Positie stepjes

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.539
10.580
Andere kant van de evenaar
Jongens en meisjes;

12000km geleden heb ik mijn Suzuki GS1000 omgebouwd, het enige wat er aan rijpostie is veranderd is dat mijn seat lager is geworden, een centimeter of 4 / 5.

Nu heb ik eigenlijk altijd al een beetje het idee gehad dat de stepjes nooit echt op de ideale plaats zaten.
Ik ben de motor niet gaan veranderen om het veranderen, maar meer aanpassen wat ik dacht dat beter kon, de stepjes leken altijd wel aardig, en zijn dus nog origineel.

Nu de vraag;
In hoeverre beinvloed de positie van de stepjes het rij comfort? En misschien zelfs wel het stuur gedrag?
Soms heb ik het idee dat de stepjes misschien wat verder naar achter kunnen..

Mijn dank is evenredig aan uw goedheid.
 
Volgens mij dragen je stepjes enkel bij aan je zithouding en dus hierom het grootste deel aan het zit en rijcomfort.
in extreme gevallen kunnen ze je stuurgedrag beïnvloeden (kantelen motor bij insturen bv)
wat dat betreft dus gewoon aan te passen naar wat jij prettig vindt en wat technisch mogelijk is. :t
 
Nu de vraag;
In hoeverre beinvloed de positie van de stepjes het rij comfort?
Significant zelfs :Y
Als je benen goed en lekker op de motor zitten, kan de rest van je lichaam zich meer ontspannen en inspannen op de goede manier en momenten.
Rijgedrag zal het niet direct op invloed zijn denk ik.. Behalve dat je comfortabeler zit en dus beter/makkelijker kan sturen :)
 
Nou, dan moet ik er maar eens mee gaan experimenteren..

Ik wil niet zeggen dat het echt slecht is, maar het voelt wel dat het beter kan..
Misschien houdt het me ook wel wat tegen dat de bediening van de rem en schakelpook verandert moet worden
 
Zelf heb ik al een tijd van wegen lange benen verstelbare stepjes, in 8 standen van lsl. Misschien ook een goede optie als je wat wilt experimenteren. Hoef je niet alles meteen te verbouwen.
 
Je benen werden er los bijgeleverd?
Je wilt dus naar voren of naar achteren en de hoogte is goed?
 
Ja ergens heeft reinhoud gelijk. Als je met met je kont omhoog gaat zal er niet veel veranderen tussen knie en voet
 
Je been is meer dan het stuk tussen knie en voet !
sterker nog, niet alleen de stand van je been veranderd. je gehele lichaamshouding veranderd.
Het kan zelfs van grote invloed zijn op je stuurgedrag of op de beleving hierop.
 
Nou ben ik geen motor racer wedstrijd rijder of zo. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat in die top het gaat om grammen en millimeters. Maar denk je dat er iets noemenswaardig verandert tussen knie en voet als je met je kont wat hoger gaat zitten? Natuurlijk ik denk dan ook meteen aan het zo belangrijke zwaartepunt. Maar dat is wat anders. Ja tuurlijk met je rug / zitvlak omhoog heeft zeker ook invloed op je armen en stuurhouding.
 
Je hebt hebt vast wel een keer op je knieën gezeten of op een bureaustoel en dan je onderbeen onder je andere been. Doe dit een half uurtje, ga dan snel staan en verbaas je over het dode gevoel in je voet. Dus ja, een knik in je knie (en dus een hoger of lager zadel) kan zeker wel een ander gevoel in je voet geven, ook al verandert de stand van je knie/voet niet.
Maar de oplossing is toch eenvoudig. Je bent best handig ;) (ik heb je turbo projectje met plezier gevolgd), gooi je zadel eens wat omhoog en kijk wat het doet. Als dat helpt, kan je ook eens kijken naar zoiets Remschakelset verstelset.
 
Kijk naar info mbt zithouding aan je bureau.....wellicht haal je daar wat uit voor een juiste houding.
 
Het zadel omhoog geeft idd een wereld van verschil. Op m'n 1e FJR voetsteunverlagers gemonteerd omdat bij die motor het zadel in de hoogste stand niet het gewenste effect gaf. Bij de huidige FJR staat het zadel in de hoogste stand en dit geeft nu dus wel het gewenste effect. Het is maar 2 cm oid maar wat een verschil geeft dat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan