Post hier je Dynojet-uitdraai

Waar Paul waarschijnlijk op doelt, is dat the y-as wel erg ruim is genomen, waardoor alles een rechte lijn vormt. De grafiek heeft een bereik van +/- 5 tot 20, terwijl de A/F rond de 14 gehouden wordt. Als je naar die van mij kijkt, is er maar van 10 of 11 tot 15 aangehouden, waardoor schommelingen veel beter zichtbaar zijn:
vuurbladeren-dyno-01.jpg


Verder kan je op dit soort grafieken ook de 'demping' te hoog zetten waardoor er extreme/snelle schommelingen worden weggefiltered.
Bedankt voor je reactie! Heel duidelijke uitleg :)
Mooie grafiek van je vermogen trouwens. De mijne gaat alle kanten uit...
 
Ik ben nieuwsgierig..

Ik zie hier regelmatig uitdraaien voorbij komen van motoren, en die motoren hebben hier meer vermogen op het achterwiel dan dat de fabrikant aangeeft wat het op de krukas zou hebben, dit vaak met niet veel aanpassingen, en als er wel wat aanpassingen zijn schiet het vermogen omhoog.

Hier in Tasmanie zet je een Gen 1 Hayabusa op de dyno, en die geeft 154 pk op het achterwiel, mijn maats CBR1000rr uit 2012 geeft 148 pk af.
Zijn de dyno's in Nederland erg optimistich? Of zijn ze hier pessimistisch? Je zou denken dat ze allemaal ongeveer gelijk gecallibreerd zouden zijn.

Ik heb met mijn eigen motor mogen ervaren dat na aanpassingen er maar 6 pk op het achterwiel bij kwamen, terwijl de motor toch een heel stuk sneller op trok..
Nu zet mij dit wel aan het denken, maar dat je met een net iets andere uitlaat 10pk meer hebt op het achterwiel dan wat ie op de krukas zou moeten hebben lijkt me ook wat sterk..

Hoe zit het?
 
Ik ben nieuwsgierig..

Ik zie hier regelmatig uitdraaien voorbij komen van motoren, en die motoren hebben hier meer vermogen op het achterwiel dan dat de fabrikant aangeeft wat het op de krukas zou hebben, dit vaak met niet veel aanpassingen, en als er wel wat aanpassingen zijn schiet het vermogen omhoog.

Hier in Tasmanie zet je een Gen 1 Hayabusa op de dyno, en die geeft 154 pk op het achterwiel, mijn maats CBR1000rr uit 2012 geeft 148 pk af.
Zijn de dyno's in Nederland erg optimistich? Of zijn ze hier pessimistisch? Je zou denken dat ze allemaal ongeveer gelijk gecallibreerd zouden zijn.

Ik heb met mijn eigen motor mogen ervaren dat na aanpassingen er maar 6 pk op het achterwiel bij kwamen, terwijl de motor toch een heel stuk sneller op trok..
Nu zet mij dit wel aan het denken, maar dat je met een net iets andere uitlaat 10pk meer hebt op het achterwiel dan wat ie op de krukas zou moeten hebben lijkt me ook wat sterk..

Hoe zit het?
Opgevoerde dyno,s :Y ,Ten Kate,Ruud Frederiks hebben zeer positief aangevende dyno banken,dat is ooit eens vergeleken,
die vanTen Kate gaf bv 11pk meer aan dan die van Hoegee,het is verder niet belangrijk,dyno,s zijn bedoeld om af te stellen
niet om hoge vermogens te laten zien.154 PK is overigens weinig voor een G1 Hayabusa,boven de 160 is toch wel de norm.
 
1660292621262.png

Inbouwen en afstellen PCV

Tussen Ruud Frederiks en vd Meer zat maar 3pk verschil (gemeten op verschillende dagen).

Ruud is wel een stuk vriendelijker...... maar dat kan ook aan mij liggen hoor!
 
Ik ben nieuwsgierig..

Ik zie hier regelmatig uitdraaien voorbij komen van motoren, en die motoren hebben hier meer vermogen op het achterwiel dan dat de fabrikant aangeeft wat het op de krukas zou hebben, dit vaak met niet veel aanpassingen, en als er wel wat aanpassingen zijn schiet het vermogen omhoog.

Hier in Tasmanie zet je een Gen 1 Hayabusa op de dyno, en die geeft 154 pk op het achterwiel, mijn maats CBR1000rr uit 2012 geeft 148 pk af.
Zijn de dyno's in Nederland erg optimistich? Of zijn ze hier pessimistisch? Je zou denken dat ze allemaal ongeveer gelijk gecallibreerd zouden zijn.

Ik heb met mijn eigen motor mogen ervaren dat na aanpassingen er maar 6 pk op het achterwiel bij kwamen, terwijl de motor toch een heel stuk sneller op trok..
Nu zet mij dit wel aan het denken, maar dat je met een net iets andere uitlaat 10pk meer hebt op het achterwiel dan wat ie op de krukas zou moeten hebben lijkt me ook wat sterk..

Hoe zit het?

Een uitdraai kan je alleen 'vergelijken' als iedereen op dezelfde bank gaat. En dan neem ik de nuance van 'op dezelfde dag' voor lief (temperatuur / zuurstof in de lucht). Zonder dat, is het alleen leuk voor in de kroeg, of voor de serieuze tuning.

Leuk is dus, als je met elke motor die je hebt gehad, steeds naar dezelfde bank gaat. Kan je je eigen motoren vergelijken met je eigen motoren 🥷


Jans zx10r die in Groningen op de bank is geweest vergelijken met Piets R1 die in Maastricht op de bank is geweest, is dus inderdaad onmogelijk. Toch doen we het stiekem allemaal. Dat noemen we 'wie heeft de grootste'
 
Een uitdraai kan je alleen 'vergelijken' als iedereen op dezelfde bank gaat. En dan neem ik de nuance van 'op dezelfde dag' voor lief (temperatuur / zuurstof in de lucht). Zonder dat, is het alleen leuk voor in de kroeg, of voor de serieuze tuning.

Leuk is dus, als je met elke motor die je hebt gehad, steeds naar dezelfde bank gaat. Kan je je eigen motoren vergelijken met je eigen motoren 🥷


Jans zx10r die in Groningen op de bank is geweest vergelijken met Piets R1 die in Maastricht op de bank is geweest, is dus inderdaad onmogelijk. Toch doen we het stiekem allemaal. Dat noemen we 'wie heeft de grootste'
Klopt,ooit hebben ze van het blad Performance Bikes uit de UK daar door het hele land dyno,s vergeleken,verschil zelfs 40pk
tussen de bank die het minste aangaf en die het hoogste aangaf 😳
Ik heb wel eens met een Dynojet knakker gesproken volgens hem mogen Dynojet banken onderling maar max 4pk verschil hebben,
zo zijn ze af fabrikant gekalibreerd.
 
Een uitdraai kan je alleen 'vergelijken' als iedereen op dezelfde bank gaat. En dan neem ik de nuance van 'op dezelfde dag' voor lief (temperatuur / zuurstof in de lucht). Zonder dat, is het alleen leuk voor in de kroeg, of voor de serieuze tuning.

Leuk is dus, als je met elke motor die je hebt gehad, steeds naar dezelfde bank gaat. Kan je je eigen motoren vergelijken met je eigen motoren 🥷


Jans zx10r die in Groningen op de bank is geweest vergelijken met Piets R1 die in Maastricht op de bank is geweest, is dus inderdaad onmogelijk. Toch doen we het stiekem allemaal. Dat noemen we 'wie heeft de grootste'
Je zou toch denken dat die banken ongeveer op dezelfde manier gebouwd zijn, en dat de computerprogrammas er voor zorgen dat ongeveer het juiste nummer wordt berekend.

Natuurlijk zal er verschil in zitten, dat kan niet anders... Maar (bijvoorbeeld) 195pk op het achterwiel van een motor die met 180 pk op de kruk uit de fabriek komt en alleen een andere demper heeft, dat lijkt me niet kloppen..
 
Klopt,ooit hebben ze van het blad Performance Bikes uit de UK daar door het hele land dyno,s vergeleken,verschil zelfs 40pk
tussen de bank die het minste aangaf en die het hoogste aangaf 😳
Ik heb wel eens met een Dynojet knakker gesproken volgens hem mogen Dynojet banken onderling maar max 4pk verschil hebben,
zo zijn ze af fabrikant gekalibreerd.
Toen mijn motor eens op de bank stond keek op het scherm, ging helaas te snel om echt goed op te slaan wat er voorbij kwam, maar die nummers verschilden nog al, zat tussen 135 en 200pk, als ik het goed zag tenminste. Het eind resultaat was 150pk
 
Bekijk bijlage 1792755
Inbouwen en afstellen PCV

Tussen Ruud Frederiks en vd Meer zat maar 3pk verschil (gemeten op verschillende dagen).

Ruud is wel een stuk vriendelijker...... maar dat kan ook aan mij liggen hoor!
Mooie koppelkromme.
Godsamme, dat ding heeft echt een gigantische bak koppel vanaf 2500rpm
 
Laatst bewerkt:
Je zou toch denken dat die banken ongeveer op dezelfde manier gebouwd zijn, en dat de computerprogrammas er voor zorgen dat ongeveer het juiste nummer wordt berekend.

Natuurlijk zal er verschil in zitten, dat kan niet anders... Maar (bijvoorbeeld) 195pk op het achterwiel van een motor die met 180 pk op de kruk uit de fabriek komt en alleen een andere demper heeft, dat lijkt me niet kloppen..
Ik had vroeger een collega die opschepte dat zijn GSX_R 1100 160pk had en hij iedereen er mee zoek reed,nou hadden wij
1x per jaar een motormeeting op de zaak en ook met dynobank,dus mijn collega werd ff verzocht nou maar eens te laten zien
wat dat monster van hem wel niet aan vermogen heeft,dus ding de bank op,ik vroeg aan hem wat de uitslag was,
er kwamen wel 75hele pk,s uit rollen :Y _O-,daarna hebben we hem niet meer gehoord over z,n racemonster})
 
Ik had vroeger een collega die opschepte dat zijn GSX_R 1100 160pk had en hij iedereen er mee zoek reed,nou hadden wij
1x per jaar een motormeeting op de zaak en ook met dynobank,dus mijn collega werd ff verzocht nou maar eens te laten zien
wat dat monster van hem wel niet aan vermogen heeft,dus ding de bank op,ik vroeg aan hem wat de uitslag was,
er kwamen wel 75hele pk,s uit rollen :Y _O-,daarna hebben we hem niet meer gehoord over z,n racemonster})
Weet niet welke emoiji toepasselijk is, de haha, of de wow _O-
 
Je zou toch denken dat die banken ongeveer op dezelfde manier gebouwd zijn, en dat de computerprogrammas er voor zorgen dat ongeveer het juiste nummer wordt berekend.

Natuurlijk zal er verschil in zitten, dat kan niet anders... Maar (bijvoorbeeld) 195pk op het achterwiel van een motor die met 180 pk op de kruk uit de fabriek komt en alleen een andere demper heeft, dat lijkt me niet kloppen..

Normaal verlies je ongeveer 10-12% van krukas naar achterwiel, met ketting wel te verstaan. Met riem verlies je nog iets meer.
Neem daarbij dat alleen een andere demper eigenlijk altijd enig pk-verlies oplevert...

Nee, zo'n situatie kan niet kloppen.


Zet je echter jouw motor op dezelfde bank, dan kun je onderling de pk's, koppel wel weer vergelijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan