Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Heel even een pufje zodat hij zich zet. Daarna ventiel er uit draaien want anders vecht je niet alleen tegen buiten maar ook binnenband

Zonder lucht in de binnenband heb je grote kans dat hij tussen velg en buitenband klem komt, of tussen de bandenlichter en de buitenband.
En dan krijg je een gat zoals op je foto.
Een beetje lucht erin zodat hij rond staat is genoeg, en dan heb je er geen last van verder.
 
Zonder lucht in de binnenband heb je grote kans dat hij tussen velg en buitenband klem komt, of tussen de bandenlichter en de buitenband.
En dan krijg je een gat zoals op je foto.
Een beetje lucht erin zodat hij rond staat is genoeg, en dan heb je er geen last van verder.
Precies dat.
Beetje oppompen zodat hij de vorm heeft maar plat genoeg zodat ie nog flexibel is.
Kan hij bijna nooit tussen band en velg komen m.
 
Je trekt de binnenband mee door het ventielgat.
Ik vervang banden uitsluitend op een bandenapparaat, misschien dat dat nog wat verschil maakt in gemak van zo'n trekker, de bekjes die de velgrand vasthouden drukken de band ook wat omhoog, op een brede velg maakt dat niet uit, op een smal 21inch velgje blijft er weinig ruimte over om een binnenband op zn plek te vrotten.
 
Inderdaad.
Het is bij sommige wielen gewoon een drama om het ventiel van de binnenband door het ventielgat van de velg te krijgen. Zeker bij haakse ventielen.....
En dan is de ventieltrekker echt een uitkomst.
Je plaatst de ventielmoer al op de trekker, steekt deze door het gat, en draait hem in de binnenband. Die leg je op de spaken.
Dan monteer je op de machine de onderste rand van de motorband en stopt dan vlak voor het ventiel. Montage-arm omhoog doen, binnenband op zijn plek leggen, en via het ventielgat trek je aan de ventieltrekker. Als het ventiel er door is draai je de ventielmoer er op, en dan pas haal je de trekker weg. Dan blaas je de band op om te controleren of deze goed in de velg zit, en als dat goed is monteer je de bovenste rand van de band. Opblazen en klaar.
Hier zie je versie van Motorlook.nl
29068.jpg
 
Inderdaad.
Het is bij sommige wielen gewoon een drama om het ventiel van de binnenband door het ventielgat van de velg te krijgen. Zeker bij haakse ventielen.....
En dan is de ventieltrekker echt een uitkomst.
Je plaatst de ventielmoer al op de trekker, steekt deze door het gat, en draait hem in de binnenband. Die leg je op de spaken.
Dan monteer je op de machine de onderste rand van de motorband en stopt dan vlak voor het ventiel. Montage-arm omhoog doen, binnenband op zijn plek leggen, en via het ventielgat trek je aan de ventieltrekker. Als het ventiel er door is draai je de ventielmoer er op, en dan pas haal je de trekker weg. Dan blaas je de band op om te controleren of deze goed in de velg zit, en als dat goed is monteer je de bovenste rand van de band. Opblazen en klaar.
Hier zie je versie van Motorlook.nl
29068.jpg
Ik monteer de binnenband tegelijk met de onderste rand :$
 
Je trekt de binnenband mee door het ventielgat.
Ik vervang banden uitsluitend op een bandenapparaat, misschien dat dat nog wat verschil maakt in gemak van zo'n trekker, de bekjes die de velgrand vasthouden drukken de band ook wat omhoog, op een brede velg maakt dat niet uit, op een smal 21inch velgje blijft er weinig ruimte over om een binnenband op zn plek te vrotten.

Ja dat bandenapparaat maakt verschil.
Ik heb er tientallen met de hand gemonteerd, van kruiwagenwiel tot 38 inch tractor.
Dan gaat de band nergens geen, op een bandenapparaat kan hij inderdaad mee gaan draaien en/ of vlugger uit het ventielgat vallen.
 
Ik wilde ooit een keer meteen na een nachtdienst olie van de auto verversen. Dus snel auto op de brug, brug omhoog. Wat vreemd, aftapbout is nu inbus? Nou ja, zal wel. Hmmm, rode olie?
Ik had dus de olie van de automaatbak afgetapt. Geen ATF olie dus probleem!
Les geleerd, nooit vermoeid direct na een nachtdienst een klus doen, eerst slapen.
 
Ik wilde ooit een keer meteen na een nachtdienst olie van de auto verversen. Dus snel auto op de brug, brug omhoog. Wat vreemd, aftapbout is nu inbus? Nou ja, zal wel. Hmmm, rode olie?
Ik had dus de olie van de automaatbak afgetapt. Geen ATF olie dus probleem!
Les geleerd, nooit vermoeid direct na een nachtdienst een klus doen, eerst slapen.

Ik heb geen ervaring met nachtdienst, maar als je daarvan thuis komt dan is dat toch dezelfde tijd als dat ik van dagdienst thuis kom?
Ik doe altijd savonds dat soort werk
 
Ik heb geen ervaring met nachtdienst, maar als je daarvan thuis komt dan is dat toch dezelfde tijd als dat ik van dagdienst thuis kom?
Ik doe altijd savonds dat soort werk
Als jij van een dagdienst thuiskomt op hetzelfde tijdstip als iemand met nachtdienst dan zijn er de volgende opties:
A) je hebt een héle lange reistijd
B) je hebt veel overuren gemaakt
C) je hebt een affaire ergens op de route maar dan telt antwoord A
 
Ik heb geen ervaring met nachtdienst, maar als je daarvan thuis komt dan is dat toch dezelfde tijd als dat ik van dagdienst thuis kom?
Ik doe altijd savonds dat soort werk
Dan zal ik je zeggen dat je niet weet waarover je praat!
Zo was ook mijn schoonpa die mij verweet dat ik te lang sliep na mijn nachtdienst, en dus (volgens hem) te laat op de bouwwerf (van mijn huis) verscheen, want hij kon gemakkelijk na een zwaar nachtje bla bla...
Tot hij van zijn buurman (die het metselwerk aan mijn huis verzorgde en veel nachtdienst had gedraaid in een steenbakkerij) eens goed de Levieten werd gelezen dat (ook hij) niet wist waarover hij sprak, en dat een week nachtdienst wel wat anders was dan eens tot de vroege uurtjes doorzakken...
(Hij heeft het niet meer durven herhalen😊)
 
Terug
Bovenaan Onderaan