en ik wissel mijn plek af afhankelijk van de omstandigheden. Ik lees dat sommige mensen links van het midden rijden vanwege olie, rommel op de weg maar laatst las ik daar nog iets over en dan met name als het wat drukker is op de weg. Als je recht voor de bestuurder rijdt die achter je zit blijkt die meer afstand te houden dan als je er iets naast rijdt omdat hij dan langs je heen kijkt en een vals gevoel van meer ruimte heeft. Zat wel iets in vond ik.
 
Lijkt ook wel wat in te zitten. Vooral wanneer je eerder rechts van het midden rijdt. Maar echte aso's in het verkeer drukken toch wel denk ik.
 
De theorie dicteert dat je op elke weg iets links van het midden moet rijden.
Echter, als ik in het linkerspoor van de auto's moet rijden dan vind ik dat ik af en toe gevaarlijk dicht in de buurt van de andere rijstrook rijdt. En op provinciale wegen is het sowieso geen lolletje om met 80 km/h iets links van het midden te rijden terwijl een vrachtwagen je in tegenovergestelde richting passeert met 80 km/h.

Maar het middenspoor is inderdaad over het algemeen geen goed idee vanwege vuil, olie, etc
 
Altijd links of rechts afhankelijk van de situatie. 90% van de tijd links van het midden maar op een N weg vaak rechts om verder weg te rijden van het tegemoetkomend verkeer. Vaak op de snelweg links, Maar bij drukker en onrustig verkeer ook wel rechts van het midden om sneller in de buitenspiegel van een auto te rijden.
 
Om je mening kracht bij te zetten, kan je kan beter je geschatte aantal kilometers noemen dan de tijd dat je al motor rijdt.

ehh de afgelopen 20 jaar zo'n 40k per jaar gemiddeld. Daarvoor slechts recreatief. En dit jaar met al dat thuiswerken schiet het ook niet op....
 
Terug
Bovenaan Onderaan